AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #1 Skrevet 4. august 2016 Hunden har begynt å glefse etter oss. Trenger desperat noen råd! Det er en liten chihuahua-blanding som har typisk "gneldrebikkje-atferd". Da han var liten trente vi mye på sosialisering med andre hunder, gikk på valpekurs, klikkertrening osv. Jeg føler vi har prøvd mye, men allikevel feilet som hundeeiere. Det er fryktelig sårt! Hunden gikk fint med andre hunder og mennesker det første året, men deretter flytta vi, og hunden forandret totalt atferd. Vi flyttet til et leilighetskompleks med 30 leiligheter. Det er mange hunder her, og både naboen over, under og på den ene siden har hunder. Hunden vår slår seg helt vrang når vi møter på hundene ute. Han bjeffer hysterisk, og gir seg aldri. Dersom de andre hundene kommer nære glefser han etter de. Det har derfor vært svært vanskelig å trene på å være med andre hunder. Når han bjeffer hysterisk, og jeg forsøker å irettesette han, glefser han etter meg også. Han blir totalt ute av kontroll. Jeg vet ikke lenger hvordan jeg skal takle situasjonen. Dersom jeg ikke reagere på hundens atferd fortsette han i det uendelige. Han hører ikke når jeg ber han sitte eller stå på plassen sin. Dette et jo noe kan klarer, og gjør dersom vi trener alene. Han sitter, ligger, legger seg i buret, ja - gjør det vi ber han om. Så dette er jo noe han kan, og gjør inne, men ikke lyder når han møter andre hunder. Han bryr seg verken om favoritt godis, leke eller noen ting, han klikker i vinkel, og det lyser aggeresjon ut av øyene hans. Har forsøkt å være streng, og be han sitte. Når han ikke lyder etter flere gjentagelser, har jeg gitt han et lite dytt på rumpa for å vise at han skal sitte. Da glefser han etter hånda mi. Problemet er vel at det vi tener på alene klarer jeg ikke overføre i møte med andre hunder, og i møte med andre hunder klikker han såpass i vinkel at vi ikke klaret å trene på noe som helst. Hadde jeg hatt råd til profesjonell hjelp, hadde jeg valgt det. Me det er dessverre av økonomiske årsaker ikke et alternativ. Er redd hunden i fremtiden må avlives dersom jeg ikke klarer å endre atferden. Har hatt episoder hvor familien virkelig har blitt redde. Og jeg frykter hvordan ting vil bli når vi etterhvert skal ha barn. Men jeg elsker hunden min, og vil virkelig gjøre alt for å tenkte atferden. På forhånd takk dersom du har noen gode råd eller erfaringer Anonymkode: 4c563...ec5
Atea Skrevet 4. august 2016 #2 Skrevet 4. august 2016 Huff da. Prøv å lær han høyre og venstre kommando, også ved tegn. Tren på det daglig og til det sitter, og gjør det også etterpå. Du må vise at du er en god leder, du er jo lederen og hunder er flokkdyr som trenger en fast leder. Svikter lederen eller er nevøs, blir hunden også utrygg. Hver gang dere møter en hund, trekk dere tilbake, lat som du ikke ser den andre hunden, gå en omvei og kommander høyre /venstre, så forlater dere situasjonen. Små hunder har en tendens til å bli nervøse, og så blir eierne nervøse og det er smittsomt. Han glefser ikke fordi han er slem, men fordi han er usikker. Ikke press han til å sosialisere seg med store hunder, hvis ikke det er hunder du selv kjenner. Og selv da må man ta det varsomt, selv om hjertet sitter i halsen på en selv, bør de få hilse på mens de er løse og ikke i bånd. Men å trene kommando høyre venstre og øve på å passere andre hunder uten å la seg engasjere i bjeffingen, da viser du at du er en dyktig leder. Kjefter du når hunden bjeffer, vil den tro at du er på dens parti.
Tabris Skrevet 4. august 2016 #3 Skrevet 4. august 2016 Med all respekt, ikke tenk så mye på dette med å være leder. Det er svært lite relevant for forholdet mellom hund og eier, spesielt når det gjelder situasjoner som dette. Jeg tror heller ikke å lære inn en ny kommado vil hjelpe, siden hunden er for stresset til å høre på eksisterende kommandoer. Grunnen til at hunden ikke hører etter i disse situasjonene er fordi stresset er for høyt. Hunden er redd, og redsel fører til forhøyet stress og det eneste hunden klarer å fokusere på er den andre hunden. Det vil være mentalt umulig for den å høre etter når den er så blokkert. Derfor er det svært urettferdig å irettesette hunden på noen måte i en slik situasjon. Sjansen er også stor for at det gjør problemet verre, fordi all hundens fokus er på den andre hunden. Etthvert ubehag kan dermed bli assosisert med den andre hunden (siden det er der fokuset er). Din hund har antagelig knapt fått med seg hva du sier, og vil derfor ikke på noen måte koble ubehaget med at den ikke adlød din kommando. Glefsingen kan være en overslagshandling fordi hun er ekstremt anspent og redd, og den minste ting kan utløse et glefs. Nøkkelen her er avstand. Du kan kun forvente å få kontakt med hunden når avstanden til andre hunder er så stor at den klarer å også fokusere på deg. I begynnelsen kan det være du må 1-200 meter bort, kanskje enda lenger. Jeg vil anbefale kindereggøvelsen, som jeg selv bruker (har også en hund som utagerer mot andre hunder i bånd): http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=22 Hvis det kommer en hund for brått på og din allerede starter med bjeffing, så ville jeg bare plukket opp hunden og gått så fort som mulig derifra. Har hunden først låst seg, så må du bare bort fra situasjonen fortest mulig. 2
loppekasse Skrevet 6. august 2016 #4 Skrevet 6. august 2016 Hva med å spørre en av naboene dine om de kan hjelpe deg med treningen? Øve på god avstand med de kommandoene han er god på når dere er alene, og så flytte dere nærmere etterhvert som han blir trygg på at ting går fint. Jeg er sikker på at naboene dine er villige til å hjelpe deg Heng opp en lapp i gangen feks, hvor du spør om noen er villige til å hjelpe deg litt med trening? 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #5 Skrevet 8. august 2016 Den 4.8.2016 at 18.58, Tabris skrev: Med all respekt, ikke tenk så mye på dette med å være leder. Det er svært lite relevant for forholdet mellom hund og eier, spesielt når det gjelder situasjoner som dette. Jeg tror heller ikke å lære inn en ny kommado vil hjelpe, siden hunden er for stresset til å høre på eksisterende kommandoer. Grunnen til at hunden ikke hører etter i disse situasjonene er fordi stresset er for høyt. Hunden er redd, og redsel fører til forhøyet stress og det eneste hunden klarer å fokusere på er den andre hunden. Det vil være mentalt umulig for den å høre etter når den er så blokkert. Derfor er det svært urettferdig å irettesette hunden på noen måte i en slik situasjon. Sjansen er også stor for at det gjør problemet verre, fordi all hundens fokus er på den andre hunden. Etthvert ubehag kan dermed bli assosisert med den andre hunden (siden det er der fokuset er). Din hund har antagelig knapt fått med seg hva du sier, og vil derfor ikke på noen måte koble ubehaget med at den ikke adlød din kommando. Glefsingen kan være en overslagshandling fordi hun er ekstremt anspent og redd, og den minste ting kan utløse et glefs. Nøkkelen her er avstand. Du kan kun forvente å få kontakt med hunden når avstanden til andre hunder er så stor at den klarer å også fokusere på deg. I begynnelsen kan det være du må 1-200 meter bort, kanskje enda lenger. Jeg vil anbefale kindereggøvelsen, som jeg selv bruker (har også en hund som utagerer mot andre hunder i bånd): http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=22 Hvis det kommer en hund for brått på og din allerede starter med bjeffing, så ville jeg bare plukket opp hunden og gått så fort som mulig derifra. Har hunden først låst seg, så må du bare bort fra situasjonen fortest mulig. Jeg er så glad for at du er medlem her @Tabris! Kom til å tenke på deg da jeg i helgen var på en fest og kom i diskjusjon med noen som har en hund. Dessverre er det så mange som tror hunden er dominerende og "alfa" og på tur fortalte de hva de gjorde om hunden brukte språket sitt, "Ta tak rundt nakken og stirr den inn i øya" "Øret er det mest sensitive, så da tar du tak og vrir til" eller den berømte "TSSCHT!" etterfulgt av en finger i siden på den. Og hun ene kunne stolt fortelle at hun har jobbet med hunder så dette kunne hun... Og at man tok fra hundene bein og godbiter var bare en del av oppdragelsen (noe som er det frekkeste man kan gjøre i hundens øyne) At enkelte fortsatter tror på dette her!! Det er så ufattelig mer komplisert enn som så! Så jeg håper de som fortsatt lever i en utdatert verden endelig søker litt informasjon og ser dine kloke innlegg her inne! Var egentlig ikke svar til TS, men måtte bare når jeg så nok et smart og fornuftig innlegg fra Tabris som virkelig har forstått hundepsykologi og hvorfor hunder oppfører seg som de gjør. Anonymkode: af676...7a8 1
Tabris Skrevet 8. august 2016 #6 Skrevet 8. august 2016 Tusen takk, AB; veldig fint sagt. Jeg tror at disse ideene er så inngrodd hos en del at de ikke lar seg endre. Jeg tror rett og slett vi må vente en generasjon og to før det dør ut. Ting tar tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå