AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #1 Skrevet 5. august 2016 I bryllupet vårt (med ca 40 gjester) kommer kun min mor (da vi er en skikkelig "broken family" der min far er psyk.syk og aldri var snill i oppveksten osv), men den blir svært kort da hun har hatt kreft og nesten ikke har stemmebånd/stemme igjen. Mannen min sin mor skal holde tale, og det har vært avklart hele tiden. I går fremkommer det imidlertid at hans far vil holde tale, hans søster vil spille saksofon, og hans andre bror vil også holde tale. Jeg synes det er ganske sårt at jeg har så liten familie tilstede og ikke minst at min far ikke kan delta. Føler nå det blir veeeldig mye "hans" familie. Utenom de jeg har nevnt fra hans side er det kun en tante og en onkel, for vi skal ha vennebryllup med minimalt med familie. Må de bare få lov å prate alle sammen, eller er det lov å lufte at man synes det kan bli mye og at jeg synes det er sårt at jeg selv har så liten familie? Anonymkode: 361f9...0c0
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #2 Skrevet 5. august 2016 Du bør absolutt snakke med kjæresten din om dette, og sammen finne en løsning som gjør at dere begge gleder dere maksimalt til bryllupsfesten. Velg en toastmaster som du er nær med, både for at denne vil forstå problemstillingen rundt at din familie er liten i forhold, og fordi denne vil, i sine små kommentarer og replikker i løpet av måltidet, kunne representere "din side". Alle må få beskjed om at alle innslag må meldes inn til toastmaster. Han/hun kan absolutt gi beskjed om at noen taler eller musikkinnslag holdes under kaffen / når dere ikke lenger sitter til bords. Jeg synes dere bør prøve å unngå å nekte noen å tale, men lengde på tale og tidspunkt for tale/innslag, kan dere / toastmaster bestemme. De som melder inn innslag, må få beskjed om dette, slik at de kan tilpasse seg. Og toastmaster kan være helt ærlig - "brudens mor kan av naturlige årsaker ikke holde en lang tale, defor ber vi om at de andre talene ( evt bortsett fra hovedtalene) talene også holder seg innenfor x minutter". Snakk med din forlover, slik at hun også vet hva du tenker. Forlovertaler kan være så mangt, alt fra nære taler, til mer tøysete taler. Vet hun hva du tenker om den ulike fordelingen av familiære taler, kan hun tenke på dette når hun velger hva slags tale hun vil holde. Hun kan evt alliere seg med andre venner rundt bordet, som supplerer talen eller holder egne taler ( om det er forlover, toastmaster eller du som snakker med de andre vennene om dette, kommer jo an på hva du føler er best). Anonymkode: 5ec0e...554
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #3 Skrevet 5. august 2016 Kan moren din skrive en tale til deg og toastmasteren kan lese for henne? Som ditt kommende brudgommen ville jeg selv ha snakket med min mor, far og bror til å inkludere deg i alle talene - som de sikkert kommer til å gjøre uansett. Anonymkode: cf3ee...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #4 Skrevet 9. august 2016 Syntes det er en selvfølge at hans søsken og foreldre skal få lov å holde tale/innlegg . Noe annet er faktisk bare egoistisk av deg. Anonymkode: 8a2cb...946 2
FruGlad Skrevet 10. august 2016 #5 Skrevet 10. august 2016 Leit å høre om familien din. Det er aldri hyggelig og særlig ikke til slike anledninger. Når det er sagt tenker jeg at disse uoverenstemmelsene ikke bør gå utover hans familie. De tenker jo sikkert at han kun skal gifte seg én gang og vil i den forbindelse gjøre noe ekstra for han. Og det er helt vanlig at talene er til brudeparet og ikke bare til brudgommen/bruden. Vær heller glad på din manns vegne i forhold til at hans familie har et tettere bånd enn din. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #6 Skrevet 10. august 2016 Synes det er en selvfølge at hans familie og venner må få holde tale om de ønsker.. Smålig av deg, skal det liksom få deg til å føle deg bedre om ingen av de som står han nær holder tale? ser ikke problemet. Familier er forskjellige, noen er veldig frampå å elsker taler, sang og skåling noen mer reserverte. Må være rom for begge deler mener jeg.. Anonymkode: 073e7...64b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #7 Skrevet 11. august 2016 Forstår veldig godt at det virker sårt for deg mtp din familiebakgrunn. Men husk at måten du opptrer ovenfor din svigerfamilie nå har svært mye å si for tonen mellom dere i fremtiden. Det kan hende at de føler seg ekskludert av deg dersom de ikke får lov til å holde talen de gjerne ville holde/opptre. Prøv heller å være glad for at du har en svigerfamilie som faktisk later til å synes at det er stas at du blir en del av deres familie. Vær takknemlig for deres engasjement. Anonymkode: 00974...5a2
minister-mio Skrevet 11. august 2016 #8 Skrevet 11. august 2016 Når dere gifter dere er jo alle familie. Jeg syntes ikke det gjør noe at flere fra hans side enn din side holder tale. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå