Gå til innhold

Hvor langt skal man strekke seg før avliving?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to katter. Fikk den ene først, så etter et år en til - for tenkte de ville ha godt av hverandres seskap. De er av en meget sosial rase.

Katt nr to har vært sjuk siden den kom - ikke noe alvorlig eller som gjør at den mistrives, men utallige antibiotikakurer og øyedråper. Tett oppfølging av veterinær. Ikke noe ser ut til å hjelpe egentlig. Tatt masse prøver etc.Det siste nå er astmamedisin 3 ggr for dgen. Synes ikke det funker heller. Får jo ikke reist bort på overnatting noen gang, ferier kan jeg vel se langt etter pga medisineringen.

Så starter pissinga inne. Både fra den ene og den andre. Fra den sjuke pga uvi og restlukt selv om jeg har vaska - fra den andre tror jeg det er litt sjalusi,lukt og lite oppmerksomhet. Den sjuke er av en helt annen personlighet - den er veldig mye tiden, ståk og bråk, futt og fart,høyt og lavt.. Stjeler mye tid og oppmerkomhetpå generell basis. Og det er den som pisser mest inne. Den eldste bruker ikke kattedo engang, for de går inn/ut som de vil, og den foretrekker blomsterbed til slikt.

Sofaen er utpissa, gulvtepper,dyner, kurver med bretta rent tøy det samme etc. Det stinker og det blir dyrt med rens og kjøp av nytt. 

Så hvor langt skal man strekke seg før det er allment godkjent å avlive en katt?

Anonymkode: 1584a...4c8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det er allment godkjent vet jeg ikke.

For meg ville ikke avlivning vært et alternativ med mindre katten har en ganske nedsatt livskvalitet. Jeg forstår veldig godt at det er plagsomt og slitsomt med masse urinering og medisinering. Jeg forstår også at dette er veldig problematisk for deg/dere og jeg ville ikke dømt deg om du valgte avliving. For meg hadde det mest sannsynlig vært uaktuelt (kan ikke si med absolutt sikkerhet da jeg heldigvis ikke har vært i din situasjon). 

Hvis katten er veldig aktiv finnes det noen laser leker som man bare kan sette på et bord eller lignende så aktiviserer katten seg selv. Urinering vet jeg ikke om noe gode måter å få slutt på dessverre, og medisineringen kommer man vel heller ikke utenom.

Har du vært innom flere vetrinærer? Vetrinæren du bruker er sikkert flink, men noen ganger hjelper det å få et nytt syn av en annen klinikk. 

Veldig vanskelig situasjon kan jeg tenke meg.

Anonymkode: f4bd7...87b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den katten lider og vil få det bedre i kattehimmelen. 

Anonymkode: 50167...1d4

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du si det uten å ha sett katten eller undersøkt den, bare utfra ett innlegg?

Medisineringen hadde ikke vært vanskelig for meg, har en katt som blir regelmessig medisinert, og vil fortsette med det livet ut. Det går greit, kattepasser vet hvordan hun skal gi medisin, har fått grundig opplæring av meg. 

Markering innendørs hadde vært vanskelig, ville hatt stort fokus på å løse det. Regner med at begge er kastrerte, og at dyrlegen kommer med tips/råd for å finne ut av problemet. Har du prøvd Feliway?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke avliving bør være et alternativ når det er på grunn av at kattene er en plage for deg, kun hvis de er en stor plage for seg selv. Og da mener jeg stor fysisk og/eller mental lidelse, ikke enkle atferdsproblemer, alderssvekkelse etc. (Jeg synes eutanasi er altfor hyppig brukt også på svekkede dyr, men det er kanskje en annen diskusjon.)

Kan det hende noe at de rett og slett ikke trives sammen? Prøv å omplassere den ene. Vær åpen om at det er en problematisk katt for deg, for det er faktisk en del ildsjeler som trives med å rehabilitere katter og legge til rette for at de skal blomstre tross vanskeligheter. Dyrebeskyttelsen kan også ta seg av problemkatter. 

Blir ikke den andre bedre av dette, så omplasser den også. Og jeg anbefaler deg ikke å skaffe deg katt igjen, for dette hørtes ikke bra ut, om jeg skal være ærlig... 

Anonymkode: 60b51...3c4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har to katter. Fikk den ene først, så etter et år en til - for tenkte de ville ha godt av hverandres seskap. De er av en meget sosial rase.

Katt nr to har vært sjuk siden den kom - ikke noe alvorlig eller som gjør at den mistrives, men utallige antibiotikakurer og øyedråper. Tett oppfølging av veterinær. Ikke noe ser ut til å hjelpe egentlig. Tatt masse prøver etc.Det siste nå er astmamedisin 3 ggr for dgen. Synes ikke det funker heller. Får jo ikke reist bort på overnatting noen gang, ferier kan jeg vel se langt etter pga medisineringen.

Så starter pissinga inne. Både fra den ene og den andre. Fra den sjuke pga uvi og restlukt selv om jeg har vaska - fra den andre tror jeg det er litt sjalusi,lukt og lite oppmerksomhet. Den sjuke er av en helt annen personlighet - den er veldig mye tiden, ståk og bråk, futt og fart,høyt og lavt.. Stjeler mye tid og oppmerkomhetpå generell basis. Og det er den som pisser mest inne. Den eldste bruker ikke kattedo engang, for de går inn/ut som de vil, og den foretrekker blomsterbed til slikt.

Sofaen er utpissa, gulvtepper,dyner, kurver med bretta rent tøy det samme etc. Det stinker og det blir dyrt med rens og kjøp av nytt. 

Så hvor langt skal man strekke seg før det er allment godkjent å avlive en katt?

Omplasser dem, hver for seg? 

AnonymBruker
Skrevet

Her vil du få mange ulike svar,men jeg synes at dette er noe du må kjenne på selv.

For meg personlig,så mener jeg at om man stort sett har prøvd alt, og også prøvd å omplassere,at det da er greit å vurdere om avliving vil være det beste for både deg og katten(e).

Det er jo faktisk ikke så enkelt å få omplassert en katt selv om flere fremstiller det som om det alltids er en ildsjel som kan ta hånd om en katt. Ildsjelder har gjerne huset fullt allerede,og det er ikke bare å få inn enda en katt.

Andre vil gjerne ikke ha katt med et problem og spesielt ikke når det er kattunger rundt hvert eneste hjørne.

Vi har også en katt som kan både tisse og bæsje inne. Hun er engstelig av seg,og forandringer er velkomment der i gården. Nå har vi funnet en halvveis ok løsning på problemt,men fortsatt er det ganske slitsomt til tider. Vi har to andre katter også,og har vært inne på tanken om å avlive. Det har vi ikke klart. Vi er rett og slett for glade i dem. Vi har også prøvd å omplassere,men det var ikke så enkelt og etter det har vi ikke prøvd igjen.

Anonymkode: 952c7...c3c

AnonymBruker
Skrevet

På internett er det ikke akseptert å avlive katt pga dette, men i når du snakker med virkelige mennesker er aksepten høy. Det er ingen som synes det er greit å å leve i en kattedo i femten år. Hvilket er alternativet når alle medisinske grunner er skjekket. Og for å omplassere en katt som tisser inne må man lyve, noe som er ugreit ovenfor ny eier. Katten har det åpenbart ikke godt den heller når den holder på sånn, katter er egentlig renslige dyr. 

Jeg hadde avlivd fort, for at ikke adferden skal smitte over på katten du har, og heller skaffet meg en ny. Det er jo ikke mangel på katter her i landet, og det avlives friske katter daglig, så det er mer fornuftig å avlive de med så store adferdsproblemer at de ikke kan bo i hus, og gi muligheten til en annen katt som er sunn og veltilpasset. 

Anonymkode: f3bcc...852

• Liker 4
Skrevet

Du har tatt katten til veterinær og sjekket at den ikke har for eksempel uvi? Jeg ville avlivet den siden det tyder på at den har smerter. En katt som ikke lar seg omplassere, det sier vel seg selv? Men full sjekk hos veterinær først.

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På internett er det ikke akseptert å avlive katt pga dette, men i når du snakker med virkelige mennesker er aksepten høy. Det er ingen som synes det er greit å å leve i en kattedo i femten år. Hvilket er alternativet når alle medisinske grunner er skjekket. Og for å omplassere en katt som tisser inne må man lyve, noe som er ugreit ovenfor ny eier. Katten har det åpenbart ikke godt den heller når den holder på sånn, katter er egentlig renslige dyr. 

Jeg hadde avlivd fort, for at ikke adferden skal smitte over på katten du har, og heller skaffet meg en ny. Det er jo ikke mangel på katter her i landet, og det avlives friske katter daglig, så det er mer fornuftig å avlive de med så store adferdsproblemer at de ikke kan bo i hus, og gi muligheten til en annen katt som er sunn og veltilpasset. 

Anonymkode: f3bcc...852

Enig. Lurer på om disse som mener at det bare er å omplassere noen gang har prøvd dette,og vet hvor vanskelig det. Ikke akkurat som det er masse ildsjeler som bare sitter og venter på å overta katten.

Anonymkode: 952c7...c3c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vel. Det er ikke så mye jeg klarer å sette sammen ut i fra det du skriver her. Jeg forstår ikke helt hva katten har slitt med av sykdom og for hva antibiotikakurene har vært for. Har katten astma eller får han astmamedisin for annen grunn?. Er det kortison han får? Kortison kan virke maskerende på andre infkesjoner i kroppen da det setter ned immunorsvaret. Hvis katten har UVI så må man passe litt ekstra på dette.

Jeg hadde personlig gått igjennom alt av historie som gjelder veterinærbesøk, behandlinger, sykdom, symptomer katten har vist på sykdom, endring i adferd, når, hva, hvor lenge osv.

At en katt tisser over alt er kattens måte å si ifra om at noe er galt, enten psykisk eller psykologisk.

Jeg ville tippet pus har vondt et sted. Får han i seg nok vann? Får han diettfor? At katten får riktig mat, og rikelig med vann er kjempeviktig og teller minst like mye som å få medisisnk behandling. Spesielt om han sliter med UVI så må han få hjelp til å rense ut bakteriene, og derfor er det han han holder seg dehydrert superviktig. 

Anonymkode: be7f8...21c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Pusen har det IKKE vondt på noe vis - den er full av liv og spillopper:) Spiser og drikker som den skal.Den er dog plaga med kronisk luftveisinfeksjon, kronisk tett i nesa og har mye øyeinfeksjoner. Det meste av prøver er tatt, og får nå astmamedisin. Den har hatt uvi en gang, ble behandlet og deretter frisk. Den tissa litt i sofaen da den hadde uvi. Lukta er nesten umulig å bli kvitt. Nå det er sagt, mistenker jeg det er den FRISKE katten som pisser overalt, enda den ikke benytter seg av kattedo til daglig, men gjør slikt ute. Jeg mistenker at den gjør det fordi det lukter fra før og/eller føler seg oversett av oss, siden det er så mye styr med den andre. Veit ikke.

Men jeg må ha ny sofa, thats for sure...

Skrevet

Mistenker? Du vet ikke hvilken av kattene som markerer? Så den gjør det ikke når du/dere er til stede?

Har de faste steder de går på do inne? Er det noe som skjer hver dag? Har den friske katten blitt sjekket for sykdommer?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

her inne må du ikke finne på å spørre om sånne ting. her skal du ikke avlive før katten er lam i bakbeina, ligger med kramper flere ganger om dagen eller har andre vondter. men å avlive en katt på grunn av psyken dems er fy fy. 

Anonymkode: 64e84...995

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte avliving da jeg leste det første innlegget, men etter det andre innlegget tenker jeg at hvis du kunne låne bort den friske katten en periode og forsøke å toalettrene den andre stakkaren mens du kjøper ny sofa, så vil det kanskje løse seg?

Virker det som om de trives sammen?

(Jeg vil forresten ikke dømme deg hvis du kvitter deg med den syke pusen, enten ved omplassering eller avliving)

Anonymkode: 2df34...192

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bc. Det er TS lider her, høres ut som mindre plager for katten, den er tydeligvis aktiv.  Det er uetisk å avlive dyr pga egoisme 

Anonymkode: 58d6c...292

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

her inne må du ikke finne på å spørre om sånne ting. her skal du ikke avlive før katten er lam i bakbeina, ligger med kramper flere ganger om dagen eller har andre vondter. men å avlive en katt på grunn av psyken dems er fy fy. 

For et ufyselig iskaldt svar.    Kramper av smerte er det få som tåler men om du gadd å åpne hjertet ditt+ få med deg mer om dyrehold så ville du se katter og hunder som lever  BRA OG LYKKELIG uten alle lemmer, blinde etc. Hunder som har knust bakben, mangler ben osv har "rullestoler" og lignende. MEN det krever øk.ressurser  (99.99999 i Norge har det og ikke minst et godt hjerte. Opplys deg selv for pokker!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det er kjipt. Har selv et dyr som krever sitt. I 1 år var det et helvetes regime. Veterinæren sendte med 7 tettskrevne sider med alt som skulle gjøre samt en bunke resepter. Brukte 30-60 min morgen og kveld (tok lenger og lenger tid etterhvert som dyret blei dritlei alt maset). Det var i tillegg smittsomt så ingen kennel eller besøk, og når vi skulle no sted måtte vi skifte klær og antibac. Ikke ble det noe sosialisering heller. 

Nå er det heldigvis over. Fortsatt visse ting som må gjøres og piller livet ut, men betraktelig mye mindre. Poenget er at ting kan bli bra med innsats.

Anonymkode: b8be7...d12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner det er kjipt. Har selv et dyr som krever sitt. I 1 år var det et helvetes regime. Veterinæren sendte med 7 tettskrevne sider med alt som skulle gjøre samt en bunke resepter. Brukte 30-60 min morgen og kveld (tok lenger og lenger tid etterhvert som dyret blei dritlei alt maset). Det var i tillegg smittsomt så ingen kennel eller besøk, og når vi skulle no sted måtte vi skifte klær og antibac. Ikke ble det noe sosialisering heller. 

Nå er det heldigvis over. Fortsatt visse ting som må gjøres og piller livet ut, men betraktelig mye mindre. Poenget er at ting kan bli bra med innsats.

Anonymkode: b8be7...d12

Nettopp! Dyr er et stort ansvar og det krever innsats. Håper ikke TS lytter til de som sier DREP DREP DREP når TS sier katten er aktiv og ikke virker å ha vondt.  Godt å høre du har tatt så godt vare på dyret ditt-:). Vi har deres liv i våre hender, vi må behandle de med kjærlighet og respekt.  Det kommer en dag vi må ta farvel , man må ta den tunge avgjørelsen , men man skal ikke pushe den grensen pga rendyrket egoisme 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et ufyselig iskaldt svar.    Kramper av smerte er det få som tåler men om du gadd å åpne hjertet ditt+ få med deg mer om dyrehold så ville du se katter og hunder som lever  BRA OG LYKKELIG uten alle lemmer, blinde etc. Hunder som har knust bakben, mangler ben osv har "rullestoler" og lignende. MEN det krever øk.ressurser  (99.99999 i Norge har det og ikke minst et godt hjerte. Opplys deg selv for pokker!

det er fakta at man ikke kan spørre om sånne ting her inne. så klart veit jeg at mange dyr lever godt med skader. men her inne så skal aldri et dyr avlives med mindre det har kraftige smerter, å da skal man helst ha prøvd å dope ned dyret til det ugjenkjennelige først. dødt dyr lider ikke. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...