Gå til innhold

Valp bjeffer og knurrer. Tisser mye og spiser barke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Valpen bjeffer og knurrer når hun leker/vil leke. Det skjedde også idag når jeg skulle trene "sitt" og navnet hennes. Hun har jo gjort det før, men i liten grad. Idag var det ILLE og hun bjeffa enda mer når vi ba henne og å slutte. 

En annen ting er at i løpet av en time tissa hun inne 5 ganger omtrent. Pleier å gå ut etter lek, mat og soving, men da kan jeg være ute med henne i en halvtime uten st noe skjer også så fort vi går inn tisser hun.

Lurer også på om bark fra trær er farlig? Hun syns nemlig det er supergøy å tygge på selvom hun har andre leker...

Anonymkode: 20314...710

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

9 uker

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, HappyWaffle skrev:

hvor gammel er valpen?

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

9 uker

Skrevet

En valp på 9 uker har null kontroll på blæra, så det kun din egen feil at valpen tisser inne. Ta den ut oftere, så ofte at den ikke tisser inne lenger. Det er normalt at valper/hunder knurrer mens de leker.. Ikke forvent all verden fra en liten valp på 9 uker, knurrer og bjeffer den når dere skal trene slik du du beskriver, gi valpen en liten pause. Mest sannsynlig er den sliten/overstimulert. En valp skal ha myyye søvn.

Hvilken rase?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Snorkfrøken skrev:

En valp på 9 uker har null kontroll på blæra, så det kun din egen feil at valpen tisser inne. Ta den ut oftere, så ofte at den ikke tisser inne lenger. Det er normalt at valper/hunder knurrer mens de leker.. Ikke forvent all verden fra en liten valp på 9 uker, knurrer og bjeffer den når dere skal trene slik du du beskriver, gi valpen en liten pause. Mest sannsynlig er den sliten/overstimulert. En valp skal ha myyye søvn.

Hvilken rase?

Trener MAX 5 min med henne. Leker i rundt 5 min. Hun sover kjempe mye så søvn får hun. Det med blæra er det at vi kan være ute i en halvtime og hun tisser ikke men så fort vi kommer knn da tisser hun. Det er frustrerende.

Valpen er malteser

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting er at i løpet av en time tissa hun inne 5 ganger omtrent. Pleier å gå ut etter lek, mat og soving, men da kan jeg være ute med henne i en halvtime uten st noe skjer også så fort vi går inn tisser hun

Ikke luft valpen i flexi-line, ha på den den kort kobbel (helst i kombinasjon med sele) og ta den med ut, valper glemmer ofte av å tisse fordi de finner så mye spennende å utforske ut. Stå i ro på en plass i hagen, med valpen i kort bånd, da blir det fort kjedelig og valpen kommer på at den må tisse :)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Ikke luft valpen i flexi-line, ha på den den kort kobbel (helst i kombinasjon med sele) og ta den med ut, valper glemmer ofte av å tisse fordi de finner så mye spennende å utforske ut. Stå i ro på en plass i hagen, med valpen i kort bånd, da blir det fort kjedelig og valpen kommer på at den må tisse :)

Tusen takk for tips! Det skal jeg prøve! Jeg pleier faktisk la valpen være løs i hagen fordi hun uansett ikke stikker av og hele tiden følger meg. Har brukt bånd på henne, men ikke line. Men da kan jeg skaffe meg en sele, mange har anbefalt det til meg. Tusen takk!

• Liker 1
Skrevet (endret)
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trener MAX 5 min med henne. Leker i rundt 5 min. Hun sover kjempe mye så søvn får hun. Det med blæra er det at vi kan være ute i en halvtime og hun tisser ikke men så fort vi kommer knn da tisser hun. Det er frustrerende.

Valpen er malteser

5 minutters økter for en valp på 9 uker kan være for lang tid for enkelte valper, ville gått ned til 5 repetisjoner. Hvis treningsøktene ender med frustrasjon fra valpens side, så har man trent for lenge/for vanskelig.

Husk at du har bare hatt valpen i ca 1uke, og det er mange nye inntrykk som skal fordøyes. Ikke stress med treningen, ta det med ro og kos deg med valpen. Og gå ut OFTE! Har selv en hund som ikke ble stueren før hun var 8-9mnd..

Endret av Snorkfrøken
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips! Det skal jeg prøve! Jeg pleier faktisk la valpen være løs i hagen fordi hun uansett ikke stikker av og hele tiden følger meg. Har brukt bånd på henne, men ikke line. Men da kan jeg skaffe meg en sele, mange har anbefalt det til meg. Tusen takk!

Bare hyggelig! Sele er det absolutt beste for hunder, og jo mindre di er jo lettere tar nakke og rygg skade av halsband og flexi-line.

Langline er også et kjempefint hjelpemiddel å bruke til å trene innkalling, lære hunden til å gå løs i hagen, siden man har mulighet til å stoppe dem hvis hunden skulle finne på å springe etter en katt etc. Det å springe bort til mennesker og andre dyr er en adferd som er selvforsterkende for mange hunder, spesielt hunder som er veldig sosiale av seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...