Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er i avstandsforhold med en som bor i Oslo (skal være der 1 år), og har vært på besøk der 4 ganger siden Januar. 

Egentlig så synes jeg at byen var ganske fin. Har aldri hatt noen formål der tidligere, så har bare vært korte stopp...men nå de siste gangene har jeg jo fått mye fritid (mens han er på jobb), og tatt meg tiden til å utforske områdene rundt sentrum. Og må som sagt konkludere med at byen er ganske fin. Liker transporten(kan ikke skjønne at folk klager :P), mulighetene og tilbudene man finner, det er noe for folk flest. Er i midten av 20-åra, slik at det ikke er SÅ viktig å dra på byen. Også kan man jo reise utenlands veldig billig. 

MEN 

Det er svindyrt å bo der. Boligprisene ligner ikke grisen, selv om lønna er litt mer konkurransedyktig. Vi har ingen familie i Oslo, slik at ferier og jul uansett blir hjemtur eller annet. 

Dere som nylig flyttet dit (de siste åra), føler dere at det var verdt det? Er det et sted dere har tenkt å bo livet ut, eller bare midlertidig stopp? J

eg føler rett og slett at man lett blir gjeldsslave i 10 år ekstra bare ved å bo LITT sentralt. Er et dilemma...det jeg liker ved Oslo er sentralt, men det er jo der alt er dyrt. 

Hilsen Nordlending. 

Anonymkode: fdd0a...1a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er nordlending selv og flyttet nettopp hit, så kan ikke svare så mye ennå, MEN jeg er så langt positivt overrasket over byen. Trodde det skulle bli rart å flytte til en "storby" men trives så langt.

Foreløbig er det bare et midlertidig stopp for studenttilværelse for min del, men man vet aldri hva som skjer. Kanskje jeg trives så godt at jeg aldri drar nordover igjen.

Endret av haze
AnonymBruker
Skrevet

De smarte kjøper bolig på utkanten av byen (vest, ikke øst), der er det ikke så hysterisk nå, men prisene vil stige der i fremtiden.

Anonymkode: 9d44c...46d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så klart vil prisene stige der i fremtiden, men det gjør de jo også på østkanten.

Se den her https://tv.nrk.no/serie/oslodebatten/DKOA50000316/16-06-2016

Med den boligveksten som er i Oslo nå, tror jeg å investere i områder som Tøyen, Vålerenga osv. er smart. Det er sentrumsnært og i tillegg til at det brukes mye midler på løfte disse områdene. Man ser at de som tradisjonelt har bodd i disse nabolagene presses ut, og det er i ferd med å bli typiske middelklassestrøk. 

Anonymkode: 9e85c...c7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i Oslo bor han siden det er fint område? 

Anonymkode: 46ea0...638

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns virkelig det er verdt det. Har bodd her i tre år og kan ikke tenke meg å flytte fra Oslo. Stortrives og klarer meg fint med mindre plass enn jeg villle ha hatt i min mye billigere hjemby.

Anonymkode: 62e87...6fc

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så klart vil prisene stige der i fremtiden, men det gjør de jo også på østkanten.

Se den her https://tv.nrk.no/serie/oslodebatten/DKOA50000316/16-06-2016

Med den boligveksten som er i Oslo nå, tror jeg å investere i områder som Tøyen, Vålerenga osv. er smart. Det er sentrumsnært og i tillegg til at det brukes mye midler på løfte disse områdene. Man ser at de som tradisjonelt har bodd i disse nabolagene presses ut, og det er i ferd med å bli typiske middelklassestrøk. 

Anonymkode: 9e85c...c7b

Tiden hvor man kan gjøre gode kjøp på Tøyen, Grønland, Vålerenga osv er nok forbi. Leiligheter blir nå solgt her til opptil 100000 kr per kvadratmeter. Det er helt sinnssykt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tror også at Tøyen, Grønland, Vårelenga er nok allerede veldig dyre. Samme med Ullern, Røa, Bjerke som alle hadde enormt vekst i de siste årene. Men kanskje se på områder som grenser til disse, som er kanskje fortsatt litt billigere. 

Ellers for min del er det absolutt verdt det å bo i Oslo, men det er fordi med mitt yrke er det best med jobb og lønn i Oslo, av alle plasser. I en liten by ville jeg gått arbeidsledig, i en mindre by ville jeg hatt mye mindre lønn. :)

Anonymkode: 84f79...861

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liker transporten(kan ikke skjønne at folk klager :P)

Har du prøvd å ta buss i rushtiden? Hvis du har hatt fri og reist mest utenfor rushet så er det veldig greit, men det kan være skikkelig sild i tønne på visse tider av dagen. I allfall var det slik når jeg bodde i Oslo, og jeg har opplevd det slik når jeg har hatt ærender i Oslo i det siste også.

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liker transporten(kan ikke skjønne at folk klager :P)

Hva mener du med at du liker transporten? Det er helt fantastisk å stå inneklemt oppi døren på banen, sild i en tønne er awesome på morgen og hjem. Jo nærmere folk står oppå deg jo bedre. Lenge leve rushtiden. Jeg virkelig elsker å ha litt vei til jobb 

Endret av Steve Rogers
Skrevet

Tja, man kan fremdeles finne noe til en høvelig "rimelig" pris i Oslo øst. Jeg skriver "rimelig", for prisene begynner å ta seg opp også her. Det var også det vi valgte, og vi var jo heldige, for all del, for vi bor oss overhodet ikke ihjel og er veldig fornøyd med vår 4-roms. I tillegg til at vi har hyggelige naboer og generelt et godt bomiljø (nei, det er ikke slik at alle steder på Oslo øst er "ghetto", det finnes mange fine perler også i Oslo øst). 20 minutter med banen inn til Jernbanetorget, med kort vei til andre steder i byen og marka rett utenfor stuevinduet.

Men om det er verdt det? Helt klart. Jeg har aldri vært i tvil. Jeg elsker Oslo og kunne ikke tenkt meg å bo et annet sted (jeg bodde 4 år på sørlandet, i tillegg til at mine foreldre flyttet ut av Oslo til et mindre tettsted utenfor Oslo da jeg var 15 år og jeg bodde der til jeg var 21).

For det første trenger jeg ikke å ha bil fordi jeg bor ved siden av t-banen, i tillegg til at jeg også har mulighet for buss utover dette som går hele døgnet. Med andre ord sparer jeg mye på å ikke ha bil. For det andre er det større muligheter og byen har mer å by på en noe annet sted jeg har bodd. Det som til sist ble avgjørende for min del var i stedet for å bruke 1-1 1/2 time på pendling (spesielt når det er buss for tog), bruker jeg nå 20 minutter til jobben. For meg ble faktisk pendlingen avgjørende. For den gang jeg pendlet til jobb var jeg ikke hjemme før 18:00 når jeg sluttet på jobb 16:00, og nå er jeg hjemme senest 16:30-16:45, inkludert handling på hjemveien. Det er minst en til to timer ekstra hver eneste dag som jeg slipper å bruke til pendling. Det er mange timer i løpet av et år.

Mvh Yvonne :heiajente: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liker transporten(kan ikke skjønne at folk klager :P),

Ikke jeg heller. Jeg har bodd et usentralt strøk i Buskerud der bussen gikk annenhver time og to ganger på søndag, og i Tokyo der de ville ledd av norsk "rushtid", både i forhold til mengden folk og tid. Synes Oslos system funker utmerket, og bor per i dag et sted med fire t-banelinjer, en busslinje som går hvert 5. minutt OG lokaltog innen fem minutters gange. Tett om morgenen og ettermiddagen, men virkelig helt levelig.

Ellers synes jeg absolutt det er verdt det å bo i Oslo, jeg trives veldig godt på sentral østkant, barna har masse aktivitetstilbud og føler seg trygge, og jeg har ti minutter med t-bane til jobb. En jobb jeg for øvrig aldri ville hatt i et utkantstrøk. Mannen min ville nok ha fått seg jobb, men til helt andre betingelser.

Til TS, vil jeg sterkt anbefale å tenke utenfor sentrum-sentrum, uansett i hvilken retning. Jeg tror personlig du får mye for penga hvis du leter langs t-banelinjene til Bergkrystallen, Mortensrud og Ellingsrud, og så lenge det er nært til banen går transporten stort sett som en lek.

Anonymkode: de777...b01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bodde der før, men flyttet tilbake til Nord-Norge  forrige vinter. Jeg klarte ikke å slå meg til ro, og bli "vant "til måten folk omgås hverandre. Vil rett og slett ikke måtte avtale tid for å henge med gode venninner flere dager /uker før. 

Kanskje det var studietiden.. Men jeg trengte mer luft rundt meg. Og buss i rushtiden  var helt for jævlig. :P

Anonymkode: bd901...ae7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...