AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #41 Skrevet 7. august 2016 10 timer siden, Brimi skrev: Jeg er usikker på alt du spør om her egentlig. Uansett er det lite trolig at de klusser med beløpet Okei, men jeg skal prøve å slutte å fantasere om slike ting. Det er bare at det sliter veldig på livskvaliteten å gå rundt og ikke vite noe som helst. Ja, jeg fortjener å ha det fælt, kjeltring som jeg er, men likevel ønsker jeg å ordne opp i livet mitt. Helt siden jeg ble tatt har jeg hver dag tenkt og tenkt på dette, og jeg kjenner jeg blir gal snart. Ble kjempeglad da jeg endelig kom inn på studiet jeg ønsker å gå (har slitt med å bestemme meg), men nå gleder jeg meg ikke lenger siden jeg ikke vet om det er noen vits i å studere innen helse. Det er veldig vondt å ha det slik, selv om det er til pass for meg. Å gå rundt med kun negative og forvirrende tanker i hodet, og ikke se gleden i noe som helst, bare bekymringer og redsel, det er ikke noe jeg ønsker. Og jeg aner jo ikke når jeg hører noe fra politiet heller. Kommer brevet i morgen? Neste uke? Neste måned? Til jul? Om et år? Jeg har jo ikke peiling, og det er veldig ekkelt å ikke vite om hva som egentlig skjer, om jeg har ødelagt helt for fremtiden min eller ikke. Anonymkode: 90175...250
Gjest Sisti Skrevet 7. august 2016 #42 Skrevet 7. august 2016 Du er paranoid. Du kan være ganske sikker på at verken Securitas eller butikken ønsker å gjøre seg skyldig i mer alvorlig lovbrudd enn deg bare for å være slemme. Dokumentforfalsk (som du frykter) er ganske alvorlig. Hvorfor skulle de ta sjansen på det? Du er ikke SÅ viktig for dem. Prøv å slappe av.
Million Skrevet 7. august 2016 #43 Skrevet 7. august 2016 Det er ingen som helst grunn i verden til at de som tok deg med på bakrommet, skulle sette seg til å forfalske papirer i etterkant. Det ville jeg droppet å tenke på. Hvorfor kom du på den ideen egentlig i det hele tatt? Det er litt merkelig. Har aldri hørt om noen sak i avisene der en tyv klager over at de som tok han forfalsket papirene/summene i etterkant. Aldri. Tror vi hadde fått høre det i media om det skjedde og Securitas ble anklaget for det.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #44 Skrevet 7. august 2016 2 minutter siden, Sisti skrev: Du er paranoid. Du kan være ganske sikker på at verken Securitas eller butikken ønsker å gjøre seg skyldig i mer alvorlig lovbrudd enn deg bare for å være slemme. Dokumentforfalsk (som du frykter) er ganske alvorlig. Hvorfor skulle de ta sjansen på det? Du er ikke SÅ viktig for dem. Prøv å slappe av. Ja, skal prøve å slappe av Men jeg håper folk skjønner (selv om jeg fortjener det verste) at jeg ikke vil gå et studie som det ikke er vits i at jeg går, fordi jeg evt. ikke får fullført eller ikke får jobb etter utdannelsen, pga. en politiattest jeg må levere. Anonymkode: 90175...250
Brimi Skrevet 7. august 2016 #45 Skrevet 7. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, skal prøve å slappe av Men jeg håper folk skjønner (selv om jeg fortjener det verste) at jeg ikke vil gå et studie som det ikke er vits i at jeg går, fordi jeg evt. ikke får fullført eller ikke får jobb etter utdannelsen, pga. en politiattest jeg må levere. Anonymkode: 90175...250 Jeg synes du skal ta kontakt med psykologen din og så ringer du politiet for å høre ang. de andre spørsmålene dine. Du trenger ikke å si noe til dem hva det gjelder engang. Det er ikke godt å ha det som du har det nå og dette (følelsene rundt situasjonen osv) kan psykologen hjelpe deg med.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #46 Skrevet 7. august 2016 8 minutter siden, Brimi skrev: Jeg synes du skal ta kontakt med psykologen din og så ringer du politiet for å høre ang. de andre spørsmålene dine. Du trenger ikke å si noe til dem hva det gjelder engang. Det er ikke godt å ha det som du har det nå og dette (følelsene rundt situasjonen osv) kan psykologen hjelpe deg med. Hva mener du jeg skal ringe og spørre politiet om? Hvilken paragraf jeg kommer til å straffes etter? Så lenge ingen tukler med anmeldelsen, så er det jo klart §323 dette gjelder, altså et mindre tyveri? Og da kommer det ikke frem av politiattesten, så vidt jeg vet etter å ha søkt rundt tusen ganger på hvilke politiattester helsepersonell leverer. Går det an å sende politiet mail om spørsmål? Har prøvd å søke opp kontaktinformasjon, men finner liksom ingenting. Anonymkode: 90175...250
Brimi Skrevet 7. august 2016 #47 Skrevet 7. august 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du jeg skal ringe og spørre politiet om? Hvilken paragraf jeg kommer til å straffes etter? Så lenge ingen tukler med anmeldelsen, så er det jo klart §323 dette gjelder, altså et mindre tyveri? Og da kommer det ikke frem av politiattesten, så vidt jeg vet etter å ha søkt rundt tusen ganger på hvilke politiattester helsepersonell leverer. Går det an å sende politiet mail om spørsmål? Har prøvd å søke opp kontaktinformasjon, men finner liksom ingenting. Anonymkode: 90175...250 Alle spørsmålene du spør her, kan du spørre dem om. Blant annet kan du spørre om hvilken sum butikken har skrevet at du har tatt. Du må nok ringe.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #48 Skrevet 7. august 2016 Fy, så ekle enkelte mennesker er mot deg i denne tråden. Jeg håper du klarer å heve deg over disse kommentarene. Når det er sagt er dette et ikke-problem. Securitas-vakten har ikke en agenda mot deg, og gjør nok det han skal til punkt og prikke. Dette trenger du ikke å bekymre deg over. Dette vil heller ikke vises på en politiattest du må fremvise ved helseutdanninger. Jeg synes du har godt av senke skuldrene. Du er ikke en dårlig person fordi du gjorde en feil i en presset situasjon. Anonymkode: ea4f3...43e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #49 Skrevet 8. august 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Fy, så ekle enkelte mennesker er mot deg i denne tråden. Jeg håper du klarer å heve deg over disse kommentarene. Når det er sagt er dette et ikke-problem. Securitas-vakten har ikke en agenda mot deg, og gjør nok det han skal til punkt og prikke. Dette trenger du ikke å bekymre deg over. Dette vil heller ikke vises på en politiattest du må fremvise ved helseutdanninger. Jeg synes du har godt av senke skuldrene. Du er ikke en dårlig person fordi du gjorde en feil i en presset situasjon. Anonymkode: ea4f3...43e Men jeg vil heller ikke måtte levere en politiattest hvor dette fremkommer, når jeg skal i praksis under utdanningen og/eller ta jobb innenfor helse underveis i studiene og etter jeg er ferdig utdannet? Er så redd for å plutselig stå der halvveis i studiet, eller etter endt studie, og oppdage at jeg ikke får fullført eller ikke får brukt utdannelsen min, fordi det vises på en politiattest at jeg gjorde en feil i livet som innebærer tyveri Anonymkode: 90175...250
FluffyJuggernaut Skrevet 8. august 2016 #50 Skrevet 8. august 2016 Jeg tror ikke de ville gjort det, hva skulle være motivasjonen. De likte ikke at du stjal, men de har ingenting å tjene på å lyve på deg. Men kan du ikke ringe politiet å snakke med dem? De kan finne ut av det for deg eller fortelle hvem du må kontakte for å få vite når boten kommer. Det er jo sikkert flaut og måtte ta den telefonen, men det må verre med denne selvpiningen du holder på med.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #51 Skrevet 8. august 2016 11 timer siden, Brimi skrev: Alle spørsmålene du spør her, kan du spørre dem om. Blant annet kan du spørre om hvilken sum butikken har skrevet at du har tatt. Du må nok ringe. Men hvis jeg venter til jeg får brev fra politiet, hvor det da sikkert står summen jeg stjal for, er det for sent å ringe og "klage" da? Hvilke konsekvenser vil det i så fall få? Anonymkode: 90175...250
Brimi Skrevet 9. august 2016 #52 Skrevet 9. august 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvis jeg venter til jeg får brev fra politiet, hvor det da sikkert står summen jeg stjal for, er det for sent å ringe og "klage" da? Hvilke konsekvenser vil det i så fall få? Anonymkode: 90175...250 Nei, det skal ikke være for sent det såvidt jeg vet.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #53 Skrevet 9. august 2016 5 timer siden, Brimi skrev: Nei, det skal ikke være for sent det såvidt jeg vet. Okei, takk for svar Tror nok ikke jeg får noen opplysninger om anmeldelsen hvis jeg ringer, for slike ting er vel ikke noe de sier over telefonen? Da kan jo hvem som helst ringe og få opplysninger som de egentlig ikke har noe med. Det er jo det samme som at det ikke gis opplysninger om feks. en persons politiattest over telefonen, siden man aldri kan være sikker på hvem som egentlig ringer? Anonymkode: 90175...250
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #54 Skrevet 9. august 2016 Den 6. august 2016 at 9.25, AnonymBruker skrev: For snart en måned siden ble jeg tatt for naskeri i en matbutikk. Det er det dummeste jeg noen gang har gjort, og jeg angrer og er utrolig flau. Har lenge slitt med bulimi, men vært friskmeldt i et par år. Tidlig i vår ble det slutt med kjæresten, og jeg fikk deretter tilbakefall, og har derfor praktisert sykdommen i vår/sommer. På dette tidspunktet var jeg avhengig av mer mat enn jeg har hatt råd til, og løst det med naskeri. Det er IKKE en unnskyldning, fordi naskeri er ikke greit uansett!! Jeg har begynt hos psykolog igjen og skal bli frisk, og jeg kommer aldri til å naske igjen. Å bli tatt var avskrekkende nok, har aldri vært borti en så ekkel opplevelse før (som jeg dog fortjente). Da jeg ble tatt med på bakrommet hentet Securitasen anmeldelses-skjema, og ba jenta som jobbet der om å gå og scanne varene jeg hadde tatt. Hun kom tilbake, og jeg tror hun sa summen var på 256 kr. Securitasen skrev ned alle varene jeg stjal samt informasjon om meg, og jeg skrev under at jeg erkjente anmeldelsen. Deretter fikk jeg dra, slik at de ordnet resten. Nå forventer jeg jo meg et brev fra politiet hvor jeg må vedta et forelegg, og deretter en bot på noen tusen. Vet at dette kan ta litt tid, men jeg har et større problem som jeg går og tenker på absolutt hver dag. Dette er jo et mindre tyveri etter §323, siden summen er så liten. Jeg skal nå begynne å studere sykepleie. Har fått med meg at for å få jobb innen sykepleie, må man levere politiattest som viser om man er straffet for tyveri eller grovt tyveri. Siden dette er et mindre tyveri, og derfor ikke omfattes av paragrafene for alvorligere vinningsforbrytelser, vil jo ikke det ha noen konsekvenser for meg. MEN: Kan jeg egentlig stole på Securitasen og de ansatte i butikken? Hvis de vil, for å være slem mot meg, så kan de jo skrive på en høyere sum på anmeldelsen etter at jeg hadde gått. Slik at det ser ut som jeg erkjente tyveriet for en høyere sum enn det som egentlig var tilfellet (256 kr). Ingen liker jo butikktyver, så jeg tenker om Securitasen, jenta på jobb, eller evt. sjefen (som ikke var tilstede) kan skrive på noe mer før de sender anmeldelsen, for å gjøre det verre for meg? Kan de gjøre slikt uten at det merkes? Jeg har jo ingen bevis på hva jeg stjal og ikke. Men det har VELDIG mye å si for meg om dette logges som mindre tyveri (§323) eller tyveri (§321). Har nesten ikke lyst til å begynne på sykepleien siden jeg er redd det ikke skal være vits, fordi jeg eventuelt får tyveristraff på rullebladet selv om jeg i realiteten "bare" nasket for et mindre beløp Anonymkode: 90175...250 Hva i alle dager får deg til å tenke tanken på at helt vanlig ansatte skal risikere både vandel, jobb og anseelse på å lyve? Altså: du er en av rimelig mange naskere et butikksenter ser i løpet av en normal arbeidsuke. Å sende inn anmeldelse er ren rutine, og de gir selvsagt f* i hva som skjer vidre. Så: hvorfor i alle dager skulle de hate en helt tilfeldig masker blant mange nok til å begå et lovbrudd, og ikke bare begå det, men avtale seg imellom å begå det og så stole på at samtlige involverte holder kjeft? Du påpeker selv at du er i mental ubalanse, ts. Ikke oppsøk et yrke der du doserer medisiner som utgjør forskjellen på liv eller død før du får orden på hodet ditt. Tanker om sammensvergelser er et MEGET mye dårligere tegn enn litt nasking. Anonymkode: bdef4...650
Linnea27 Skrevet 9. august 2016 #55 Skrevet 9. august 2016 Den 8/6/2016 at 11.17, AnonymBruker skrev: Nei det er en forskjell der. Det å laste ned en ulovlig film er i mange tilfeller enklere enn å leie den lovlig. Trykke på et par knapper så er du good to go. Det å stjele i butikk (og for 250kr også) innebærer å møte opp i en faktiske butikken, velge ut x antall varer, gjemme de i jakka, lommer osv, og deretter komme seg ut igjen uten å bli oppdaget. Det kreves MYE mer av deg å naske i butikk enn å laste ned noe fra internett. For ikke å snakke om at man er lært opp til å vite at å stjele er galt så når du velger å stjele går du også MOT dine egne instinkter, men nedlasting har ikke alltid vært ulovlig og ikke alle anser det som et lovbrudd, og i tillegg er det kun en fil, ikke et fysisk produkt. Ingen går i direkte tap av å laste ned noe ulovlig når alternativet er å ikke se den filmen eller spille det spillet, i det hele tatt. Dessuten kommer ikke securitas til å skrive på et større beløp enn hva som faktisk ble tatt. Det har de ikke noe grunnlag for å gjøre, dessuten har de også jobber hvor det er viktig med et rent rulleblad. Det er ikke bare du som eksisterer i verden. Anonymkode: d218f...8fd Klart noen gaar i tap naar filmer og spill blir lastet ned, i motsetning til naar folk kjoper. Det du sier her, er at det er greit aa stjele saa lenge risikoen for aa bli tatt er lav. Fantastisk moral du har.... Hva er det som staar i bibelen igjen, "Den uten synd kan kaste den forste sten," eller noe i den dur....
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #56 Skrevet 9. august 2016 Den 8. august 2016 at 8.57, AnonymBruker skrev: Men jeg vil heller ikke måtte levere en politiattest hvor dette fremkommer, når jeg skal i praksis under utdanningen og/eller ta jobb innenfor helse underveis i studiene og etter jeg er ferdig utdannet? Er så redd for å plutselig stå der halvveis i studiet, eller etter endt studie, og oppdage at jeg ikke får fullført eller ikke får brukt utdannelsen min, fordi det vises på en politiattest at jeg gjorde en feil i livet som innebærer tyveri Anonymkode: 90175...250 Nei, det vil det ikke måttegjøre. Anonymkode: ea4f3...43e
Linnea27 Skrevet 9. august 2016 #57 Skrevet 9. august 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Okei, takk for svar Tror nok ikke jeg får noen opplysninger om anmeldelsen hvis jeg ringer, for slike ting er vel ikke noe de sier over telefonen? Da kan jo hvem som helst ringe og få opplysninger som de egentlig ikke har noe med. Det er jo det samme som at det ikke gis opplysninger om feks. en persons politiattest over telefonen, siden man aldri kan være sikker på hvem som egentlig ringer? Anonymkode: 90175...250 Det ordner seg nok. Du gjorde en feil, og du var syk. Alle gjor feil. Jeg er temmelig sikker paa at dette ikke har noe aa si for aa studere sykepleie. Det ordner seg nok. Senk skuldrene og konsentrer deg om studiene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå