Gå til innhold

Noen som har peiling på hva som kan være feil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ettåringen min har plutselig fått feber i dag. Tidligere var den på 39,5. Den har nå i løpet av kvelden falt til 38,7. Han har hatt rennende nese og sikler vanvittig mye (han gjør vanligvis ikke det). Det som bekymrer meg mest er i midlertid at han puster hurtig (ca 1,5 innpust i sekundet). Han var litt slapp på dagen, men har krøpet rundt og lekt. På slutten av dagen var han ganske irritabel og det var tydelig at han var trøtt. Nå har han sovnet.

Jeg har ringt legevakten og fikk råd om å følge med, hvilket jeg gjør. Men det jeg lurer på er om det er noen her med lignende erfaring. Er dette normalt? Hvor ofte sjekker dere barnet om natten? Noen som har en ide om hva det kan være? Har ikke hørt om sikling som symptom før..

Anonymkode: 1ca26...db0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan han ha vondt i halsen? Hvis det gjør vondt å svelge så kan kanskje det være årsaken til siklingen?

Anonymkode: 00aae...6d1

AnonymBruker
Skrevet

jeg ville reist på legevakten å krevd CRP. ser du om ungen har hovne mandler? husker før jeg fikk mine fjernet så virket det enklere å spytte ut spyttet istedenfor å svelge fordi det var så vondt. 

Anonymkode: fb51f...00a

Skrevet

Sikling er som regel tegn på at det er vondt å svelge. (Eller tannfrembrudd) Det du beskriver høres ut som ganske vanlig halsbetennelse for meg. Mitt barn puster også fortere når han har feber. Jeg pleier å ta han inn til vårt rom når han er syk slik så jeg kan holde litt oppsyn, men så lenge feberen ikke er over 39-40, ville jeg ikke vært så bekymra.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Han våknet igjen nå. Stakkaren er helt utslitt, men klarer ikke å sove. Våker igjen med en gang. Jeg har ikke sett tegn på hovne mandler, men skal sjekke det når jeg går inn til han igjen. Jeg vurdere legevakten, men syns det er dumt å utsette gutten min for det med mindre det er nødvendig. Han trenger så desperat å få litt søvn.

Det var ikke så dumt å ta han inn på deres rom. Det eneste er at luften på hans rom er kjøligere og friskere, mens det på vårt rom er veldig varmt, selv med vinduet åpent.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror foresten dere har rett i det med vondt i halsen! Han klarer ikke å gråte skikkelig, det blir mer små klagelyder, som tyder på sår hals.

TS

Skrevet

Det høres jo ut som en vanlig hals betennelse, men i verste fall kan det være strupelokkbetennelse. Dette er relativt sjeldent, og hvis han følger vaksineprogrammet for barn er det enda mindre sannsynlig. Men du kan jo google det opp og vurdere om du skal ta en ny telefon til legevakta etterhvert. Typisk er høy feber, pustebesvær, sikling, hvesende pust og nedsatt allmentilstand. Uansett god bedring til lillegutt, dette går nok bra!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Trimsi skrev:

Det høres jo ut som en vanlig hals betennelse, men i verste fall kan det være strupelokkbetennelse. Dette er relativt sjeldent, og hvis han følger vaksineprogrammet for barn er det enda mindre sannsynlig. Men du kan jo google det opp og vurdere om du skal ta en ny telefon til legevakta etterhvert. Typisk er høy feber, pustebesvær, sikling, hvesende pust og nedsatt allmentilstand. Uansett god bedring til lillegutt, dette går nok bra!

Takk! Du har nok rett! Det er første gang han er skikkelig syk, så jeg overreagerer sikkert litt. Han har akkurat begynt i barnehagen, så han har sikkert bare blitt smittet av noe vanlig. Han følger vanlig vaksinasjonsprogram ja :)

Skrevet

Hvis han sliter veldig med å sove, kan det være greit å vurdere en smertestillende hvis du har. Da får han sove litt bedre kanskje. Ring fastlegen i morgen tidlig og få en time der. Legevakt er så slitsomt for de små. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du gitt paracet? Jeg er rundhåndet med det (innenfor doseringen på pakken selvfølgelig) når ungene er syke, vet jo hvor vondt det er selv...

Anonymkode: 96788...398

AnonymBruker
Skrevet

Han fikk paracet i går ja. Jeg var litt nølende med det, for jeg prøver å begrense smertestillende mest mulig, også når jeg selv er syk. Men en stund etter paracetten sovnet han. Da sov han i noen timer og holdt ellers på å våkne en 3 ganger i løpet av natten.

TS

Gjest insta72
Skrevet

Saft is er bra for sår hals roer ned det vonde. Gi smertestillende  ved sove tid så han får det han trenger for å sove..  ved over 40 i feber legevakt viss ikke bli hjemme.  Det går over er bare mega tøft for mamma å se skatten sin ha det vondt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han fikk paracet i går ja. Jeg var litt nølende med det, for jeg prøver å begrense smertestillende mest mulig, også når jeg selv er syk. Men en stund etter paracetten sovnet han. Da sov han i noen timer og holdt ellers på å våkne en 3 ganger i løpet av natten.

TS

Med barn under fem år skalmdu ikke være tilbakeholdene med smertestillende/febernedsettende når de har så høy feber som du beskriver. Paracet ol. er mye bedre å gi enn å ikke gi det og risikere at barnet får feberkramper. 

Det bekymringsverdige her er det du skrev i går om pusten. Barn med respirasjonsproblemer skal til lege. Hvordan har dette vært i dag? Han har nok fått seg en forkjølelse men om han har infeksjon, eventuelt men astmatendenser knyttet til forkjølelsen i tillegg, dog er dette vanskelig å vurdere via nettet. 

Anonymkode: 63d68...4d3

Skrevet

Jenta vår på tre puster helt anderledes ved stigende feber, peser på en måte. Jeg hører det før tegnene vises. Når feberen stabiliserer seg så opphører pesingen med en gang. 

Ble ganske skremt av det første gang men det har vist seg å være et godt "hjelpemiddel". Det er slik at det høres over babycallen så hvis hun er blitt lagt og feberen begynner så legger jeg med en gang merke til det og tar henne inn i vår seng for å ha lettere kontroll over situasjonen da hun begynner å pese om feberen stiger ytterligere. 

Skrevet
Den 4. august 2016 at 20.04, AnonymBruker skrev:

Ettåringen min har plutselig fått feber i dag. Tidligere var den på 39,5. Den har nå i løpet av kvelden falt til 38,7. Han har hatt rennende nese og sikler vanvittig mye (han gjør vanligvis ikke det). Det som bekymrer meg mest er i midlertid at han puster hurtig (ca 1,5 innpust i sekundet). Han var litt slapp på dagen, men har krøpet rundt og lekt. På slutten av dagen var han ganske irritabel og det var tydelig at han var trøtt. Nå har han sovnet.

Jeg har ringt legevakten og fikk råd om å følge med, hvilket jeg gjør. Men det jeg lurer på er om det er noen her med lignende erfaring. Er dette normalt? Hvor ofte sjekker dere barnet om natten? Noen som har en ide om hva det kan være? Har ikke hørt om sikling som symptom før..

Ha

Den 4. august 2016 at 20.04, AnonymBruker skrev:

Hei. Han sikler nok fordi han er tett i nesen. Og det er helt normalt at de puster raskere når de har feber, så det er ingenting og uroe seg for! Jeg ville gitt febernedsettende og fulgt med han hver 4 time Ila natta. Følg også med på om det dukker opp utslett! God bedring i heimen😊

Skrevet

Stakkars liten.

Følg med på han iløpet av natten. Ser du at han sliter med å få puste, eller blir verre på noen måte, drar du fluksens til legevakten. Hvis ikke, tar du en telefon til legen i morgen for en akuttime :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...