AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #1 Del Skrevet 4. august 2016 Jeg har tydeligvis unormalt gule hender. Dette er ikke noe jeg merker særlig godt selv (synes jeg selv ser bleik ut over hele kroppen ), men har over lengre tid fått høre fra andre at jeg har så gule hender, og jeg ser det jo hvis jeg sammenligner mine hender med deres. Kan dette være noe farlig? Kjenner ingen andre sykdomstegn ellers. Bare at jeg er undervektig (har vært det i litt over et år og er på vei opp i vekt). Spiser en del gulrøtter, men ikke mer enn i snitt fire stykker per dag. Det må vel mer enn det til for at det skal gi utslag på hudfargen? Anonymkode: d1e05...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #2 Del Skrevet 5. august 2016 Ingen som vet hva dette kan være? Tror det har vært sånn en god stund, husker en kollega sa at jeg har så gul hud, og det var for rundt 1,5 år siden. Håper ikke det er noe farlig. Har aldri tenkt noe særlig over det selv, men tenker jo på det når folk sier det, og ble også rådet å gå til legen av en. Anonymkode: d1e05...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #3 Del Skrevet 5. august 2016 Fire gulrøtter om dagen er vel uansett litt i overkant, men det er neppe det som gjør utslaget. Tror jeg har lest en gang at gul hud kan ha med lavt stoffskifte å gjøre, men det kan sikkert være flere ting. Du bør gå til legen for å få det sjekket. Anonymkode: 62276...f19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresia Skrevet 5. august 2016 #4 Del Skrevet 5. august 2016 er øynene dine svakt gule eller helt hvite? gul hud og øyne kan komme av gulsott som kan være en indikasjon på galle- eller leversykdom, men det kan også hende at det bare er den gule undertonen i huden din. har selv gul undertone i huden og ser ofte gul ut om jeg sammenligner hudfarge med andre. hvis du er bekymret kan du jo ta deg en tur til legen, men om du ikke har noen andre plager så tror jeg ikke det er noe farlig altså :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #5 Del Skrevet 5. august 2016 5 minutter siden, fresia skrev: er øynene dine svakt gule eller helt hvite? gul hud og øyne kan komme av gulsott som kan være en indikasjon på galle- eller leversykdom, men det kan også hende at det bare er den gule undertonen i huden din. har selv gul undertone i huden og ser ofte gul ut om jeg sammenligner hudfarge med andre. hvis du er bekymret kan du jo ta deg en tur til legen, men om du ikke har noen andre plager så tror jeg ikke det er noe farlig altså :-) Jeg prøvde å sjekke øynene mine, men jeg kan ikke se at de er merkbart gule. Men vet ikke om jeg er "flink nok" til å se sånne ting. Skal det vises ganske tydelig? Blir jo litt bekymret når folk kommenterer det, og jeg leser om alle mulige diagnoser på nettet om hva det kan være (har jo plutselig alle typer leversykdommer, kreft, diabetes osv.). Men greia er jo at jeg har ikke noen som helst andre symptomer. Er ikke trøtt og sliten slik at jeg føler meg syk/uvel, har ikke magevondt eller noe. Det eneste er som sagt at jeg er undervektig, men dette tror jeg kom av for lite energiinntak i forhold til treningsmengde i en periode. Er som sagt på vei opp igjen. Anonymkode: d1e05...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresia Skrevet 5. august 2016 #6 Del Skrevet 5. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøvde å sjekke øynene mine, men jeg kan ikke se at de er merkbart gule. Men vet ikke om jeg er "flink nok" til å se sånne ting. Skal det vises ganske tydelig? Blir jo litt bekymret når folk kommenterer det, og jeg leser om alle mulige diagnoser på nettet om hva det kan være (har jo plutselig alle typer leversykdommer, kreft, diabetes osv.). Men greia er jo at jeg har ikke noen som helst andre symptomer. Er ikke trøtt og sliten slik at jeg føler meg syk/uvel, har ikke magevondt eller noe. Det eneste er som sagt at jeg er undervektig, men dette tror jeg kom av for lite energiinntak i forhold til treningsmengde i en periode. Er som sagt på vei opp igjen. Anonymkode: d1e05...c50 jeg tror nok du bare har gul undertone i huden. har det selv og kan se ekstra gul ut om jeg sammenligner hudfargen min med andre. tror man skal se det ganske tydelig i øynene om det er gulsott altså, så ganske sikker på at det ikke er det :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #7 Del Skrevet 5. august 2016 7 minutter siden, fresia skrev: jeg tror nok du bare har gul undertone i huden. har det selv og kan se ekstra gul ut om jeg sammenligner hudfargen min med andre. tror man skal se det ganske tydelig i øynene om det er gulsott altså, så ganske sikker på at det ikke er det :-) Okei Sist var da jeg la hånden min oppå bestefaren min sin, og han ble HELT forskrekket da han så hvor gul jeg var. Han tok rundt hånden min og ble ordentlig bekymret. Jeg så jo selv også at jeg var kjempegul, men dette er altså ikke noe jeg legger merke til annet enn når jeg sammenligner meg med andre. Hvis jeg ser nøye etter har jeg kanskje litt gul hudfarge, men jeg ser det ikke skikkelig før jeg sammenligner med andre. Når jeg tenker etter har jeg jo fått kommentarer på dette innimellom over en ganske lang periode. Også for 1,5 år siden. Men hvis jeg har en eller annen sykdom som gjør huden gul, så er det vel litt merkelig om jeg ikke har noen andre symptomer etter så lang tid...? Anonymkode: d1e05...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresia Skrevet 5. august 2016 #8 Del Skrevet 5. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei Sist var da jeg la hånden min oppå bestefaren min sin, og han ble HELT forskrekket da han så hvor gul jeg var. Han tok rundt hånden min og ble ordentlig bekymret. Jeg så jo selv også at jeg var kjempegul, men dette er altså ikke noe jeg legger merke til annet enn når jeg sammenligner meg med andre. Hvis jeg ser nøye etter har jeg kanskje litt gul hudfarge, men jeg ser det ikke skikkelig før jeg sammenligner med andre. Når jeg tenker etter har jeg jo fått kommentarer på dette innimellom over en ganske lang periode. Også for 1,5 år siden. Men hvis jeg har en eller annen sykdom som gjør huden gul, så er det vel litt merkelig om jeg ikke har noen andre symptomer etter så lang tid...? Anonymkode: d1e05...c50 det er også noe som heter Gilberts syndrom som ikke er en sykdom, men en ufarlig tilstand hvor man har forhøyet nivå av bilirubin (som gir den gule fargen) i blodet - uten å ha noen andre symptomer. det er ikke farlig, men kan gi lett gulaktig farge på hud og øyne. du kan jo sjekke bilirubin-nivået ditt hvis du vil :-) jeg har alltid lett forhøyet bilirubin når jeg tar blodprøver og ble derfor fortalt om dette tilstanden http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/mage-tarm/gilberts-syndrom-2203.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #9 Del Skrevet 5. august 2016 19 minutter siden, fresia skrev: det er også noe som heter Gilberts syndrom som ikke er en sykdom, men en ufarlig tilstand hvor man har forhøyet nivå av bilirubin (som gir den gule fargen) i blodet - uten å ha noen andre symptomer. det er ikke farlig, men kan gi lett gulaktig farge på hud og øyne. du kan jo sjekke bilirubin-nivået ditt hvis du vil :-) jeg har alltid lett forhøyet bilirubin når jeg tar blodprøver og ble derfor fortalt om dette tilstanden http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/mage-tarm/gilberts-syndrom-2203.html Hm, ja det kan jo være at det er det jeg har! Greia er at jeg blir litt "usikker" på om jeg har hatt noen flere symptomer. Det er fordi jeg har vært overtrent i en lengre periode, som har ført til vektnedgang og hyppige smerter/tretthet i muskler og ledd. Trodde dette kom av for mye trening, men vet jo ikke om det også kan være symptom på en sykdom som også er relatert til gul hudfarge? Jeg vet jo at jeg har trent alt for mye i perioden, og fortsatt har perioder hvor jeg trener for ensidig, og har alltid trodd at dette er grunnen til tretthet i muskler osv. (som sagt er jeg på bedringens vei, og skal opp i vekt samt slutte å trene på måten jeg har gjort). Men magesmerter har jeg aldri hatt. Diaré har jeg hatt tidligere, men da kun i perioder, og ikke noe vedvarende. Sist jeg var ordentlig syk var i fjor sommer (diaré over lang periode, oppkast, kvalme), og da var jeg hos legen og fikk tatt blodprøver. De så fine ut, og de sa at det var nok bare "vanlig" magesykdom. Det gikk over etter hvert. Anonymkode: d1e05...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå