Gå til innhold

Folketrygdlovens §3-21 - ung ufør og krav om invalidisering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært syk lenge. Like lenge har kampen mot NAV vart. Fikk først ikke ung ufør, så fikk jeg det likevel, og når jeg ble tvunget ut av AAP og støtten min falt med over tredelen, ble jeg i tillegg fratatt ung ufør igjen.

Har det vært noen endringer i paragrafen mtp krav om invalidisering?

Det er uhyre vanskelig å sette seg inn i dette for meg, jeg har jo meget reduserte krefter. Skjønner meg ikke på det, og mens NAV bruker over ett år mellom hver avgjørelse, har jeg bare noen uker til å klage. Opplever dette som meget tøft.

Anonymkode: 1236d...b73

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men hva slags støtte har du nå da?Er du verken på AAP eller varlig ufør så får du selvsagt ikke ung uføre tillegget.

Anonymkode: 1015d...a74

AnonymBruker
Skrevet

Uførepensjon.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har krav på fri rettshjelp? Muligens få en advokat til å hjelpe deg om det er mulig?

Anonymkode: 594f3...16b

AnonymBruker
Skrevet

Veldig få uten juridisk kompetanse klarer den kampen uten hjelp fra advokat, om nav stiller seg på bakbeina. Siden du fikk det på aap, så har de jo allerede innrømmet at du innfrir vilkårene for ung ufør. Du kan ha krav på fri rettshjelp. Uansett vil jeg råde deg til å ta kontakt med advokat. Og anke før ankefristen går ut, det er det viktigste av alt. 

Anonymkode: 23187...7b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uførepensjon.

Det får ingen lenger. Nå heter det uføretrygd. Lovendriner var det fra 1.1.2015. Men hva den innebærer har ikke jeg satt meg inn i. Du kan oppsøke advokat for hjelp. 

Anonymkode: c40d0...a77

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig få uten juridisk kompetanse klarer den kampen uten hjelp fra advokat, om nav stiller seg på bakbeina. Siden du fikk det på aap, så har de jo allerede innrømmet at du innfrir vilkårene for ung ufør. Du kan ha krav på fri rettshjelp. Uansett vil jeg råde deg til å ta kontakt med advokat. Og anke før ankefristen går ut, det er det viktigste av alt. 

Fri rettshjelp får man ikke mot et offentlig forvaltningsorgan fordi de har etter forvaltningsloven veiledningsplikt samt plikt til å påse at saken er tilstrekkelig opplyst. Men forvaltningslovens paragraf 36 åpner for at man kan søke dekning for nødvendige advokatutgifter dersom bruk av advokat fører til at vedtak blir omgjort til gunst for klager. 

En fordel om du kjenner loven før du gir råd om fri rettshjelp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fri rettshjelp får man ikke mot et offentlig forvaltningsorgan fordi de har etter forvaltningsloven veiledningsplikt samt plikt til å påse at saken er tilstrekkelig opplyst. Men forvaltningslovens paragraf 36 åpner for at man kan søke dekning for nødvendige advokatutgifter dersom bruk av advokat fører til at vedtak blir omgjort til gunst for klager. 

En fordel om du kjenner loven før du gir råd om fri rettshjelp. 

Jeg snakket selv med fri rettshjelp i en liknende sitasjon, og det var ikke noe i veien for å hjelpe meg, bortsett fra at jeg ikke tilfredstilte inntektskravet. Så når man er i en tvist med nav og trenger advokat, slik man gjerne gjør i ung ufør saker, så kan man søke fri rettshjelp. Paragraf 36 som du nevner, gjelder jo de som ikke har fri advokat, men måmbetale selv. Da må nav dekke advokatutgiftene om de vinner saken.

Kanskje en fordel om du selv kjente til systemet, før du slang med kjeften?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...