Gå til innhold

Vaktmesteren truer med å ta sykkelen min??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et nokså dumt problem som jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere.

Jeg bor i en blokk, selveier. Har garasjeplass i kjelleren hvor jeg har betalt ekstra for å få installert en ladestasjon på plassen min. Jeg har en el-sykkel stående på parkeringsplassen i garasjen inntil veggen og helt innenfor mine parkeringsrammer.

Nå i dag tidlig fikk jeg brev fra vaktmesteren om at det bare er biler som får stå på parkeringsplassene, og at han kommer til å ta alt annet han kan finne mandag 8/8.

For det første reagerer jeg på hvor dårlig frist jeg får til å fjerne sykkelen, spesielt med tanke på at jeg faktisk kunne vært bortreist.

For det andre er det mange faktorer som spiller inn som gjør at jeg ikke føler at jeg kan fjerne sykkelen. Det finnes et sykkelstativ rett utenfor, men jeg er usikker på hvordan sykkelen min tar det å stå ute dag og natt, totalt ubeskyttet mot været. For det andre føler jeg at tyveririsikoen er betraktelig større for enten hele sykkelen, eller for batteriet på sykkelen. Batteriet veier ca 20 kg, det er uaktuelt for meg å ta med batteriet opp i 4.etg hver dag etter bruk! Det finnes en bod jeg KUNNE hatt sykkelen i, hvis ikke det var for at jeg ikke kan lukke opp døra ordentlig, først styret bestemte seg for å bygge en vask rettved siden av, som blokkerer deler av burdøra. I tillegg benytter jeg meg av ladestasjonen på plassen min til å lade sykkelen ca 1-2 ganger i uka.

Det finnes andre i blokka med ting på sine parkeringsplasser; hjul, barnesyker, presenninger og annet "skrot". Jeg forstår at vaktmesteren ønsker at folk skal fjerne disse tingene, men jeg synes en el-sykkel er en unntakssituasjon.

Jeg synes det er urimelig av vaktmesteren å kreve at jeg skal flytte sykkelen. Kan jeg nekte, og så heller true med anmeldelse av tyveri dersom han tar den?

Anonymkode: 3a97f...b27

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En el-sykkel blir i flere paragrafer i norske lover kategorisert som et motorisert kjøretøy, så jeg vil si at du har rett til å parkere sykkelen din der. Han ville vel ikke sagt at en motorsykkel/moped måtte parkere ved sykkelstativene? Vel, en el-sykkel har du bl.a. ikke lov til å bruke uten tillatelse fra grunneier når man sykler på ikke-offentlige veier. Møter man et skilt som sier "ingen adgang for motoriserte kjøretøy" eller "all motorisert ferdsel forbudt", så er el-sykkel inkludert. Så jeg ville sagt at siden sykkelen din er et motorisert kjøretøy, så tillater du deg retten til å parkere sykkelen på en parkeringsplass tilegnet nettopp motoriserte kjøretøy. 

Endret av bopera
.
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en blokk, selveier. Har garasjeplass i kjelleren hvor jeg har betalt ekstra for å få installert en ladestasjon på plassen min. Jeg har en el-sykkel stående på parkeringsplassen i garasjen inntil veggen og helt innenfor mine parkeringsrammer.

Nå i dag tidlig fikk jeg brev fra vaktmesteren om at det bare er biler som får stå på parkeringsplassene, og at han kommer til å ta alt annet han kan finne mandag 8/8.

For det første reagerer jeg på hvor dårlig frist jeg får til å fjerne sykkelen, spesielt med tanke på at jeg faktisk kunne vært bortreist.

For det andre er det mange faktorer som spiller inn som gjør at jeg ikke føler at jeg kan fjerne sykkelen. Det finnes et sykkelstativ rett utenfor, men jeg er usikker på hvordan sykkelen min tar det å stå ute dag og natt, totalt ubeskyttet mot været. For det andre føler jeg at tyveririsikoen er betraktelig større for enten hele sykkelen, eller for batteriet på sykkelen. Batteriet veier ca 20 kg, det er uaktuelt for meg å ta med batteriet opp i 4.etg hver dag etter bruk! Det finnes en bod jeg KUNNE hatt sykkelen i, hvis ikke det var for at jeg ikke kan lukke opp døra ordentlig, først styret bestemte seg for å bygge en vask rettved siden av, som blokkerer deler av burdøra. I tillegg benytter jeg meg av ladestasjonen på plassen min til å lade sykkelen ca 1-2 ganger i uka.

Det finnes andre i blokka med ting på sine parkeringsplasser; hjul, barnesyker, presenninger og annet "skrot". Jeg forstår at vaktmesteren ønsker at folk skal fjerne disse tingene, men jeg synes en el-sykkel er en unntakssituasjon.

Jeg synes det er urimelig av vaktmesteren å kreve at jeg skal flytte sykkelen. Kan jeg nekte, og så heller true med anmeldelse av tyveri dersom han tar den?

Vakt,esteren har hjemmel i brannforskriften og sannsynligvis i vedtektene for bruk av garasjeplassene, det er kun tillatt å ha biler på garadjeplasser i fellesgarasje.  Du bør ta dette opp med styret, skriftlig, fordi elsykkel er noe som har kommet etter at brannforskriften for fellesgarasjer kom og ganske sikkert og  etter at garasjens vedtekter ble laget. 

I tillegg må du ta opp brl sin måte å plassere en vask utenfor boden din, som gjør boden uegnet til bruk for større saker og ting. For dette er reinspikka galskap slik du beskriver det. Skriv brev.

Hos oss har vi heiser. Jeg ser rundt forbi flere som har sykler stående på sine private verandaer. Men å bære sykkelen din opp er vel heller ikke helt lett? Og hvordan er det med brannfare på elsykler under lading?

Anonymkode: ed472...3e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, bopera skrev:

En el-sykkel blir i flere paragrafer i norske lover kategorisert som et motorisert kjøretøy, så jeg vil si at du har rett til å parkere sykkelen din der. Han ville vel ikke sagt at en motorsykkel/moped måtte parkere ved sykkelstativene? Vel, en el-sykkel har du bl.a. ikke lov til å bruke uten tillatelse fra grunneier når man sykler på ikke-offentlige veier. Møter man et skilt som sier "ingen adgang for motoriserte kjøretøy" eller "all motorisert ferdsel forbudt", så er el-sykkel inkludert. Så jeg ville sagt at siden sykkelen din er et motorisert kjøretøy, så tillater du deg retten til å parkere sykkelen på en parkeringsplass tilegnet nettopp motoriserte kjøretøy. 

Jeg har faktisk ikke tenkt på det slik, den er jo kategorisert som et fartøy med dispensasjon fra loven om fartøy. Skal lese masse på dette!

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vakt,esteren har hjemmel i brannforskriften og sannsynligvis i vedtektene for bruk av garasjeplassene, det er kun tillatt å ha biler på garadjeplasser i fellesgarasje.  Du bør ta dette opp med styret, skriftlig, fordi elsykkel er noe som har kommet etter at brannforskriften for fellesgarasjer kom og ganske sikkert og  etter at garasjens vedtekter ble laget. 

I tillegg må du ta opp brl sin måte å plassere en vask utenfor boden din, som gjør boden uegnet til bruk for større saker og ting. For dette er reinspikka galskap slik du beskriver det. Skriv brev.

Hos oss har vi heiser. Jeg ser rundt forbi flere som har sykler stående på sine private verandaer. Men å bære sykkelen din opp er vel heller ikke helt lett? Og hvordan er det med brannfare på elsykler under lading?

Anonymkode: ed472...3e0

Takk så mye for svar, må nok lese meg opp på dette med brannforskrifter. Men det som irriterer meg mest er kanskje det at styret har ordlagt seg ved at "kun biler er tillatt" til tross for at flere av naboene bruker moped/motorsykkel. Synes det er slurvete av dem, og ikke minst vanskelig å vite hva man skal forholde seg til når det ordlegges slik.

Ja det blir ikke lett for meg å dra med meg sykkelen opp i boligen. Den veier tross alt rundt 40kg med batteri og alt. Boden er jo en egen kamp i seg selv, det ligger nok en del passiv aggressivitet der at jeg drar fram boden hver gang jeg diskuterer med styret, selv om den skal fikses en gang i løpet av høsten/vinteren (har de sagt i hele år, og fortsetter å snakke om "om et par måneder"). Jeg kommer nok til å kreve at de finner en alternativ løsning for meg hvis ikke garasjen er bra nok. Det er forresten ikke spesielt mye mer farlig å lade en el-sykkel fra f.eks elbil eller datamaskin.

AnonymBruker
Skrevet

Altså, du får det jo først til å høres ut som at vaktmester har skrevet et skriv rettet først og fremst mot deg og din el-sykkel, når det etter annen gjennomlesning virker mer som det er skrevet til alle i blokka, da det oppbevares mye søppel og skrot i garasjen forøvrig? Da er det jo ikke så unaturlig at vaktmester tar en slik rydde-runde. Er nok ikke først og fremst pga sykkelen din, men alt annet som er oppbevart (dekk osv). Det har jo med brannforskrifter å gjøre.

Står sannsynligvis i vedtektene at det kun skal oppbevares biler i garasjeanlegget, mulig det står noe om andre motoriserte kjøretøy og, som moped/motorsykler etc. Men det må du nesten sette deg inn i selv.

Ville også tro at dette er et tilfelle der styrer uansett kan gjøre et unntak, og tillate at sykkelen står der, da det faktisk er et motorisert kjøretøy, og du har fått montert strømuttak. Mulig det står noen forbehold om kun ett kjøretøy per plass osv, men igjen. Det er du som har tilgang til vedtekter/regler i ditt borettslag, så det må jo du sette deg inn i.

Tviler på at sykkelen din utgjør noe stort problem, med mindre det sitter noen ekstremt prinsippfaste og firkanta folk i styret. I så fall får du ta det derifra :)

Anonymkode: 33abc...7b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I mitt borettslag er det spesifisert at det kun skal stå en bil/motorsykkel på hver parkeringsplass, ikke oppbevaring av annet som sykler, dekk, div stativer, grill og vogner. Hvis det gjør det samme i ditt borettslag, så avhenger jo muligheten for å krangle på dette av om du også har bil, slik at du har både bil og sykkel på samme plass. At du er redd for tyveri forstår jeg godt, men det er jo strengt tatt bare ditt problem, ikke borettslaget sitt. Uansett ville jeg skrevet et brev til styret og informert om at vaskens plassering vanskeliggjør bruk av boden. 

Anonymkode: a7855...72a

AnonymBruker
Skrevet

Uansett om han fjerner sykkelen så får du den jo tilbake. Snakk om å lage problemer av ingenting.

Anonymkode: 9672a...4d5

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg nekte, og så heller true med anmeldelse av tyveri dersom han tar den?

Nei, da ber du om å få den tilbake. Herrejesus.

Anonymkode: 9672a...4d5

Skrevet

Er du sikker på at det er et problem? Det høres jo ut som et felles skriv som har gått ut, og er mer rettet til de som bruker plassen som lagringsplass. 

Ville startet med en telefon til vaktmester, for å høre om han plalegger å fjerne el-sykkel. Gjør han det må du ta saken opp med styreleder, gjennom vedtektsendring eller endringer bod. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro problemet er at du har den inntil veggen, og ikke vanlig parkert som en bil. Uansett regnes det som motorisert kjøretøy, kontakt styret du, og spør. 

Anonymkode: e81fe...825

Gjest Coolaid
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Er situasjonen slik at du betaler for garasjeplass for bil og bruker sykkelen i stedet for bil, eller har du begge deler parkert i kjelleren? 

Dersom du har bil parkert på samme plassen som sykkelen din kan du lett unngå vaktmesterens vrede mot sykler. Du setter et sykkelstativ på hengerfeste eller bakluken, eller på taket og låser sykkelen fast til denne. 

Du bør aldri parkere el-sykkelen din noen steder med batteriet og display stående igjen. Det stjeles nesten 170 sykler hver eneste dag i Norge, det er sannsynlig at neste tyveri kan ramme deg. Aller helst skal du unngå risiko områder som felles sykkelstativ osv. 

Ta med deg sykkelen inn i leiligheten, eller i en bod som bare er din. Lås den forsvarlig (da snakker vi med skikkelig lås) inne i din egen bod. Forvent at noen skal stjele sykkelen din. 

Og anmelder du vaktmesteren for at han "stjeler" sykkelen din, hjelper det lite. Det blir ikke etterforsket, kun henlagt. Hva du bør gjøre er avhengig om du har bil på garasjeplassen eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har styret godkjent at du fikk innlagt ladestasjon i garasjen? Det er en viss fare for brann med sånn lading så skjønner vaktmesteren, kanskje den skulle formidlet saken anderledes. Bor i blokk selv og her får ingen lov og innstallere ladestasjon i garasjene pga brannfare. Dessuten er det styret som skulle ha kontaktet deg ikke vaktmesteren. Så snakk med styreledere for sameiet.

Anonymkode: 2149b...25d

Skrevet
14 timer siden, bopera skrev:

Dette kommer helt an på vilkårene for parkeringsplassen. Noen krever at man har skilter på motorvognen, og da hjelper det ikke at loven mot motorferdsel i utmark (det er vel en forskrift kanskje) forbyr deg i å kjøre el-sykkel i utmark.

Parkeringsreglene gjelder forøvrig for alle kjøretøy, uavhengig av om dem er motorisert eller ikke (enhver hensetting av kjøretøy bla bla med unntak av bla bla). Vilkårene kan forby noen kjøretøy, ofte er det krav om at de skal være registrert. Så å anta at man kan parkere ethvert kjørtetøy på en parkeringsplass er ikke en god ide, les vilkårene.

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan du nekte og true. Men vaktmesteren vil selvsagt ikke bli dømt for tyveri (å bortta en gjenstand i vinnings hensikt), og hvis vilkårene er slik han stipulerer du ikke kan oppbevare noe på parkeringsplassen kan de selvsagt fjerne det og fakturere deg for det.

Skrevet

Kjøp en gammel varebil for vrakpanten. Sette den på parkeringsplassen (avskiltet) og sett sykkelen inni :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...