Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke så teknisk av meg. 

Hjemme hos oss har vi 3 Mac maskiner, og 2 PCer. Og alt for mye som skal lagres og deles. 

Ønsker en hjemmenettverkløsning, der vi kan lagre alt av bilder og dokumenter på en felles server. Eller er det bedre å ha en felles sky? 

Spesifikasjoner 1) Dette må være enklest mulig 2) vi må aldri gå tom for lagringsplass 3) og liker selvfølgelig å spare penger.... 

Alt av tips og triks tas i mot med stor takk!! 

AnonymBruker
Skrevet

Lagre og dele ting på nett, seff?

Anonymkode: 40a0e...c15

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lagre og dele ting på nett, seff?

Forstår ikke helt spørsmålet? Eller var det forslag til løsning? Bruker både iCloud (men passer kun "i" enhetene våre) og dropbox (men er dyrt og dårlig). I tillegg til eksterne hardisker. Men ønsker nå en bedre løsning. 

Ønsker en serverløsning, med mappesystem. Der man enkelt kan trekke over filer fra ene enheten til neste. Har sett på apples løsninger, men føler de er dyre og mistenker de er lite kompatible med øvrige enheter. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ole Brumm skrev:

Ikke stol på nettskyer. Har du ikke lest i nyheterne? Folk hacker seg inn støtt og stadig. 

Får være måte på hvor paranoid man skal være. Om man ikke er kjendis er det ingen som gidder å bruke energi på slikt.

Skrevet

Ikke stol på nettskyer. Har du ikke lest i nyheterne? Folk hacker seg inn støtt og stadig. 

Du bør ha noe mer lokalt. Altså koblet til hjemme hos deg selv, med passord. Passordet kan du henge på kjøleskapet, eller annet sted, hvor hele familien får tak i passordet. Eller de som skal bruke det.

http://www.elkjop.no/cms/wd-my-cloud/din-egen-nettsky-lagre-alt-pa-ett-sted-og-ha-tilgang-til-det-over-alt/
Her har du et alternativ. Jeg vet ikke hvor sikker denne er.
Du kan også kjøpe vanlig harddisk og koble til ruter, dersom den tillater det. Ikke alle gjør det. Jeg foretrekker denne metoden. Mye sikrere, mer lokalt og sikkert. En tredjepart har ikke ansvaret for sikkerheten, det er det du som har. 

Uendelig med lagringsplass finnes nok ikke. Jeg har ihvertfall ikke hørt om noe sånt. 
Ihvertfall ikke seriøse nettsky-muligheter. 

Takk for godt svar! Noe slikt jeg er på jakt etter. Vet nett-løsninger kan være mindre sikre, men her går det i feriebilder og diverse dokumenter. Men sant at dersom vi velger en lokal løsning kan vi også bruke den til jobb. 

Kjøper nok ny ruter samtidig (kom gjerne med tips). Synes den har dårlig rekkevidde, og er dels ustabil mot Apple enhetene. 

Uendelig lagring var nok litt overdrevet :P Det går i feriebilder og en og annen video og TV serie. Er bare rimelig lei av MacPro som er nærmest uten intern hardisk... 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.8.2016 den 21.33):

Får være måte på hvor paranoid man skal være. Om man ikke er kjendis er det ingen som gidder å bruke energi på slikt.

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
Athene skrev (På 4.8.2016 den 21.37):

Takk for godt svar! Noe slikt jeg er på jakt etter. Vet nett-løsninger kan være mindre sikre, men her går det i feriebilder og diverse dokumenter. Men sant at dersom vi velger en lokal løsning kan vi også bruke den til jobb. 

Kjøper nok ny ruter samtidig (kom gjerne med tips). Synes den har dårlig rekkevidde, og er dels ustabil mot Apple enhetene. 

Uendelig lagring var nok litt overdrevet :P Det går i feriebilder og en og annen video og TV serie. Er bare rimelig lei av MacPro som er nærmest uten intern hardisk... 

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger en NAS (network area storage). Dette er en boks som oppfører seg som en harddisk på nettverket ditt, og som du kan konfigurere også til at du har tilgang til via nettet. Qnap har fantastiske naser, og du kan velge fra 2 disker til 24 (jeg har 8 disker à 4 terabytes hver, satt opp som raid6 - det betyr at 2 av diskene kan ryke føre jeg mister data. Effektiv lagringsplass er da ca. 21 TB). Du kan også sette dem opp som webserver, ftp-server, torrentklient og mye, mye mer. De støtter de fleste nettverksprotokoller, også afp for macene dine.

Alt du lagrer på nasen vil alle maskiner på nettverket ha tilgang til - så lenge du har opprettet en brukerkonto for den som skal logge seg inn. De er nokså lette å konfigurere i våre dager.

Komplett.no selger slike. Ta en kikk der. Jeg anbefaler ikke løsninger som regulære harddisker koblet til routere og lignende.

Anonymkode: 15318...5d2

AnonymBruker
Skrevet

En nas kan forøvrig også inneholde forskjellige brukerkonti med ulike tilgangsnivå. Qnap sine naser kan også ekspanderes ved at du kobler eksterne disker i kabinettet og får tilgang til dem også over nettet. Og du kan koble printeren din til den slik at alle maskiner på nettverket har tilgang til printeren uten at du må koble om kabler. Du kan til og med sette opp egen epostserver om du vil.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Ole Brumm skrev:

Når det gjelder feriebilder og slikt, da er det å være litt føre-var. For nettskyer kan kollapse og alt bli slettet. Folk stjeler passord, ikke bare fra kjendiser!

Du bruker vell passord som 123456789? Typisk "det skjer ikke meg" tankegang. 

Kollapse?? Tror du det er sorte hull nettskyer er eller:hoho:?

Alt er dobbel og trippelsikret i backups.

Anonymkode: 749bb...098

Skrevet

En tjeneste som er veldig enkel er Jottacloud. De tilbyr uendelig lagring. 

Jeg har vel tre PCer som jeg kjører fulstendig kopi av. 

Det tar litt tid første gangen, men deretter er det nesten ikke merkbart. 

Det er jo også greit at serverene fysisk ligger i Norge. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger en NAS (network area storage). Dette er en boks som oppfører seg som en harddisk på nettverket ditt, og som du kan konfigurere også til at du har tilgang til via nettet. Qnap har fantastiske naser, og du kan velge fra 2 disker til 24 (jeg har 8 disker à 4 terabytes hver, satt opp som raid6 - det betyr at 2 av diskene kan ryke føre jeg mister data. Effektiv lagringsplass er da ca. 21 TB). Du kan også sette dem opp som webserver, ftp-server, torrentklient og mye, mye mer. De støtter de fleste nettverksprotokoller, også afp for macene dine.

Alt du lagrer på nasen vil alle maskiner på nettverket ha tilgang til - så lenge du har opprettet en brukerkonto for den som skal logge seg inn. De er nokså lette å konfigurere i våre dager.

Komplett.no selger slike. Ta en kikk der. Jeg anbefaler ikke løsninger som regulære harddisker koblet til routere og lignende.

Takk! Akkurat noe slikt jeg er ute etter, etter å ha lest litt. Hvilken vil du anbefale for en "amatør"? Her er det store mengder bilder og video. Men alt av musikk/serier/film streames, så lagringsbehovet er noe begrenset. Ønsker ok hastighet, da jeg gjerne jobber rett mot server. 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 5.8.2016 den 2.09):

Kollapse?? Tror du det er sorte hull nettskyer er eller:hoho:?

Alt er dobbel og trippelsikret i backups.

Anonymkode: 749bb...098

Endret av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Athene skrev:

Takk! Akkurat noe slikt jeg er ute etter, etter å ha lest litt. Hvilken vil du anbefale for en "amatør"? Her er det store mengder bilder og video. Men alt av musikk/serier/film streames, så lagringsbehovet er noe begrenset. Ønsker ok hastighet, da jeg gjerne jobber rett mot server. 

Hvis du jobber en del med video er det først og fremst diskene i nasen som vil begrense hastigheten din på innsiden av nettverket, så du trenger harddisker med god responstid, samt at nasen du velger bør ha godt med ram. Jeg ville ha valgt en med minimum fire harddiskplasser, slik at du kan sette opp diskene i raid (da har du bedre sikkerhet om en disk skulle ryke). Hastigheten via nettet er begrenset av uploadhastigheten på nettabonnementet ditt.

Denne kunne kanskje passe?

https://www.komplett.no/product/865721/datautstyr/nettverkslagring-nas/qnap-ts-451-4-bay-nas

AnonymBruker
Skrevet
Den 4.8.2016 at 21.16, Athene skrev:

Er ikke så teknisk av meg. 

Hjemme hos oss har vi 3 Mac maskiner, og 2 PCer. Og alt for mye som skal lagres og deles. 

Ønsker en hjemmenettverkløsning, der vi kan lagre alt av bilder og dokumenter på en felles server. Eller er det bedre å ha en felles sky? 

Spesifikasjoner 1) Dette må være enklest mulig 2) vi må aldri gå tom for lagringsplass 3) og liker selvfølgelig å spare penger.... 

Alt av tips og triks tas i mot med stor takk!! 

Da får du en data-fyr du kjenner til å lage en freenas boks til deg. Det blir som en kommersiell NAS, bare uendelig mye billigere.

Anonymkode: 9ae50...339

AnonymBruker
Skrevet

Som beskrevet så er jo en NAS tiltenkt akkurat den bruken du beskriver, men når det er sagt så er det kommet mange routere de siste årene som tillater tilkobling av 1 eller 2 harddisker. Det blir jo en noe enklere løsning enn å gå for en fullblods NAS-server, men et alternativ jeg absolutt ville ha vurdert om du primært trenger et felles lagringsområde for bilder og dokumenter.

Siden du sier du vurderer ny router, ville vurdert denne med en eller to eksterne harddisker:

http://www.dinside.no/936264/linksys-wrt1900acs

Eventuelt lillebroren linksys wrt-1200ac, det er samme innmaten/hardware, bare noe tregere trådløs-hastigheter. wrt-1900 koster rundt 2000, mens wrt-1200 koster rundt 1200. Siden dere har ganske mange enheter som skal kobles til routeren (I tillegg til pc'ene/mac'ene, så har dere jo diverse telefoner, kanskje printere etc også), så ville jeg nok gått for storebror.

Det fine med disse to routerne er at de har relativt kraftig maskinvare, så de er velegnet til flere oppgaver enn å bare fordele internettilgang og trafikk. Noe det også står skrevet om nederst i dinside-artikkelen jeg linket til.

Lykke til! :)

Anonymkode: 0a88d...cc1

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som beskrevet så er jo en NAS tiltenkt akkurat den bruken du beskriver, men når det er sagt så er det kommet mange routere de siste årene som tillater tilkobling av 1 eller 2 harddisker. Det blir jo en noe enklere løsning enn å gå for en fullblods NAS-server, men et alternativ jeg absolutt ville ha vurdert om du primært trenger et felles lagringsområde for bilder og dokumenter.

Siden du sier du vurderer ny router, ville vurdert denne med en eller to eksterne harddisker:

http://www.dinside.no/936264/linksys-wrt1900acs

Eventuelt lillebroren linksys wrt-1200ac, det er samme innmaten/hardware, bare noe tregere trådløs-hastigheter. wrt-1900 koster rundt 2000, mens wrt-1200 koster rundt 1200. Siden dere har ganske mange enheter som skal kobles til routeren (I tillegg til pc'ene/mac'ene, så har dere jo diverse telefoner, kanskje printere etc også), så ville jeg nok gått for storebror.

Det fine med disse to routerne er at de har relativt kraftig maskinvare, så de er velegnet til flere oppgaver enn å bare fordele internettilgang og trafikk. Noe det også står skrevet om nederst i dinside-artikkelen jeg linket til.

Lykke til! :)

Min erfaring med slike løsninger er at de kan være ustabile, de oppfører seg ikke nøevendigvis godt mot alle plattformer, og det er en svært begrenset funksjonalitet mot en nas. Om man ønsker tilgang til diskene sine fra utsiden av nettverket kan det være meget plundrete å sette opp.

Det er skkkert en billigere løsning, men jeg ville personlig ikke ha anbefalt den, da den gir meget begrenset funksjonalitet og mange mulige problemer. Om man skal bruke dette til å streame video tror jeg man støter på mange problemer, særlig i forhold til hva slags eksterne disker man bruker, og hvilken bufferkapasitet routeren har. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring med slike løsninger er at de kan være ustabile, de oppfører seg ikke nøevendigvis godt mot alle plattformer, og det er en svært begrenset funksjonalitet mot en nas. Om man ønsker tilgang til diskene sine fra utsiden av nettverket kan det være meget plundrete å sette opp.

Det er skkkert en billigere løsning, men jeg ville personlig ikke ha anbefalt den, da den gir meget begrenset funksjonalitet og mange mulige problemer. Om man skal bruke dette til å streame video tror jeg man støter på mange problemer, særlig i forhold til hva slags eksterne disker man bruker, og hvilken bufferkapasitet routeren har. 

Selvfølgelig vil en dedikert NAS være en "bedre" løsning, men så var det kost/nytte-prinsippet da.

Jeg oppfatter trådstarter slik at hun har behov for en felles lagringsplatform, der familien kan dele feriebilder/videoer og dokumenter etc. Hun spesifiserer jo også at alt av filmer/serier for det meste streames fra nett, annet enn "en og annen video eller serie" som skal streames internt. Da syntes jeg det er litt vel overkill å anbefale en NAS hvis ene og alene - uten lagringskapasitet koster 6.000kr.

Og ønsker man fler funksjoner er det en rimelig triviell operasjon å installere openwrt, evt. dd-wrt, for å så få mer eller mindre ubegrenset funksjonalitet.

Når trådstarter atpåtil har behov for ny router, hvorfor ikke bare kjøpe en router som da også er god på nettopp nettverkslangring?

Så trådstarter må jo da ta et valg. Enten gå for en god løsning (routeren jeg har linket til + 2tb ekstern harddisk) som vil koste henne til sammen i underkant av 3.000kr.

Eller gå for en mer proff løsning, NAS'en du har linket til, + harddisk(er) + ny router som til sammen vil komme på i underkant av 10.000kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...