Gå til innhold

Kan livet være verdt å leve uten godteri og potetgull?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke helt å se det, spesielt siden jeg er plaget med veldig pms og til tider hater alt som er fornuftig. 
Så hva er dine tanker om dette?

Anonymkode: b6591...865

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ha klart å leve slik, da jeg veldig skjeldent spiser det. Dette gjelder også alkohol og brus. Kunne levd et liv uten, men det er jo godt en gang i blandt. Det er vel sunnere uten, men når man virkelig har lyst på noe er det ikke sunt for den mentale helsa å la være de par sjokoladebitene bare fordi det er godteri og usunt. Alt med måte :) 

Anonymkode: 4131a...e22

AnonymBruker
Skrevet

Spiser slikt svært sjelden, og lager heller sunnere snacks som grønnsaker med dip. Det er en vanesak synes jeg.

Anonymkode: 2f0b9...cba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 20 kilo og har likevel kost meg med potetgull og godteri. Alt handler om mengde. Men nå som jeg har levd en sunnere livsstil noen år har jeg mindre lyst på sånt. Det smaker rett og slett ikke så godt lenger og jeg har også innsett at mange ganger kjøper jeg sånt fordi jeg føler en anledning "krever" det heller enn at jeg faktisk har lyst på.

Anonymkode: 6fb5f...353

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er både laktoseintolerant og allergisk mot en del frukt og råe grønnsaker. Så slike sunnere alternativer blir også vanskelig. Og da blir ting litt komplisert igjen :( ikke bare å velge andre alternativer til kos da. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er mer glad i god middag enn sjokolade og potetgull, så hvis jeg må velge så velger jeg middag på kvelden. Alt fra Taco til ostesuffle. Lever veldig fint med det. :) Har spist potetgull en gang på 10 uker nå. Planlegger å spise det i morgen. :P

Skrevet

Ett liv uten potetgull, smågodt, brus og litt alkohol er NEI fra meg.

Jeg er avhengig av det 😜

• Liker 6
Skrevet

Helt klart - uten problemer, men; summen av laster er lik sier fysikken så hvis man tar bort en "kos" (last) er det greit å erstatte den med en annen (sunnere) en slik at man ikke går rundt og har cravings hele tiden.. 

Skrevet

Det spiser jeg kun når jeg får servert det borte. Har aldri lyst på det, og snacker/snoper så godt som aldri.

Er nok en vanesak. Jeg ble for noen år siden veldig bevisst på å ikke sette likhetstegn mellom mat/snop og kos. Og samtidig på å inkludere nok fett, fiber og grønt i kosten slik at kroppen aldri skrek etter usunn mat. Man blir overraskende raskt vant til å se en film uten snack, og da smaker det ikke det samme lenger. 

Skrevet
40 minutter siden, EvaLena skrev:

Ett liv uten potetgull, smågodt, brus og litt alkohol er NEI fra meg.

Jeg er avhengig av det 😜

"Rett i låret"

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, auto skrev:

"Rett i låret"

Rett i hjernen

Anonymkode: 9ddc3...504

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, auto skrev:

"Rett i låret"

Det som "legger" seg på deg legger seg ikke nødvendigvis på andre vet du... 

Anonymkode: 31968...94b

Skrevet

Jeg trodde jeg ikke kunne klare meg uten, men det var fordi jeg spiste altfor mye av det, og alternativet lot til å være kjedelig, smakløs, fettfattig kost. Når jeg spiser ordentlig, variert og velsmakende mat i passelige mengder, er det det jeg har lyst på. Jeg har ikke "sluttet" å spise godteri eller potetgull, men i praksis gjør jeg det bare ikke lenger. Hadde jeg "nektet" meg det, ville jeg nok ha "sprukket" for lenge siden. Litt innimellom har ingen innvirkning på helsa, men jeg har det sånn med enkelte ting at "litt" ikke frister i det hele tatt, og det jeg har lyst på er altfor mye, så da lar jeg like gjerne være.

Jeg ville undersøkt hvorfor du hater alt som er fornuftig - både hva du regner som fornuftig, og hva du synes du får ut av det. 

Gjest Nanne70
Skrevet (endret)

Jeg har hatt perioder som sukker/sjokoladeavhengig, men jo mindre jeg spiser av det, jo mindre behov har jeg. På den andre siden synes jeg ikke det er nødvendig å kutte snop og snacks fullstendig, det gjør jo ikke noe om man spiser litt en gang i blant. Nå er jeg heldigvis kommet dithen at jeg kan spise litt sjokolade/smågodt eller snacks hvis jeg har lyst på det, men jeg synes ofte at det er bedre med grønnsaker og dipp eller litt god ost enn potetgull. Kan for øvrig foreslå kosttilskudd med nattlysolje mot PMS :)

Endret av Nanne70
AnonymBruker
Skrevet

Vanesak. Går man lenge uten endrer smaksløkene seg og normal mat smaker ofte bedre. Man har heller ikke det behovet for å spise så mye godteri og potetgull. Jeg har gått måneder uten potetgull, så fikk jeg lyst på og kjøpte, men da jeg spiste det var det ikke like godt som middagen jeg spiste noen timer før.

Anonymkode: 4bfd9...63d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke slutte å spise godteri, snacks, alkohol og dessert, men det er lurt å tenke gjennom hvorfor. Jeg har i perioder spist ganske mye, men når livet er bra, og jeg trener og er aktiv, så har jeg ikke samme behovet for å stappe i meg store mengder. 

Anonymkode: 965a0...08f

Skrevet

Har levd uten godteri og potetgull i 4-5 år nå helt uten problemer. Innimellom baker jeg sunne kaker som jeg bruker som kos, men stort sett klarer jeg meg uten. 

Ganske deilig å slippe det suget etter godis. Har smakt på godteri et par ganger, men da har jeg fått hodepine, magevondt og kviser så da er det enda enklere å la være å spise det

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet
Den 5. august 2016 at 9.59, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke helt å se det, spesielt siden jeg er plaget med veldig pms og til tider hater alt som er fornuftig. 
Så hva er dine tanker om dette?

Det er ikke noe galt å unne seg godteri og potetgull en gang innimellom. Da er det bedre å sette av lørdag/helgen til kos, så kan du heller prioritere sunt resten av uka. Jeg er treningsnarkoman og trener 6 dager i uken, og det er INGENTING galt med og unne seg det man har lyst på innimellom :) 

Skrevet
Den 5. august 2016 at 21.31, Wenda skrev:

Har levd uten godteri og potetgull i 4-5 år nå helt uten problemer. Innimellom baker jeg sunne kaker som jeg bruker som kos, men stort sett klarer jeg meg uten. 

Ganske deilig å slippe det suget etter godis. Har smakt på godteri et par ganger, men da har jeg fått hodepine, magevondt og kviser så da er det enda enklere å la være å spise det

Hva er sunne kaker? Husk at kunstig søtning ikke er sunt selv om det er uten kalorier om du bruker det. Har du oppskrift på en sunn kake? Jeg har aldri hørt om sunne kaker og er skikkelig kakemops. 

Anonymkode: 75868...ccb

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er sunne kaker? Husk at kunstig søtning ikke er sunt selv om det er uten kalorier om du bruker det. Har du oppskrift på en sunn kake? Jeg har aldri hørt om sunne kaker og er skikkelig kakemops. 

Anonymkode: 75868...ccb

Kunstig søtning er mye sunnere enn sukker, men det finnes også naturlig søtning som ikke påvirker blodsukkeret eller inneholder kalorier. Men jeg er absolutt med på at kaloriinnholdet ikke dikterer sunnhet.

For å finne oppskrifter på sunnere kaker er det bare å google lavkarbo og kake. Så finner du oppskrifter på kaker uten sukker og mel.

Anonymkode: f0b77...f77

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...