AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #1 Skrevet 5. august 2016 Hei! Jeg og min mann skal ha vårt første familieselskap i vår nye leilighet, men jeg vet ikke hva jeg skal servere. Jeg er ikke så veldig flink å lage mat men kan alt basic liksom.. Lurte litt på lasagne, men det lager jeg jo ikke fra bunnen av, så det blir kanskje litt for enkelt? Det er også barn som kommer, så usikker på om jeg skal lage noe annet til dem eller en barnevennelig rett. Noen er også litt sånn pripne og ikke så lett å imponere så hadde vært gøy om jeg fikk til noe bra Noen som har tips å komme med til enkle gode greier?! Anonymkode: e2f22...f72
tekjerringa Skrevet 5. august 2016 #2 Skrevet 5. august 2016 Hvor mange kommer? Suppe/gryte er alltid godt og enkelt hvis du skal ha storinnrykk. Evt pølser til barna?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #3 Skrevet 5. august 2016 Lasagne er alltid godt og kan lages i god tid før gjestene kommer, men er det torotypen så ville jeg lagd kjøttsausen med mer melk enn det står i oppskriften og lagd en ostesaus å hatt på toppen under osten. Ostesaus er enkelt, lag en hvitsaus og tilsett litt ost (helst Jarlsberg) og tilsett litt salt og pepper. Server salat og godt brød/hvitløksbrød til lasagnen. Anonymkode: 346ce...9a3
miaw Skrevet 5. august 2016 #5 Skrevet 5. august 2016 (endret) Jeg har hatt stor suksess med klippfiskgryte når jeg har hatt middagselskap. Slett ikke vanskelig å lage, og veldig godt. Server med god vin og brød. Denne retten er ikke så sterk, så barna kan og like den. Ellers kan du bare sette av litt klippfisk til siden og servere de klippfisk med potetmos/pommes frites. http://www.aperitif.no/artikler/klippfiskgryte-slik-italienerne-elsker-den/169098 Endret 5. august 2016 av miaw
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #6 Skrevet 6. august 2016 Tusen takk for alle tips, klippfiskgryte hørtes godt ut!! Kommer ca 20 stk imorgen Anonymkode: e2f22...f72
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #7 Skrevet 6. august 2016 Et annet forslag er satay kyllingspyd med peanuttsaus, mangosalat og ris. Det har jeg servert før i familieselskap, og det falt i smak. Du kan jo ta noen kyllingspyd med mildere marinade til barna. http://trinesmatblogg.no/2015/08/19/kylling-satay-med-peanottsaus-og-mangosalat/ Anonymkode: 98254...399 1
Rosalie Skrevet 6. august 2016 #8 Skrevet 6. august 2016 (endret) Dersom du skal servere noe med klippfisk i, må du være sikker på at alle gjestene liker noe så spesielt som tørrfisk. For selv om man pirker ut tørrfisken, setter den distinkt smak på resten av maten den har vært borti. Med så mange som 20 til bords, hadde jeg valgt å lage sodd eller gryterett, og servert salat og loff til. Å lage noe som skal stekes i stekeovn går jo ikke, med mindre dere har gigantisk stekeovn. Endret 6. august 2016 av Rosalie
Whoops Skrevet 6. august 2016 #9 Skrevet 6. august 2016 Lasagne er nesten akkurat like lett å lage fra bunnen av som fra pakke. Noen bokser tomater, løk, kjøtt, pastaplater, bechamel-saus og ost. Server en grønn, enkel salat og baguetter ved siden av. De fleste liker lasagne. Ellers er lapskaus en klassiker på slike innflyttningsfester. Alltid veldig godt. Men det er nok kanskje for sent å begynne med det nå. Ettersom det er sommer kan du også lage et enkelt koldtbord. Oster, kjøttpålegg, godt brød, skivede grønnsaker, salat, eggerøre, spekemat, noen karbonader kanskje.. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #10 Skrevet 6. august 2016 Ville valgt lasagne, en lett salat, og godt brød til Anonymkode: cea9b...ff0 2
Atea Skrevet 6. august 2016 #12 Skrevet 6. august 2016 Den 05.08.2016 at 11.57, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg og min mann skal ha vårt første familieselskap i vår nye leilighet, men jeg vet ikke hva jeg skal servere. Jeg er ikke så veldig flink å lage mat men kan alt basic liksom.. Lurte litt på lasagne, men det lager jeg jo ikke fra bunnen av, så det blir kanskje litt for enkelt? Det er også barn som kommer, så usikker på om jeg skal lage noe annet til dem eller en barnevennelig rett. Noen er også litt sånn pripne og ikke så lett å imponere så hadde vært gøy om jeg fikk til noe bra Noen som har tips å komme med til enkle gode greier?! Anonymkode: e2f22...f72 Gå for lasagne, du fikk et tips fra en her i tråden med å lage ekstra saus. Lag noe du føler deg trygg på. De fleste barn liker lasagne, og du kan ha pølser til en nødløsning. Lasagne med baguetter, smør og for eksempel spinatsalat med fetaost og oliven. Gjør det enkelt. Du skal ikke imponere noen. Jeg ville aldri laget en rett jeg ikke er trygg på når man venter gjester. Men å lage lasagne fra bunnen er enkelt det og. Jeg spiser lavkarbo så bruker squash i stedet for lasagneplater. Bruker lage sausen jeg ellers lager til pasta bolognese, og hvitsaus med ost er enkelt, bruker man ikke hvetemel kan den lages med fløte og ost. Ville laget kjøttsausen /tomatsausen med kjøttdeig i kveld, satt den kjølig og tilberedt det andre i morn.
Atea Skrevet 6. august 2016 #13 Skrevet 6. august 2016 (endret) Når det er 20 gjester trenger du fem former med lasagne og mye salat. Tror jeg ville laget lapskaus, skrell poteter og grønnsakene i kveld. Men det enkleste er å kjøpe inn reinskav (400 gram x 5 eller seks poser). Det kan stekes i langpanna i stekeovnen for å spare tid. Ha i en kjele og tilsett fløte, vær forsiktig med salt og pepper, smak deg frem. Server med potetmos (du kan bruke ferdig poser, men om du blander med kokte poteter blir den bedre), eller ris og for eksempel brokkoli og tyttebær. Du trenger ikke lage alt fra bunnen. Fryste grønnsaker er ofte like gode og sunnere, i alle fall de som er ferskdampet. Jeg setter mer pris på at vertinnen og vertskapet er uthvilt enn å få servert gourmetmat. Endret 6. august 2016 av Atea 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #14 Skrevet 6. august 2016 Lag lasagne, en god sidesalat og hjemmelaget focaccia brød. Da kan du lage det meste klart før gjestene dine kommer og du trenger kun å ferdigsteke lasagnen + brødet når de kommer Anonymkode: 90997...725
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå