Gå til innhold

Klesstørrelse varierer så innmari mye!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På shopping i dag tok jeg meg i å - nok en gang- ergre meg over at størrelsene varierer så mye fra butikk til butikk. Kan ende opp med alt fra S til XL. Er det virkelig ikke noen standard? Hva er deres erfaring?

Kjeder som Lindex, KappAhl og HM er jo jevnt over store i størrelsene, synes jeg, er det bare et stunt for å få oss til å føle oss bedre og kjøpe mer?  Det endre jo bare med et jeg blir kjempedeppa når jeg går inn i andre butikker og får sannheten servert :ler: 

Anonymkode: ff920...16c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du misforstår angående klærne du prøver? Noen klær skal være oversized, men jeg ser ofte overvektige kvinner bruke slike klær som "vanlige" klær. Da er det jo ikke rart at man kommer inn i størrelse small selv om man er en XL.

Anonymkode: b0d1b...577

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dessverre ingen standard nei, noe jeg synes det bør være når verden har blitt så internasjonal. Går jeg på bikbok er det så vidt jeg kan få på meg XL, mens på Lindex må jeg ha XS. Dette skjer så konsekvent at jeg nekter å tro at alle plagga jeg tar i på lindex tilfeldigvis er meningen skal være oversized. Jeg hater uansett oversized :fnise:

Men tror det har litt å gjøre med hvem som er målgruppen; lindex og kappahl f.eks. er vel litt mer myntet på voksne damer, mens bikbok mer på ungdom, og derfor er størrelsene deretter.

Anonymkode: a7397...039

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et annet moment hva angår klesstørrelser er hvor de er produsert. Italienske og asiatiske størrelser er mindre enn amerikanske, for eksempel.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du misforstår angående klærne du prøver? Noen klær skal være oversized, men jeg ser ofte overvektige kvinner bruke slike klær som "vanlige" klær. Da er det jo ikke rart at man kommer inn i størrelse small selv om man er en XL.

Nei, det tror jeg ikke, jeg er høy og slank, ikke overvektig. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dessverre ingen standard nei, noe jeg synes det bør være når verden har blitt så internasjonal. Går jeg på bikbok er det så vidt jeg kan få på meg XL, mens på Lindex må jeg ha XS. Dette skjer så konsekvent at jeg nekter å tro at alle plagga jeg tar i på lindex tilfeldigvis er meningen skal være oversized. Jeg hater uansett oversized :fnise:

Men tror det har litt å gjøre med hvem som er målgruppen; lindex og kappahl f.eks. er vel litt mer myntet på voksne damer, mens bikbok mer på ungdom, og derfor er størrelsene deretter.

Anonymkode: a7397...039

Du har nok rett, på Lindex må jeg ha XS-S men jeg er egentlig en M. 

Gjest Bergtekjen
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikkje berre misforståelse, nei. Eg såg ein fin topp i størrelse 42 (eg brukar 48/50 til vanleg) og tenkte at den ville aldri passe. Dette var ein topp som skulle sitte tett på kroppen. Og den passa perfekt. Og liknande ting har skjedd ved fleire anledninger. Eg har to skjørt i small som også passar perfekt. Ingen av dei kleda eg har i for små størrelser skal vere oversized.
Eg har faktisk ein del klede frå H&M i small, 42 og 44 som passar perfekt.
Så ja, eg har same erfaring som deg, TS. I tillegg finn eg kanskje ein topp som sitter perfekt over pupper og hofter, men som er for vid i midja. Irriterende!

Skrevet

Jeg synes det varierer innad i kjedene også. Jeg bruker vanligvis S på Lindex. Men her om dagen kjøpte jeg en skjorte fra Holly & Whyte på Lindex og jeg måtte opp i str. 44 for å få den over puppene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er str. 38 og måtte ha str. 42 i en jeans jeg kjøpte på Lindex nylig. Har ikke opplevd det hos Lindex tidligere så tror det kun gjelder noen plagg.

Anonymkode: b8a4e...a14

Skrevet

H&M er jo virkelig ille da.
Jeg ser meg i speilet, jeg er kanskje en S/M. Men bestiller XS for sikkerhetsskyld. Når jeg åpner pakken og prøver plagget må jeg for farsken re-bestille i XXS! Og aller helst skulle jeg hatt den i en XXXS!! Men sånne størrelser har de ikke. Dette var en helt vanlig topp! Puppene tøyt ut over kanten så svær var den.
Jeg spekulerer på hvordan petite jenter får tak i klær.
Og en XL på H&M må jo romme 3 personer?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jevn i størrelsen på tvers av kjedene jeg handler i (Mango, Oasis, HM, Wearhouse, BikBok, Zara). Jeg lander stort sett på XS eller S, 34 eller 36. (Det største jeg har er en bukse i 38 fra HM, det minste et skjørt i 32 fra Wearhouse.) Så variasjon mellom S og XL synes jeg høres svært ekstremt ut.

Anonymkode: 304a2...a2c

• Liker 1
Skrevet

Værste jeg har vært borti er klær fra Swedemount. Jeg bruker 38 i bukser. Der måtte jeg ha 44 i regnbukse. 

Det er de minste klærne jeg noen gang har vært borti. 

Kjenner mange som bruker det merket, og alle må opp minst 2 størrelser.

Skrevet
22 timer siden, Hypnosee skrev:

.....
Og en XL på H&M må jo romme 3 personer?

Ikke nødvendigvis. Jeg kjøpte to kjoler på HM i sommer, eller det var samme kjolen i to farger. Den ene har jeg i M, den andre i XL, de er akkurat like store om man legger dem flatt oppå hverandre. Jeg tror det har med produksjonsmåten å gjøre, at de skjærer veldig mange lag stoff på en gang og dermed får ganske store variasjoner i størrelsene. 

Gjest Belle âme
Skrevet

Eg kjøper berre på bil bok og Carlings, og det bruker eg xs. Har aldri opplevd å ikkje få på meg, så størrelsene varierer ikkje det eg har prøvd i alle fall :P 

Skrevet

Jeg bruker S/M i klær, og må noen ganger opp i L i overdel på grunn av puppene mine. Skulle prøve et skjørt på Gina i 36 (som jeg vanligvis bruker på Gina...) fikk den ikke halvveis opp på leggen.... Tok med en 44..Fikk den ikke over rumpa :D bruker 26/27 i Levis! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg! 

Jeg bruker egentlig medium, 12, 38-40, men prøvde en gang en kjole i en italiensk butikk og holdt på å gi henne en på tygga som antydet at jeg var smellfeit. Hun mente at jeg var størrelse 18. På vanlig HM klær kommer jeg inn i 38/40 klær. Svært deprimerende. 

Anonymkode: 2548c...a50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker egentlig medium, 12, 38-40, men prøvde en gang en kjole i en italiensk butikk og holdt på å gi henne en på tygga som antydet at jeg var smellfeit. Hun mente at jeg var størrelse 18. På vanlig HM klær kommer jeg inn i 38/40 klær. Svært deprimerende. 

Italienske størrelser er mindre da italienske kvinner er mindre.

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler med deg! 

Anonymkode: 2548c...a50

Er det ikke sånnat man skal trekke fra 3 størrelser på de italienske størrelsene? I så fall ville en italiensk 18 tilsvare en 12. 

Du var nok dessverre større enn hennes standard-kunde. Jeg er en 40/42 og har i utlandet blitt møtt med "No, no, too big!" Man må bare ta det for det det er og le litt.  

Skrevet

XS på Lindex og KappAhl er 34-36, så er ikke noe rart at mange opplever at de er store i størrelsen! Jeg kan ikke bruke noe derfra. 

Var på H&M her om dagen, prøvde noen bukser. En "skinn"bukse måtte jeg opp i 38 for å få på meg og da satt den akkurat, alle andre buksene mine fra H&M er 34 eller XS. Det var drøyt, synes jeg! 

Skrevet

Syns også størrelsen på H&M kan variere veldig. Jeg er vanligvis 36/38, men prøvde et skjørt i 44 jeg ikke fikk over rumpa engang :rolleyes:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...