AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #1 Skrevet 4. august 2016 Over en lengre periode nå så har jeg tenkt mye på Gud/Jesus, og jeg vet ikke hvorfor. Jeg har aldri ansett meg selv som noe spesielt kristen (familien min er ikke troende). Jeg har altså tenkt veldig mye på Gud og jeg har følt en slags trang til å be. Jeg aner ikke hvorfor, fordi det har ikke skjedd noe spesielt i livet mitt. derfor sitter jeg nå igjen med mange spørsmål. Som for eksempel hva dette kan bety? Noen som har opplevd noe lignende? Anonymkode: 2e950...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #2 Skrevet 4. august 2016 Mennesker er konstruert til å ha religiøse tilbøyeligheter. Det har sørget for samarbeid slik at arten vår overlevde. Det er instinktene dine som slår ut. Opp til deg om du vil følge dem. Anonymkode: 28b31...d09
Gjest Mibella Skrevet 4. august 2016 #3 Skrevet 4. august 2016 Ja det har jeg. Kanskje ikke akkurat hatt noen trang til å be akkurat men jeg har følt Guds nærvær. Ganske nylig også. Hadde aldri i verden trodd jeg skulle bli "en av dem", men nå forstår jeg mye mer av hvorfor religion er så viktig for folk. Min familie er heller ikke troende.
Gjest Snuppi Skrevet 4. august 2016 #4 Skrevet 4. august 2016 Det kan ha en sammenheng med alt som skjer i Europa og resten av verden for tiden. Religion er blitt satt som agenda i nyhetsbildet.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #5 Skrevet 5. august 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mennesker er konstruert til å ha religiøse tilbøyeligheter. Det har sørget for samarbeid slik at arten vår overlevde. Det er instinktene dine som slår ut. Opp til deg om du vil følge dem. Anonymkode: 28b31...d09 Neppe. Det er ikke noe gudstro eller "religiøse tilbøyeligheter" nedfelt i våre gener som instinkt. Om du aldri hadde hørt om Gud, er det intet instinktivt som får deg til å tenke på det heller. Du må lære om det på en eller annen måte. Anonymkode: 85f96...188
Forundret.. Skrevet 5. august 2016 #6 Skrevet 5. august 2016 15 minutter siden, Snuppi skrev: Det kan ha en sammenheng med alt som skjer i Europa og resten av verden for tiden. Religion er blitt satt som agenda i nyhetsbildet. Dette tenkte jeg også på.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #7 Skrevet 5. august 2016 Det betyr at Gud kaller på deg. Hadde den samme følelsen en periode når jeg var ung og ignorerte det. Fikk det igjen som voksen, alltid vært ateist og har ingen venner som snakker tro og ser ikke nyheter. Fulgte følelsen og tok kontakt med en kirke og også buddhistiske samfunn og andre retninger. Startet å føle meg fantastisk og var som at livet lainet seg perfekt opp for meg på veien til frelse. I dag er jeg sterkt troende fordi beviset kom inni og rundt meg. Han kaller på alle men kun noen vil høre han! Anonymkode: 828e8...247 2
Forundret.. Skrevet 5. august 2016 #8 Skrevet 5. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det betyr at Gud kaller på deg. Hadde den samme følelsen en periode når jeg var ung og ignorerte det. Fikk det igjen som voksen, alltid vært ateist og har ingen venner som snakker tro og ser ikke nyheter. Fulgte følelsen og tok kontakt med en kirke og også buddhistiske samfunn og andre retninger. Startet å føle meg fantastisk og var som at livet lainet seg perfekt opp for meg på veien til frelse. I dag er jeg sterkt troende fordi beviset kom inni og rundt meg. Han kaller på alle men kun noen vil høre han! Anonymkode: 828e8...247 Sånt hørtes sikkert i fra forskjellige selvmordsbombere også før det smalt... 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #9 Skrevet 5. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Neppe. Det er ikke noe gudstro eller "religiøse tilbøyeligheter" nedfelt i våre gener som instinkt. Om du aldri hadde hørt om Gud, er det intet instinktivt som får deg til å tenke på det heller. Du må lære om det på en eller annen måte. Anonymkode: 85f96...188 Uenig dette. En søken etter hvem vi er og hvorfor vi er her er en naturlig del av mennesket. De aller første som trodde på og tilba en gud ble ikke fortalt om det av andre mennesker men opplevde det og visste det. I dag stenges den åndelige mottakeren i hjernen av kjemikalier i mat og vann og vi distraheres med billig underholdning og sjokkerende nyheter for å ikke se alle tegnene fra Gud /kilden /universet. Anonymkode: 828e8...247
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #10 Skrevet 5. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Uenig dette. En søken etter hvem vi er og hvorfor vi er her er en naturlig del av mennesket. De aller første som trodde på og tilba en gud ble ikke fortalt om det av andre mennesker men opplevde det og visste det. I dag stenges den åndelige mottakeren i hjernen av kjemikalier i mat og vann og vi distraheres med billig underholdning og sjokkerende nyheter for å ikke se alle tegnene fra Gud /kilden /universet. Anonymkode: 828e8...247 Feil igjen. Den aller første som trodde på noe "Gud" forstod ikke det han så av verden og verdensrom og trodde da at dette måtte ha en mening. Mtp hvor gamle religionene er, sier det seg selv at det var ikke mye omløp i pappen på de som begynte med dette her. Det er heller ikke noen "åndelig mottaker" i hjernen. Men kom gjerne med link til et bilde eller bevis på en slik mottaker. Anonymkode: 85f96...188
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #11 Skrevet 5. august 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neppe. Det er ikke noe gudstro eller "religiøse tilbøyeligheter" nedfelt i våre gener som instinkt. Om du aldri hadde hørt om Gud, er det intet instinktivt som får deg til å tenke på det heller. Du må lære om det på en eller annen måte. Anonymkode: 85f96...188 Mener du at det var slik for de første menneskene som begynte å tenke på Gud også, de som begynte å tenke på Gud uten å ha blitt fortalt om Gud? Gudstro har jo oppstått på mange plasser rundt om på vår klode, uten at de menneskene som levde på forskjellige kontinenter langt borte fra hverandre snakket sammen... Anonymkode: 342cf...db1 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #12 Skrevet 5. august 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neppe. Det er ikke noe gudstro eller "religiøse tilbøyeligheter" nedfelt i våre gener som instinkt. Om du aldri hadde hørt om Gud, er det intet instinktivt som får deg til å tenke på det heller. Du må lære om det på en eller annen måte. Anonymkode: 85f96...188 Selvfølgelig er det det. Det er ikke uten grunn det finnes og har funnes tusenvis av forskjellige religioner. Det er ikke noe "å lære", en trenger bare dikte opp noe. Anonymkode: 28b31...d09
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #13 Skrevet 5. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du at det var slik for de første menneskene som begynte å tenke på Gud også, de som begynte å tenke på Gud uten å ha blitt fortalt om Gud? Gudstro har jo oppstått på mange plasser rundt om på vår klode, uten at de menneskene som levde på forskjellige kontinenter langt borte fra hverandre snakket sammen... Anonymkode: 342cf...db1 Jupp. Ingen av de skjønte hvordan dette hang sammen og konstruerte derfor forskjellige historier som fikk det til å høres plausibelt ut. Det er derfor vi har alt fra elefantguder til skrekkguder til havguder til tordenguder...ja alt som finnes av guder. Mellom 8-12000 stk skal det ha vært. Men tallet er nok mye høyere, siden vi ikke har data så langt tilbake. Anonymkode: 85f96...188
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #14 Skrevet 5. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig er det det. Det er ikke uten grunn det finnes og har funnes tusenvis av forskjellige religioner. Det er ikke noe "å lære", en trenger bare dikte opp noe. Anonymkode: 28b31...d09 Du skjønner at du motsier deg selv her...? Anonymkode: 85f96...188
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #15 Skrevet 5. august 2016 Min venn tok selvmord. Anonymkode: 64f04...415
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #16 Skrevet 5. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner at du motsier deg selv her...? Anonymkode: 85f96...188 Hva er det jeg motsier? Mennesker vil instinktivt "tro" på noe. Det er det jeg prøver å forklare. Hva en tror på har lite å si. Anonymkode: 28b31...d09
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #17 Skrevet 5. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det jeg motsier? Mennesker vil instinktivt "tro" på noe. Det er det jeg prøver å forklare. Hva en tror på har lite å si. Anonymkode: 28b31...d09 Det er ingenting i instinktene våre som sier at vi skal "tro" på noe. Alle våre instinkter er nedfelt kun i det som har med virkelighet å gjøre. Om tro var instinktivt, ville det vært pga at vi var 100% klar over Guds eksistens. Den eksistensen står ennå å bli bevist, over 700000 år etter at mennesket var et faktum. Anonymkode: 85f96...188
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #18 Skrevet 5. august 2016 Kanskje det er noen som ber for deg? Og at det er det gjør at du tenker mer på Gud/Jesus enn før...? :-) Uansett tenker jeg at dette handler om at Gud vil at du skal bli kjent med Ham. Hvorfor ikke utforske det videre? Be, les i bibelen, eller oppsøk en menighet for eksempel :-) Anonymkode: f657d...767 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 5. august 2016 #19 Skrevet 5. august 2016 Du er redd, derfor. Tenk deg nøye om, det er lett å bare skrive nei.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #20 Skrevet 5. august 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting i instinktene våre som sier at vi skal "tro" på noe. Alle våre instinkter er nedfelt kun i det som har med virkelighet å gjøre. Om tro var instinktivt, ville det vært pga at vi var 100% klar over Guds eksistens. Den eksistensen står ennå å bli bevist, over 700000 år etter at mennesket var et faktum. Anonymkode: 85f96...188 "Gud" har ingenting med instinktet å gjøre. Jeg prøver å få frem at mennesker har et instinkt som gjør at de VIL tro på NOE. Og spesielt i tidligere tider var dette viktig for samhold og å holde ut alt mennesker har måtte gjennomgå av sykdommer, krig og sult. Religionen var da veldig viktig. Selvfølgelig er vi ikke konstruerte til å tro på en spesifikk "Gud". Anonymkode: 28b31...d09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå