AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #1 Skrevet 4. august 2016 Er så usikker, Så jeg spør dere; Bruker dere halsbånd eller seler på hunden deres? Har hatt 3 hunder selv. Første brukte halsbånd, for han dro aldri i båndet. Han la aldri press på båndet, verken ved møte av hunder, tisper med løpetid eller katter. Får andre måtte ha seler, så munn-sele fordi han dro ekstremt i båndet. Sluttet ikke før han fikk munn-sele, og den sitter løst på, og nå drar han aldri i båndet. Begge de to var store hunder 30-50 kg. Nå har jeg en liten tass på 2kg. De to andre døde av alderdom. I mitt hodet så er halsbånd dyreplageri. Spesielt om hunden drar mye i båndet. For de får vondt, de får ikke puste og kan få nakkeproblemer. Jeg skal på slik hundekurs, og da krever de halsbånd. Jeg er så imot halsbånd, men er usikker på om det er riktig av meg eller ei. Anonymkode: 76469...3a3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #2 Skrevet 4. august 2016 Har man en hund som drar er halsbånd dyreplageri. Halsbånd og flexiline er en farlig kombinasjon. Bruker alltid sele om de drar eller ikke. Det er mere komfortabelt for hunden uansett. Anonymkode: db17b...60b 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #3 Skrevet 4. august 2016 Derfor hunder blir trent for de skal ikke dra i halsbåndet og det skal ikke eier heller da det faktisk kan skade halsen. Dyreplageri er det ikke. Det anbefales halsbånd hvis du må holde tilbake hunden uten bånd, hunden rømmer og andre må håndtere hunden. Halsbåndet tar du av hvis du føler for det innenfor huset. Min far bruke bånd som så ut som et tykt tau uten noe bruk for halsbånd. Anonymkode: 58872...32a
Aamu Skrevet 4. august 2016 #4 Skrevet 4. august 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er så usikker, Så jeg spør dere; Bruker dere halsbånd eller seler på hunden deres? Har hatt 3 hunder selv. Første brukte halsbånd, for han dro aldri i båndet. Han la aldri press på båndet, verken ved møte av hunder, tisper med løpetid eller katter. Får andre måtte ha seler, så munn-sele fordi han dro ekstremt i båndet. Sluttet ikke før han fikk munn-sele, og den sitter løst på, og nå drar han aldri i båndet. Begge de to var store hunder 30-50 kg. Nå har jeg en liten tass på 2kg. De to andre døde av alderdom. I mitt hodet så er halsbånd dyreplageri. Spesielt om hunden drar mye i båndet. For de får vondt, de får ikke puste og kan få nakkeproblemer. Jeg skal på slik hundekurs, og da krever de halsbånd. Jeg er så imot halsbånd, men er usikker på om det er riktig av meg eller ei. Anonymkode: 76469...3a3 Jeg har brukt begge deler om hverandre. Du har et litt forvridd syn på halsbånd, det er utrolig nyttefullt så lenge man bruker det riktig. ALLE HUNDEEIERE skal lære hunden sin å gå pent i bånd, går hunder pent i bånd, så spiller det absolutt ingen rolle om hunden har sele eller halsbånd på. Du kan godt trene inn å gå pent med sele på, jeg kan ikke forstå at noen "krever" at du har på halsbånd? Uansett så er det dårlig gjort mot en hund å ikke trene hunden rett, sele er ikke ufarlig det heller (det er jo en grunn til at det finnes egne trekkseler! Som belaster kroppen riktig). Går hunden pent - så er det ikke noe problem 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #5 Skrevet 4. august 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Derfor hunder blir trent for de skal ikke dra i halsbåndet og det skal ikke eier heller da det faktisk kan skade halsen. Dyreplageri er det ikke. Det anbefales halsbånd hvis du må holde tilbake hunden uten bånd, hunden rømmer og andre må håndtere hunden. Halsbåndet tar du av hvis du føler for det innenfor huset. Min far bruke bånd som så ut som et tykt tau uten noe bruk for halsbånd. Anonymkode: 58872...32a Jeg vurderer å kjøpe et halsbånd til pynt. Ikke bruks, altså i tilfelle han stikker av. Men ikke til bruk. Min drar ikke i båndet. Han holder seg ganske nærme meg, så jeg bruker flexibånd. For det blir så mye tau å passe på. Han holder seg alltid ved siden av meg. Går få cm unna noen ganger, men kommer ved innkalling. Bruker aldri knappen på båndet. 9 minutter siden, Aamu skrev: Jeg har brukt begge deler om hverandre. Du har et litt forvridd syn på halsbånd, det er utrolig nyttefullt så lenge man bruker det riktig. ALLE HUNDEEIERE skal lære hunden sin å gå pent i bånd, går hunder pent i bånd, så spiller det absolutt ingen rolle om hunden har sele eller halsbånd på. Du kan godt trene inn å gå pent med sele på, jeg kan ikke forstå at noen "krever" at du har på halsbånd? Uansett så er det dårlig gjort mot en hund å ikke trene hunden rett, sele er ikke ufarlig det heller (det er jo en grunn til at det finnes egne trekkseler! Som belaster kroppen riktig). Går hunden pent - så er det ikke noe problem Hunden min går pent i bånd, som min første hund. Han skal ikke på hundeskole for å lære seg å gå pent i bånd. Eller små enkle triks. Men for sosialisering og sosiale øvelser. Han er ikke trygg blant fremmede hunder. Men han drar aldri i båndet, han holder seg tett inntil meg. Problemet er at han har blitt så knyttet til meg. Usikker og skeptisk blant fremmede, og blir småredd når han møter andre hunder. Det som skal øves på hos hundeskolen. De har egne dager for sosialisering. Men de sier fortsatt at man må bruke halsbånd. Han har aldri hatt på seg halsbånd før. Vet ikke hvordan han kommer til å reagere. Flexi er ikke lov heller. Men jeg har et vanlig bånd liggende. Så det går greit. ts Anonymkode: 76469...3a3
Aamu Skrevet 4. august 2016 #6 Skrevet 4. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å kjøpe et halsbånd til pynt. Ikke bruks, altså i tilfelle han stikker av. Men ikke til bruk. Min drar ikke i båndet. Han holder seg ganske nærme meg, så jeg bruker flexibånd. For det blir så mye tau å passe på. Han holder seg alltid ved siden av meg. Går få cm unna noen ganger, men kommer ved innkalling. Bruker aldri knappen på båndet. Hunden min går pent i bånd, som min første hund. Han skal ikke på hundeskole for å lære seg å gå pent i bånd. Eller små enkle triks. Men for sosialisering og sosiale øvelser. Han er ikke trygg blant fremmede hunder. Men han drar aldri i båndet, han holder seg tett inntil meg. Problemet er at han har blitt så knyttet til meg. Usikker og skeptisk blant fremmede, og blir småredd når han møter andre hunder. Det som skal øves på hos hundeskolen. De har egne dager for sosialisering. Men de sier fortsatt at man må bruke halsbånd. Han har aldri hatt på seg halsbånd før. Vet ikke hvordan han kommer til å reagere. Flexi er ikke lov heller. Men jeg har et vanlig bånd liggende. Så det går greit. ts Anonymkode: 76469...3a3 Idiotisk, velg en annen skole? 1
Tabris Skrevet 4. august 2016 #7 Skrevet 4. august 2016 Jeg mener halsbånd er helt greit så lenge hunden ikke drar i båndet. Da vil det jo ikke være noe ubehag. Selv bruker jeg sele på tur. Ellers ringer det for meg noen varselbjeller hvis et kurs krever at man har halsbånd. Er det fordi man skal nykke i båndet? Da hadde jeg meldt meg av og funnet en mer moderne og oppdatert hundeskole/klubb. De fleste oppdaterte kurs i dag sier heller at man foretrekker at man kommer med sele og IKKE halsbånd. 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #8 Skrevet 4. august 2016 2 minutter siden, Tabris skrev: Jeg mener halsbånd er helt greit så lenge hunden ikke drar i båndet. Da vil det jo ikke være noe ubehag. Selv bruker jeg sele på tur. Ellers ringer det for meg noen varselbjeller hvis et kurs krever at man har halsbånd. Er det fordi man skal nykke i båndet? Da hadde jeg meldt meg av og funnet en mer moderne og oppdatert hundeskole/klubb. De fleste oppdaterte kurs i dag sier heller at man foretrekker at man kommer med sele og IKKE halsbånd. Synes det er rart jeg også. Jeg har forklart hvordan han er. Han søker øyekontakt, og jeg behøver verken godbiter eller å rykke i bånd for å få kontakt med han. Godbiter er fint å ha når han gjør noe rett. Som å se på en annen hund uten å gjemme seg, krympe seg sammen eller viser tegn på frykt. Men jeg trenger det ikke for å få kontakt med han. Ikke trenger jeg å rykke i båndet heller. Jeg bruker ord, altså kommandoer og får kontakt med han med en gang. Vi har trenet mye psykisk på triks og slikt. Så alt det grunnleggende kan han. Og han søker som sagt øyekontakt av seg selv også. ts Anonymkode: 76469...3a3
Tabris Skrevet 4. august 2016 #9 Skrevet 4. august 2016 Veldig bra! Jeg ville likevel gitt ham godbiter for kontakt innimellom. Du trenger ikke gjøre det hver gang han tar kontakt, selvsagt, men innimellom for å opprettholde det. (Hvis han får godbit for andre ting, men aldri for å ta kontakt, så er det en god sjanse for at han vil miste interessen for å gjøre det). Og hvis du har et eget ord/egen lyd for kontakt, så ville jeg belønnet den superheftig hver gang du bruker den - og brukt den sjelden. Kontaktlyd og innkallingslyd er to ting det kan være lurt å belønne superheftig hver eneste gang, samt aldri bruke mer enn man må. Dette fordi det er to av de viktigste tingene man kan lære en hund, og det er to ting man kan få virkelig bruk for i en situasjon som kan være poteniselt farlig og med store forstyrrelser for hunden - da er det lurt at de to virkelig sitter. (Jeg har selv trent inn en svært god "nødinnkalling" og har kalt inn min hund som var på vei ut på veien mot en møtende bil fordi det var noe mat i grøfta han ville ha. Vanlig "kom" funket ikke fordi han var så fokusert på matrestene - med med innkallingslyden snudde han umiddelbart og kom tilbake til meg). 2
Sugerøret Skrevet 4. august 2016 #10 Skrevet 4. august 2016 (endret) bruker kun sele.Halsbånd er til pynt. Der henger også info om at hunden er chippet og vennligst ta den med til vetrinær hvis funnet. Endret 4. august 2016 av Kårky glemte no 1
Portvinpiken Skrevet 5. august 2016 #11 Skrevet 5. august 2016 Jeg kan ikke helt forstå hvorfor vi tvilholder på ting når det dukker opp mer og mer forskning og undersøkelser som viser at eksempelvis dette med halsbånd ikke er så bra. Om vi leser i avisene at det er noe farlig i plasten til barneleker eller andre ting, er vi snare med å slutte å bruke det (mange i hvert fall), men enkelte ting velger vi å se helt bort i fra. Jeg ser for meg at når hundene ble domestiserte for en 15.000 år siden, så fant de en måte å ta med seg buskapet (inkl. hundene) på, og det var å sette et tau rundt halsen på de. Og så har vi bare fortstt å ha mer eller mindre fancy halsbånd rundt halsen. Så -. får vi mer interesse og penger og begynner å se litt nærmere på ulike ting. Veterinærer legger merke til ulike sykdommer og skader som mange mener kan være relatert til halsbånd, og det gjøre undersøksler og nå også forskningsprosjekt (som det tar en studn å få svar på - men mye er i gang). Det er ikke så veldig vanskelig å forstå. Halsen til hundene er lik halsen vår. Eksempelvis viser forskning at kun lette trykk på et menneskes hals kan i værste fall forårsake skader på bukspyttkjertelen som igjen fører til lavt stoffskifte. I tillegg kan det også faktisk gå ut over synet. Dette er i værste fall. Men likevel ikke utrolig om det skjer. I tillegg vet vi hvordan hunder lærer: ved assiosasjon. Vi vet også at det er ubehagelig å ha noe som trykker rundt halsen. Det vi OGSÅ vet er at selvom VI ikke drar i båndet så vil hundene få et stramt bånd rundt halsen når de selv drar for å komme bort til noe, skvetter e.l. Ingen skal fortelle meg at hunden går tur uten at halsbåndet trykker mot halsen på noe tidspunkt. I så fall må det være en utrolig kjip tur for hunden ved å gå fot + en ekstremt oppmerksom eier som fotfølger hunden for å unngå at halsbåndet trykker mot hundens hals. Jeg orker faktisk ikke lete frem alle de lengre artiklene og undersøkelsene jeg har lagret på maskinen vedr halsbåndbruk, og jeg tror dessuten de fleste knapt nok hadde orket å lese de lange avhandlingene på engelsk. Jeg har mange hunder og har hatt enda fler. Etter at jeg først hørte om at halsbånd kunne forårsake større og mindre skader på hunden, doppet jeg å bruke det! Jeg så logikken i det hele og like viktig - jeg ville ikke ta sjansen på at noe så enkelt som å ikke gidde å skifte til sele - ville være en årsak til problemer og ubehag for hundene mine. Jeg forstår ærlig talt heller ikke at folk fremdeles etter så mye informasjon tar sjansen på det og tviholder på at halsbånd er best. Dette har ingenting med å gå pent i bånd å gjøre. Og aller minst å lære hunden å gå pent i bånd! Det har ikke med utstyret å gjøre, men hvordan man tar seg tid til å trene hunden. Det sagt så er ikke sele en mirakelkur. Og det er viktig at selen passer akkurat den hunden! Hvis ikke er vi jo tilbake til start. For de som er det minste interessert anbefaler jeg denne enkle forklaringen i en brosjyre oversatt på norsk. Jeg har selv vært på et seminar med Els Vidts. En veldig dyktig hundetrener og fysioterapeut. Kommer hun til Norge igjen anbefaler jeg å gå å høre på hva hun har å si. Linken til brosjyren finnes bl.a her:http://www.brahundetrening.no/hvorfor-bruke-sele.html 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #12 Skrevet 5. august 2016 55 minutter siden, Portvinpiken skrev: Jeg kan ikke helt forstå hvorfor vi tvilholder på ting når det dukker opp mer og mer forskning og undersøkelser som viser at eksempelvis dette med halsbånd ikke er så bra. Om vi leser i avisene at det er noe farlig i plasten til barneleker eller andre ting, er vi snare med å slutte å bruke det (mange i hvert fall), men enkelte ting velger vi å se helt bort i fra. Jeg ser for meg at når hundene ble domestiserte for en 15.000 år siden, så fant de en måte å ta med seg buskapet (inkl. hundene) på, og det var å sette et tau rundt halsen på de. Og så har vi bare fortstt å ha mer eller mindre fancy halsbånd rundt halsen. Så -. får vi mer interesse og penger og begynner å se litt nærmere på ulike ting. Veterinærer legger merke til ulike sykdommer og skader som mange mener kan være relatert til halsbånd, og det gjøre undersøksler og nå også forskningsprosjekt (som det tar en studn å få svar på - men mye er i gang). Det er ikke så veldig vanskelig å forstå. Halsen til hundene er lik halsen vår. Eksempelvis viser forskning at kun lette trykk på et menneskes hals kan i værste fall forårsake skader på bukspyttkjertelen som igjen fører til lavt stoffskifte. I tillegg kan det også faktisk gå ut over synet. Dette er i værste fall. Men likevel ikke utrolig om det skjer. I tillegg vet vi hvordan hunder lærer: ved assiosasjon. Vi vet også at det er ubehagelig å ha noe som trykker rundt halsen. Det vi OGSÅ vet er at selvom VI ikke drar i båndet så vil hundene få et stramt bånd rundt halsen når de selv drar for å komme bort til noe, skvetter e.l. Ingen skal fortelle meg at hunden går tur uten at halsbåndet trykker mot halsen på noe tidspunkt. I så fall må det være en utrolig kjip tur for hunden ved å gå fot + en ekstremt oppmerksom eier som fotfølger hunden for å unngå at halsbåndet trykker mot hundens hals. Jeg orker faktisk ikke lete frem alle de lengre artiklene og undersøkelsene jeg har lagret på maskinen vedr halsbåndbruk, og jeg tror dessuten de fleste knapt nok hadde orket å lese de lange avhandlingene på engelsk. Jeg har mange hunder og har hatt enda fler. Etter at jeg først hørte om at halsbånd kunne forårsake større og mindre skader på hunden, doppet jeg å bruke det! Jeg så logikken i det hele og like viktig - jeg ville ikke ta sjansen på at noe så enkelt som å ikke gidde å skifte til sele - ville være en årsak til problemer og ubehag for hundene mine. Jeg forstår ærlig talt heller ikke at folk fremdeles etter så mye informasjon tar sjansen på det og tviholder på at halsbånd er best. Dette har ingenting med å gå pent i bånd å gjøre. Og aller minst å lære hunden å gå pent i bånd! Det har ikke med utstyret å gjøre, men hvordan man tar seg tid til å trene hunden. Det sagt så er ikke sele en mirakelkur. Og det er viktig at selen passer akkurat den hunden! Hvis ikke er vi jo tilbake til start. For de som er det minste interessert anbefaler jeg denne enkle forklaringen i en brosjyre oversatt på norsk. Jeg har selv vært på et seminar med Els Vidts. En veldig dyktig hundetrener og fysioterapeut. Kommer hun til Norge igjen anbefaler jeg å gå å høre på hva hun har å si. Linken til brosjyren finnes bl.a her:http://www.brahundetrening.no/hvorfor-bruke-sele.html TS her. Jeg er så enig i alt du sier. Bortsett fra en ting. "Ingen skal fortelle meg at hunden går tur uten at halsbåndet trykker mot halsen på noe tidspunkt. I så fall må det være en utrolig kjip tur for hunden ved å gå fot + en ekstremt oppmerksom eier som fotfølger hunden for å unngå at halsbåndet trykker mot hundens hals." Hunden min går tur uten press på bånd. Jeg stopper og lar han gå dit han vil, om han skal tisse/bæsje, eller spise gress. Jeg følger med på hunden min. Jeg går tur med han, ikke tur med meg selv. Nå bruker jeg ikke halsbånd, men allikevel. Han går ikke gå i sikksakk foran meg, men det gjør han ikke heller. Ikke løper han langt vekk heller. Jeg kan gå med båndet (flexibånd) hengende på lillefingeren og rører ikke knappen. Ser fort om han stopper da stopper jeg. Jeg går ikke med nesa nedi mobilen, som alt for mange hundeeier gjør. Hunden min går ikke fot, eller "pent". Han gjør det naturlig når vi kommer i tettbygd strøk eller sentrum. Går vi ved skog og busker så holder han seg på den siden. Han kan finne seg pinne og leke med, da stopper jeg opp så klart. Jeg stresser ikke, turer er koselig synes jeg. Som valp var det rykk og napp. Men da vi brukte vi sele som passet til han. Vi var innom utallige dyrebutikker for å finne den perfekte. Fant en to timer unna ved en tilfeldighet. Skulle se etter dekken, men fant drømmeselen, som sat som et skudd. Da han ble voksen og sluttet å vokse, da ble det samme sele i større størrelse. Jeg mener at det er galt at en hund skal gå klistret til foten din. En hund skal få herje og leke, snuse og utforske. De skal ikke gå rett from igjennom hele turen. Men det er forskjell på å få være litt fri, og være villmann. Min kan få anfall hvor han kaster pinner og blader oppi luften, hopper og danser, også fortsetter vi videre. Han kan gå med en pinne i munnen, og da ser han så stolt ut. Han er langt ifra perfekt. Men når det gjelder så kan han å gå "pent". Som når vi passerer sykkelister og biler. Er det gress/plen på ene siden så vet han at han skal gå der, ikke ved siden av vei og sykkelvei. Er det vei og sykkelvei på begge sider så skal han gå ved siden av meg. Men det er svært sjeldent vi går igjennom sentrum, i gågatene der. Det er å "gå pent" i mitt hode, og det er det jeg forventer av han. For hans egen sikkerhet. Tilbake til halsbånd. Jeg er så usikker. Må gi siste ord om jeg blir med på Tirsdag. Skal bruke helgen på å se etter annen hundekurs. Skal møte ei venninne som pratet om et annet kurs hun har vært på. For halsbånd, det sitter ganske langt inne hos meg. Føler det er dyreplager, rett og slett. Jeg kan ikke noe for det, samme om jeg tar feil eller ei. For meg er det utenkelig, for jeg vil ikke skade hunden min. Hadde det vært private kurs 1 og 1 så hadde det gått. Men jeg vet aldri om noe skjer blant fremmede. Hva om jeg må vri han unna, fordi en hund blir for vill eller aggressiv? Det kan de ikke forhindre. Da må jeg bruke press på båndet, og da vil jeg ihvertfall ikke ha halsbånd! ts Anonymkode: 76469...3a3 1
Portvinpiken Skrevet 5. august 2016 #13 Skrevet 5. august 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg er så enig i alt du sier. Bortsett fra en ting. "Ingen skal fortelle meg at hunden går tur uten at halsbåndet trykker mot halsen på noe tidspunkt. I så fall må det være en utrolig kjip tur for hunden ved å gå fot + en ekstremt oppmerksom eier som fotfølger hunden for å unngå at halsbåndet trykker mot hundens hals." Hunden min går tur uten press på bånd. Jeg stopper og lar han gå dit han vil, om han skal tisse/bæsje, eller spise gress. Jeg følger med på hunden min. Jeg går tur med han, ikke tur med meg selv. Nå bruker jeg ikke halsbånd, men allikevel. Han går ikke gå i sikksakk foran meg, men det gjør han ikke heller. Ikke løper han langt vekk heller. Jeg kan gå med båndet (flexibånd) hengende på lillefingeren og rører ikke knappen. Ser fort om han stopper da stopper jeg. Jeg går ikke med nesa nedi mobilen, som alt for mange hundeeier gjør. Hunden min går ikke fot, eller "pent". Han gjør det naturlig når vi kommer i tettbygd strøk eller sentrum. Går vi ved skog og busker så holder han seg på den siden. Han kan finne seg pinne og leke med, da stopper jeg opp så klart. Jeg stresser ikke, turer er koselig synes jeg. Som valp var det rykk og napp. Men da vi brukte vi sele som passet til han. Vi var innom utallige dyrebutikker for å finne den perfekte. Fant en to timer unna ved en tilfeldighet. Skulle se etter dekken, men fant drømmeselen, som sat som et skudd. Da han ble voksen og sluttet å vokse, da ble det samme sele i større størrelse. Jeg mener at det er galt at en hund skal gå klistret til foten din. En hund skal få herje og leke, snuse og utforske. De skal ikke gå rett from igjennom hele turen. Men det er forskjell på å få være litt fri, og være villmann. Min kan få anfall hvor han kaster pinner og blader oppi luften, hopper og danser, også fortsetter vi videre. Han kan gå med en pinne i munnen, og da ser han så stolt ut. Han er langt ifra perfekt. Men når det gjelder så kan han å gå "pent". Som når vi passerer sykkelister og biler. Er det gress/plen på ene siden så vet han at han skal gå der, ikke ved siden av vei og sykkelvei. Er det vei og sykkelvei på begge sider så skal han gå ved siden av meg. Men det er svært sjeldent vi går igjennom sentrum, i gågatene der. Det er å "gå pent" i mitt hode, og det er det jeg forventer av han. For hans egen sikkerhet. Tilbake til halsbånd. Jeg er så usikker. Må gi siste ord om jeg blir med på Tirsdag. Skal bruke helgen på å se etter annen hundekurs. Skal møte ei venninne som pratet om et annet kurs hun har vært på. For halsbånd, det sitter ganske langt inne hos meg. Føler det er dyreplager, rett og slett. Jeg kan ikke noe for det, samme om jeg tar feil eller ei. For meg er det utenkelig, for jeg vil ikke skade hunden min. Hadde det vært private kurs 1 og 1 så hadde det gått. Men jeg vet aldri om noe skjer blant fremmede. Hva om jeg må vri han unna, fordi en hund blir for vill eller aggressiv? Det kan de ikke forhindre. Da må jeg bruke press på båndet, og da vil jeg ihvertfall ikke ha halsbånd! ts Anonymkode: 76469...3a3 Jeg tviler ikke på at du kan gå med en hund som ikke trekker i halsbåndet og det er kjempefint å høre at du følger hunden din og lar den få gå å snuse og gjøre det den ønsker på tur. Jeg mener likevel at det kan skje noen rykk og napp i bånd uten at det er intensjonen hverken fra eier eller hunden. Det var det jeg mente. Man er aldri garantert at det ikke skjer. Angående kurset du skal på, så blinker alle mine varsellamper når man er pålagt å bruke halsbånd! Jeg har hørt om det et par ganger tidligere. Og det sier meg kun èn ting; nemlig at metodene de bruker er temmelig gammeldagse når de kan pålegge deltakerne å gå med halsbånd. Vi er tross alt i 2016. På tide å følge utvikligen og holde seg litt oppdatert (sikter til kursholder nå). Jeg mener ikke at man nødvendigvis pålegger å bruke sele heller (enda...;-) ), men en viss valgmulighet må vel deltakerne få når det gjelder dette synes jeg. Det sagt, så lærer man jo nesten bestandig noe nytt. Så helt sikkert også fra disse. Men personlig ville jeg holdt meg unna såpass gammeldagse treninger og kurs som det. Forhåpentligvis bor du i et område der du har flere alternativer. 2
Ruccula Skrevet 5. august 2016 #14 Skrevet 5. august 2016 Jeg har to hunder, de går alltid med sele. Jeg mener at halsbånd i mange tilfeller er dyreplageri ja, ihvertfall på de små hunde rasene med tynne nakker 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #15 Skrevet 5. august 2016 Bruker kun sele på tur. Forrige hunden var stor, og jeg trente konkurranselydighet med han. Så han gikk pent med halsbånd, og dro med sele. Derfor ikke sele på tur, med mindre jeg hadde ski på beina Hunden nå er ikke trent til å gå pent i bånd, så vi har ikke engang halsbånd i huset, kun seler. Kjøpte faktisk flexiline nå for aller første gang, aldri brukt det før. Men kom jo på at flexi er jo fint med sele, vi sliter litt med at hunden ikke trekker nok når vi står med ski bak, så kanskje hun blir mer vant til vekt i selen. Anonymkode: 8ce78...2c7
betrevitaren Skrevet 5. august 2016 #16 Skrevet 5. august 2016 Nei, halsbånd er absolutt ikke dyreplageri. Må da være grenser. Ingen problem om dere ikke ønsker bruke sele i stede for halsbånd, men dyreplageri er å dra det særdeles langt. Kan tenke meg at dersom hundeskolen skal sosialisere hundene ved at de får hilse og leke, så er det av sikkerhetsmessige årsaker at de ikke ønsker sele på. Dette fordi det fortere kan oppstå skader ved bruk av sele enn av halsbånd ved lek. For eksempel ved at en labb eller en tann henger seg fast og knekker. Det er heller ikke ønskelig å ha hundene nakne i tilfelle det oppstår situasjoner hvor man raskt ønsker å få kontroll på hundene igjen. Når det er sagt ville jeg ikke hatt mine hunder med på den typen "sosialisering" som jeg skisserer her. Spesielt ikke om de var nervøse. Du aner ikke hvilke hunder du møter på. Men kan liksom ikke se andre grunner til at hundeskolen skal tvinge deg til å bruke halsbånd. Hva med å spørre kursleder før starten på kurset? Kan de ikke gi noe fornuftig svar ville jeg styrt unna.
Gjest Hapi Skrevet 6. august 2016 #17 Skrevet 6. august 2016 Akkurat hvorfor er det du skal gå på det kurset? Kan du si navnet på skolen så vi får se hva det er? Syns som andre her at det er meget mistenkelig at man MÅ bruke halsbånd der.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #18 Skrevet 8. august 2016 Bruker aldri halsbånd til hunden min - kun sele. Jeg mener faktisk det er dyreplageri. Jeg begynte på et hundekurs hvor jeg fikk kritikk for å bruke sele, der måtte alle gå med halsbånd. Jeg spurte hvorfor det, fikk svar at det for å styre hunden. Da spurte jeg hvorfor jeg skulle betale for å gå på kurs. Jeg sluttet på kurset etter to kvelder. Anbefaler deg å gjøre det samme! Anonymkode: 20559...45f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå