AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #1 Skrevet 4. august 2016 Vi tok henne til oss da hun var rundt et halvt år, og da kom hun fra et fosterhjem etter opprinnelig å ha vært villkatt. Vi har hatt katt før også, og vet at de kan ha veldig ulike personligheter, etc.. Hun er veldig søt og koselig på alle måter, og vi elsker henne, men en ting lurer jeg på: Fra den første natta hos oss så har hun kommet opp på brystet mitt, plasserer en pote på hver side av halsen/nakken min og legger så ansiktet sitt parallelt med mitt. Dette gjør hun minst en gang hver natt, men om jeg koser for mye tilbake så stikker hun. Da vi var bortreist en natt lå barna i senga vår, og da gjorde hun det på eldste gutten som lå på min plass i senga. Er dette vanlig? Hvor har hun lært dette? Fostermor hadde mange katter, og jeg tviler på at hun lot alle kravlet rundt på henne om natta. Det er utrolig deilig bare jeg husker å klippe klørne hennes, men jeg blir så nyskjerrig på denne atferden. En annen ting mens jeg er i gang: Hun begraver ikke bæsjen sin i kattekassa, bare skraper på kanten av kassa før og etter hver gang det kommer. Kan vi lære henne det? Hun virker snurt de gangene jeg påpeker og viser hvordan jeg vil ha det. Tusen takk for alle svar! 😺 Anonymkode: 32fe5...981
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #2 Skrevet 4. august 2016 Jeg håper virkelig dette er en innekatt. Man skal ikke klippe klørne på en katt om den er ute. Anonymkode: 2607f...f39 11
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #3 Skrevet 4. august 2016 Den ene katten min gjør også sånn. Han legger seg på brystet mitt og "knar" med labbene oppover mot kragebeinet mitt mens han gnir nesen sin mot kinnet mitt. Tror han bare gjør det for å kose. Gir han litt kos, han maler litt, så er han fornøyd og legger seg ved siden av meg så jeg kan klø han på magen. Katter har ofte ganske spesifikke måter de ønsker kos på. Anonymkode: 27675...634 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #4 Skrevet 4. august 2016 Katten min har begynt å slikke meg i ansikte:D kommer til meg når jeg sier mamma og😂 Anonymkode: bd9e0...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #5 Skrevet 4. august 2016 Takk for svar! Ja, det er selvsagt en innekatt. Så det er bare en personlig preferanse at hun koser sånn? Der virker bare så merkelig! Potene brukes nesten som armer eller hender, og jeg kjenner den kjølige og fuktige snuta opp og ned langs kinnet. 😲 Anonymkode: 32fe5...981 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #6 Skrevet 4. august 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Ja, det er selvsagt en innekatt. Så det er bare en personlig preferanse at hun koser sånn? Der virker bare så merkelig! Potene brukes nesten som armer eller hender, og jeg kjenner den kjølige og fuktige snuta opp og ned langs kinnet. 😲 Anonymkode: 32fe5...981 Ja det er nok det. Hun høres ut som en liten søtnos. Føles ut som klemmer når puser gjør slikt Anonymkode: 27675...634 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #7 Skrevet 4. august 2016 Ja, det føles som om hun gir meg en klem. Jeg bryr meg ikke om at hun vekker meg engang, for det føles som en liten gave hver gang. ❤ Men hva med bæsjinga som ikke dekkes til? Jeg vet det alltid når hun har gjort det, for å si det sånn. 💩 Noe jeg kan gjøre med det? Anonymkode: 32fe5...981 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #8 Skrevet 5. august 2016 Min katt skrapet også på kanten av kassa. Tror han trodde at han dekket bæsjen🙈 Anonymkode: 7e5e3...507
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #9 Skrevet 5. august 2016 Min ble litt flinkere til å grave over bæsjen med tiden. Tror også det hjalp litt å få sånt toalett med tak på, kanskje det ble færre kanter å klore på. Anonymkode: acf93...352
Minya Skrevet 5. august 2016 #10 Skrevet 5. august 2016 Enkelte katter graver ikke ned bæsjen nettopp fordi det lukter sterkere da. Det gjør at de føler seg tryggere i eget hjem, fordi det lukter så sterkt av dem selv der. At hun er hittekatt og født ute, er en god indikator på at hun heller lar bæsjen ligge på overflaten av sanda for at den skal lukte mer. Når du da prøver å vise henne hvordan du vil at hun skal gjøre det, er det ikke rart om hun blir "snurt". Du undergraver hennes forsøk på å føle seg helt trygg i hjemmet på den måten. At hun legger potene rundt deg og vil kose, er bare fint. Hun anser deg som "sin" og hun føler seg trygg hos deg. Du har blitt adoptert av denne pusen 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #11 Skrevet 5. august 2016 1 time siden, Minya skrev: Enkelte katter graver ikke ned bæsjen nettopp fordi det lukter sterkere da. Det gjør at de føler seg tryggere i eget hjem, fordi det lukter så sterkt av dem selv der. At hun er hittekatt og født ute, er en god indikator på at hun heller lar bæsjen ligge på overflaten av sanda for at den skal lukte mer. Når du da prøver å vise henne hvordan du vil at hun skal gjøre det, er det ikke rart om hun blir "snurt". Du undergraver hennes forsøk på å føle seg helt trygg i hjemmet på den måten. At hun legger potene rundt deg og vil kose, er bare fint. Hun anser deg som "sin" og hun føler seg trygg hos deg. Du har blitt adoptert av denne pusen Det virker logisk det du skriver. Pus setter nok pris på lukten av sin egen avføring, men det gjør dessverre ikke resten av huset beboere, så der taper pus, dessverre. Takk for svar, og ha en god helg! Anonymkode: 32fe5...981 1
Rumle Skrevet 5. august 2016 #13 Skrevet 5. august 2016 Den 4.8.2016 at 22.53, AnonymBruker skrev: --- Jeg bryr meg ikke om at hun vekker meg engang, for det føles som en liten gave hver gang. ❤ --- 1
Amys Skrevet 8. august 2016 #14 Skrevet 8. august 2016 Min begynte å grave i kattekassen når han fikk større do, og sand som han liker ( ikke for finkornet, og ikke parfymert)
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #15 Skrevet 11. august 2016 Hva slags grunn er det at enkelte klipper klørne til katt?? Anonymkode: e72ed...838 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #16 Skrevet 11. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags grunn er det at enkelte klipper klørne til katt?? Skpne møbler og annet inventar. "Greit" hvis man har en innekatt, men ikke på de som er ute. Anonymkode: 2607f...f39 1
Minya Skrevet 11. august 2016 #17 Skrevet 11. august 2016 Evt bare det at katten ikke klarer å klore ned klørne ordentlig selv slik at de blir alt for lange eller tykke og upraktiske for katten. Vi må stusse klørne til både gamlepus og minstepus. Klørne på forpotene klarer de til en viss grad å kvesse ned, selv om de fortsatt blir drøyt lange (snakker nesten to cm i lengde her :O ), men klørne på bakpotene klarer de ikke å kvesse ned slik at de blir tykke og vanskelige å trekke inn. Når vi da klipper dem, løsner også det ekstra keratinlaget som gjør dem skikkelig tykke, slik at klørne blir smale og normale igjen.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #18 Skrevet 11. august 2016 3 minutter siden, Minya skrev: Evt bare det at katten ikke klarer å klore ned klørne ordentlig selv slik at de blir alt for lange eller tykke og upraktiske for katten. Vi må stusse klørne til både gamlepus og minstepus. Klørne på forpotene klarer de til en viss grad å kvesse ned, selv om de fortsatt blir drøyt lange (snakker nesten to cm i lengde her :O ), men klørne på bakpotene klarer de ikke å kvesse ned slik at de blir tykke og vanskelige å trekke inn. Når vi da klipper dem, løsner også det ekstra keratinlaget som gjør dem skikkelig tykke, slik at klørne blir smale og normale igjen. Men dere stusser de bare, sant? Viktig å presisere at man ALDRI må klippe for langt inn, da dette er veldig smertefullt for pus. Anonymkode: a8bb7...c55
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #19 Skrevet 11. august 2016 Jeg hadde foretrukket ansiktet til pusen framfor rompa. Katta her har en forkjærlighet for å legge seg motsatt vei og presse rompa opp i fjeset mitt og det synes jeg er temmelig ekkelt. Anonymkode: 94289...8e8
Minya Skrevet 11. august 2016 #20 Skrevet 11. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men dere stusser de bare, sant? Viktig å presisere at man ALDRI må klippe for langt inn, da dette er veldig smertefullt for pus. Anonymkode: a8bb7...c55 Ja, herlighet, stusser under sterkt lys for å kontrollere at jeg er minst tre mm unna nerven inni der. Kattene ser ut som de synes det er godt etterpå, selv om selve stussingen er en alvorlig majestetsfornærmelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå