AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #1 Skrevet 4. august 2016 Prøver hardt å få en jobb som saksbehandler i kommunen. Har selv valgt å ta et nettstudie for å ha kompetansen i bunn. Er ellers typen som lærer raskt og har solid erfaring fra yrket man må ha i bunn. Altså: plenty av erfaring fra yrket, og formell kompetanse på saksbehandlerjobben jeg ønsker. (Viktig ifht grunnforståelse av jobben da den er basert på diverse lovverk og juridiske prinsipper). Dessverre opplever jeg å bli forbigått av andre som ikke har formell kompetanse, men som har konkret erfaring fra lignende jobb.. Kommer alltid til intervju og blir alltid innstilt som nr 2, og selvsagt vil jo ikke den som har fått jobben takke nei..) Har snakket med en tidligere kollega som også jobber med denne type jobb, og hun var klar på at jeg kunne mye mer enn henne som kun har fått en rask opplæring og dermed nå jobber med dette og går under kategorien "har erfaring, men ikke grunnleggende kompetanse". Så nå lurer jeg jo litt da -hva er riktig her? Burde ikke kommunen ansette den med formell kompetanse som raskt kan læres opp i den praktiske delen - enn å ansette en som kun har jobberfaringen men som ikke sitter med grunnkompetanse ifht all type lovverk, bruk av ulike paragrafer, juridiske og etiske problemstillinger, rettigheter og krav osv osv.. Disse jobbene er populære, og begynner å bli ganske desorietert på at jeg alltid blir slått på målstreken.. Noen som har noen kloke tanker om dette? Anonymkode: 36438...c39
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #2 Skrevet 4. august 2016 Dette høres litt rart ut. De fleste saksbehandlerstillinger i kommunen må ha formell treårig høgskoleutdanning. Veldig rart at de uten formell kompetanse innstilles som nummer en. Hvilke type jobb er det? Anonymkode: 46247...c4b 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #3 Skrevet 5. august 2016 Hvem tror du er best egnet som saksbehandler? Den som nettopp er kommet ut av høgskolen/universitetet, eller den som har 5 års erfaring som saksbehandler? Anonymkode: d312e...9e5 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #4 Skrevet 5. august 2016 Det kommer vel an på hva som står i utlysningen. Står den formelle kompetansen som et krav, kan de ikke la noen uten gå foran. Står det bare som ønskelig, kan personlige egenskaper (erfaring, i dette tilfellet) gå først.! Anonymkode: d609c...6c8 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #5 Skrevet 5. august 2016 Må nesten presisere litt. Kravet er utdanning som helsepersonell - fortrinnsvis sykepleier. Jobben er som saksbehandler i kommunen ifht tilbud av kommunens helsetjenester. Det er svært viktig med solid helsebakgrunn for å kunne forstå hvilke hjelpebehov den enkelte person trenger. Utover dette er det en rekke juridiske regler og lovverk som gjelder. man må kombinere kunnskaper om helse med kunnskaper og forståelse av diverse lover (spesielt forvaltningsloven) da man må bruke ulike paragrafer ifht vedtak som settes. Jeg har den formelle kompetansen via nettstudie med god karakter. Og bred erfaring innen sykepleie. Men ofte blir de med saksbehandlererfaring (men uten formell kompetanse innen den juridiske delen) valgt foran en med formell kompetanse. (Gjelder flere enn meg, det ser jeg jo på søkerlisten). Har en kollega som jobber med dette og hun har ikke den formelle kompetansen. Hun har innrømmet at hun ikke har forståelse av de ulike lover og paragrafer, og ei heller ikke oversikt over rettigheter og plikter - hun følger bare ulike maler som ligger i datasystemet. Derfor lurer jeg; det å bli opplært i datasystemet og hvordan jobben gjøres er jo en enkel sak. Burde ikke kommunen derfor velge den med den formelle kompetansen foran en som "bare" har saksbeh erfaring? Burde det ikke telle mer at en sitter med studie som grundig har gjennomgått loverket, klagesystemet, bruk av ulike paragrafer osv? Bare lurer..?? Anonymkode: 36438...c39
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #6 Skrevet 5. august 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må nesten presisere litt. Kravet er utdanning som helsepersonell - fortrinnsvis sykepleier. Jobben er som saksbehandler i kommunen ifht tilbud av kommunens helsetjenester. Det er svært viktig med solid helsebakgrunn for å kunne forstå hvilke hjelpebehov den enkelte person trenger. Utover dette er det en rekke juridiske regler og lovverk som gjelder. man må kombinere kunnskaper om helse med kunnskaper og forståelse av diverse lover (spesielt forvaltningsloven) da man må bruke ulike paragrafer ifht vedtak som settes. Jeg har den formelle kompetansen via nettstudie med god karakter. Og bred erfaring innen sykepleie. Men ofte blir de med saksbehandlererfaring (men uten formell kompetanse innen den juridiske delen) valgt foran en med formell kompetanse. (Gjelder flere enn meg, det ser jeg jo på søkerlisten). Har en kollega som jobber med dette og hun har ikke den formelle kompetansen. Hun har innrømmet at hun ikke har forståelse av de ulike lover og paragrafer, og ei heller ikke oversikt over rettigheter og plikter - hun følger bare ulike maler som ligger i datasystemet. Derfor lurer jeg; det å bli opplært i datasystemet og hvordan jobben gjøres er jo en enkel sak. Burde ikke kommunen derfor velge den med den formelle kompetansen foran en som "bare" har saksbeh erfaring? Burde det ikke telle mer at en sitter med studie som grundig har gjennomgått loverket, klagesystemet, bruk av ulike paragrafer osv? Bare lurer..?? Anonymkode: 36438...c39 Ut fra det du skriver virker det som om den formelle kompetansen arbeidsgiver er ute etter - altså den de setter som krav - faktisk er utdannelsen innen helsefag (helst sykepleier), og ikke studiet du har tatt på nett? Forstår jeg deg riktig - de som får jobbene er sykepleiere og lignende, men de har ikke tilleggsutdanningen du har? Så lenge tilleggsutdanningen din ikke er med i utlysningen som et absolutt krav, og de som har fått stillingene møter kravene som står i utlysningen, tror jeg arbeidsgiver er i sin fulle rett til å la personlige egenskaper og erfaring gå foran formell kompetanse innen saksbehandling/forvaltning. Men du kan evt ta opp dette med fagforeningen? Anonymkode: d609c...6c8 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #7 Skrevet 5. august 2016 Hva slags nettstudie har du tatt da? Det er ganske mange nettstudier som har dårlig anseelse i yrkeslivet. Og er du sykepleier eller ikke? Du kan ikke ha erfaring som sykepleier med mindre du har autorisasjonen. På meg så høres det ut som om det kan være personligheten din/førsteinntrykk som gir utslag. Du skriver jo at du alltid kommer på intervju (altså har du tydeligvis grei kompetanse på papiret), men ikke lengre. Har du dobbeltsjekka at f.eks. referansene dine er gode? Anonymkode: d464c...01d 7
Gjest Sly Skrevet 5. august 2016 #8 Skrevet 5. august 2016 Du kan jo sende inn en klage og be om en begrunnelse for avgjørelsen?
Cambria Skrevet 5. august 2016 #9 Skrevet 5. august 2016 Men hvis de som da er sykepleiere er de som ansettes forstår hvertfall jeg det som at de har den formelle kompetansen som kreves. Og som en annen skrev, er du sikker på at nettstudiet du har tatt er et godt studie? For meg virker det rart at man får saksbehandlertittel når andre går tre år på juss hvor de ender med bachelor for å jobbe som det. Mem jg kan ikke alt om dette, så ser ikke bort ifra at du har slik kompetanse. Men husk at i de fleste jobber så er det tryggere å ansette noen med erfaring innenfor feltet det skal arbeides med. En jeg kjenner med ekstremt god utdannelse og master hat søkt jobber i tre år innenfor sitt felt uten å få noe. Det er grunnet mangel på erfaring. Heldigvis ffikk han jobb til slutt.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #10 Skrevet 5. august 2016 Takk for svar! Ja jeg er sykepleier med over 20 års erfaring fra klinikken. Har også gode referanser. Tror ikke jeg gjør en dårlig "figur" på intervju heller, blir jo alltid innkallt til 2gangs intervju og blir nesten uten unntak innstilt som den første etter den som har fått jobbtilbudet -altså at av 8 personer på intervju blir jeg nr 2 i innstillingen. Jeg har den formelle kompetansen (sykepleier) + gjennomført studie over 1 semester med grunnleggende kompetanse på saksbehandling i off helsesektor. Men blir alltid forbigått av en med erfaring på saksbehandlerjobben men som ikke har den videreutdanningen/studie/kurset. Kan ikke sammenligne jusstudier med et nettstudie - var ikke det jeg mente - men jeg har den tilleggsutdannelsen en BØR ha i en slik stilling, men som ikke er et absolutt krav (foreløpig). Jeg tenker bare at en arbeidsgiver burde se verdien i av at den ansatte har en dypere forståelse av lovverket som skal forvaltes, da det å bli opplært i det praktiske bare tar noen uker, mens dybdeforståelse av regelverket tar 5-6 mnd. Vil jo aldri få muligheten til å få erfaring på selve jobben når det alltid er noen med konkret erfaring som også søker... Lurte derfor bare på om jeg tenker helt feil her.. Er ikke bitter eller forventer å bli valgt, mer oppgitt og lei meg - da jeg betalte ganske mye for dette nettstudie (annerkjent nettskole med ulike kurs og bachlor studier..) Og jeg har så utrolig lyst på en slik jobb.. Anonymkode: 36438...c39
SunnivaOslo Skrevet 5. august 2016 #11 Skrevet 5. august 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Ja jeg er sykepleier med over 20 års erfaring fra klinikken. Har også gode referanser. Tror ikke jeg gjør en dårlig "figur" på intervju heller, blir jo alltid innkallt til 2gangs intervju og blir nesten uten unntak innstilt som den første etter den som har fått jobbtilbudet -altså at av 8 personer på intervju blir jeg nr 2 i innstillingen. Jeg har den formelle kompetansen (sykepleier) + gjennomført studie over 1 semester med grunnleggende kompetanse på saksbehandling i off helsesektor. Men blir alltid forbigått av en med erfaring på saksbehandlerjobben men som ikke har den videreutdanningen/studie/kurset. Kan ikke sammenligne jusstudier med et nettstudie - var ikke det jeg mente - men jeg har den tilleggsutdannelsen en BØR ha i en slik stilling, men som ikke er et absolutt krav (foreløpig). Jeg tenker bare at en arbeidsgiver burde se verdien i av at den ansatte har en dypere forståelse av lovverket som skal forvaltes, da det å bli opplært i det praktiske bare tar noen uker, mens dybdeforståelse av regelverket tar 5-6 mnd. Vil jo aldri få muligheten til å få erfaring på selve jobben når det alltid er noen med konkret erfaring som også søker... Lurte derfor bare på om jeg tenker helt feil her.. Er ikke bitter eller forventer å bli valgt, mer oppgitt og lei meg - da jeg betalte ganske mye for dette nettstudie (annerkjent nettskole med ulike kurs og bachlor studier..) Og jeg har så utrolig lyst på en slik jobb.. Anonymkode: 36438...c39 Har du studert helserett eller trygderett?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #12 Skrevet 5. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Ja jeg er sykepleier med over 20 års erfaring fra klinikken. Har også gode referanser. Tror ikke jeg gjør en dårlig "figur" på intervju heller, blir jo alltid innkallt til 2gangs intervju og blir nesten uten unntak innstilt som den første etter den som har fått jobbtilbudet -altså at av 8 personer på intervju blir jeg nr 2 i innstillingen. Jeg har den formelle kompetansen (sykepleier) + gjennomført studie over 1 semester med grunnleggende kompetanse på saksbehandling i off helsesektor. Men blir alltid forbigått av en med erfaring på saksbehandlerjobben men som ikke har den videreutdanningen/studie/kurset. Kan ikke sammenligne jusstudier med et nettstudie - var ikke det jeg mente - men jeg har den tilleggsutdannelsen en BØR ha i en slik stilling, men som ikke er et absolutt krav (foreløpig). Jeg tenker bare at en arbeidsgiver burde se verdien i av at den ansatte har en dypere forståelse av lovverket som skal forvaltes, da det å bli opplært i det praktiske bare tar noen uker, mens dybdeforståelse av regelverket tar 5-6 mnd. Vil jo aldri få muligheten til å få erfaring på selve jobben når det alltid er noen med konkret erfaring som også søker... Lurte derfor bare på om jeg tenker helt feil her.. Er ikke bitter eller forventer å bli valgt, mer oppgitt og lei meg - da jeg betalte ganske mye for dette nettstudie (annerkjent nettskole med ulike kurs og bachlor studier..) Og jeg har så utrolig lyst på en slik jobb.. Anonymkode: 36438...c39 Da må du bare fortsette å søke, inkludert på midlertidige stillinger. Jeg forstår hva du tenker, men det er absolutt ikke uvanlig at erfaring teller mer enn utdanning. I dette tilfellet er dere alle formelt kvalifiserte - dere har den formelle kompetansen som kreves, nemlig utdanning innen helsefag. Tipper arbeidsgiver ser på din tilleggsutdanning som positiv, men det ser altså ut til at de vektlegger erfaring mer enn noen ekstra studiepoeng. Noe jeg i og for seg kan forstå. Her går jeg ut fra at det ikke er "noe" med deg som arbeidsgiver reagerer på på intervjuet. Jeg går også ut fra at stillingene ikke egentlig er utlyst til en person som allerede jobber der i midlertidig stilling, dvs at søknadsteksten er skreddersydd til personen. Anonymkode: d609c...6c8 2
Cambria Skrevet 5. august 2016 #13 Skrevet 5. august 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Ja jeg er sykepleier med over 20 års erfaring fra klinikken. Har også gode referanser. Tror ikke jeg gjør en dårlig "figur" på intervju heller, blir jo alltid innkallt til 2gangs intervju og blir nesten uten unntak innstilt som den første etter den som har fått jobbtilbudet -altså at av 8 personer på intervju blir jeg nr 2 i innstillingen. Jeg har den formelle kompetansen (sykepleier) + gjennomført studie over 1 semester med grunnleggende kompetanse på saksbehandling i off helsesektor. Men blir alltid forbigått av en med erfaring på saksbehandlerjobben men som ikke har den videreutdanningen/studie/kurset. Kan ikke sammenligne jusstudier med et nettstudie - var ikke det jeg mente - men jeg har den tilleggsutdannelsen en BØR ha i en slik stilling, men som ikke er et absolutt krav (foreløpig). Jeg tenker bare at en arbeidsgiver burde se verdien i av at den ansatte har en dypere forståelse av lovverket som skal forvaltes, da det å bli opplært i det praktiske bare tar noen uker, mens dybdeforståelse av regelverket tar 5-6 mnd. Vil jo aldri få muligheten til å få erfaring på selve jobben når det alltid er noen med konkret erfaring som også søker... Lurte derfor bare på om jeg tenker helt feil her.. Er ikke bitter eller forventer å bli valgt, mer oppgitt og lei meg - da jeg betalte ganske mye for dette nettstudie (annerkjent nettskole med ulike kurs og bachlor studier..) Og jeg har så utrolig lyst på en slik jobb.. Anonymkode: 36438...c39 Men har du kurs eller studie? Har du kurs er du jo ikke utdannet innen feltet som saksbehandler, men har gått ett kurs innenfor det. Merker jeg blir veldig forvirret da du bruker ordene over noen. Og jeg forstår, desverre, arbeidsgiver godt da de velger en med erfaring. Du sier det tar 5-6mnd å sette seg inn i det, og de med erfaring kan gjerne ha de månedene og mer til. Du vet vel ikke om det er snakk om flere års erfaring, og de da sansynligvis har mer kontroll og oversikt over feltet enn du har (siden du har et kurs/en utdanning innenfor det, men mangler erfaringen). En kan jo ikke feltet sitt godt uten erfaring, og det gjør det desverre veldig vanskelig for personer uten erfaring, men med den formelle kompetansen. Vi har vansker med å konkurrere på samme nivå ganske ofte. Som det sies over her kan jeg tenke meg at det du har av ekstra kurs/utdanning/studie er veldig positivt for arbeidsgiveren siden du alltid havner som andremann, men at du desverre mangler den erfaringen. Så du får nok bare fortsette å søke. Lykke til! Håper du snart finnes deg jobb innenfor dette feltet 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #14 Skrevet 5. august 2016 2 timer siden, Cambria skrev: Men har du kurs eller studie? Har du kurs er du jo ikke utdannet innen feltet som saksbehandler, men har gått ett kurs innenfor det. Merker jeg blir veldig forvirret da du bruker ordene over noen. Og jeg forstår, desverre, arbeidsgiver godt da de velger en med erfaring. Du sier det tar 5-6mnd å sette seg inn i det, og de med erfaring kan gjerne ha de månedene og mer til. Du vet vel ikke om det er snakk om flere års erfaring, og de da sansynligvis har mer kontroll og oversikt over feltet enn du har (siden du har et kurs/en utdanning innenfor det, men mangler erfaringen). En kan jo ikke feltet sitt godt uten erfaring, og det gjør det desverre veldig vanskelig for personer uten erfaring, men med den formelle kompetansen. Vi har vansker med å konkurrere på samme nivå ganske ofte. Som det sies over her kan jeg tenke meg at det du har av ekstra kurs/utdanning/studie er veldig positivt for arbeidsgiveren siden du alltid havner som andremann, men at du desverre mangler den erfaringen. Så du får nok bare fortsette å søke. Lykke til! Håper du snart finnes deg jobb innenfor dette feltet Takk for kloke ord. Skjønner hva du mener, men vil presisere at de med jobberfaringen nødvendigvis ikke kan lovverket i dybden, da det brukes ulike maler. Dermed blir flere av de ganske forvirret når de konfronteres og det sendes klager fra ressurssterke pårørende (noe som blir mer og mer vanlig, da pårørende ofte krever mer enn pasienten trenger eller selv ønsker). jeg kjenner flere som jobber med dette (derfor jeg ble introdusert for jobben og ønsker den) og de sier at de synes de står ganske på bar bakke når de må argumentere og forklare paragrafer og rettigheter. Derimot vet jeg at det å bli opplært rent praktisk i denne jobben går ganske raskt - en innføringsdag og deretter starter man å jobbe selvstendig med en erfaren til å rådføre seg med. Man skal i jobben bruke klinisk erfaring og skjønn, og kombinere med rettigheter, lovfestede rettigheter, kunne se de ulike mulighetene, kunne argumentere ovenfor leger, pårørende osv. Trodde derfor det var et godt grunnlag å ha gjennomført et kurs hvor lovverket blir gjennomgått, samt mye om forvaltningsprosessen osv. Anonymkode: 36438...c39
Cessa74 Skrevet 7. august 2016 #15 Skrevet 7. august 2016 Som sykepleier selv tenker jeg jo litt som deg TS - det burde jo være attraktivt for avdelingen at du har tatt et slikt kurs og har den ekstra kunnskapen - hvis du i tillegg har bred erfaring fra helsevesenet. Du må bare argumentere veldig sterkt på dette neste gang du er på intervju og forklare hva du tenker rundt dette! Er enig i at pårørende blir mer og mer "krevende" og er ressurssterke mennesker som er villig til å slåss for sine og de rettighetende som finnes, og da er det en stor fordel og kunne forstå og forklare vedtakene. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #16 Skrevet 7. august 2016 Søker du i en kommune du allerede jobber i? De som har fått jobben, har de jobbet i den kommunen jobben er i? Spør fordi jeg tenker på fortrinnsrett. Den skal komme tilgode om det er flere som oppfyller samme krav, dvs den som har størst stilling fra før, lengst ansiennitet e.l. Siden du sier at det du har av ekstra kurs/studie (har ikke fått med meg om du har svart på det) ikke står på kravlisten. Anonymkode: d046f...cf9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå