Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, kanskje få litt støtte og motivasjon bare? 

Har en nydelig baby på to uker. Amminga begynte bra på barsel, men etter hvert ble det et smertehelvete da vi kom hjem. Helsesøster mener at "sånn er det bare". Etter kontakt med ammehjelpen og lege er vi nå på soppkur, har klippet tungebånd og terper teknikk, teknikk, teknikk. Han har IKKE bra teknikk selv om barsel og hs påstår det. 

Men det gjør jo fortsatt vondt og jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Gråter og gråter, gruer meg til amming, og nettene er et helvete for da er jeg for trøtt til å være nøye på teknikk. Det går greit på det ene brystet, men ikke det andre. Jeg hyler ut av smerte når han tar tak! Jeg er dritlei alle gode råd om teknikk - VI FÅR DET IKKE TIL! Han vil ikke la meg styre hodet hans, han er såpass sterk at han bøyer hodet frem til puppen selv og det er umulig å holde han igjen så jeg får passe på teknikken, at han gaper høyt nok osv. Han er som en magnet! 

Prøver å finne en ammehjelp som kan besøke oss, men ingen hell foreløpig. Ingen kan hjelpe! Er så fortvilet og sliten og har lyst til å slutte med hele greia. 

Tips? Egne erfaringer? Trøst? Hva som helst? Jeg ønsker jo ikke å slutte, vil at gutten skal få det beste... 

Anonymkode: 7d88b...7e9

AnonymBruker
Skrevet

Vi prøver forresten alle mulige stillinger, opp-ned må vel være det eneste vi ikke har prøvd. 

TS 

AnonymBruker
Skrevet

Huff, dette høres ikke noe kjekt ut! Jeg har ingen erfaring og er ingen ekspert, men bare lufter noen tanker: har du prøvd ammeskjold? Hva med å pumpe og gi litt fra flaske for å avlaste puppene litt? Har du en god ammepute så han logger behagelig og dermed slapper av når han ammes? 

Sender deg masse varme tanker, du er ufattelig tøff som holder ut!!

Anonymkode: 3f173...dae

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov med MME også... 

Anonymkode: 73df8...339

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, dette høres ikke noe kjekt ut! Jeg har ingen erfaring og er ingen ekspert, men bare lufter noen tanker: har du prøvd ammeskjold? Hva med å pumpe og gi litt fra flaske for å avlaste puppene litt? Har du en god ammepute så han logger behagelig og dermed slapper av når han ammes? 

Sender deg masse varme tanker, du er ufattelig tøff som holder ut!!

Anonymkode: 3f173...dae

Helsesøster foreslår skjold, men ammehjelpen fraråder det da det kan gjøre vondt verre for oss, siden det er teknikken han sliter med, og skjold hindrer han i å få god teknikk. Så jeg er litt i villrede der... Litt av samme grunn bør vi også vente med flaske, men jeg kan jo forsøke koppmating. Men vil ikke pumping også gjøre vondt? Synd å bruke så mye penger på det hvis det gjør like vondt. 

TS 

AnonymBruker
Skrevet

Har BBHugme som ammepute, men tenker å dra ut nå og kjøpe cozyfix, i håp om at den er bedre. Ammer mye i tvillingstilling, så det er viktig å få han høyt nok, noe vi knoter mye med. 

TS 

Skrevet

Har BBHugme som ammepute, men tenker å dra ut nå og kjøpe cozyfix, i håp om at den er bedre. Ammer mye i tvillingstilling, så det er viktig å få han høyt nok, noe vi knoter mye med. 

TS 

Kan skrive under på at cozyfix er fantastisk! Der ligger baby stabilt og i riktig høyde uten å sige ned! Har du blitt veldig sår eller er det mer smerter i det han tar tak? Hvis du er sår tror jeg skjold vil hjelpe med å avlaste. Pumping kan være fint for å avlaste brystet, det skal ikke gjøre vondt når du pumper. Anbefaler en elektrisk pumpe! Tror apotek 1 har tilbud på 25 % på første vare hvis du melder deg inn i kundeklubben 😊 Ect håndmelking og gi på kopp! Uff, får vondt av deg. Så flink du er som prøver så hardt, men som sagt over her går det an å gi litt mme innimellom! Regner med at dere passer på at han ikke legges til for høyt opp på brystet. At nesa peker not brystvorta i det han skal kobles på. Da får han riktig tak og gaper høyt! Masse lykke til🌟

Gjest Runforit
Skrevet

Hvorfor gjør det vondt? Må jo være noe infeksjon eller betennelse? Jeg fikk tilstoppet melkekjertel en periode og da gjorde det sykt vondt når han tok puppen. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Hoppelopp skrev:

Kan skrive under på at cozyfix er fantastisk! Der ligger baby stabilt og i riktig høyde uten å sige ned! Har du blitt veldig sår eller er det mer smerter i det han tar tak? Hvis du er sår tror jeg skjold vil hjelpe med å avlaste. Pumping kan være fint for å avlaste brystet, det skal ikke gjøre vondt når du pumper. Anbefaler en elektrisk pumpe! Tror apotek 1 har tilbud på 25 % på første vare hvis du melder deg inn i kundeklubben 😊 Ect håndmelking og gi på kopp! Uff, får vondt av deg. Så flink du er som prøver så hardt, men som sagt over her går det an å gi litt mme innimellom! Regner med at dere passer på at han ikke legges til for høyt opp på brystet. At nesa peker not brystvorta i det han skal kobles på. Da får han riktig tak og gaper høyt! Masse lykke til🌟

Ja vi passer på at brystvorta peker mot nesa, men dessverre gjør det ikke at han gaper høyt. Han bare bøyer hodet og kaster seg frem uten å gape høyt, og får derfor lite bryst i munnen. Og så suger han som bare det og det er dritvondt å koble han av for å prøve på ny (finger i munnviken er ikke så effektivt...). 

@Runforit Det gjør vondt fordi brystvorta belastes feil pga feil tak, så det er sårt og jeg har en liten blemme. I tillegg har vi muligens soppinfeksjon (som behandles men det tar jo tid) som bidrar til smerter. 

TS 

Gjest Runforit
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja vi passer på at brystvorta peker mot nesa, men dessverre gjør det ikke at han gaper høyt. Han bare bøyer hodet og kaster seg frem uten å gape høyt, og får derfor lite bryst i munnen. Og så suger han som bare det og det er dritvondt å koble han av for å prøve på ny (finger i munnviken er ikke så effektivt...). 

@Runforit Det gjør vondt fordi brystvorta belastes feil pga feil tak, så det er sårt og jeg har en liten blemme. I tillegg har vi muligens soppinfeksjon (som behandles men det tar jo tid) som bidrar til smerter. 

TS 

Huff :( 

Pumping gjorde ikke vondt på meg. Jeg synes du skal ta sjansen på å pumpe og gi flaske til puppene er "friske" igjen. At du skal ha det så jævlig gagner verken deg eller baby. Bare noen dager med pause kan gjøre underverker for deg. 

Men  den ene puppen gikk det bedre med? 

Skrevet

Jeg har en 9 dager gammel baby som jeg ammer med skjold. HS er også pro dette. Jeg synes han har bedre teknikk med skjoldet enn uten fordi han ikke må jobbe like hardt for å få melka ut. Det kan også avlaste såre brystvorter. Dersom det skulle være like vondt med skjold ville jeg gjort som de andre skriver å pumpe og mate med kopp. Amming skal være en fin opplevelse for mor og barn. Barnet sanser når du ikke har det bra og da er det mye bedre å få til alternative tiltak enn å få aversjon mot "kosestunden".

Skrevet

Har du prøvd tilbakelent amming? Bygg opp med 2-3 puter sånn at du ligger behagelig tilbakelent, legg babyen på magen og la han kravle seg frem selv?  Med litt støtte da gjerne.  Jeg hadde veldig god erfaring med det, når han kom fra den vinkelen gapte han mye bedre over puppen. 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Runforit skrev:

Huff :( 

Pumping gjorde ikke vondt på meg. Jeg synes du skal ta sjansen på å pumpe og gi flaske til puppene er "friske" igjen. At du skal ha det så jævlig gagner verken deg eller baby. Bare noen dager med pause kan gjøre underverker for deg. 

Men  den ene puppen gikk det bedre med? 

Går bra med andre puppen ja, gjør vondt innimellom men da kobler vi av og prøver på nytt. Har ingen blemme der så er nok derfor den ikke er like vond, eller kanskje han får bedre tak fra den siden. Så trenger bare avlaste den ene. Tenker jeg kan pumpe den ene mens han dier fra det andre, og gi annenhvert måltid på kopp? Hvis han godtar det da, puppen er jo mye kos. Vil ikke rote til produksjonen heller..  

TS 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Porcelain skrev:

Har du prøvd tilbakelent amming? Bygg opp med 2-3 puter sånn at du ligger behagelig tilbakelent, legg babyen på magen og la han kravle seg frem selv?  Med litt støtte da gjerne.  Jeg hadde veldig god erfaring med det, når han kom fra den vinkelen gapte han mye bedre over puppen. 

Jepp, prøves ofte. Jævlig vondt! Dessuten blir han fort sint hvis han ikke "finner" puppen med en gang, og da blir taket dårlig. Funker av og til på det gode brystet, hvis han ikke blir sint. 

TS 

Skrevet

Jeg vet hvordan du har det. Jeg husker jeg krøllet tærne i smerte og tårene trillet. Jeg gruet meg til babyen ble sulten. Det går over..

Her var det sopp, fårlig teknikk og rett og slett herding av brystvortene. Jeg hadde åpne sår og blødde, i tillegg fikk jeg brystbetennelse.

jeg brukt skjold, pumpet meg på det vonde brystet, lufttørket og hadde skjell på i bh'en.

Eneste trøsten jeg kan gi er at det blir bedre. Jeg hadde det slik med de to første, sistemann gikk det helt fint med.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hører på de på ammehjelpen da - at du skal bare tåle smerten istedenfor å bruke skjold er bare DRITT dårlig anbefaling. Du vil snart slutte hvis ikke du får lindring snart - så ja, BRUK SKJOLD! Lover at dette kommer til å hjelpe mye.  

Min minste hadde en veldig vanskelig fødsel og satt fast til slutt.  De tror de klemte en nerve som gjøre at han bitt sammen når han ammet.  Herregud det var vondt.  De anbefalt kiropraktor men det ga seg til slutt.  Kanskje de kan se om det er noe løsningen i nakken til babyen? 

Føler med deg - har aldri vært borte på noe så vondt etter fødselen en det var å amme.   

Anonymkode: fb8b4...b2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Fluffy skrev:

Jeg vet hvordan du har det. Jeg husker jeg krøllet tærne i smerte og tårene trillet. Jeg gruet meg til babyen ble sulten. Det går over..

Her var det sopp, fårlig teknikk og rett og slett herding av brystvortene. Jeg hadde åpne sår og blødde, i tillegg fikk jeg brystbetennelse.

jeg brukt skjold, pumpet meg på det vonde brystet, lufttørket og hadde skjell på i bh'en.

Eneste trøsten jeg kan gi er at det blir bedre. Jeg hadde det slik med de to første, sistemann gikk det helt fint med.

Takk, det er stor trøst i å høre at andre har kommet seg gjennom det! 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hører på de på ammehjelpen da - at du skal bare tåle smerten istedenfor å bruke skjold er bare DRITT dårlig anbefaling. Du vil snart slutte hvis ikke du får lindring snart - så ja, BRUK SKJOLD! Lover at dette kommer til å hjelpe mye.  

Min minste hadde en veldig vanskelig fødsel og satt fast til slutt.  De tror de klemte en nerve som gjøre at han bitt sammen når han ammet.  Herregud det var vondt.  De anbefalt kiropraktor men det ga seg til slutt.  Kanskje de kan se om det er noe løsningen i nakken til babyen? 

Føler med deg - har aldri vært borte på noe så vondt etter fødselen en det var å amme.   

Anonymkode: fb8b4...b2c

Ammehjelpen er faktisk de eneste som sier at jeg IKKE skal tåle smerten. Mens lege og helsesøster sier "det er helt normalt, det går nok over, men kanskje skjold hjelper" sier ammehjelpen "det skal ikke gjøre vondt, noe er galt, dette må vi finne årsaken til" - så ammehjelpen er sånn sett mye mer sympatiske. Og de har jo hjulpet oss, men det er ingen quick fix på smerten, det tar tid å fikse feil sugetak. 

Har kjøpt pumpe og cozyfix nå, så skal prøve det i helga, går det ikke bedre må jeg nok vurdere skjold. Bedre med skjold enn ingen pupp! :)

Tusen takk til alle dere som svarer. :)

TS 

Skrevet

Hei og gratulerer med baby! Jeg tenker som andre her at du må avlaste det vonde brystet en periode med skjold, pumping/kopp. Og selv om det ikke føles slik nå vil det bli bedre for de aller fleste. Det å amme, spesielt første gang, kan være vondt i begynnelsen. Jeg lurer også på om barnet har en favorittside? Det kan være låsninger, få evt hs til å henvise til fysio for å få sjekket det ut! Lykke til og husk at det for de aller fleste løsner de neste ukene! 

Skrevet

Jeg hadde også mye vondt i starten. Brystknopper som måtte herdes, melken rant sakte så barnet glefset seg på som en hai og sugde med dødsforakt. Jeg krøllet tærne og grudde meg til hver amming. Prøvde skjold, men det hjalp bare minimalt.

Noen innspill til deg:

Når du kobler på barnet, så ta nakkegrep på baby og form puppen med andre hånda. Kil baby på overleppen til han begynner å gape skikkelig, så moser du han godt på med nakkegrepet. Hvis han ordner det selv, havner han gjerne for langt utpå og gnager på brystknoppen, treffer ikke melkereservoarene bak brystknoppen som han skal klemme på så det ikke kommer melk, han blir frustrert og suger hardere.

Hvis melken flyter sakte, så minimum håndmelk før du kobler på så utdrivingen starter først. Bruk nesespray (kunstig ocytocib) hvis det ikke går av seg selv. Da vil baby avlæres å suge så hardt, da kan han mer ligge der og kose seg mens melken flyter ut.

La ouppen lufttørke, ta på lanolinfett etter hver amming.

For meg roet det seg etter ca 4 uker. Da hadde puppen lært om melkeproduksjon, og baby lært amming. Jeg var veldig glad for at jeg kom meg gjennom tøff start, amming er når det funker, kjempelett og koselig. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...