AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #1 Skrevet 5. august 2016 Jeg er en jente på 25 år og har fått fulltidsjobb i barnehage (småbarnsavdeling) i ett år som assistent. Jeg har ingen utdanning som f.eks barnehagelærer, og har kun erfaring fra tidlig i 20-årene og et par uker nå i sommer. Jeg trives veldig godt og føler at jeg mestrer jobben, men merker at jeg mangler litt "barnehagekunnskap". Jeg kan ikke så mange leker, sanger og triks som barna liker. Jeg vil også være en trygg voksen som barna kan stole på og gir dem oppmerksomhet og omsorg, og vil gjerne høre fra foreldre hvordan jeg bør være overfor barn mellom 1-3 år Dette tenker jeg på når jeg jobber: La barna leke selv, men alltid være i nærheten tilfelle krangler, de faller eller trenger hjelp Sitter ikke på en krakk og prater med kolleger, men fokuserer på barna Være omsorgsfull, gi gode klemmer og trøst - men også sette tydelige grenser Forsøke å løse konflikter sammen med barna innenfor deres forståelsesramme Spørsmål til foreldre: Hva bør jeg som barnehagetante tenke på i barnehagen? Stort og smått Hva setter dere ekstra pris på som foreldre til barn i barnehagen? Har dere forslag til sanger, leker og aktiviteter som barn mellom 1-3 år liker, som jeg burde vite om? Har der tips til hvordan være "pedagogisk" med barn i denne alderen? Håper på noen fine innspill! Vil gjerne være en god barnehagetante det kommende året for disse barna og deres foreldre Anonymkode: e01c4...aa5
FruGlad Skrevet 5. august 2016 #2 Skrevet 5. august 2016 Først og fremst: ikke kall deg selv barnehagetante! For det andre syns jeg du allerede har reflektert godt rundt hva du bør gjøre og hvilken fremtoning du bør ha 😊 Når det er sagt så er det viktig at du i tillegg til å la barna leke selv, også leker MED barna. Selv i tidlig alder er barn kompetente lekere, bare ikke på samme nivå som større barn. Masse lykke til! Hilsen Førskolelærer 5
Batteri Skrevet 5. august 2016 #3 Skrevet 5. august 2016 Ikke kall deg selv "barnehagetante" med mindre du faktisk er tante til barna.
Fillifjong Skrevet 5. august 2016 #4 Skrevet 5. august 2016 Jeg synes du kan diskutere dette med pedleder og styrer også, men det er selvfølgelig positivt at du utforsker litt på egenhånd også. Jeg synes det er viktig at de voksne i barnehagen sitter og ligger på gulvet. Voksne er store og barna er små, og derfor er det viktig at man kommer seg ned der man kan kommunisere best. Privat telefon skal ikke være i nærheten annet enn i nødstilfeller, og koppen med noe varmt i hører til pauserommet pga uhell og hvor passive vi voksne blir når vi drikker kaffe/te. Sanger som har bevegelser er ofte morsomt, singsang-boksene har mange fine. Snakk med de andre i barnehagen din, kanskje har dere noe materiell du kan de på? Høytlesing med innlevelse, teater med dukker/figurer, utkledning og morsom adferd slår ofte an. Ikke vær redd for å by på deg selv. Bruk barnas navn, og lær deg gjerne noe om hva som er viktig i barnas verden utenom bhg. Har de dyr? Hvilke interesser har de? Snakk med barna om disse emnene. Sørg for at ingen barn er alene ufrivillig, eller uten tilsyn/at du vet hva de gjør/hvor de er. Ta barna på alvor. Snakk til de med vanlig stemme, bruk et variert språk og bruk heller konkreter/vis barnet ting som har vanskelige navn i stedenfor å bruke tøyseord/babyspråk. Snakk med de om følelser og annerkjenn følelsene deres. Gjør de trygge på at de kan vise følelser, både gode og vanskelige følelser. Det var det jeg kom på. Det er supert at du er så reflektert i jobben din, du gjør nok en god jobb ☺️ 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #5 Skrevet 5. august 2016 Begynn med å slutte å kalle deg barnehagetante. Barnehagetanter hører fjern fortid til. Anonymkode: 905f5...ac7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #6 Skrevet 5. august 2016 Skjønner ikke hva som er så galt med begrepet "barnehagetante", det er jo bare trivelig ment. Anonymkode: 857d0...0eb 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #7 Skrevet 5. august 2016 Takk for mange svar! For det første: Jeg kaller meg ikke barnehagetante og bruker aldri det ordet, men kom ikke på noe bedre nå i farta Jeg er enig i at de voksne også kan leke med barna, men jeg vil ikke være hovedpersonen i leken og kommer ikke til å være det fremover heller. Men jeg sitter alltid på gulvet med barna og leker sammen med de, f.eks biler, leser i bøker eller tegner. Ellers er jeg flink med tilsyn - vil alltid ha oversikt over hvor de er og hva de gjør. Jeg tenker å søke opp ulike sanger som jeg kan lære meg Og lurt tips med å bli bedre kjent med barnas interesser og liv utenfor barnehagen, det skal jeg ta med meg. Og selvfølgelig begrense tøyseprat og babyprat med mindre vi leker. Jeg har også fått tips om ikke å rette på feilene deres direkte, men heller indirekte (f.eks si "ja, du er storesøster" hvis en jente kaller seg storebror). Anonymkode: e01c4...aa5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #8 Skrevet 5. august 2016 Det aller beste jeg som mor vet, er om du kan fortelle meg noe som mitt barn har sagt/gjort i løpet av dagen. Noe morsomt, søtt eller for den del helt ordinært som at hun likte ekstra godt servelat i dag. Noe positivt som gir meg følelsen av at du faktisk ser mitt barn individet og ikke bare ungeflokken Anonymkode: 24eb8...5f9 5
Amarone Skrevet 5. august 2016 #9 Skrevet 5. august 2016 Som forelder setter jeg pris på at du snakker mye med barna, er med i leken (men at du likevel klarer å holde overblikket på andre små utforskere som liker å rusle avgårde for å "gjøre selv") og at du "ser" alle barna og tar initiativ også overfor de som virker selvstendige og ikke er så kontaktsøkende. De har behov for deg selv om de virker å klare seg greit. For min på 20 mnd er dette mest stas nå: Sanger: Hjulene på bussen, Napoleon med sin hær, Nede på stasjonen, Lille Petter edderkopp, Min hatt den har tre kanter, Bæ bæ lille lam, Fola Blakken, Å jeg vet en seter, Har du hørt historien om de tre små fisk, Haba haba haba, alt som Fantorangen synger, Kaptein Sorte Bill, Grønnsaksspiservisa osv.. Morsomme leker ute: Huske, grave i sandkasse, se på biler/busser/ søppelbil ol, skli, leke med vann, ball, sykle på trehjulssykkel/ gåsykkel, klatre Morsomme leker inne: Bygge briotog, leke med biler, dukker (mate og legge), lage mat på lekekjøkken, lese bok, byggeklosser, tegne, puslespill, alt som kan spilles på (xylofon, tromme, piano, gitar om han får tak i det), klatre på alt mulig (og umulig), leke med vann og vaske hender (!), være med på ting voksne gjør. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #10 Skrevet 5. august 2016 At du er varm og omsorgsfull, og viser at du virkelig bryr deg om barna. Enkelte ansatte virker som de hater jobben sin og helst vil dra hjem, ikke bra. Liker også at du møter og hilser barnet velkomment hver morgen, vellykket levering har så mye å si! Og noen ord til oss på ettermiddagen om hvordan dagen har vært. Anonymkode: 06664...5d6 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #11 Skrevet 5. august 2016 Tusen takk, alle sammen! Takk for tips amarone, skal se nærmere på sangene og lekene Siden det er en ny avdeling så tenker jeg å håndhilse med foreldrene første gang jeg møter dem i barnehagen. Når jeg har vært vikar (gjerne bare for en dag) så har jeg holdt meg litt i bakgrunn og er ganske sjenert, men har funnet ut at foreldrene nok setter pris på å vite hvem som passer på barnet løpet av dagen. Godt tips å møte barnet ved levering og vise dem inn i barnehagen når mamma eller pappa drar, og fortelle foreldrene om dagen når de kommer tilbake Anonymkode: e01c4...aa5 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #12 Skrevet 5. august 2016 Håndhilsen og velkomst er veldig viktig. De som ikke hilser føler jeg ikke tar seg selv på alvor, og kanskje bare er innom på tilfeldig besøk. Høres ut som det kommer til å gå helt fint med deg Anonymkode: 06664...5d6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #13 Skrevet 5. august 2016 Det jeg setter pris på i vår barnehage, er at både oss voksne og barna føler oss så velkomne når vi kommer! Vi blir tatt i mot med oppriktige smil, og vi merker at de SER barna, og behandler dem som de forskjellige barna som de alle er De har god kjemi og kontakt med barna, og selv når de snakker med oss voksne når vi henter/leverer, så føler jeg ikke at de snakker "over hodet" på barna, men inkluderer de slik at de sammen forteller hva de har gjort på i dag (trenger ikke være mye, men en gøy ting som barnet gjerne synes er gøy å fortelle om. Kanskje de har gått tur og sett sauer, f.eks. Trenger ikke være en lang avhandling.) Anonymkode: d597b...eca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå