AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #1 Skrevet 5. august 2016 Vi har en gutt som straks blir 4. Han sluttet med bleie i fjor sommer både på dag og natt i fjor sommer, og alt gikk helt fint det første halve året som bleiefri. Han hadde noen uhell innimellom, men maks ett i uka (og som oftest mindre enn det også). Etter jul byttet han avdeling i barnehagen, og ca en uke etter byttet begynte han å nekte å bæsje på do, først bare i barnehagen, men så etter noen få dager, hjemme også. Noe som selvsagt resulterte i masse uhell, som oftest flere ganger pr dag. Vi tok det opp med ped.leder på den nye avdelingen, men han kunne ikke forklare hvorfor det ble sånn (såvidt han visste, hadde det ikke skjedd noe spesielt knyttet til vår sønns dogåing i barnehagen) og konkluderte egentlig bare med at det ofte er litt sånn, at det går litt frem og tilbake med bleieslutten. Etter dette prøvde vi mange ulike strategier for å "løse" doproblemet. Den første måneden kommenterte vi ikke (og heller ikke barnehagen) noe som helst på det, maste aldri om at han skulle prøve å bæsje (selv om vi så at han måtte), og vi kommenterte ingenting, verken positivt eller negativt når han bæsjet på seg. Dette hadde ingen effekt, han fortsatte å bæsje på seg like hyppig. Så forsøkte vi et par måneder med belønning for å ikke bæsje i trusa. Han fikk et klistremerke for hver uhells-frie dag, og når han hadde fem klistremerker skulle vi gjøre noe hyggelig (gå i svømmehallen, dra på café og kjøpe kake, dra på lekeland osv). Dette fungerte fint de første 3-4 ukene, men så begynte han å bli uinteressert i belønningene, og begynte å nekte å gå på do, og dermed å bæsje på seg igjen. Vi prøvde da i ytterligere en måneds tid med ulike typer belønning etter fem uhells-frie dager, men greide ikke å få han interessert i å bæsje på do igjen- så vi kuttet det ut. I løpet av våren har vi flyttet, så vi lot barna ha sommerferie fra ca midten av juni og frem til de nå skal begynne i ny barnehage i vår nye bydel i neste uke. Jeg hadde et ørlite håp om at denne lange pausen fra barnehagen kanskje var det som skulle til for at han skulle begynne å bæsje på do igjen. Men nå, etter snart to måneder hjemme, er han absolutt ikke noe mer villig til å bæsje i do enn hva han var i våres. Vi merker nesten alltid at han må bæsje (han stiller seg i et hjørne, promper veldig mye osv), og vi tar ham da med på do. Han kan sitte på do i eviglang tid, men nekter å bæsje. (Og her har vi prøvd mye forskjellig. Han får tilbud om å være der alene, å være der sammen med oss, han kan ha med seg favorittleken inn, ha med seg en bok, eller hva han vil. Har foreløpig ikke funnet noe som motiverer han til å faktisk bæsje) Når vi er hjemme tar vi da av ham på underkroppen for å "tvinge" ham til å gå på do (han vil nemlig ikke bæsje nemlig ikke på gulvet). Da går det alltid maks fem minutter, så løper han inn på do for å bæsje. Men når vi er andre steder enn hjemme (i matbutikken, på lekeplassen osv) kan vi jo ikke la han løpe rundt naken selv om han nekter å bæsje, noe som resulterer i at han bæsjer på seg. Siden vi flyttet i våres, skal han nå begynne i helt ny barnehage i neste uke. Jeg merker at jeg nå begynner å bli ganske nervøs for hvordan det at han nekter å bæsje på do (og dermed bæsjer på seg flere ganger daglig) kan gjøre at han kommer veldig "skjevt ut" med resten av barna på den nye avdelingen. Vi har snakket en del om at han må begynne å bæsje på do når han begynner i ny barnehage, og dette lover han at han skal gjøre, men jeg kjenner ham godt, og vet at dette bare er noe han sier. (Han proklamerte f.eks. også på eget initiativ at han skulle begynne å bæsje på do da vi dro på hytta i sommer, men det var akkurat samme gamle visa da vi kom frem til hytta). Det er forresten ingenting fysisk som "hindrer" han i å bæsje på do. Han greide jo dette helt fint det første halvåret etter bleieslutt, og han greier det helt fint når han blir "tvunget" til det fordi vi tar av ham bukse og truse. Når han sitter på doen gjentar han bare "nei, jeg vil ikke bæsje! Jeg bestemmer at bæsjen skal være der!" og lignende ting. Så for oss foreldre virker det ganske åpenbart at dette handler om et behov for å vise at dette er noe han, og ingen andre, bestemmer over. Bare så synd at han er for liten til å forstå at denne staheten til syvende og sist kun rammer ham selv... Noen som har noen forslag til hvordan vi kan få han til å slutte med do-nekten?? Anonymkode: b422f...6f3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #2 Skrevet 5. august 2016 Jeg tror dere bare må fortsette som dere gjør, men kanskje med ekstra ros når han bæsjer på do. Dette går mest sannsynlig over av seg selv, kanskje opplever han det som ubehagelig å bæsje på seg i den nye barnehagen i forhold til de andre barna og begynner å gå selv? Anonymkode: d9d68...e65 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #3 Skrevet 5. august 2016 Jeg selv ville prøvd omvendt psykologi. Pakka på bleie på gutten å si at nå skal han bæsje i bleia og ikke i do. Høres sikkert brutalt ut, men dere har jo prøvd det meste. Anonymkode: 01578...f4b 3
Ginavn Skrevet 5. august 2016 #4 Skrevet 5. august 2016 Kanskje han har fått do-skrekk? Det hadde jeg da jeg var yngre Jeg var redd for tette doer, eller at skåla skulle fylles opp mens jeg satt der. Ellers opplevde jeg "ubehag" i barnehagen da jeg var 5 - flaut - fordi jeg måtte tørkes og fikk kjeft for det.
Niennas Skrevet 5. august 2016 #5 Skrevet 5. august 2016 Nå har ikke vi hatt de problemene dere har, men en ting som alltid har hjulpet oss er sjokolade. Vi er ganske så måteholdne med godteri, men begge mine barn har synes det har vært skummelt å bæsje på do. Så for å motivere dem så fikk de en sjokolade (en kindermaxi eller en gullmynt f.eks) hver gang de bæsja på do. Kanskje det er litt enklere å ønske den belønningen enn å vente på fem klistremerker? Det er jo selvsagt ikke optimalt med å mate ungen med sjokolade hver dag, men det er jo forhåpentligvis for en kort stund. Det kan jo være litt problematisk i barnehagen, men hvis dere ser at sjokoladebelønningen funker hjemme, så kan dere jo lage et opplegg med barnehagen, der han f.eks. har en kryssliste. Bæsja i do 1 gang i barnehagen = en sjokoladegullmynt.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #6 Skrevet 5. august 2016 Takk for alle svar og forslag Det med tvangspåsetting av bleie har jeg egentlig ikke så lyst til å gjennomføre.. Mannen har foreslått (for sønnen vår) å putte på ham bleie ved et par anledninger, men da har han blitt fullstendig hysterisk og skreket "jeg bruker ikke bleie, jeg bruker ikke bleie!!!" (Men like fullt bæsjet i trusa fem minutter senere ) Rosing for positiv atferd gjør vi MASSE av allerede, de gangene bæsjen faktisk kommer i do er det nærmest fest hjemme Så akkurat når det gjelder det, tror jeg nesten ikke det er mulig å rose mer enn vi allerede gjør. Doskrekk har jeg heller ikke helt troen på; hadde det vært det ville han vel ha foretrukket å bæsje på gulvet fremfor å bæsje på do når han blir "tvunget" (= vi tar av truse og bukse). Han er heller ikke noe redd for å sitte på do, han kan sitte der lenge, han bare sier at han bestemmer at bæsjen ikke skal ut. Har også prøvd å foreslå potte, men det vil han ikke.. Når det gjelder det med godteri som belønning, så har vi faktisk forsøkt det også Det funker innimellom, men absolutt ikke alltid- han er sta som et esel ). Men det er mulig vi er nødt til å prøve noe sånt når han begynner i den nye bhg, vil absolutt ikke risikere at han skal bli mobbet pga dette.. Anonymkode: b422f...6f3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #7 Skrevet 5. august 2016 Potte da? La han velge ut en ny potte? Anonymkode: 7f89a...097
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #8 Skrevet 5. august 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Potte da? La han velge ut en ny potte? Anonymkode: 7f89a...097 Som sagt har vi også foreslått potte, og han har allerede en potte han synes er veldig kul (utformet som et fly). Men han er null interessert i å gå på potte, det er han faktisk enda mer uvillig til enn å gå på do. Anonymkode: b422f...6f3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #9 Skrevet 5. august 2016 Hvorfor er du så imot å bruke bleie da? Skriker han så kanskje lærer han at enten går han på do og bæsje ellers blir han påbudt å ha på bleie. Tror du har gjort alt annet du kan nå - å være snill funker ikke nå. Skriker at "jeg bruker ikke bleie" sier dere at faktisk, barn som bæsje på seg med vilje jo må bruke bleier. Anonymkode: 887f1...bad 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #10 Skrevet 6. august 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du så imot å bruke bleie da? Skriker han så kanskje lærer han at enten går han på do og bæsje ellers blir han påbudt å ha på bleie. Tror du har gjort alt annet du kan nå - å være snill funker ikke nå. Skriker at "jeg bruker ikke bleie" sier dere at faktisk, barn som bæsje på seg med vilje jo må bruke bleier. Anonymkode: 887f1...bad Helt enig! Når dere har forsøkt så mye uten hell ville jeg ha tatt på bleie. Men han er så stor at jeg ville ha fortalt han at han må begynne med bleie igjen. Dette er det rett og slett ikke han som bestemmer! Sønnen min måtte begynne med nattbleie igjen da han hadde flere våte enn tørre netter. Han var helt hysterisk, men jeg fortalte han at så snart han hadde hatt 7 tørre netter etter hverandre så skulle han få slutte igjen ( og få en premie). Han likte det overhodet ikke, var litt flau, men skjønte nok at det ikke var en kamp han ville vinne.. Anonymkode: 7d498...36a 1
Gjest chiki Skrevet 6. august 2016 #11 Skrevet 6. august 2016 Jeg hadde tatt på bleie om han fortsetter. Barn som bæsjer på seg hver dag må gåmed bleie.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #12 Skrevet 6. august 2016 Min lillebror fikk på seg bleie da han skulle bæsje til han var 5. Han gikk uten stort sett, men når han måtte bæsje kom han og sa fra og fikk på seg bleie. Det ga seg av seg selv når han ble over 5. Anonymkode: e8046...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #13 Skrevet 11. august 2016 TS her: Jeg må bare oppdatere i denne tråden, for nå vet jeg snart ikke min arme råd lenger... På lørdag som var tenkte jeg at vi skulle prøve å gi det en ny sjans med belønningsskjema til sønnen vår, for å se om vi kunne få slutt på do-nekten. Lørdag morgen hadde jeg laget et rutenett med seks ruter, gjort klart klistremerker + sjokolade. Sønnen vår fikk beskjed om at for hver dag han ikke bæsjet på seg, ville han få et klistremerke til å klistre inn i rutenettet + en sjokolade han kunne spise. Når alle rutene var fylt (altså forhåpentligvis førstkommende helg) skulle vi dra på Lekeland. Han ble veldig gira, hoppet og frydet seg over muligheten til både å få sjokolade, og å etter hvert kunne dra på lekeland, som er noe han elsker. De første tre dagene, altså lørdag, søndag og mandag, gikk det helt strålende. Ingen uhell whatsoever, bæsj i do hver dag og alle frydet seg. Så kom tirsdagen. Forholdsvis kort tid etter at han hadde stått opp proklamerte han at "i dag bestemmer jeg at jeg ikke skal bæsje på do". Vi svarte at "neivel, men da blir det jo heller ikke noe klistremerke eller sjokolade, og hvis du ikke får nok klistremerker blir det heller ikke tur til Leos lekeland". Da svarte han at "Det går bra, jeg er lei av sjokolade, og jeg har vært på Leos Lekeland før.." Vi ble ganske overrasket (eller, strengt tatt ikke, for dette er ikke første gangen sønnen vår oppfører seg på en måte som bryter med det man tenker er "normen" for barn ), men gjorde ikke noe nummer ut av det, og svarte bare "javel". (Og håpet at han skulle ombestemme seg når han kjente at han måtte på do). Det gikk noen timer, og etter hvert begynte vi å se de vante tegnene til at han måtte bæsje. Først nevnte vi ingenting, men etter en liten stund sa mannen min "nå går vi på do!" og tok han med seg og satt ham på doen. Der satt han, og blånektet å bæsje. Da sa mannen tilslutt (inspirert av et par av innleggene her..!) at "neivel, men da får du heller ta på bleie. De som nekter å bæsje på do er ikke store nok til å bruke truse!" Som ventet ble det først heftig hyl og skrik, og ville protester fra sønnen vår. Men mannen tvang rolig på ham bleia mens han forklarte at sånn må det bli når man nekter å bæsje i do selv om man må. Sønnen vår var fryktelig sinna i 15-20 minutter, lå på gulvet og hylte og nærmest spant rundt seg selv, mens vi innimellom gikk bort til ham og spurte om han ville ha trøst, hjelp eller lignende (men han var absolutt ikke interessert i å snakke med oss). Etter en liten stund roet han seg heldigvis, og gikk for å leke på rommet sitt. Etter en halvtimes tid kom han imidlertid bort til oss og sa fra at han hadde bæsjet i bleia og gjerne ville ha ny bleie(!) Mens vi skiftet bleie var han plutselig blid som en sol, og sa at han likte mye bedre å bruke bleie, så nå skulle han begynne med det igjen. Jeg prøvde å snakke litt om at når man er snart fire år så pleier man egentlig å bruke truse, og at alle guttene han kjenner jo også bruker truse. Men det hjalp ikke, hans tilsvar var bare "ja, og jeg vil bruke bleie!" Da han skulle legge seg for kvelden ville han imidlertid ikke ha på bleia, for som han sa ble det "veldig varmt med bleie!" Så han la seg uten bleie, og jeg håpet at han skulle ha kuttet ut dette tullet dagen etter. Men jaggu, i går morges var det samme visa, kort tid etter at han hadde stått opp, og morgentissingen var unnagjort, ba han om å få på bleie. Han gikk med bleie i hele går også (bortsett fra natten) og det samme gjentok seg igjen i dag. Men altså, herregud, nå har vi et ENDA større problem!! Nå har jeg plutselig en bleiegutt på snart fire år, som egentlig var ferdig med bleia for over et år siden...! Og det er fire dager til han begynner i ny barnehage... Kjenner jeg gruer veldig for å måtte sende ham på tilvenning i ny barnehage med bleier, han kan jo risikerer å få veldig mye kommentarer fra de andre barna dersom han, som er så stor, fortsatt bruker bleie... TS Anonymkode: b422f...6f3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #14 Skrevet 11. august 2016 TS jeg er mildest tall skrekkelig skjokkert over måten dere behandler barnet på. La en firåring løpe rundt innendørs uten klær nedentil, fordi han skal gå på do? Dette er å krenke barnet på det groveste. Og det er der problemet ligger, dere krenker barnet. Dernest har dere ikke undersøkt eller snakket med lege ommher kan ligge noe fysisk til grunn for barnets dovegring. Hadde dere konsultert lege, så hadde du vel og skrevet det her i denne utleverende tråden overfor barnet? Ring Helsestasjon og prat med helsesøster. Spør etter helsestasjonspsykologen. (Gratis lavterskeltilbud). Dette burde du gjort for måneder siden. Mener helsesøster og eller psykologen at barnet bør til lege, så tar du barnet til lege. Enn så lenge lar du barnet bruke bleie for bæsjing. Et barn uten bleie som bæsjer på seg vil bli oppfattet av andre barn og voksne, som mer "kommenterbart" enn et barn med bleie som ikke klarer å gå på do. (Forøvrig håper jeg aldri barnet klarer å finne frem til denne tråden og lese hvordan mamma har utlevert han og dokumentert for hele verden og for all tid hva han sliter med.) Anonymkode: 42851...8bb 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #15 Skrevet 11. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS jeg er mildest tall skrekkelig skjokkert over måten dere behandler barnet på. La en firåring løpe rundt innendørs uten klær nedentil, fordi han skal gå på do? Dette er å krenke barnet på det groveste. Og det er der problemet ligger, dere krenker barnet. Dernest har dere ikke undersøkt eller snakket med lege ommher kan ligge noe fysisk til grunn for barnets dovegring. Hadde dere konsultert lege, så hadde du vel og skrevet det her i denne utleverende tråden overfor barnet? Ring Helsestasjon og prat med helsesøster. Spør etter helsestasjonspsykologen. (Gratis lavterskeltilbud). Dette burde du gjort for måneder siden. Mener helsesøster og eller psykologen at barnet bør til lege, så tar du barnet til lege. Enn så lenge lar du barnet bruke bleie for bæsjing. Et barn uten bleie som bæsjer på seg vil bli oppfattet av andre barn og voksne, som mer "kommenterbart" enn et barn med bleie som ikke klarer å gå på do. (Forøvrig håper jeg aldri barnet klarer å finne frem til denne tråden og lese hvordan mamma har utlevert han og dokumentert for hele verden og for all tid hva han sliter med.) Anonymkode: 42851...8bb For å ta det siste først, så kan jeg ikke helt skjønne at dette er så fryktelig utleverende. Det er absolutt ingen andre enn jeg, mannen min og barnets besteforeldre (samt tildels ped.leder i den gamle barnehagen) som kjenner til denne problemstillingen. Det er dermed ingen som kan kjenne ham igjen og vite hvem dette barnet er. Videre er selvsagt også enkelte elementer/detaljer ved hovedhistorien endret slik at dette ikke er en 100 % beskrivelse av mitt barn. Når det gjelder det å få ham undersøkt av lege, så tok jeg opp problemstillingen med helesøster da vi var der (i forbindelse med noe annet) i våres. Hun mente, som oss, at dette er et utslag av "trass"/barnet ønsker å teste grenser, og at vi bare måtte fortsette å stå på vårt. Vi har ikke fått ham undersøkt av lege, men det er jo ingen grunn til å tro at det er noe fysisk som ligger bak. Det trodde heller ikke helsesøster. For det første greide han helt fint å bæsje på do det første halve året. Og for det andre greier han jo fortsatt helt fint å bæsje på do dersom alternativet er å bæsje på gulvet (som han altså ikke vil). Og det med at det er krenkende å ta av ham på underkroppen når han nekter å bæsje på do?!? Det synes jeg nesten blir en latterlig påstand. Kan overhode ikke tenke meg at han opplever det spesielt krenkende, han har aldri protestert når vi har tatt av ham på underkroppen, og han sier aldri noe på å gå rundt sånn hjemme. For barn i den alderen er uansett nakenhet absolutt ikke noe uvanlig og skambelagt, han går jo støtt og stadig naken for eksempel i hagen hvis det er fint vær, eller hvis vi er på badestranda. Mistenker forøvrig at du er samme person som skrev i en annen tråd her inne at det ikke er noe som heter "viljesterke barn". Det er iallfall ganske tydelig at du ikke har forståelse for at enkelte barn er langt mer utholdende og sta enn andre barn. TS Anonymkode: b422f...6f3 7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #16 Skrevet 11. august 2016 Hei forstår veldig godt at det var vondt å høre at noen mente det var krenkende å løpe naken. Personlig snyes jeg ikke det er krenkende. Men jeg synes at det mannen din gjorde var krenkende i øyeblikket der og da og det virker nesten som ungen fikk trassanfall fordi det var nettop det. Forstår det er fortvilende det her, og dere gjør jo så godt dere kan, så jeg synes ikke du skal være lei deg..Og husk at dtet vil helt sikkert bli bedre med tid, men dette er absolutt noe barnehagen bør og kan hjelpe dere med! Har du spurt barnet om hvorfor han ikke vil bæsje da ? Anonymkode: 7f89a...097
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #17 Skrevet 11. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei forstår veldig godt at det var vondt å høre at noen mente det var krenkende å løpe naken. Personlig snyes jeg ikke det er krenkende. Men jeg synes at det mannen din gjorde var krenkende i øyeblikket der og da og det virker nesten som ungen fikk trassanfall fordi det var nettop det. Forstår det er fortvilende det her, og dere gjør jo så godt dere kan, så jeg synes ikke du skal være lei deg..Og husk at dtet vil helt sikkert bli bedre med tid, men dette er absolutt noe barnehagen bør og kan hjelpe dere med! Har du spurt barnet om hvorfor han ikke vil bæsje da ? Anonymkode: 7f89a...097 Takk for støtten. Og ja, jeg er enig i at det var krenkende å ta på ham bleia igjen- og nettopp derfor har vi heller ikke gjort dette tidligere, selv om dette styret har holdt på i over et halvt år. Men siden flere tidligere i denne tråden mente at vi var alt for snille, og bare måtte sette "hardt mot hardt" og ta på bleie igjen, prøvde vi det ut i ren desperasjon. Men det slo jo uansett bare tilbake på oss. Har spurt ham utallige ganger om hvorfor han ikke vil bæsje, og svaret er alltid bare noe i tråd med "fordi jeg bestemmer at bæsjen skal være i rompa" eller "fordi jeg ikke har lyst". Vi får kanskje bare ta det opp med den nye barnehagen også, ja, og satse på at det løser seg av seg selv etter hvert (og forhåpentligvis før han opplever mobbing eller utestenging i den nye barnehagen ) TS Anonymkode: b422f...6f3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #18 Skrevet 11. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for støtten. Og ja, jeg er enig i at det var krenkende å ta på ham bleia igjen- og nettopp derfor har vi heller ikke gjort dette tidligere, selv om dette styret har holdt på i over et halvt år. Men siden flere tidligere i denne tråden mente at vi var alt for snille, og bare måtte sette "hardt mot hardt" og ta på bleie igjen, prøvde vi det ut i ren desperasjon. Men det slo jo uansett bare tilbake på oss. Har spurt ham utallige ganger om hvorfor han ikke vil bæsje, og svaret er alltid bare noe i tråd med "fordi jeg bestemmer at bæsjen skal være i rompa" eller "fordi jeg ikke har lyst". Vi får kanskje bare ta det opp med den nye barnehagen også, ja, og satse på at det løser seg av seg selv etter hvert (og forhåpentligvis før han opplever mobbing eller utestenging i den nye barnehagen ) TS Anonymkode: b422f...6f3 Haha. Han er morsom da. Ja forstår godt at det var en sånn greie man gjorde fordi man var helt ferdig og fortvila. Ser den. Hvordan reagerer han egentlig når uhellet skjer da ? Får han mye oppmerksomhet da, feks? Forstår godt at mammahjertet frykter mobbing, det gjør vi alle som har barn, men kansje kan det være en slik kommentar som driver han til å VILLE gå på do. men mobbing stopper jo de ansatte. Anonymkode: 7f89a...097
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #19 Skrevet 11. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for støtten. Og ja, jeg er enig i at det var krenkende å ta på ham bleia igjen- og nettopp derfor har vi heller ikke gjort dette tidligere, selv om dette styret har holdt på i over et halvt år. Men siden flere tidligere i denne tråden mente at vi var alt for snille, og bare måtte sette "hardt mot hardt" og ta på bleie igjen, prøvde vi det ut i ren desperasjon. Men det slo jo uansett bare tilbake på oss. Har spurt ham utallige ganger om hvorfor han ikke vil bæsje, og svaret er alltid bare noe i tråd med "fordi jeg bestemmer at bæsjen skal være i rompa" eller "fordi jeg ikke har lyst". Vi får kanskje bare ta det opp med den nye barnehagen også, ja, og satse på at det løser seg av seg selv etter hvert (og forhåpentligvis før han opplever mobbing eller utestenging i den nye barnehagen ) TS Anonymkode: b422f...6f3 Kan det være at han har et problem med mestring? Dem som ofte får lite mestringsfølelse pleier å la det gå ut over kroppslige funksjoner eller behov for å gjenvinne en eller annen form for mestring. Det tenkte i alle fall jeg når han sier "jeg bestemmer..." og "jeg har ikke lyst", her virker det som om han prøver å kontrollere noe når han ikke får til noe annet. Dersom han ikke mestrer å gå ordentlig på do og forsøker ønsker å gjenvinne kontroll ved å bruke bleie er det litt av et paradoks, men det er muligheter for at det er noe annet han føler at han ikke mestrer. Har dere prøvd legobygging (følge bruksanvisninger), eventuelt tidlig lesetrening, klokka, og andre morsomme aktiviteter som gir mestringsfølelse? Eller kanskje det er det sosiale i barnehagen? Anonymkode: db530...9cf
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #20 Skrevet 11. august 2016 Tråden din vitner om mangelde forståelse for når barn har toalettproblemer. Om dette er et reelt problem så er det hos foreldrene hovedproblemet ligger, nemlig i takling av barnets problem. Når du helle rikke ønsker/søker hjelp der du bør søke hjelp så underbygger dette ytterligere problemstillings adresse. Noe vi og ser i måten du svarer på i denne tråden. Anonymkode: 42851...8bb 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå