AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #1 Skrevet 5. august 2016 Har jobbet ganske lenge i en butikk, og pleier ikke få særlig avvik i kassen. Forrige måned jobbet jeg sent, og fikk da et kjempeavvik på 900+ i kassen. Dette kan jeg virkelig ikke forstå ettersom det var veldig få kunder generelt da jeg jobbet. Pluss at veldig få betaler med kontant. Jeg telte over veldig mange ganger. Men fikk det fremdeles ikke til å stemme. Jeg har ikke tatt noe fra kassen selv. Og hadde jeg gjort det, hadde jeg vel vært smart nok til å ta retur på kassen. Nå ønsker sjefen min en samtale med meg, og for å være ærlig frykter jeg at jeg får sparken.......... Men jeg vet jo at jeg ikke har stjelt penger fra kassen. Anonymkode: 01674...499
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #2 Skrevet 5. august 2016 Du får ikke sparken. Skulle arbeidsgiver likevel si deg opp, kan du kreve erstatning for usaklig oppsigelse. Det er arbeidsgiver som har bevisbyrden for at du har stjålet. Det er altså ikke mulig for arbeidsgiver å bevise noe som ikke har skjedd. Han kan true deg med politianmeldelse og erstatningskrav, men dette skal du bare le av. Arbeidsgiver er ansvarlig for feil som skjer i tjeneste, uansett om feilen skyldes uaktsomhet fra arbeidstaker eller som et resulltat av mangelfulle systemer. eller en kombinasjon. Du skal aldri la deg presse til å innrømme at du har stjålet når du ikke har gjort det. Du skal aldri godta erstatningansvar på bakrommet og du skal ikke godta oppsigelse eller bli presset til å si opp. Dessuten, 900 kr er ingenting. Arbeidstakere i Norge gjør feil som koster arbeidsgiver milliarder uten at det får noen konsekvenser. Anonymkode: 26330...3b9 24
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #3 Skrevet 5. august 2016 du får ikke sparken for noe sånt. det har han ikke lov til da bevisene ikke er sterke nok. det som kan skje er at han bare vil snakke med deg for å se om dere kommer frem til noe som kan ha skjedd i løpet av vakten som kunne gitt en sånn diff. men det er nok ikke noe farlig som skjer Anonymkode: 97a23...d53 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #4 Skrevet 5. august 2016 Det skal mye til før en arbeidstaker vil være erstatningspliktig. 900 kroner er også småpenger. Har vært borti tilfeller der arbeidsgivers kostnad har vært 6 sifret som følge av feil begått av arbeidstaker. Det var aldri snakk om at arbeidstaker måtte dekke dette tapet personlig. Anonymkode: bbfaf...751 3
Olive_North Skrevet 5. august 2016 #5 Skrevet 5. august 2016 Jeg syns det er ansvarlig og bra at sjefen din vil ha samtale med deg om dette, du har mulighet til å påvirke selv kom med spørsmål og tanker om hva som kan ha skjedd, og drøft planer for å hindre at noe slik kan skje igjen:) 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #6 Skrevet 5. august 2016 Du får ikke sparken for avvik i kassen. Hadde ikke vært mange igjen i butikken min om jeg skulle gitt dem sparken for det! Anonymkode: 81ece...f36 4
SunnivaOslo Skrevet 5. august 2016 #7 Skrevet 5. august 2016 Han må ha bevis. Han kan ikke bare si deg opp fordi han tror du har gjort noe. Du får bare ta møte, svare på spørsmål(ikke le av det som en her over skriver),men ber han deg signere noe eller godta noe så sier du at du kan signere den dagen han har bevis. Vær hyggelig så løser deg seg nok. Sjefen må ta denne samtalen,betyr ikke at det nødvendigvis skjer noe med deg.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #8 Skrevet 5. august 2016 Han vil nok bare høre med deg om hva som kan ha skjedd! så kjedelig! Men siden du har jobbet der lenge og vanligvis ikke har avvik kan jeg ikke skjønne at han kan gi deg sparken. Jeg husker jeg fikk 400 kr i avvik da jeg jobbet i butikk på mindre yngre dager. Jeg ble utsatt for et sånt "veksle-triks" av en utlending. Sykt irriterende, men sjefen tok det fint. Anonymkode: f508d...20e
Hmmmmmm Skrevet 5. august 2016 #9 Skrevet 5. august 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet ganske lenge i en butikk, og pleier ikke få særlig avvik i kassen. Forrige måned jobbet jeg sent, og fikk da et kjempeavvik på 900+ i kassen. Dette kan jeg virkelig ikke forstå ettersom det var veldig få kunder generelt da jeg jobbet. Pluss at veldig få betaler med kontant. Jeg telte over veldig mange ganger. Men fikk det fremdeles ikke til å stemme. Jeg har ikke tatt noe fra kassen selv. Og hadde jeg gjort det, hadde jeg vel vært smart nok til å ta retur på kassen. Nå ønsker sjefen min en samtale med meg, og for å være ærlig frykter jeg at jeg får sparken.......... Men jeg vet jo at jeg ikke har stjelt penger fra kassen. Anonymkode: 01674...499 Da jeg jobbet i butikk fikk jeg også et avvik på 2000-, da sa jeg bare at de kunne ta det fra lønna for jeg visste at jeg ikke hadde tatt no. Men de fant ut av det da de på regnskapskontoret gikk i gjennom helle kassa rullen. Håper at de finner ut av det for deg også. Ikke morsomt:(
Gjest Raiu Skrevet 5. august 2016 #10 Skrevet 5. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han vil nok bare høre med deg om hva som kan ha skjedd! så kjedelig! Men siden du har jobbet der lenge og vanligvis ikke har avvik kan jeg ikke skjønne at han kan gi deg sparken. Jeg husker jeg fikk 400 kr i avvik da jeg jobbet i butikk på mindre yngre dager. Jeg ble utsatt for et sånt "veksle-triks" av en utlending. Sykt irriterende, men sjefen tok det fint. Anonymkode: f508d...20e Har ikke jobbet i butikk før, hva er veksle trikset?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #11 Skrevet 5. august 2016 Jeg var vikar en plass og beskyldt for og "ta" 3000 kr av hun jeg jobbet med. Jeg visste at kassen stemte kvelden i forveien. Jeg talte opp pengene foran henne og la ved "sladrerullen" fra kassen. Det var hun som hadde talt feil. Fikk aldri unnskyldning. Anonymkode: 35a24...17c 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #12 Skrevet 5. august 2016 6 timer siden, MXB skrev: Har ikke jobbet i butikk før, hva er veksle trikset? Kunden begynner å betale med kontant, ombestemmer seg og finner en annen seddel, ber om annen type veksel tilbake osv og holder på sånn til man ikke henger med på hva du har fått av kontanter og ikke. Vi sier alltid nei når vi får kunder som begynner slik hos oss. Anonymkode: a146d...d57
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #13 Skrevet 5. august 2016 Talte du vekselen før du startet skiftet? Jeg har opplevd mange ganger at veksel er feil. Anonymkode: 4ae3c...ba9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #14 Skrevet 5. august 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke tatt noe fra kassen selv. Og hadde jeg gjort det, hadde jeg vel vært smart nok til å ta retur på kassen. Det er vel det minst smarte man gjør om man vil begå underslag fra kassa. Anonymkode: 4ae3c...ba9
Gjest Raiu Skrevet 5. august 2016 #15 Skrevet 5. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kunden begynner å betale med kontant, ombestemmer seg og finner en annen seddel, ber om annen type veksel tilbake osv og holder på sånn til man ikke henger med på hva du har fått av kontanter og ikke. Vi sier alltid nei når vi får kunder som begynner slik hos oss. Anonymkode: a146d...d57 Ah da skjønner jeg Klarte liksom ikke tenke meg til hva det var.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #16 Skrevet 5. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kunden begynner å betale med kontant, ombestemmer seg og finner en annen seddel, ber om annen type veksel tilbake osv og holder på sånn til man ikke henger med på hva du har fått av kontanter og ikke. Vi sier alltid nei når vi får kunder som begynner slik hos oss. Anonymkode: a146d...d57 Dett går vel ikke an med cashguard? Anonymkode: 2a8a0...0e5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #17 Skrevet 6. august 2016 Sjefen vil kanskje snakke med deg for å høre om rutinene ble fulgt. For å se hvor feilen kan være. For å høre med deg om det er noe du er usikker på, som du kanskje trenger en ekstra opplæring rundt. Spørre deg ang mistanker. Finne feilen sammen med deg. Anonymkode: a56a5...1aa
Fireflies Skrevet 6. august 2016 #18 Skrevet 6. august 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Dett går vel ikke an med cashguard? Anonymkode: 2a8a0...0e5 Det stemmer. Men mange butikker uten CG og andre slike systemer.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #19 Skrevet 6. august 2016 Ofte hvis det er minus ved kasseoppgjøret så opplever man dagen etter at det går tilsvarende i pluss. Hadde nesten 500kr i avvik engang, dagen etter var det nettopp samme beløpet på pluss-siden. Du får garantert ikke sparken for dette. Det skal mye mere til for å gi en arbeidstaker sparken en dette. Ei jeg jobbet med hadde 1000kr i minus. Hun talte og talte. Viste seg at en tusenlapp hadde kilt seg bak i kassen. Anonymkode: 357c3...9df
AnonymBruker Skrevet 6. august 2016 #20 Skrevet 6. august 2016 Hva gjør dere hvis dere finner ut det er for mye penger i kassa? Anonymkode: 9ee69...50c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå