Gå til innhold

svindlet av siden esta.us/norsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

skulle sende inn ESTA søknad og googlet det og det kom opp en side ESTA søknad til USA, så jeg fyllte ut alt og betalingsdetaljer på kortet og helt til slutt sto det at jeg ble trukket 83 dollar! og ikke fikk jeg noe bekreftelsesmail heller! Jeg har søkt om ESTA før og da kostet det 14 dollar. Har søkt det opp og det skal koste 14 dollar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er nok ikke den eneste som har gått i den fella. Finnes et par andre esta-nettsider som gir seg ut for å være en offisiell side. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du forter deg og tar kontakt med banken din, så vil de kanskje klare å stoppe transaksjonen?

Uansett, de gjør jo ikke noe ulovlig. Det denne siden gjør, er å sende inn esta-søknaden for deg. Er bare det at de tar en hinsides pris for å gjøre noe som er bokstavelig talt like enkelt å gjøre selv.

Anonymkode: f7e95...ae3

AnonymBruker
Skrevet

Holdt på å gjøre det samme selv tidligere i år, men la etterhvert merke til den merkelige nettadressen, som ikke gjenspeilet at jeg faktisk var på Customs and Border Protection sitt ofisielle nettsted. Så jeg avsluttet prosessen før betaling. Og ganske riktig, da jeg heller gikk inn på søknaden via lenken fra den amerikanske ambassaden i Oslo så ting straks mer riktig ut :)

Den ofisielle adressen er denne:

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Det er flere tredjepartssider som til tider utgir seg for å være et reisebyrå eller lignende, som tilbyr å sende inn ESTA søknaden for deg, men i prinsippet er det jo bare tull å bruke mer på dette når man som regel fyller inn den akkurat samme informasjonen som man gjør på den offisielle ESTA siden. Unngå derfor å bruke slike sider, de kan være scam, de kan være ekte, som hovedregel er det uansett som du har funnet ut mye dyrere enn amerikanernes offisielle oppsett. 

Som noen sier bør du vurdere å ta kontakt med banken for å kansellere transaksjonen og så heller registrere deg på ESTA's offisielle side. Om du likevel satser på at tredjepartsfirmaet gjør det for deg så må du sjekke om de videreformidler informasjonen til CBP (Customs and Border Protection) i rimelig tid før du reiser. Det kan du gjøre med å bruke lenken ovenfor, velge "check existing application" og deretter "check individual status" eller "check group status" alt ettersom du fylte den ut kun på egne vegne eller for flere i reisefølget. For individuell status så får du etter det jeg husker ingen bekreftelse på mail (selv ikke fra det ofisielle nettstedet), men du kan sjekke den individuelle statusen uten å vite søknadsnr. ved å velge den andre lenken "I do not know my application number". 

Anonymkode: 97f1e...5f8

Skrevet

Jeg gjorde det samme for to år siden. Husker ikke om det var akkurat den siden, men jeg betalte ihvertfall dyrt.

Men søknaden min ble behandlet og alt var riktig. Som noen over her sier så fungerer de på en måte som ett reisebyrå og tar seg altså dyrt betalt for å gjøre jobben for deg.

Da jeg fikset for ei vennine i fjor fant vi den riktige siden og slapp med 14$ :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...