Gå til innhold

Teknisk tegning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som kan si litt om jobbmuligheter og lønn innen det? 

Anonymkode: c57a0...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bumper denne litt. 

Lurer også på om det kan være en fordel å ha teknisk tegning som bakgrunn hvis man studerer arealplanlegging eller landskapsarkitekt senere? Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mindre og mindre behov for det virker det sånn. Jobber i et større konsulentfirma i bygg og anleggsbransjen, og de aller fleste tegner selv. Det kan være vanskelig å sysselsette de som "bare" er tekniske tegnere, man bør nok ha noe spesialkompetanse utover å "bare" kunne tegne.

Nå vet jeg faktisk ikke hvordan man blir teknisk tenger :P, er det yrkesskole eller høyskole? 

Anonymkode: 3204e...f7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mindre og mindre behov for det virker det sånn. Jobber i et større konsulentfirma i bygg og anleggsbransjen, og de aller fleste tegner selv. Det kan være vanskelig å sysselsette de som "bare" er tekniske tegnere, man bør nok ha noe spesialkompetanse utover å "bare" kunne tegne.

Nå vet jeg faktisk ikke hvordan man blir teknisk tenger :P, er det yrkesskole eller høyskole? 

Hvem tegner selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem tegner selv?

Ingeniørene (bygg, veg, VVS, VA, EL etc) og arkitektene (inkl landskaps og interiør).

Vi har 1 teknisk tegner på plan som tegner alt av plankart, men han har gjort det i 30 år og har en god del kompetanse utover plan. Eneste grunn til at vi klarer å fylle hans stilling er erfaring og bredde (og vi er et kontor på 100+, han jobber mest for plan, men litt for andre avdelinger og).

En annen ting her er at flere av de store begynner å outsource teknisk tegning til India pga timepriser. Bygg sender en del større tegneoppdrag dit. 

Ikke meningen å drepe noen drømmer, tror dessverre at den norske tekniske tegneren er på vei til å dø litt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok bedre å utdanne seg som ingeniør enn kun innen teknisk tegning. Lønna er mye høyere også. Type 450 k og oppover.

Hilsen ingeniør som jobber med teknisk dokumentasjon, tegninger og 3D-modeller.

Anonymkode: 3623b...e85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok bedre å utdanne seg som ingeniør enn kun innen teknisk tegning. Lønna er mye høyere også. Type 450 k og oppover.

Hilsen ingeniør som jobber med teknisk dokumentasjon, tegninger og 3D-modeller.

Anonymkode: 3623b...e85

Ingeniør er ikke interessant for meg, da vil jeg heller gå det jeg skrev lenger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan absolutt anbefale arealplanlegging. Hvis du kan tegne er det en fordel, men det er også masse annet spennende innenfor faget. Varierte muligheter og arbeidsplasser, og forholdsvis enkelt å få jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan absolutt anbefale arealplanlegging. Hvis du kan tegne er det en fordel, men det er også masse annet spennende innenfor faget. Varierte muligheter og arbeidsplasser, og forholdsvis enkelt å få jobb.

:) takk for fint svar. Ja hadde håpet teknisk tegning kunne vært noe å satse på på kort sikt jobbmessig, men ser ut som jeg må undersøke andre muligheter før videre studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.hisf.no/nn/landskapsplanlegging-med-landskapsarkitektur#.V6Ttqhna3qA

Har forresten hørt veldig mye positivt om denne bacheloren, så kunne du f.eks bygget på med en master i fysisk planlegging på NTNU hvis det frister å studere videre. 

Tusen takk :) har kikket litt på akkurat det studiet der faktisk, det ser veldig interessant ut. Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...