Gjest Chrizzy Skrevet 10. november 2004 #1 Del Skrevet 10. november 2004 Har hørt forskjellig om det. Noen sier at man ikke behøver å blande kortene opp og ned, at det er like greit å legge alle rett vei... Hva mener dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. november 2004 #2 Del Skrevet 10. november 2004 Det er mange som kun legger kortene rettvendt fordi kortene har både positive og negative aspekter i seg. Man må prøve seg frem for å finne ut hva som er best for en selv. Jeg tror at nybegynnere har tendens til å legge kortene begge veier, men mer erfarne som er godt kjent med kortene kun legger dem rettvendt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 10. november 2004 #3 Del Skrevet 10. november 2004 Jeg begynte med begge veier, for det var det som sto i bøkene. Men, ettersom jeg har blitt kjent med flere som legger kort og har utvekslet masse spørsmål og svar med andre, så har jeg gått over til å kun legge de rette veien. For, som gjest sier, så inneholder alle kortene både positivt og negativt i seg selv, så det er ikke nødvendig med å bruke de begge veier... Fra gammelt av - og kanskje enda for alt jeg vet - brukte visst sigøynerne bare Den Store Arkana også - og brukte Den Lille Arkana som spillekorter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. november 2004 #4 Del Skrevet 11. november 2004 Ang. sigøynerne og bruk av den store arkana, så har jeg hørt at noen av dem bruker den, og andre bruker alle 78 kortene. Noen sigøynere bruker bare vanlige spillkort å spå i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 11. november 2004 #5 Del Skrevet 11. november 2004 Ang. sigøynerne og bruk av den store arkana, så har jeg hørt at noen av dem bruker den, og andre bruker alle 78 kortene. Noen sigøynere bruker bare vanlige spillkort å spå i. Og sånn er det sikkert med alle som spår som ikke er sigøynere også... noen spår på den måten med de kortene og noen spår annerledes. Og sånn blir det mangfold av. Tror at bare det er rett for den som gjør det, så blir det rett - hvis du skjønner hva jeg mener... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 11. november 2004 #6 Del Skrevet 11. november 2004 Jeg legger dem bare rettvendt, fordi jeg mener at alle betydningene ligger i kortet uansett, og avgjøres av plassering om kortene rundt. Min er faring er også at bøker som oppgir en rettvendt og en opp-ned betydning ofte er dårlige, fordi de gir ett veldig forenklet bilde av betydningene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterenka Skrevet 11. november 2004 #7 Del Skrevet 11. november 2004 Rettvendt her også. Uten at jeg skal påstå at noe annet blir feil...jeg er ikke noen spådame. Men hvis jeg tenker etter, siden spørsmålet er oppe i dagen, så blir jo gjerne ett eller flere kort nesten alltid liggende feil vei da, så det blir ikke riktig...i tillegg til at alle kort har både negative og positive aspekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 11. november 2004 #8 Del Skrevet 11. november 2004 Jeg har brukt Den Store Boken Om Tarot av Jane Lyle, og den bruker kortene rettvendt og opp/ned - og jeg trodde det var riktig. Men, nå får man kjøpt boken til Joan Bunning på norsk gjennom www.arkania.no - det er en bok som har vært en bestseller i USA. Er veldig spent på om den er bra og skal sjekke den ut på alternativmessa i Oslo til lørdag. Et annet spørsmål; hva sier dere som driver med disse kortene til hoffkortet knekten? Da mener jeg i rekkefølgen knekt - ridder - dronning - konge. Noen sier page, og jeg tror det er det ordet som er brukt i oversettelsen til boken til Bunning... Jeg bruker Knekt og syns det er mest riktig... men det er fordi det er det jeg er vant til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. november 2004 #9 Del Skrevet 11. november 2004 Wander, spørsmålet om knekten vil jeg gjerne diskutere med deg, men det er kanskje ikke riktig å gjøre det i denne tråden? Denne var vel ment for rettvendte/ikke-rettvendte kort? Kan du ikke lage en ny tråd med temaet ditt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå