AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #1 Skrevet 5. august 2016 Hørte nylig om en tannlege i en større norskbygde som meldte bekymringsmelding til Barnevernet på et barn (4 år) som hadde ett hull i tennene. Når er det vanlig at et barn får sitt første hull i tennene? Anonymkode: 62db0...a06
ajarRun Skrevet 5. august 2016 #2 Skrevet 5. august 2016 Aldri hos foreldre som passer på barna. Jeg har hatt et hull i mitt liv, og det var på grunn av tannen og ikke manglende tannhold. Folk som får hull er uansvarlige og uhygeniske. Virker som en fornuftig tannlege. 5
TheGirlWhoWaited Skrevet 5. august 2016 #3 Skrevet 5. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørte nylig om en tannlege i en større norskbygde som meldte bekymringsmelding til Barnevernet på et barn (4 år) som hadde ett hull i tennene. Når er det vanlig at et barn får sitt første hull i tennene? Anonymkode: 62db0...a06 Selvfølgelig ligger det mer i historien enn det ene hullet... 37
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #4 Skrevet 5. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørte nylig om en tannlege i en større norskbygde som meldte bekymringsmelding til Barnevernet på et barn (4 år) som hadde ett hull i tennene. Når er det vanlig at et barn får sitt første hull i tennene? Anonymkode: 62db0...a06 Aldri? Jeg har ikke hatt hull enda. Over 30 år. Barnet mitt har ikke hatt hull enda. Over 10 år. Men jeg vet at det finnes de som har dårlige tenner fra naturens side. Jeg er uansett ganske enig i at hull i tannen på en fireåring bør vurderes for melding. En fireåring har hatt tennene sine i max 3,5 år. Hvordan få hull på så kort tid om de er stelt skikkelig? Anonymkode: d32be...05a 3
Gjest Catalina Culès Skrevet 5. august 2016 #5 Skrevet 5. august 2016 Tannlegen melder ikke til BV på grunn av et hul......... Så her er det noe muffens.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #6 Skrevet 5. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hørte nylig om en tannlege i en større norskbygde som meldte bekymringsmelding til Barnevernet på et barn (4 år) som hadde ett hull i tennene. Når er det vanlig at et barn får sitt første hull i tennene? Anonymkode: 62db0...a06 Tro ikke alt du hører. Er nok mye mere til historien. Det sagt, jeg er 30 og har aldri hatt hull, ikke søsteren min heller. Er veldig uvanlig at små barn har hull når vi er så opplyste på tannhygiene som vi er. Et hull oppstår ikke helt plutselig uten grunn. Anonymkode: 618de...9be 4
Høsta Skrevet 5. august 2016 #7 Skrevet 5. august 2016 Link? Og hvor i landet? Det må jo være en ildsjel som prøver å utgjøre et poeng for tannhelse. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #8 Skrevet 5. august 2016 Jeg hadde dårlige tenner som barn, og fikk 3-4 hull rundt den alderen der. Det skulle ta mange år før jeg fikk hull i voksen tann. Anonymkode: 86d22...5bd 9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #9 Skrevet 5. august 2016 Tullball. Dette du "har hørt" er nok et tilfelle tilsvarende de som har opplevd at det er blitt sendt inn bekymringsmelding pga barnet har møtt opp på skolen med et skrubbsår, eller nugatti på matpakka, eller at de ved et par anledninger har glemt å gjøre leksene sine. Altså, bare en knøttliten detalj av helheten. I verste fall den lille detaljen som fikk begeret til å renne over. Anonymkode: 69147...cca 4
Sulosi Skrevet 5. august 2016 #10 Skrevet 5. august 2016 Det ligger nok helt andre ting til grunn enn ett enkelt hull når en tannlege melder inn bekymring til barnevernet. Hull I tenner kommer ikke bare pga dårlig tannpuss og snop. Medisiner, munntørrhet ol skaper gode vilkår for hull selv med gode pusserutiner. Nei, her er det nok noe langt verre enn ett hull som ligger bak. 16
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #11 Skrevet 5. august 2016 2 minutter siden, Sulosi skrev: Det ligger nok helt andre ting til grunn enn ett enkelt hull når en tannlege melder inn bekymring til barnevernet. Hull I tenner kommer ikke bare pga dårlig tannpuss og snop. Medisiner, munntørrhet ol skaper gode vilkår for hull selv med gode pusserutiner. Nei, her er det nok noe langt verre enn ett hull som ligger bak. Noen barn har bare dårlige tenner? Anonymkode: 86d22...5bd 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #12 Skrevet 5. august 2016 Jeg hadde ekstremt dårlige tenner som barn. Dette var fordi foreldrene mine ikke passet på at jeg pusset dem. Da jeg var 5 år gammel, råtnet den bakerste jekselen min og den måtte fjernes. Jeg har hatt problemer med tennene hele livet, selv om jeg pusser morgen, middag og kveld. Det ble ikke fast tannpuss på meg før jeg var ca 11 år, men da var tennene allerede skadet Anonymkode: 1e2ec...635 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #13 Skrevet 5. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ekstremt dårlige tenner som barn. Dette var fordi foreldrene mine ikke passet på at jeg pusset dem. Da jeg var 5 år gammel, råtnet den bakerste jekselen min og den måtte fjernes. Jeg har hatt problemer med tennene hele livet, selv om jeg pusser morgen, middag og kveld. Det ble ikke fast tannpuss på meg før jeg var ca 11 år, men da var tennene allerede skadet Anonymkode: 1e2ec...635 Hvis du helt ærlig pusser tennene TRE ganger om dagen, er det kanskje ikke så rart at du har mye tannproblemer...! Du kan jo knapt nok ha emalje igjen!! Anonymkode: 154aa...feb 6
Sulosi Skrevet 5. august 2016 #14 Skrevet 5. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen barn har bare dårlige tenner? Anonymkode: 86d22...5bd Melketenner er mindre robuste enn vanlige tenner sies det. Noen har sterkere tenner enn andre sies det og. Jeg skal ikke være skråsikker men det jeg vet er at min morfar døde med alle tenner i behold uten å ha satt sine ben hos en tannlege noen gang, 87 år ble han. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #15 Skrevet 5. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ekstremt dårlige tenner som barn. Dette var fordi foreldrene mine ikke passet på at jeg pusset dem. Da jeg var 5 år gammel, råtnet den bakerste jekselen min og den måtte fjernes. Jeg har hatt problemer med tennene hele livet, selv om jeg pusser morgen, middag og kveld. Det ble ikke fast tannpuss på meg før jeg var ca 11 år, men da var tennene allerede skadet Anonymkode: 1e2ec...635 Håper du pusser før måltidet da, og ikke umiddelbart etter at du har spist Anonymkode: d617f...dee
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #16 Skrevet 5. august 2016 Det kan være andre grunner enn hullet. Hadde jeg vokst opp i dag, så hadde tannlegene sendt bekymringsmelding til barnevernet, da jeg var på den alderen. For jeg hadde helt angst for tannlegen, hylte og skreik, nektet å gape opp, tvang de meg, så brakk jeg meg, og hadde helt panikk. Og sånn var det i flere år. Hadde ingen hull da. Dette var fordi jeg ble misbrukt, og taklet ikke å få noe inn i munnen, da andre skulle gjøre det. Anonymkode: 940c8...9f0 11
Peter007 Skrevet 5. august 2016 #17 Skrevet 5. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hørte nylig om en tannlege i en større norskbygde som meldte bekymringsmelding til Barnevernet på et barn (4 år) som hadde ett hull i tennene. Når er det vanlig at et barn får sitt første hull i tennene? Anonymkode: 62db0...a06 Det må ligge noe mer bak meldingen til BV. enn bare hull i ei tann på en 4-åring.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #18 Skrevet 5. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Aldri? Jeg har ikke hatt hull enda. Over 30 år. Barnet mitt har ikke hatt hull enda. Over 10 år. Men jeg vet at det finnes de som har dårlige tenner fra naturens side. Jeg er uansett ganske enig i at hull i tannen på en fireåring bør vurderes for melding. En fireåring har hatt tennene sine i max 3,5 år. Hvordan få hull på så kort tid om de er stelt skikkelig? Anonymkode: d32be...05a Hææ? Jeg har ikke hatt hull i tennene, derfor burde ingen andre heller ha det?. Min 13 åring har heller aldri hatt hull, men herregud, over 20% av alle norske 5-åringer har eller har hatt hull. Selvfølgelig er ikke disse barna (kjenner flere) utsatt for omsorgssvikt! I så fall ville tannlegene hatt ekstremt mange bekymringsmeldinger å skrive til BV... Faktisk ville det komme tusenvis av slike meldinger hvert år Karies kan bygge seg opp allerede hos ett-åringer. De første tennene dukker gjerne opp i 6 mnd alder, og med nattamming og melkeflaske om natten er det dessverre ikke så uvanlig at tennene får lide. Dessuten kan tannfrembrudd være så smertefullt at det er vanskelig å pusse tennene til små barn. Det finnes en haug av grunner, fra sykdom til spisevegring hos barn, som øker risikoen for perioder med dårlig tannhygiene. Anonymkode: 1868e...637 18
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #19 Skrevet 5. august 2016 2 timer siden, amativeReflection skrev: Aldri hos foreldre som passer på barna. Jeg har hatt et hull i mitt liv, og det var på grunn av tannen og ikke manglende tannhold. Folk som får hull er uansvarlige og uhygeniske. Virker som en fornuftig tannlege. Det "normale" er at 20% av 5-åringene har, eller har hatt hull. Anonymkode: 1868e...637 7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #20 Skrevet 5. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Aldri? Jeg har ikke hatt hull enda. Over 30 år. Barnet mitt har ikke hatt hull enda. Over 10 år. Men jeg vet at det finnes de som har dårlige tenner fra naturens side. Jeg er uansett ganske enig i at hull i tannen på en fireåring bør vurderes for melding. En fireåring har hatt tennene sine i max 3,5 år. Hvordan få hull på så kort tid om de er stelt skikkelig? Anonymkode: d32be...05a Jeg bare elsker anekdotiske bevis! Som andre også har forklart: det finnes flere grunner til at en fireåring kan ha hull i en tann, selv om du og ditt barn ikke har hatt det. Men når det gjelder spørsmålet fra TS: nei, en tannlege sender ikke bekymringsmelding til barnevernet UTELUKKENDE basert på at en fireåring har fått hull i en tann. Det ligger garantert en mer begrunnet vurdering bak meldingen. Anonymkode: e67b4...c18 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå