Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Lurer på om noen kan svare meg på dette med kontantstøtte når vi på papiret 50-50 bosted. Jeg skal være hjemme med henne og ha barnet mest hos meg inkludert når far er på jobb. Vil jeg motta kontantstøtten aleine eller blir den delt? 

Vil si det burde tilfalle den som gir barnet mulighet for utsettelse av barnehage burde motta den. Jeg hadde helt klart gidd han hele noe annet virker urimelig. MEN hvordan er reglene for dette? Han er veldig gjerrig på å gi meg noe somhelst. 

Anonymkode: ad841...9da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg, men bostøtte gis bare opp til barnet er to år. Dere har vel ikke tenkt til å la barnet ha 50/50 i så ung alder? Er dere spik spenna gærne?!?

Anonymkode: 0a7ef...134

• Liker 9
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Lurer på om noen kan svare meg på dette med kontantstøtte når vi på papiret 50-50 bosted. Jeg skal være hjemme med henne og ha barnet mest hos meg inkludert når far er på jobb. Vil jeg motta kontantstøtten aleine eller blir den delt? 

Vil si det burde tilfalle den som gir barnet mulighet for utsettelse av barnehage burde motta den. Jeg hadde helt klart gidd han hele noe annet virker urimelig. MEN hvordan er reglene for dette? Han er veldig gjerrig på å gi meg noe somhelst. 

Du kan nå lese her om stønader: 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/samlivsbrudd-hva-n%C3%A5--346411

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barnetrygd+og+kontantstotte/kontantst%C3%B8tte

Jeg er forøvrig lit usikker på hva du egentlig mener i ditt innlegg. Men full kontantstøtte er 6000 kr, i mnd nå.

Ved samlivsbrudd er det andre andre stønader som kommer i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg, men bostøtte gis bare opp til barnet er to år. Dere har vel ikke tenkt til å la barnet ha 50/50 i så ung alder? Er dere spik spenna gærne?!?

Såg den komme. Men jeg skrev det var på papiret for ønsker vi skal ha like rettigheter. 

Selvsagt vil barne være mest hos meg. Det jeg lurte på var hvordan rettighetene var med tanke på at vi har tenkt å ha delt bosted på papiret. Deltbostet betyr det samme som delt omsorg. 

Far skal være i jobb, jeg være hjemme. Usnsett på papiret står det delt bosted. Derfor lurer jeg ene og aleine på det

Spurte ikke om hva som er vanlig eller best. Men helt greit med innspill. 

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan da ikke mene at barnet bor 50/50 når barnet er mellom 1-2 år?! Begynt å ta voksne avgjørelser, alvorlig talt.

Anonymkode: abe46...21b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Peter007 skrev:

Du kan nå lese her om stønader: 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/samlivsbrudd-hva-n%C3%A5--346411

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barnetrygd+og+kontantstotte/kontantst%C3%B8tte

Jeg er forøvrig lit usikker på hva du egentlig mener i ditt innlegg. Men full kontantstøtte er 6000 kr, i mnd nå.

Ved samlivsbrudd er det andre andre stønader som kommer i tillegg.

Takker for det. Mener siden om man har delt bosted på pspiret mottar man delt barnetrygd og delt skattefordel. Om han har en annen deling. Mottar den med størst andel alt. 

Derfor lurer jeg på om denne stønaden også vil bli delt? Selv om det er jeg som velger ulønnet til min datter er blitt bortimot 2 år. 

Vet ikke om dette var mer oppklarende i hva jeg mente. Er fordi barne far er ekstremt gniten. Vil ikke han skal motta halve. Dvs jeg får 3000 og han 3000 + 30.000kr i lønn. Føler det er urettferdig men vet ikke om det er slik reglene er. 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Slettet.

Endret av Arabella
Skrevet
3 minutter siden, Arabella skrev:

Du spekulerer i å svindle. Du og barnefar bor sammen, men du planlegger svindel.

Hvorfor tenker du det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan da ikke mene at barnet bor 50/50 når barnet er mellom 1-2 år?! Begynt å ta voksne avgjørelser, alvorlig talt.

Anonymkode: abe46...21b

Nei men på papiret fordi vi vil ha like rettigheter. Eller rettere sagt barnefar vil det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Macro skrev:

Hvorfor tenker du det?

Lurer jeg også på. Delt bosted er ikke uvanlig. Vi vil ha like rettigheter derfor. Ville heller satt meg opp som aleinemor om jeg skulle svindle, Det vet jeg skjer, der snakker vi om store beløp. Her vil jeg ikke motta noe nevneverdig. Lurer bare på om han kan kreve halve kontantstøtten? Selv om han skal jobbe 100% og jeg ha barnet på dagtid og stortsett om natten. Det hadde jeg definert som urettferdig. Men regler er ikke alltid rett.

Skrevet

Bor dere sammen? 

Det vil være bakdel for deg med 50/50 mtp bidrag hvis du faktisk har mer av omsorgen. Og det gir problemer ift kontantstøtte osv. Jeg vil råde deg til å sette opp en brøk som avspeiler virkeligheten. Dere kan likevel ha like rettigheter, og justere brøken senere. Spesielt når far er gniten ville jeg insistert på korrekt brøk.

• Liker 8
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer jeg også på. Delt bosted er ikke uvanlig. Vi vil ha like rettigheter derfor. Ville heller satt meg opp som aleinemor om jeg skulle svindle, Det vet jeg skjer, der snakker vi om store beløp. Her vil jeg ikke motta noe nevneverdig. Lurer bare på om han kan kreve halve kontantstøtten? Selv om han skal jobbe 100% og jeg ha barnet på dagtid og stortsett om natten. Det hadde jeg definert som urettferdig. Men regler er ikke alltid rett.

Jeg beklager mitt forrige innlegg og har slettet det. Jeg var for rask med å skrive. Men jeg holder allikevel på at det er juks å skrive delt bosted når dere faktisk bor sammen. Det er ikke din skyld, men mannens som vil snike seg til goder.

Endret av Arabella
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såg den komme. Men jeg skrev det var på papiret for ønsker vi skal ha like rettigheter. 

Selvsagt vil barne være mest hos meg. Det jeg lurte på var hvordan rettighetene var med tanke på at vi har tenkt å ha delt bosted på papiret. Deltbostet betyr det samme som delt omsorg. 

Far skal være i jobb, jeg være hjemme. Usnsett på papiret står det delt bosted. Derfor lurer jeg ene og aleine på det

Spurte ikke om hva som er vanlig eller best. Men helt greit med innspill. 

Ah, det var litt betryggende å lese. Men jeg vil definitivt fraråde deg å skrive en falsk avtale. Det vil kunne ødelegge mye for deg både nå og senere, hvis far allerede er gnien. Det viktigste er at barnet har det bra, og det betyr at barnet skal ha bidrag det har rett på. Dere får lage en skriftlig avtale som skal endres feks. når barnet begynner i barnehage. Du bør virkelig ikke gå med på dette bare fordi far vil det, det medfører kun goder for han, ikke deg eller barnet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, ViljaH skrev:

Bor dere sammen? 

Det vil være bakdel for deg med 50/50 mtp bidrag hvis du faktisk har mer av omsorgen. Og det gir problemer ift kontantstøtte osv. Jeg vil råde deg til å sette opp en brøk som avspeiler virkeligheten. Dere kan likevel ha like rettigheter, og justere brøken senere. Spesielt når far er gniten ville jeg insistert på korrekt brøk.

Vi bor selvsagt ikke sammen, dette er helt nytt for meg. Du har nok rett. For er jeg hjemme alle dager er jo jeg uansett mer med barnet enn han. Vil 65/40 være mer rett da kansje.. Vi kan jo uansett ha delt foreldre annsvar. Bare har fått vite at delt bosted er brukt fremfor delt omsorg som det het før. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, det var litt betryggende å lese. Men jeg vil definitivt fraråde deg å skrive en falsk avtale. Det vil kunne ødelegge mye for deg både nå og senere, hvis far allerede er gnien. Det viktigste er at barnet har det bra, og det betyr at barnet skal ha bidrag det har rett på. Dere får lage en skriftlig avtale som skal endres feks. når barnet begynner i barnehage. Du bør virkelig ikke gå med på dette bare fordi far vil det, det medfører kun goder for han, ikke deg eller barnet. 

Det var ett godt tips å sette rett brøk, og endre ved barnehage start. Det tror jeg kan gå med han. Håper det orker ikke krangler. Når jeg skal være hjemme vil jeg selvsagt være langt mer med barnet enn han. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg beklager mitt forrige innlegg og har slettet det. Jeg var for rask med å skrive. Men jeg holder allikevel på at det er juks å skrive delt bosted når dere faktisk bor sammen. Det er ikke din skyld, men mannens som vil snike seg til goder.

Vi bor ikke sammen og kommer heller ikke til å gjøre det. Ønsker bare at begge skal ha like rettigheter. Men reelt er jo jeg selvsagt mer med barnet når jeg skal bli hjemme. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takker for det. Mener siden om man har delt bosted på pspiret mottar man delt barnetrygd og delt skattefordel. Om han har en annen deling. Mottar den med størst andel alt. 

Derfor lurer jeg på om denne stønaden også vil bli delt? Selv om det er jeg som velger ulønnet til min datter er blitt bortimot 2 år. 

Vet ikke om dette var mer oppklarende i hva jeg mente. Er fordi barne far er ekstremt gniten. Vil ikke han skal motta halve. Dvs jeg får 3000 og han 3000 + 30.000kr i lønn. Føler det er urettferdig men vet ikke om det er slik reglene er. 

Hei.  Ved delt bosted kan man dele barnetrygd, skattefordel. Dette må dere som foreldre ordne selv, ved å sende inn avtalen om delt bosted til NAV og Skatteetaten. Det skilles ikke på hvor stor andel delt bosted er. Melder dere ikke inn blir dette som før (utbet.til deg).

Forøvrig kan det benyttes barnebidrag ved delt bosted. Dette er aktuelt hos dere siden der stor forskjell på deres inntekter.. Dette er nettobidrag, litt annerledes enn vanlig bidrag da samvær andel ikke legges til grunn. Bruk NAVs bidrags-kalkulator. Dette etter regelverk nå det er forskjell på inntekt til foreldre. 

Der er ingen stønader overgangsstønad - "enslig forsørger" - stønad ved delt bosted bortsett fra EN ekstra barnetrygd på deling om dere deler barnetrygden. Det er ingen overgangsstønad ved delt bosted. Ikke helt sikker på studiestønad  ved delt bosted.

Ved bosted på en forelder og samvær på den andre er det "enslig forsørger" stønader. Altså forskjeller her.

Siden du frivillig velger å ikke være i jobb kan far er kreve at du blir beregnet en inntekt der du var 80% i jobb, med en inntekt i forhold til din utdanning/ det du kan tjene.

AnonymBruker
Skrevet

Nei du får ikke overgangsstønad ved 50/50 på papiret. Kun ved 60/40. Og bostøtte får du om du tjener mindre enn 256000 året. Kontantstøtte er til de som ikke bruker barnehage. 6000 fra barnet er 13-18 mnd og 3200 fra barnet er 18-24 mnd. 

Anonymkode: 55d7b...ed8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei du får ikke overgangsstønad ved 50/50 på papiret. Kun ved 60/40. Og bostøtte får du om du tjener mindre enn 256000 året. Kontantstøtte er til de som ikke bruker barnehage. 6000 fra barnet er 13-18 mnd og 3200 fra barnet er 18-24 mnd. 

Anonymkode: 55d7b...ed8

Dette, samt at du må ha 60-40 for å få aleneforeldre stønader, eks. dobbelt barnetrygd. Ved 50-50 får du lite. 

Anonymkode: af9dd...b0d

• Liker 2
Skrevet

I tillegg til det jeg allerede har skrevet er det økonomiske fordeler ved bosted, og samvær fremfor delt bosted for den som har bosted barnet. (fokeregistert adr.) Denne bestemmer det meste vedrørende barnet, som skole og barnehage. Dennw forelder  kan flytte landet rundt om en ønsker. Alt dette I tillegg til de økonomiske fordeler gjør det hele skjevt mellom foreldrene og oppfordrer til å IKKE velge delt bosted. 

Det er nettopp dette TS.tar opp. Hun ønsker skal være likt. Slik det  er nå med fordeler bostedsforelder, gjør det samarbeidet vanskelig for mange som hos TS. Har de økonomiske og andre fordeler for bodtedsforeldrene vært borte. En kan si lik delt bosted har andelen delt bosted være høyrere. Slik det er nå legges det også opp til juks vedr.samvær for  bosted barn. Dette  ved at en lager avtaler som er mest gunstig økonomisk. 

Jeg ser der er noen trygdeutfordringer slik at noen kommer dårlig ut ved en endringer, og kan trenge sosialhjelp om stønader faller bort. Men det er også de som ikke trenger overgangsstønad. 

En kan kan gi samme økonomisk fordel ved delt bosted som bosted samvær. Eller en kan kutte litt på overgangsstønad og fordele til delt bosted. 

Det finnes måter å endre dette på om det er politisk vilje. 

Det er forslag til endringer I Barnelova . Et som tar opp dette med flytting av barn der samvær blir mindre. Dette er blant annet krav  mekling der foreldre ikke blir enige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...