Gå til innhold

Erfaring med PMTO?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å få hjelp via PMTO som vi har hørt om via barnehagen.

Er det noen her som har erfaring med dette og kan si litt om deres inntrykk? Har et håp om at det kan hjelpe oss, men frykter at det skal ta mye tid og gi lite tilbake.

Anonymkode: 1800b...4e4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært på foreldreveiledningskrus gjennom PPT og det kan ANBEFALES selv for de som ikke har krevende barn. Det er fin kunnskap å sitte med på hva som er viktig for barn. Da kan man enklere bruke deres tid effektivt. Man kan lære mye om kommunikasjon og ordvalg osv. Det vi var på var DUÅ. Men ser den at det kan føles unødvendig eller tidskrevende. Vi måtte ta fri fra jobb 2 timer i uken i 16 uker, i tillegg var det lekser. Så at flere på kurset tok det useriøst selv om de hadde krevende barn og det var synd, men alle hadde nytte av det, men de følte nok at de ikke fikk nok utav det. Alle på kurset hadde uansett fremgang og det var kanskje derfor de følte at de ikke trengte å være der så mange ganger. Veldig synd siden det er respektløst mot de som ledet gruppen. Jeg har ett krevende barn, men min samboer har ikke, men han har lært mye som han har tatt med videre på sine barn. Så jeg tenker at enten går du inn for det eller så driter du i det. De sa også på kurset at mye av det vi gikk gjennom her kom til å komme som en del av oppfølgingen hos HS. Jeg synes man kunne blitt tilbudt ett slikt kurs når barnet er 6-12 mnd. Og så ett nytt når de er 1,5 år til 2. Osv. Da barnet er i mange faser fremover. I stede for å få alt på en gang. Det er mye å huske og mye som hadde vært greit å vite da vår var 1. Han er nå 7. Vi var på kruset i fjor. Man trenger selvfølgelig ikke å være enig i alt som blir sagt der, men greit å ha kunnskap slik at man kan tryggere ta sine egne valg.

Noe jeg ikke visste da min var liten var det maset om hvilken farge er det, hvilket dyr er det. Barn blir dunket i spørsmål. For barn er ikke alltid det bra, de kan få presentasjons angst når de holder på å lære de tingene som de blir spurt om å svare på. Det man heller bør gjøre er å mase om hva tingene er og forklare hva de ser. "se, den hvite skyen" "så fin blå kanin du har tegnet" "det var fine rosa sko" også det å si "sitt fint" "oppfør deg" "nå må du slutte å tulle" barnet trenger å vite hva h*n gjør. "nå må du sitte på rumpen" "nå må du stå med begge bena i bakken" "nå må du se på dette". Enkle og korte beskjeder "lukk døren" "ta på deg skoene" ikke gi barna valget "kan du lukke døren etter deg, vennen" og med mange ord kan barnet miste beskjeden h*n skal gjøre. Bare det å lære hvor viktig lek med barna er å ta seg tid til å sette seg ned i 30 min hvor man kan observere barnet og la h*n styre leker. Det er det mange som glemmer i en travel hverdag. 

OSV OSV.. Det er masse å lære selv om jeg syntes det var pes å møte opp på grunn av jobb. De hadde valgt kurstid i arbeidstid siden det kan være enklere for mange å få fri enn å få barnepass på kvelden. 

Anonymkode: 7a2f3...37e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg er i permisjon i ett helt år, og mannen er selvstendig næringsdrivende, så vi skal klare å ta fri. Hvor lenge varte kurset? Jeg trodde egentlig at man jobbet bare med en familie og veileder, ikke mange samtidig. Vi bor på et lite sted, så vet ikke om det tilbys noe felles kurs.

Synes du at kurset ga resultater for dere og ditt barn?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg er i permisjon i ett helt år, og mannen er selvstendig næringsdrivende, så vi skal klare å ta fri. Hvor lenge varte kurset? Jeg trodde egentlig at man jobbet bare med en familie og veileder, ikke mange samtidig. Vi bor på et lite sted, så vet ikke om det tilbys noe felles kurs.

Synes du at kurset ga resultater for dere og ditt barn?

Ts

Ut i fra det lille jeg leste her https://www.pmto.no/ så virker det ut som det samme opplegget vi var på selv om det ikke heter det samme så jeg ville tatt en telefon å hørt hvordan opplegget foregikk. Slik jeg forsto det så kunne enkelt par få dette kurset alene, men tilbudet vi tok i mot var i en gruppe. Da var det alt etter hvor mange som meldte seg på pr. gang, så størrelsen på gruppene varierer. Kurset begynte i september mener jeg på og varte til nesten mars. Mener på det var totalt 16 ganger eller om det var 14, men det var ikke hver uke på grunn av kurslederne måtte av og til være borte på grunn av deres jobb i PPT o.l og så var det jo jul inni der. Jeg synes det var kjempe nyttig selv om jeg har lært mye pedagogisk når det kommer til mitt barn gjennom all hjelp vi har fått av PPT de 4 årene vi har vært i systemet. 

Typisk min er å falle i sin egen verden. Ikke konsentrere seg om ting som ikke er av interesse. Ikke så mye øyekontakt. Sliter med å regulere følelsene sine. Mye frustrasjon og sinne. Trenger masse ros og oppmuntring. Å ta i mot beskjeder. Være selvstendig. 

Vi hadde masse mål som f.eks å kle på seg selv, lukke igjen glidelåsen og andre ting som tok tid på morgenen. Det var enklere å bare gjøre det selv for å komme oss ut døren, men nå tar det null tid og vi er ute med 3 barnehagebarn og mitt som ett lyn. Alt vi gjør nå tar mye mindre tid for vi har gjort oss alle mer effektive enn det vi hadde vært uten kurset.

Og det er helt rått hvordan ros forandrer barn. Min har alltid fått det på grunn av slik han er, men da min samboer fokuserte på det med sine barn så du hvordan de blomstret. Også det å ikke kommentere dårlig oppførsel på den ene, men rose den som gjør det den skal å se at den som oppfører seg dårlig tar etter den som fikk ros fordi den også har lyst å få det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg ser at måten vi foreldrene behandler ungene på er superviktig! Vi har tre tette, så vi har på en måte masse situasjoner uten å være veldig erfarne i foreldrerollen, kan man si. Skulle gjerne hatt noen gode teknikker i verktøykassa. Og ikke minst at jeg og mannen hører og lærer det samme. Blir fort til at jeg leser, og deretter prøver å forklare mannen. Bedre at begge får det inn samtidig og på samme måte. :)

Ts

AnonymBruker
Skrevet

At dere begge er tilstede på kurset er kjempe viktig :-) lykke til

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At dere begge er tilstede på kurset er kjempe viktig :-) lykke til

Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...