Gå til innhold

Lage syltetøy for idioter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 2kg blåbær stående og tenkte å prøve meg på å lage syltetøy for første gang.

Kjøpte meg sånn syltepulver og frysepulver fra jam, men jeg ble ikke helt klok på dette:P Den blå er for å lage syltetøy for så å oppbevare i kjøleskap, men jeg vil jo fryse noe(hva skal jeg med 2 kg syltetøy i kjøleskapet! :fnise:). Den gule er for å fryse men jeg forstår det som at det ikke har konsevering eller fortykningsmiddel i...? Må jeg bruke begge? *forvirret* 

Jeg ønsker altså å lage syltetøyet ferdig, før jeg fryser det i porsjonsbokser.

Hjelp:P

Anonymkode: 8cb7e...a34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jam frysepulver inneholder fortykningsmiddel. Syltetøyet er ikke holdbart, så det må derfor fryses eller spises raskt.

Jam syltepulver inneholder pektin, som gjør syltetøyet mer som gele, altså et slags fortykningsmiddel. I tillegg inneholder det konserveringsmiddel. Syltetøyet er holdbart, og kan derfor oppbevares i kjeller, dvs kaldt og mørkt.

Min erfaring er at med sterile glass og renslighet trengs ikke konserveringsmiddel. Syltetøyet vårt er godt selv om det har stått i et par år i en ikke veldig kald kjeller, dog noe tynt.

Dersom du fremdeles ønsker å fryse syltetøyet anbefaler jeg deg å bruke frysepulver, og følge instruksjonene på baksiden. Er du usikker kan du skrive dem ned her, så kanskje noen hjelper deg med å forstå. Når syltetøyet er ferdig har du det over på rene bokser og legger i fryseren. Pass på at du ikke fyller boksene helt, for syltetøyet utvider seg når det fryser. Ca 1 cm er ofte passe. Pass også på at boksene står helt rett når de fryser, så det ikke renner ut noe. Boksene bør ikke være større enn at du klarer å spise opp en boks på under en uke.

Hvis du heller vil hermetisere syltetøyet bruker du syltepulver. Da trenger du glass med skrukork (slike du kjøper syltetøy i). Vask dem godt gjerne i oppvaskmaskin hvis du har. Legg de rene glassene i ovnen og sett den på 110 grader. La glassene varmes opp i ovnen til ovnen er helt varm, og a dem så ligge i ti minutt så de blir helt sterile. La dem ligge i den varme ovnen til de skal brukes. Lokkene legges i en liten gryte med vann og kokes tilsvarende.
Lag syltetøyet etter anvisning på pakken. Pass på at alt av redskaper og hender er rene. Når syltetøyet er ferdig har du det over i de sterile glassene, fyll helt opp, tørk av kanten og sett på lokket. Sett glassene opp ned og la dem avkjøles slik. Dagen etter, når glassene er helt kalde ser du over og prøver å presse ned den greia i midten av lokket. Hvis det ikke er mulig er glasset hermetisert. Hvis det sier klikk er glasset ikke hermetisert. Hvis det bare er ett eller to glass som sier klikk kan du sette det i kjøleskapet og spise av det. Hvis nesten alle sier klikk bør du fryse ned syltetøyet. Da åpner du alle glassene, tar ut syltetøy så det er nesten 2 cm til kanten, setter på lokket og fryser ned. Når det er ekstra plass i glasset går det bra å fryse, men hvis det ikke er plass vil glasset sprekke. Derfor 2 cm, så du er på den sikre siden. Syltetøyet du tar ut kan du enten ha i en boks som du også fryser, eller du kan ha det i et glass i kjøleskapet for å bruke med en gang.

Det virker kanskje mer komplisert å sylte enn å fryse, men det er ikke egentlig så vanskelig. Hvis du ikke er helt sikker på hvordan du skal gå frem er det bare å spørre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Idioter spiser nok samme syltetøy som alle andre. Mulig de er fornøyd med butikkjøpt, så slipper du å lage selv.

Anonymkode: 3d033...be6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...