Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig vil en dedikert NAS være en "bedre" løsning, men så var det kost/nytte-prinsippet da.

Jeg oppfatter trådstarter slik at hun har behov for en felles lagringsplatform, der familien kan dele feriebilder/videoer og dokumenter etc. Hun spesifiserer jo også at alt av filmer/serier for det meste streames fra nett, annet enn "en og annen video eller serie" som skal streames internt. Da syntes jeg det er litt vel overkill å anbefale en NAS hvis ene og alene - uten lagringskapasitet koster 6.000kr.

Og ønsker man fler funksjoner er det en rimelig triviell operasjon å installere openwrt, evt. dd-wrt, for å så få mer eller mindre ubegrenset funksjonalitet.

Når trådstarter atpåtil har behov for ny router, hvorfor ikke bare kjøpe en router som da også er god på nettopp nettverkslangring?

Så trådstarter må jo da ta et valg. Enten gå for en god løsning (routeren jeg har linket til + 2tb ekstern harddisk) som vil koste henne til sammen i underkant av 3.000kr.

Eller gå for en mer proff løsning, NAS'en du har linket til, + harddisk(er) + ny router som til sammen vil komme på i underkant av 10.000kr.

Anonymkode: 0a88d...cc1

Jeg er ikke uenig i det - men synes nok det er greit å gjøre jobben skikkelig fra begynnelsen av. Det koster litt mer, men gir deg en mye bedre pålitelighet og større muligheter, lettere konfigurasjon og mindre frustrasjon.

For en som ikke er vel bevandret er det ikke "bare å installere openwrt" eller lignende. Jeg har selv gått i fellen med billige løsninger tidligere, og endt opp med å betale for både en billig løsning som ikke fungerte tilfredstillende og en dyrere løsning som møtte behovene mine. Man kan dessuten finne mindre og billigere naser enn den jeg linket til - men valgte denne fordi den gir mulighet for høyere datasikkerhet. Det er mye verdt hvis man, som en kamerat av meg, har mistet over en terabyte data som følge av at han ikke gadd å sette opp et raid, men valgte jbod i stedet. 

Litt avhengig av hvor store disker du skal ha, få du fint en komplett og god nasløsning til under 5000. Men jeg ville valgt en nas med nok diskplasser til å kjøre raid5 eller 6 og godt med ram. Qnaps naser har høy kvalitet. Synology tror jeg heller ikke er så dumme, men de kjenner jeg ikke så godt. 

jeg ville heller valgt en durere løsning nå enne å spare penger på noe som kanskje ikke fungerer slik man hadde håpet.

Anonymkode: 15318...5d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...