Gå til innhold

Mor lar ikke barnet få hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann har et barn fra før, vi har barnet 50% av tiden og samarbeidet mellom alle oss tre har egentlig alltid vært bra. Stebarnet skal begynne i første klasse nå, men de to siste årene har vi fått hjelp av PPT på grunn av lære vansker og sen utvikling. Vi har fått rapport om at barnet vil trenge ekstra hjelp på skolen og vi syns det er kjempe flott at det blir tatt tak i. Vell det syns ikke mor. 

Mor syns det er nok med ekstra hjelp nå. PPT råder oss til at stebarnet skal tas ut av klassen i enkelte timer og få ekstra hjelp. Fokusere på informasjonen som blir gitt og fokusere på å nå de nivåene som de andre barna har/får. Far og jeg er positivt til dette og føler ikke at det blir noe problem da barnet uansett kommer til å være mye i klasserommet. I tillegg så blir jo barnet kjent med de andre elevene i friminuttene osv. Mor står på bakbeina og mener at det ikke er nødvendig og det ikke er noe galt. Jeg er enig i at det ikke er noe galt med barnet, men jeg merker også at barnet er mindre utviklet enn de på samme alder med tenke på språk o.l. 

Konflikt nivået er nå på topp akkurat rundt dette temaet og skolen begynner jo om ikke så lenge. Jeg får helt angst for at barnet skal føle seg utenfor og ikke forstå hva som skjer i klassen, fordi vi sliter litt med dette hjemme fra før av. Mor blir bare sint når temaet tas opp og nekter å snakke om det. Hun har sagt nei og da betyr det nei, uansett hvilke argumenter vi har. PPT kan heller ikke tvinge hun til å ta imot tilbudet. 

Hva gjør vi med dette? Det er helt håpløst. 

Anonymkode: c3f42...ab3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dessverre ingen råd å gi, da jeg ville gjort som mor. 

Anonymkode: f9974...df1

Skrevet

"Jeg er enig i at det ikke er noe galt med barnet, men jeg merker også at barnet er mindre utviklet enn de på samme alder med tenke på språk o.l. " Hva er din kompetanse for å uttale deg om dette?

• Liker 2
Skrevet

Dersom PPT meiner at barnet treng hjelp, syns eg det er rart å takke nei. Det er jo ikkje slik at PPT skriv tilrådingar berre for gøy... 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Høsta skrev:

"Jeg er enig i at det ikke er noe galt med barnet, men jeg merker også at barnet er mindre utviklet enn de på samme alder med tenke på språk o.l. " Hva er din kompetanse for å uttale deg om dette?

Man merker det om man er vandt til å være rundt andre barn. Når en beskjed må gi 10 ganger uten at den oppfattes eller at barnet ikke evner å formulere enkle setninger så forstår man fort at ting ikke er helt sånn som de skal være. Et barn som skal begynne i første  skal kunne for eksempel si sitt eget navn ordentlig, og telle til fem. Dette har ikke stebarnet mitt evnen til å gjøre dessverre. Men jeg mener ikke at det er noe galt med barnet, annet en senere utvikling.

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Fjaselina skrev:

Dersom PPT meiner at barnet treng hjelp, syns eg det er rart å takke nei. Det er jo ikkje slik at PPT skriv tilrådingar berre for gøy... 

Helt enig i dette. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Fjaselina skrev:

Helt enig, men mor mener det ikke er noe galt med barnet hennes og barnet ikke trenger noe ekstra hjelp. Hun tenker ikke på at barnet kan henge betydelig etter i tredje klasse for eksempel. 

Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt SYKT at hun takker nei. Takk heller nei til andre året i så fall for akkurat nå har hun ingen erfaring med hvordan barnet klarer seg på skolen. Å bli tatt ut av timene er null problem og det er ikke SÅ ofte ifht hvor mange timer barn er på skolen. Å henge etter er IKKE gøy for ett barn og det kan også føre til at han mistrives i klasserommet. Barnet fortjener følelser av å mestre og ikke nederlag hvis han faktisk sliter litt mer enn andre. Mitt barn har aldri hatt problem med å være "annerledes" pga PPT. Hvis PPT ser at han ikke trenger hjelp neste år så vil de heller ikke tilby han dette. PPT har også plenty barn å hjelpe så de vil ikke bruke ressurser på ett barn de ikke ser har ett behov. At mitt barn får hjelp på skolen ser jeg på som en fantastisk gode. Jeg vet også om familier som har flyttet til Norge, hvor en av grunnene er fordi deres land ikke tilbyr så god hjelp som vi har her. Jeg synes faktisk det er hånlig å ikke ta i mot når barnet har blitt så stort. At man er skeptisk hvis barnet bare er 2-3 år gammelt kan jeg forstå, men nå er faktisk barnet 6. Mor kan heller ikke se det BHG og PPT ser fordi hun jobber sannsynlig ikke der. Barn møter helt andre utfordringer i BHG og skole som de ikke opplever hjemme så at mor tviler på PPT ut i fra det de har observert er bare helt.... 

Anonymkode: dd185...bb2

• Liker 1
Skrevet

Er helt enig med andre over meg; mor bør la barnet få den hjelpen PPT tilbyr. At dette kan være på plass allerede fra første klasse, er gull verdt. På en måte forstår jeg (kanskje) litt av det hun føler. Kanskje hun er redd for at barnet hennes skal falle utenfor, bli stigmatisert, i verste fall mobbet osv. Kanskje har hun skikkelig vondt i magen for å ha et barn som ikke helt passer inn i "normalen". Ikke at disse tingene er noen unnskyldning for å nekte barnet hjelp, men det kan være med på å tåkelegge tankene hennes slik at hun ikke ser helt klart. Selv har jeg et barn med språkvansker, noe som ikke ble kartlagt før i 5. klasse. Forferdelig tungt for barnet, som etterhvert har begynt å henge etter faglig. 

En annen ting: tar du opp disse tingene med mor? Jeg forstår bekymringen din, og mener oppriktig at stebarnet ditt er heldig som har enda en voksen som heier det frem. Men, far bør være den som diskuterer dette med mor. Saken er tydeligvis sår nok allerede, og det kan låse seg enda mer dersom du også presser på overfor mor. Mulig du allerede holder deg i bakgrunnen, men ut fra innlegget var det mye fokus på "meg" og "vi". 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal kun mor bestemmer på dette?  Garantere hvis det var omvendt ville mor også fått sin vilje.  Om jeg var far ville jeg ha tatt dette til retten. 

AnonymBruker
Skrevet

Det å bekymre seg for mobbing fordi barnet får hjelp... Tenker de ikke på hvordan det er å bli mobbet for noe man kunne fått hjelp med fra første dag?? Barnet mitt skal heller bli mobbet fordi han fikk hjelp enn at han blir mobbet fordi han ikke fikk den hjelpen han trengte. Hvorfor vil hun risikere å ha noe slikt på samvittigheten?? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Outlander skrev:

Hvorfor skal kun mor bestemmer på dette?  Garantere hvis det var omvendt ville mor også fått sin vilje.  Om jeg var far ville jeg ha tatt dette til retten. 

Har man delt ansvar så er det slik at man trenger godkjennelse fra begge parter. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, livmor skrev:

Er helt enig med andre over meg; mor bør la barnet få den hjelpen PPT tilbyr. At dette kan være på plass allerede fra første klasse, er gull verdt. På en måte forstår jeg (kanskje) litt av det hun føler. Kanskje hun er redd for at barnet hennes skal falle utenfor, bli stigmatisert, i verste fall mobbet osv. Kanskje har hun skikkelig vondt i magen for å ha et barn som ikke helt passer inn i "normalen". Ikke at disse tingene er noen unnskyldning for å nekte barnet hjelp, men det kan være med på å tåkelegge tankene hennes slik at hun ikke ser helt klart. Selv har jeg et barn med språkvansker, noe som ikke ble kartlagt før i 5. klasse. Forferdelig tungt for barnet, som etterhvert har begynt å henge etter faglig. 

En annen ting: tar du opp disse tingene med mor? Jeg forstår bekymringen din, og mener oppriktig at stebarnet ditt er heldig som har enda en voksen som heier det frem. Men, far bør være den som diskuterer dette med mor. Saken er tydeligvis sår nok allerede, og det kan låse seg enda mer dersom du også presser på overfor mor. Mulig du allerede holder deg i bakgrunnen, men ut fra innlegget var det mye fokus på "meg" og "vi". 

Jeg skjønner at hun har disse følelsene, og det er nok lettere for meg å skyve disse tanken til siden og få den hjelpen barnet kan få. Ja jeg er veldig delaktig i hverdagen til barnet siden vi har 50/50 og blir derfor også litt engasjert. Nå er det mest en diskusjon mellom mor og far siden det har blitt et vanskelig tema. Jeg har sagt mitt helt begynnelsen, men diskusjonen er mellom de to akkurat for øyeblikket. Jeg snakker selvfølgelig sammen med far om dette utenom siden vi har likt synspunkt på saken.

ts

Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å bekymre seg for mobbing fordi barnet får hjelp... Tenker de ikke på hvordan det er å bli mobbet for noe man kunne fått hjelp med fra første dag?? Barnet mitt skal heller bli mobbet fordi han fikk hjelp enn at han blir mobbet fordi han ikke fikk den hjelpen han trengte. Hvorfor vil hun risikere å ha noe slikt på samvittigheten?? 

Siteringstull

Endret av livmor
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, livmor skrev:

At du og far diskuterer på hjemmebane er bare fint, tre hoder tenker bedre enn to:-) Men tror oppriktig det er lurt at far fortsetter å ta dialogen med mor. Hun sliter tydeligvis med tanker og følelser i forhold til dette, og da er det ikke spesielt konstruktivt at stemor legger ytterligere press på mor, uansett hvor velmenende og i barnets beste interesse det er. 

Uansett, lykke til! Håper ting ordner seg og at barnet får den hjelpen det trenger og fortjener:-)

Det var ikke HI som skrev dette innlegget. Det er tanker fra meg som er mor med ett barn med vansker uten en diagnose, men enig i at HI bør ikke blande seg med mor oppi dette.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, livmor skrev:

Siteringstull

Ser nå at det ikke var meningen å sitere mitt svar :-)

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at hun har disse følelsene, og det er nok lettere for meg å skyve disse tanken til siden og få den hjelpen barnet kan få. Ja jeg er veldig delaktig i hverdagen til barnet siden vi har 50/50 og blir derfor også litt engasjert. Nå er det mest en diskusjon mellom mor og far siden det har blitt et vanskelig tema. Jeg har sagt mitt helt begynnelsen, men diskusjonen er mellom de to akkurat for øyeblikket. Jeg snakker selvfølgelig sammen med far om dette utenom siden vi har likt synspunkt på saken.

ts

At du og far diskuterer skulle bare mangle:-) Men tror oppriktig det er lurt at far tar dialogen med mor. Hun sliter helt tydelig med tanker og følelser i forhold til temaet, og at stemor kommer og yter enda mer press vil antakelig forverre situasjonen. Uansett hvor velmenende det er (ser at du vil dette barnet godt). Det viktigste er at barnet får den hjelpen det trenger og fortjener, og hvis man som stemor da må bite seg i leppa og holde seg i bakgrunnen for å oppnå det, så er det en liten pris å betale. 

Uansett, lykke til, håper ting ordner seg til skolestart!

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Høsta skrev:

Hun er en voksent menneske som har hatt ned barn å gjøre. De proffe har jo uttalt seg, men til forskjell fra kjernefysikk, er dette faktisk noe man kan mene noe om også som mor, stemor, menneske. 

Anonymkode: 0e1d3...da6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man merker det om man er vandt til å være rundt andre barn. Når en beskjed må gi 10 ganger uten at den oppfattes eller at barnet ikke evner å formulere enkle setninger så forstår man fort at ting ikke er helt sånn som de skal være. Et barn som skal begynne i første  skal kunne for eksempel si sitt eget navn ordentlig, og telle til fem. Dette har ikke stebarnet mitt evnen til å gjøre dessverre. Men jeg mener ikke at det er noe galt med barnet, annet en senere utvikling.

Men da ER det jo noe galt med barnet...

Anonymkode: 27542...378

AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet har fått hjelp av PPT i 2 år nå og fremdeles ikke kan navnet sitt riktig eller telle til 5 så er det jo noe med barnet. Kan ikke fatte å begripe at foreldre skal kunne velge bort hjelp nå som barnet skal begynne på skole i tillegg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...