AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #1 Skrevet 6. august 2016 Barnet mitt er 5,5 år. Han har allerede borret TO hull og har 3 begynnende hull. Et av de er jeg sikker på burde borres nå. Første begynnende hull hadde han allerede som treåring, det var et av de hullene som nå måtte borres for ikke så lenge siden. Vi har pusset tennene hans morgen og kveld siden vi så antydning til den første lille tann. Vi har fått anbefalt av tannlege å bruke fluor og tanntråd så det gjør vi nå hver kveld. Bruker anbefalt tannkrem og tannbørste til riktig alder. Tørstedrikken hans er vann. Til måltider drikker han melk og så blir det kanskje et glass saft i løpet av dagen. Han er ekstremt kresen i matveien og spiser dermed en del frukt og grønnsaker. Kveldsfrukten har vi kuttet ut pga tannpleier anbefalte det. Ellers et normalt kosthold uten mye sukker. Han er en normalvektig, slank gutt. Godteri og brus kun på lørdag. Ellers er han veldig småspist og bruker veldig lang tid på maten sin. Dette prøver vi å gjøre noe med, men vi kan ikke tvinge ham til å spise fortere heller. Ettersom vi har flyttet må jeg nå ringe en ny tannlege og få han inn for en sjekk. Jeg gruer meg. Leste i en annen tråd her at folk nærmest tror det er omsorgssvikt om barnet får et hull. Jeg skulle så inderlig ønske at mitt barn aldri hadde hatt et eneste hull og jeg føler vi har gjort hva vi kan for å forebygge det. Men så har han fått hull likevel! Hva gjør vi feil? Og ikke minst hvordan forebygge flere hull? Snart begynner han å miste tenner og jeg vil for all del unngå hull i disse tennene! Er det noe mer angående f.eks kosthold jeg burde tenke på? Anonymkode: f074a...3a8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #2 Skrevet 6. august 2016 Noen har bare dårligere tenner enn andre. Eller om dere har en del barnevakt, kan det være at barnet får godis der etc. Min farmor ga meg massevis av godteri, sukker og slikt. Mamma visste ikke det. Når jeg var der, fikk jeg melk med honning på flaske eller saft (med sukker) i senga, uten tannpuss. Mamma kunne ikke fatte hvorfor jeg hadde så mye hull i tennene, for farmor nektet på at jeg hadde fått noe der. Men... som hun pleide å si til meg: "Det blir vår lille hemmelighet, ikke si noe til mamma og pappa". Anonymkode: 81cf4...611
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #3 Skrevet 6. august 2016 Det er stadig barn som har dårlige melketenner. Dette burde absolutt en tannpleier opplyse om til dere. Som regel blir de nye tennene mye sterkere. Anonymkode: 82b8b...daf
Antoinette Skrevet 6. august 2016 #4 Skrevet 6. august 2016 Det høres ut som om dette er genetisk. Vær åpen og ærlig med tannlegen om problemene fra første stund så er det ikke noe å frykte. Man kan lett få noia av å lese for mye på KG, pust med magen :-)
dillyduzit Skrevet 6. august 2016 #5 Skrevet 6. august 2016 Jeg hadde også mange dårlige tenner da jeg var mindre, borrer vel flere ganger enn noen av vennene mine da, i tillegg måtte jeg trekke en tann ved 2.klasse. Nå er tennene mine i ok standar, noen småhull sol ikke behøves å borre i, så lenge jeg passer på. Må dog trekke en tann, men det er fordi reguleringstannlegen hadde satt på en bøyle feil og skrapt opp hele tannen. Så, poenget er, det er fult mulig han vokser seg av det og når de nye jekslene kommer, så stopper problemet.
skruf Skrevet 6. august 2016 #6 Skrevet 6. august 2016 Mange barn har svakere melketenner, men får sterkere voksentenner. Så selv om han har hatt hull i tennene nå så er det ikke sikkert han får det i de blivende tennene. Men, har du nettopp begynt med fluortannkrem og fluortabletter? Hvis dere ikke gjorde det tidligere så kan det være årsaken til hull i tennene. Fluor forebygger hull. Han kan også begynne med tanntråd. Du får kjøpt slike tanntrådholdere som du setter på ny tanntråd på hver dag, mye lettere enn å bruke vanlig tanntråd på barna (litt kronglete forklart, håper du forstår hva jeg mener). Tanntråd morgen og kveld, samt pussing med fluortannkrem og fluortablett morgen og kveld. Tannlegen min anbefaler å gå ned i styrke på fluortablett og heller ta morgen og kveld enn bare til kvelden. Dere voksne må pusse tennene hans, ikke overlat det til han. Ikke drikk eller spise noe 30min etter at han har pusset. Drikker han juice? Hvis han gjør så husk at det er mye sukker og særlig syre i juice som er skadelig for emaljen. Hvis han drikker juice så bland den gjerne ut med vann og ikke puss tennene rett etter at han har drukket. Jeg tviler på at tannlegen ringer inn bekymringsmelding bare på grunnlag av hull i tennene. Det er nok andre ting som sammen med mange hull som får tannleger til å reagere.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #7 Skrevet 6. august 2016 Har barnet hatt mye/høy feber? Dette kan ødelegge emaljen.. Anonymkode: d8773...875
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå