AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #1 Skrevet 5. august 2016 Jeg har tatt til meg en drektig katt fra ei privat person som ikke hadde tid til kattunger. Så har tatt over ansvaret av moren og kattungene.(ho skal steriliseres så fort kattungene er gamle nok.) ho har blitt veldig trygg på oss de siste ukene. Men jeg lurte på om noen visste hvor lang tid ho har igjen av drektigheten når ho har fått melk i Pattene? I løpet av få timer har Pattene fylt seg opp litt. Ho ligger mye overalt. Og har drivi å gått bak sofaer og under kommoder. Ho vil heller ikke ligge i fødekassa si alene. Går jeg, så følger ho etter eller legger seg åå gulvet og bare strirrer på meg. nå kjenner jeg ikke katten så veldig og hvordan den oppfører seg til vanlig når ho ikke er drektig. Då vanskelig å si.. Anonymkode: 4ab92...d7e
Minya Skrevet 5. august 2016 #2 Skrevet 5. august 2016 Når det er melk i pattene så er det like før, toppen en ukes tid igjen, men med adferden hvor hun følger etter deg og helst ikke vil være alene, så kan det igrunnen skje når som helst de neste dagene, særlig om hun er god og rund. Skal ikke se bort i fra at du blir kattebestemor i helgen. Hun vet nok at det ikke er lenge igjen og det kan se ut som hun føler seg så trygg på deg at hun vil ha deg i nærheten når hun skal føde. Lag gjerne et par ekstra fødekasser og sett andre steder også, noen ganger liker de ikke den ene kassa man har laget og så føder de i sokkeskuffen i stedet... 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #3 Skrevet 5. august 2016 4 minutter siden, Minya skrev: Når det er melk i pattene så er det like før, toppen en ukes tid igjen, men med adferden hvor hun følger etter deg og helst ikke vil være alene, så kan det igrunnen skje når som helst de neste dagene, særlig om hun er god og rund. Skal ikke se bort i fra at du blir kattebestemor i helgen. Hun vet nok at det ikke er lenge igjen og det kan se ut som hun føler seg så trygg på deg at hun vil ha deg i nærheten når hun skal føde. Lag gjerne et par ekstra fødekasser og sett andre steder også, noen ganger liker de ikke den ene kassa man har laget og så føder de i sokkeskuffen i stedet... Takker for svar. :-) den siste timen har jeg måttet ligge ved ho og kost ho i kassa og etterhvert gikk ho på do og spiste, gikk rett tilbake i kassa. Men nå trenger jeg ikke å sitte på gulvet. Nå la ho seg der frivillig. :-) har aldri hatt kattunger da jeg kunn har steriliserte. Men håper det kommer noen søte små i løpet av helgen. Ho virker veldig knyttet til oss allerede så jeg håper alt går fint. Herlig jentepus. :-D Anonymkode: 4ab92...d7e
Minya Skrevet 5. august 2016 #4 Skrevet 5. august 2016 Blir spennende å se hvor god mor hun blir også, kan jeg tenke meg. Noen kjetter er bare ikke gode morsemner, mens andre tar seg av alt de kommer over. Godt du vil ta ansvar og kastrere når ungene blir gamle nok. Pass endelig på å gi ungene til hjem som også tar ansvar, evt behold dem selv om du har mulighet, og kastrer så snart det er mulig. Regner med at du har gått til innkjøp av ekstra kattemat til både mor og unger, hvis ikke så har du feks Royal Canin Mother and Babycat, et ekstra næringsrikt tørrfór som kattemor spiser mens ungene dier og som ungene kan spise når de skal begynne med tørrfór. Våtfór med ekstra fett og protein er også lurt å gi kattemor, særlig de første par ukene etter fødsel. Hun trenger all næringen hun kan få. Anbefaler Applaws Kitten eller lignende, fra dyrebutikk, sjekk etter de med høyest protein og fettinnhold for mest næring. Du kan bytte tilbake til vanlig tørrfór til kattemamma når hun venner ungene av med å die. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #5 Skrevet 5. august 2016 3 minutter siden, Minya skrev: Blir spennende å se hvor god mor hun blir også, kan jeg tenke meg. Noen kjetter er bare ikke gode morsemner, mens andre tar seg av alt de kommer over. Godt du vil ta ansvar og kastrere når ungene blir gamle nok. Pass endelig på å gi ungene til hjem som også tar ansvar, evt behold dem selv om du har mulighet, og kastrer så snart det er mulig. Regner med at du har gått til innkjøp av ekstra kattemat til både mor og unger, hvis ikke så har du feks Royal Canin Mother and Babycat, et ekstra næringsrikt tørrfór som kattemor spiser mens ungene dier og som ungene kan spise når de skal begynne med tørrfór. Våtfór med ekstra fett og protein er også lurt å gi kattemor, særlig de første par ukene etter fødsel. Hun trenger all næringen hun kan få. Anbefaler Applaws Kitten eller lignende, fra dyrebutikk, sjekk etter de med høyest protein og fettinnhold for mest næring. Du kan bytte tilbake til vanlig tørrfór til kattemamma når hun venner ungene av med å die. Takker for info :-) jeg har lest meg opp mye og har begynt på sånn royal canin som du nevnte siden vetrinær anbefalte det. Har vært borti valper før så regner med at det nesten er det samme som med kattunger når de er i magen. :-) oppdaterer når det skjer noe :-) Anonymkode: 4ab92...d7e
Minya Skrevet 5. august 2016 #6 Skrevet 5. august 2016 Prinsippet er jo det samme med både katt og hund, de trenger ekstra næring og trygghet, så har du allerede vært gjennom den ene, vil det være enklere å være med på den andre. Bare husk at kattunger ikke skal taes fra moren før de er tolv uker, ikke åtte slik som hundevalper blir.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #7 Skrevet 5. august 2016 2 minutter siden, Minya skrev: Prinsippet er jo det samme med både katt og hund, de trenger ekstra næring og trygghet, så har du allerede vært gjennom den ene, vil det være enklere å være med på den andre. Bare husk at kattunger ikke skal taes fra moren før de er tolv uker, ikke åtte slik som hundevalper blir. Det er bra :-) ja det er jeg fult klar over og har vært i den diskusjonen med mange som mener 8. Så 12 uker her :-) Anonymkode: 4ab92...d7e
Gjest HappyWaffle Skrevet 6. august 2016 #8 Skrevet 6. august 2016 Må bare si at det varmer å se en person som faktisk tar så mye ansvar som du å som prøver å gjøre alt bra for pus har ikke andre tips en de du allerede har fått, men du fortjener å få ros 👍🏼
Minya Skrevet 7. august 2016 #9 Skrevet 7. august 2016 Har det skjedd noe enda, eller vandrer hun fortsatt bare hvileløst rundt mellom kassa og matskåla?
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #10 Skrevet 7. august 2016 Den 6. august 2016 at 10.38, HappyWaffle skrev: Må bare si at det varmer å se en person som faktisk tar så mye ansvar som du å som prøver å gjøre alt bra for pus har ikke andre tips en de du allerede har fått, men du fortjener å få ros 👍🏼 Takk :-) Hehe 🙊 Er så koselig å kunne hjelpe :-) Anonymkode: 4ab92...d7e
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #11 Skrevet 7. august 2016 1 time siden, Minya skrev: Har det skjedd noe enda, eller vandrer hun fortsatt bare hvileløst rundt mellom kassa og matskåla? Hei. Det har enda ikke kommet noen og ho ligger mye i kassa si. :-) ho har begynt å like plassen, så det er jo positivt. I starten ville ho bare inn på soverommet. :-) Anonymkode: 4ab92...d7e
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #12 Skrevet 8. august 2016 Sitter fortsatt å venter på at det skal starte. Nå har ho fått enda mer melk i Pattene. Og har blitt mye større. Så vi håper det skjer snart. Vi venter i spenning 😍 Anonymkode: 4ab92...d7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå