Gå til innhold

Martha og Ari Behn skilles

PluttiPlutti

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestinnom
6 timer siden, Freshsister skrev:

Er skilt selv og synes alltid det er trist når folk skiller seg. Det er ikke en lett avgjørelse uansett hvor mye narr det blir gjort av dem. Og i tillegg meget trist for de tre barna demmes. Jeg blir stort sett alltid trist når folk skiller seg, hvis ikke det var et voldelig eller lignende forhold.

Er et stort nederlag:(

www.freshsister.blogg.no

Datteren (prinsessen) skilte seg:

http://www.hellomagazine.com/royalty/200911262481/infanta-elena/divorce/spain-royal/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjestinnom
1 time siden, Colargol skrev:

Jeg er ikke en monarkist per se, men er sykt glad for at vi har monarki -på grunn av dem og grunnloven så sørges det for at vi har mer demokrati i dette landet enn de fleste andre. Vår kongefamilie har ingen makt, og vår statsminister har heller ingen særlig makt. Til og med regjeringen har lite makt for seg selv her i landet, de må ha flertall i stortinget. Alternativet ville vært å ha president, noe som ville vært mye et mye mindre demokratisk styresett enn det vi har nå.

Vårt kongehus bruker heller ikke mye penger i forhold til andre kongehus, og opptrer generelt mye mindre "ekstravagant" enn de andre monarkiene vi har rundt oss. Martha sa fra seg apanasjen da hun giftet seg og har levd på egen inntekt. 

Og selv om det selvsagt har vært noe her og der, så ender vår kongefamilie heller ikke like mye opp i tabloidpressen som andre, de er rett og slett "kjedelige" og nøkterne (typisk norsk?) i forhold til andre monarkier, noe landet nyter godt av. 

Så for min del så stemmer jeg stemmer i alle fall for å beholde monarkiet så lenge som kongefamilien selv vil det, og så lenge de fortsetter med å oppføre seg slik de gjør nå. 

Jeg vil påstå at den norske kongefamilien har makt. De har gjennom alle år fått andre til å gjøre noe de ellers ikke ville ha gjort.

Makten er symbolsk men også konkret.

Makt er et positivt begrep:-)

Eksempler:

- Deres handlinger inspirerer og får folk til å kopiere og handle utenom hva de ellers villa ha gjort (klær, stil, politiske valg og verdier)

- Beskyttere av diverse organisasjoner og formål

- Nyttårstale og andre taler (påvirker andre)

...mye mer men er grenser for tidsbruk på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Polariste skrev:

Hvorfor i alle dager vil det være mindre demokratisk med en president? Det vil uansett være Stortinget som er den lovgivende forsamling. 

Du har rett på et vis, fordi vi ikke velger vårt statsoverhode så er det mindre demokratisk -men fordi vi har konstitusjonelt monarki og ikke absolutt monarki så føler jeg at vi som folk får sjansen til å stemme mer på sak ikke person. Her til lands blir det aldri en kamp mellom to personer når vi går til valg, og vår statsminister har mye mindre påvirkningskraft og makt enn en president. Vi får rett og slett større sjans til å høre folkets mening, det er ikke bare majoriteten som blir hørt, mindretallets meninger blir også tatt vare på og hørt. En politiker holder sjelden alt det de lover, en president kan endre mening etter å ha blitt valgt, noe som er veldig ustabilt for folket. Det sies at det også fører til mindre korrupsjon gjennom konstitusjonelt monarki en ved republikk.

Kongefamilien i et konstitusjonelt monarki har ingen makt, og de må forholde seg nøytrale i politiske saker. De har ikke særlig påvirkningskraft, men kan gjennom sine embeter få frem saker på dagsordenen i statsråd som politikerene i regjering overser/ikke tar seg bryet med. Likevel fungerer kongen som symbolsk statsoverhode og sørger for at ingen andre kan få absolutt makt. I en republikk kan politikerne endre lovene rundt det å være statsoverhode, og det skumleste vil jo da være en president som bestemmer seg for å bli diktator ved hjelp av litt god gammeldags massesuggesjon. Sånt blir det fort krig av. Jeg stoler rett og slett ikke på politikere.

Republikkene bruker også himla mye mer penger på sine presidenter og presidentvalg enn det monarkiene gjør ved regjeringsvalg.

Jeg er ikke en monarkist, jeg tror vel på mer direkte demokrati enn det som er mulig i dagens samfunn, mindre sentralisering. Men av de alternativene vi har i dag for dette landet velger jeg monarki. 

Endret av Colargol
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HøyMørkog40
1 time siden, Attami skrev:

Hmmm man kan finne på mye hver for seg og likevel være gift... Den konklusjonen kjøper jeg ikke. Har selv vært gift leeenge og jeg ses sjelden sammen med min bedre halvdel. Mye fordi vi har svært ulike interesser.

Ja,sant nok det..Men hun er jo en 'Prinsesse' sånn offisielt....Og da forventes det at når man er rundt de politiske kretser o.l at man kommer/møter opp i enkelte sammenkomster som er veeeeldig offisielle..Og man kan jo ofte se f.eks. kronprinsen ofte sammen med kona si når det er sånne 'offisielle' sammenkomster blandt de 'høye' kretser rundt omkring...Og riktignok så kunne man jo under 25 års jubileet til kongen og dronningen se martha og ari sammen også.Men det var liksom stort sett det eneste man så også....var det jeg mente,men helt klart så går det an å ha forskjellige interesser...Har faktisk ofte lurt på selv også(og faktisk lest på utenlandske blader )at det blir fundert på om det er/holder på å bli slutt mellom martha og Ari....Men det var vel bare meg.hva veit jeg...Men viste seg at det 'stemte' på et vis også......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
3 timer siden, Freshsister skrev:

"Kongelige" er jo også bare mennesker. Diana skilte seg også fra Charles, hvis noen er så gamle at de husker det:fnise:

Håper bare at vi slipper Diana-tilstander i pressen i forhold til både prinsesse Märtha og Ari Behn (til tross for at jeg ikke synes så godt om han). Men det virker som om at pressen respekterer dem, det ser man jo når de har overholdt sperrefristen som prinsessen ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bossa Nova
35 minutter siden, Glansbildeskrinet skrev:

Håper bare at vi slipper Diana-tilstander i pressen i forhold til både prinsesse Märtha og Ari Behn (til tross for at jeg ikke synes så godt om han). Men det virker som om at pressen respekterer dem, det ser man jo når de har overholdt sperrefristen som prinsessen ønsket.

Det tror jeg ikke kommer til å skje, de er ikke SÅ populære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Birdo skrev:

Hvem er Martha?

Hahaha. For den som fortsatt ikke har skjønt at det finnes tødler på norske tastatur. For n'te gang opplyser jeg om at for å få til å skrive Märtha og ikke Martha, eller i det hele tatt å få tødler, - så ligger de på tasten til høyre for å. Trykk på tasten til høyre for Å en gang, og trykk a eller u eller o etterpå, så har du ä, ü og ö 

Endret av Millimani
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Colargol skrev:

Jeg er ikke en monarkist per se, men er sykt glad for at vi har monarki -på grunn av dem og grunnloven så sørges det for at vi har mer demokrati i dette landet enn de fleste andre. Vår kongefamilie har ingen makt, og vår statsminister har heller ingen særlig makt. Til og med regjeringen har lite makt for seg selv her i landet, de må ha flertall i stortinget. Alternativet ville vært å ha president, noe som ville vært mye et mye mindre demokratisk styresett enn det vi har nå.

Vårt kongehus bruker heller ikke mye penger i forhold til andre kongehus, og opptrer generelt mye mindre "ekstravagant" enn de andre monarkiene vi har rundt oss. Martha sa fra seg apanasjen da hun giftet seg og har levd på egen inntekt. 

Og selv om det selvsagt har vært noe her og der, så ender vår kongefamilie heller ikke like mye opp i tabloidpressen som andre, de er rett og slett "kjedelige" og nøkterne (typisk norsk?) i forhold til andre monarkier, noe landet nyter godt av. 

Så for min del så stemmer jeg stemmer i alle fall for å beholde monarkiet så lenge som kongefamilien selv vil det, og så lenge de fortsetter med å oppføre seg slik de gjør nå. 

Hvordan kan du påstå at kongefamilien gjør oss sterkere som demokrati? Hvordan kan det være demokratisk at disse titlene arves...? At statsoverhoder ikke stemmes på, men fødes inn i rollen sin? Og visst har kongefamilien makt, selv om de ikke avgjør lover og regler. Det er en stor institusjon. Og hva er demokratisk ved at det står i grunnloven at kongefamilien skal bekjenne seg til den kristne tro. Det er en menneskerettighet å ha livsynsfrihet - bare ikke hvis du er barna til kongefamilien. Da MÅ du tilhøre den norske kirke. Og stakkars mennesker som ikke kan ytre seg politisk. Monarkiet er helt på huet. Det ville selvsagt være MER demokratisk med en president, som tross alt stemmes på og sitter i fire år om gangen. Å innføre republikk medfører ikke at vi avskaffer parlamentarismen. Det ville ikke ha blitt en president slik man ser i USA. Poenget er uansett at ingen offentlige posisjoner bør gå i arv i et demokrati. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
6 timer siden, Attami skrev:

Hmmm man kan finne på mye hver for seg og likevel være gift... Den konklusjonen kjøper jeg ikke. Har selv vært gift leeenge og jeg ses sjelden sammen med min bedre halvdel. Mye fordi vi har svært ulike interesser.

Jeg får ut i fra at du ikke er kongelig? Kongelige representer i offisielle sammenhenger, og da er det kotyme å ta med seg gemalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Millimani skrev:

Hahaha. For den som fortsatt ikke har skjønt at det finnes tødler på norske tastatur. For n'te gang opplyser jeg om at for å få til å skrive Märtha og ikke Martha, eller i det hele tatt å få tødler, - så ligger de på tasten til høyre for å. Trykk på tasten til høyre for Å en gang, og trykk a eller u eller o etterpå, så har du ä, ü og ö 

Nettopp. Jeg vet ikke hvem denne Martha er, men veldig trist for kongefamilien at Märtha og Ari skal skilles😔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at folk orker å mene så mye. Det er deres liv og deres valg, vi vet lite (men spekulerer desto mer, ironisk nok), og har ingenting med det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Freshsister skrev:

"Kongelige" er jo også bare mennesker. Diana skilte seg også fra Charles, hvis noen er så gamle at de husker det:fnise:

Husker bryllupet deres også! Et av mine tidligste tv-minner :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ViljaH skrev:

Husker bryllupet deres også! Et av mine tidligste tv-minner :)

Jeg også!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, ViljaH skrev:

Hvilken sperrefrist? Har dette vært kjent i pressen lenge, slik at alle har brukt sommeren på å produsere artikler som kunne trykkes fredag kl 16?

Ikke viktig for meg, bare lurer på hvordan pressen funker.

I forhold til det med den sperrefristen.

Jeg mener jeg leste på nettet hos en av de største nyhetsredaksjonene at pressemeldingen ble sendt ut fredags ettermiddag, men at Märtha ba om at den ikke ble publisert før kl. 18:00. Jeg lurer på om meldingen ble sendt til pressen i 17 tiden. Dette ble da respektert av pressen i forhold til privatliv, barn osv. Klokkeslettene kan det være jeg bommer på altså, jeg jobber ikke i pressen :)

Jeg har ikke oppfattet det slik at pressen har visst om dette hele sommeren, nei. Dette er en privatsak, ja. Men, det er også en sak av viss offentlig interesse i og med at Märtha er medlem av kongefamilien. Så, jeg tviler på at pressen hadde respektert et ønske om en sperrefrist på 1-2 måneder.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5. august 2016 at 19.33, marion skrev:

Skandaløst. For første gang i historien har en prinsesse i det norske moderne monarki gått hen å skille seg. Eier de ingen ære de kongelige?

Det er 200 år siden sist det var en skilsmisse i det norske kongehus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De er bare mennesker de også. De har prøvd, men ikke fått det til. Jeg ønsker det beste for de begge og godt samarbeid om barna. Det er det viktigste. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, snowcrystal skrev:

I forhold til det med den sperrefristen.

Jeg mener jeg leste på nettet hos en av de største nyhetsredaksjonene at pressemeldingen ble sendt ut fredags ettermiddag, men at Märtha ba om at den ikke ble publisert før kl. 18:00. Jeg lurer på om meldingen ble sendt til pressen i 17 tiden. Dette ble da respektert av pressen i forhold til privatliv, barn osv. Klokkeslettene kan det være jeg bommer på altså, jeg jobber ikke i pressen :)

Jeg har ikke oppfattet det slik at pressen har visst om dette hele sommeren, nei. Dette er en privatsak, ja. Men, det er også en sak av viss offentlig interesse i og med at Märtha er medlem av kongefamilien. Så, jeg tviler på at pressen hadde respektert et ønske om en sperrefrist på 1-2 måneder.  

I Norge er kongefamilien beskyttet av lover.  Pressen har ikke lov til å skrive hva de vil om kongefamilien slik de f.eks kan i England.  Det gikk mange rykter  sent på 80tallet om at Sonja hadde en fransk elsker i mange år. Det var en avis som skrev om dette, de ble selvfølgelig saksøkt og Kongehuset vant.  Mon tro om det ikke var noe sannhet i det.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

mârtha louise er prinsesse og sa fra seg sin kongelige tittel før hun giftet seg. 

det er trist at dem skilles men dem er er mennesker dem også. det er trist for barna dems.

jeg håper at folk ikke spekulerer og setter ut falske rykter om hvorfor dem går fra hverandre og jeg håper at pressen la dem være i fred til dem vil prate om det selv. 

verst er det med ryktene som folk setter ut om dem i denne situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...