Gå til innhold

Lære valpen å gå pent ikke i sikksakk foran bena mine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 4 mnd gamle valp går i sikksakk foran bena våres når vi går med han i bånd. Prøver å holde han på en side i kort bånd men så fort jeg løsner valser han rundt igjen. Har prøvd å både holde stabil trekk i båndet og å rykke i det mens jeg sier gå pent og styrer han på min høyre side. Noen tips?  Han liker ikke når man drar for mye i bandet, liten rase som da stopper og blir lei seg skjønner ikke hvorfor han får kjeft og håper båndet skal skli av over hodet hannes 

Anonymkode: 465b3...864

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville droppet rykking i båndet. Som du sier så hjelper det ikke og hunden blir bare forvirret og mister litt futten.

Jeg ville startet med å trene kontakt. Si kort "bra!"  (eller bruk klikker) når hunden ser på deg av seg selv (uten lokking eller masing) og gi en godbit. Tren på dette flere ganger til daglig. Start inne uten forstyrrelser, og legg så gradvis på forstyrrelser (tren det ute på tur, vent til hunden har sett på deg 1-2 sekunder før du gir godbit, så 3 sekunder osv). 

Når hunden er vant med å trene kontakt (og derfor ofte vil ta kontakt med deg av seg selv), så begnn å gå tur. Hvis valpen vimser masse, stopp opp og tren kontakt. Hvis hunden ser på deg når du går tur, si "bra" og gi en godbit - og gi godbiten på din venstre eller høyre side. Vimser den for mye, stopp og tren kontakt igjen. Belønn all frivillig kontakt på tur. 

Da vil valpen etterhvert endre forventning til hva tur vil si, den vil se mer på deg (og dermed gå i slakt bånd). Først når du har kommet så langt at hunden går og ser på deg veldig ofte, kan du begynne å redusere hvor ofte du gir godbiter (så du ikke ender opp med en hund som går "fot" og ser på deg hele turen).

Skrevet

Vår sluttet etter at vi hadde tråkket på potene noen ganger.

Skrevet
8 minutter siden, amativeReflection skrev:

Vår sluttet etter at vi hadde tråkket på potene noen ganger.

I alle dager.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Portvinpiken skrev:

I alle dager.

Ikke med vilje da. Men når han sprang under foten skjedde det.

Skrevet
10 timer siden, amativeReflection skrev:

Ikke med vilje da. Men når han sprang under foten skjedde det.

Men da blir det kanskje litt feil å la det fremstå som at dette var en "treningsmetode"?

Skrevet
4 timer siden, Portvinpiken skrev:

Men da blir det kanskje litt feil å la det fremstå som at dette var en "treningsmetode"?

Han lærte jo det han skulle.

Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det kan man lære også ved å legge hånden på en glovarm plate på komfyren. Men neppe en god læringsmetode.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Herlighet.. håper du mener dette som tull. 

Ts: har du kjøpt noen hundebøker? Det kan være lurt. Jeg har ikke brukt en sånn man klikker på, men har lært hunden hva på plass betyr ved å gi hunden godbit når hunden går ved siden av meg. Jeg har dog hatt border collie, så de er lettlært fordi de er så intelligente. 

Anonymkode: d2f1f...7d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...