ajarRun Skrevet 5. august 2016 #1 Skrevet 5. august 2016 Jeg ser støtt og stadig folk som skryter av at de betaler det fort. Hvorfor i allverden gjør de det? Rentene er lavere enn bankrenten, man slipper å betale hvis man er syk, ufør, på AAP eller arbeidsledig, det slettes ved dødsfall. Jeg kan ikke se en eneste grunn til å betale det ned fort. All annen gjeld bør jo betales først, og selv da vil det lønne seg å ha pengene på en konto isteden for å bruke det til å betale ned. Dessuten har jo tilgjengelige penger en verdi, da kan man låne penger fra sparepengene og så betale tilbake til seg selv (om så med renter) og på den måten få betalt ned gjelden. 13
Ruccula Skrevet 5. august 2016 #2 Skrevet 5. august 2016 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Jeg ser støtt og stadig folk som skryter av at de betaler det fort. Hvorfor i allverden gjør de det? Rentene er lavere enn bankrenten, man slipper å betale hvis man er syk, ufør, på AAP eller arbeidsledig, det slettes ved dødsfall. Jeg kan ikke se en eneste grunn til å betale det ned fort. All annen gjeld bør jo betales først, og selv da vil det lønne seg å ha pengene på en konto isteden for å bruke det til å betale ned. Dessuten har jo tilgjengelige penger en verdi, da kan man låne penger fra sparepengene og så betale tilbake til seg selv (om så med renter) og på den måten få betalt ned gjelden. Alle er nok ikke like klar over "fordelene" med dette lånet som deg
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #3 Skrevet 5. august 2016 Helt enig, men hva kan man gjøre med andres dumskap? Sånn er det jo på absolutt alle områder i livet, noen insisterer på å betale mer enn de behøver, noen skjønner ikke at de kan spare penger om de bruker hodet litt. Anonymkode: c4a93...05b 1
prt90 Skrevet 5. august 2016 #4 Skrevet 5. august 2016 23 minutter siden, amativeReflection skrev: Jeg ser støtt og stadig folk som skryter av at de betaler det fort. Hvorfor i allverden gjør de det? Rentene er lavere enn bankrenten, man slipper å betale hvis man er syk, ufør, på AAP eller arbeidsledig, det slettes ved dødsfall. Jeg kan ikke se en eneste grunn til å betale det ned fort. All annen gjeld bør jo betales først, og selv da vil det lønne seg å ha pengene på en konto isteden for å bruke det til å betale ned. Dessuten har jo tilgjengelige penger en verdi, da kan man låne penger fra sparepengene og så betale tilbake til seg selv (om så med renter) og på den måten få betalt ned gjelden. Med dagens rente er det faktisk nesten like dumt å betale ned mer enn man blir tvunget til på boliglånet også. Renten på høyrentekonto er ofte lik eller høyere enn utlånsrenten, og penger tilgjengelig er å foretrekke fremfor penger i boligen som kun er tilgjengelig på bankens nåde.
ajarRun Skrevet 5. august 2016 Forfatter #5 Skrevet 5. august 2016 (endret) 3 minutter siden, prt90 skrev: Med dagens rente er det faktisk nesten like dumt å betale ned mer enn man blir tvunget til på boliglånet også. Renten på høyrentekonto er ofte lik eller høyere enn utlånsrenten, og penger tilgjengelig er å foretrekke fremfor penger i boligen som kun er tilgjengelig på bankens nåde. Det er betraktelig mindre dumt da. Fordi da mister du ikke sikringen hvis du blir arbeidsledig eller ufør. Endret 5. august 2016 av amativeReflection 4
prt90 Skrevet 5. august 2016 #6 Skrevet 5. august 2016 Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev: Det er betraktelig mindre dumt da. Mindre dumt, men fortsatt ikke spesielt smart. Penger i banken er mye tryggere enn nedbetalt bolig.
prt90 Skrevet 5. august 2016 #7 Skrevet 5. august 2016 3 minutter siden, amativeReflection skrev: Det er betraktelig mindre dumt da. Fordi da mister du ikke sikringen hvis du blir arbeidsledig eller ufør. Nei, men hva om du får behov for pengene du betalte unødvendig ned på lånet? Da må du stå med lua i hånden og spørre banken pent om et nytt lån. Beholder du ekstra penger på en sparekonto er du sjefen, ikke banken. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #8 Skrevet 5. august 2016 Jeg bodde i Finnmark, så betale så og si ingenting av studielånet mitt, da staten betalte det for meg. Men glad jeg er kvitt den, for jeg haaaater å ha hengende gjeld. Anonymkode: da9de...b91
debattanten Skrevet 5. august 2016 #9 Skrevet 5. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bodde i Finnmark, så betale så og si ingenting av studielånet mitt, da staten betalte det for meg. Men glad jeg er kvitt den, for jeg haaaater å ha hengende gjeld. Anonymkode: da9de...b91 Staten betalte nok ingenting av den gjelden. Alle som betaler skatt til staten betalte den gjelden. 7
ajarRun Skrevet 5. august 2016 Forfatter #10 Skrevet 5. august 2016 Et øyeblikk siden, prt90 skrev: Nei, men hva om du får behov for pengene du betalte unødvendig ned på lånet? Da må du stå med lua i hånden og spørre banken pent om et nytt lån. Beholder du ekstra penger på en sparekonto er du sjefen, ikke banken. Folk undervurderer verdien av likviditet, men boliglån er ikke helt idiotisk å betale ekstra på i noen tilfeller hvis man har en god buffer i tillegg.
Gjest O.G. Skrevet 5. august 2016 #11 Skrevet 5. august 2016 Jeg betaler på studielånet pga det er det eneste gjelden jeg har.
prt90 Skrevet 5. august 2016 #12 Skrevet 5. august 2016 Et øyeblikk siden, O.G. skrev: Jeg betaler på studielånet pga det er det eneste gjelden jeg har. Men hvorfor lar du ikke heller pengene stå på en høyrentekonto med høyere rente enn studielånsrenten?
Gjest O.G. Skrevet 5. august 2016 #13 Skrevet 5. august 2016 Et øyeblikk siden, prt90 skrev: Men hvorfor lar du ikke heller pengene stå på en høyrentekonto med høyere rente enn studielånsrenten? Fordi jeg har ingen sparekonto og snakke om.
Gjest Lillemøy Skrevet 5. august 2016 #14 Skrevet 5. august 2016 man kan jo ikke bare nekte å betale ned studielånet heller, da. Da vanker det fint med gebyrer og til slutt går det til inkasso.
ajarRun Skrevet 5. august 2016 Forfatter #15 Skrevet 5. august 2016 1 minutt siden, Lillemøy skrev: man kan jo ikke bare nekte å betale ned studielånet heller, da. Da vanker det fint med gebyrer og til slutt går det til inkasso. Du kan betale ned så lite som overhode mulig. Noen betaler mer enn minstebeløpet, noe som er helt idiotisk. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #16 Skrevet 5. august 2016 11 minutter siden, debattanten skrev: Staten betalte nok ingenting av den gjelden. Alle som betaler skatt til staten betalte den gjelden. Blablabla :p Ikke min feil staten har denne ordningen, selvfølgelig bruker man den når den er tilgjengelig. Anonymkode: da9de...b91
Gjest Lillemøy Skrevet 5. august 2016 #17 Skrevet 5. august 2016 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Du kan betale ned så lite som overhode mulig. Noen betaler mer enn minstebeløpet, noe som er helt idiotisk. Aha, ja, betaler seff så lite som mulig
debattanten Skrevet 5. august 2016 #18 Skrevet 5. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Blablabla Ikke min feil staten har denne ordningen, selvfølgelig bruker man den når den er tilgjengelig. Anonymkode: da9de...b91 I know, følte meg nesten litt teit i det jeg postet den. Hadde nok brukt det selv uten å mukke ja. Skål! 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #19 Skrevet 5. august 2016 7 minutter siden, prt90 skrev: Men hvorfor lar du ikke heller pengene stå på en høyrentekonto med høyere rente enn studielånsrenten? Hun kan uansett ikke nekte å betale avdragene på studielånet. Anonymkode: f1329...d8f
Gjest O.G. Skrevet 5. august 2016 #20 Skrevet 5. august 2016 Jeg har ingen problemer med å betale på studielånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå