Gå til innhold

Kunsten å være pretensiøs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Rask innlæring i det å være pretensiøs? Jeg vet jo hva det er, men tips og triks? Ikke spør om årsaken ;)

Eksempler på setninger/oppførsel eller ord og uttrykk som blir regnet for å være pretensiøse? 

Anonymkode: d8807...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tips: jug. Fortell alle (og deg selv) at du er et unikum, men ikke har bevis på det fordi verden er så ignorant overfor ditt talent. :laugh:

Anonymkode: 419fb...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips: jug. Fortell alle (og deg selv) at du er et unikum, men ikke har bevis på det fordi verden er så ignorant overfor ditt talent. :laugh:

Anonymkode: 419fb...13e

Hehe.. men jeg trenger eksempler, ligger jo i "språk", så jeg tenkte mer på bestemte ord og uttrykk, enkelte historiske personer eller litterære verk som utpeker seg som noe en pretensiøs person ofte vil peke mot og sikte til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes norske filmer tidvis kan være litt pretensiøse. For eksempel serien Mammon. Den skal liksom være så utrolig virkelighetsnær og spennende. Men for meg så blir det helt omvendt. Det blir ikke troverdig. Skuespillerne overspiller, plottet blir kunstig og hele veien små ting som ikke stemmer. For meg så blir serien nettopp det ordet pretensiøs stammer fra,- "pretend".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start setninger med ordene "Du vet...." etterfulgt av noe helt opplagt, eller en skikkelig klisjé (gjerne begge), selvfølgelig fremlagt i et tonefall som sier at du har tenkt det ut helt selv og er den første på planeten som har vært inne på tanken.

Eks:

"Du vet....å gjøre mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg, det er løsningen."

Finn også frem noen litt obskure band som selger 100 kopier av platene sine, skryt hemningsløst av dem og proklamer at alle andre band er sellouts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Leeloo skrev:

Start setninger med ordene "Du vet...." etterfulgt av noe helt opplagt, eller en skikkelig klisjé (gjerne begge), selvfølgelig fremlagt i et tonefall som sier at du har tenkt det ut helt selv og er den første på planeten som har vært inne på tanken.

Eks:

"Du vet....å gjøre mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg, det er løsningen."

Finn også frem noen litt obskure band som selger 100 kopier av platene sine, skryt hemningsløst av dem og proklamer at alle andre band er sellouts.

:fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og studer Ari Behn! Jeg skal ikke påstå at han faktisk er pretensiøs, kjenner ham ikke, men han har en tidvis veldig pretensiøs måte å snakke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, FayFerner skrev:

Jeg synes norske filmer tidvis kan være litt pretensiøse. For eksempel serien Mammon. Den skal liksom være så utrolig virkelighetsnær og spennende. Men for meg så blir det helt omvendt. Det blir ikke troverdig. Skuespillerne overspiller, plottet blir kunstig og hele veien små ting som ikke stemmer. For meg så blir serien nettopp det ordet pretensiøs stammer fra,- "pretend".

Det stemmer, det er mye norsk som blir "kleint" å se på nettopp på grunn av det du beskriver her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Bare snakk som om du er bedre enn alle andre, opphøy deg selv. Ha ovenfra og ned holdning. Skryt hemningløst av egne talenter og evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstilt, innbilsk, oppstyltet, pompøst. Ingen av ordene er synonymt med pretensiøs, men kan ofte være beskrivende for pretensiøs oppførsel eller språk.

Det finnes f.eks en del eksempler på folk som fører et pretensiøst språk her på forumet. Typiske tegn er kronglete formuleringer med store ord man ikke fullt og helt behersker som skal gi skinn av dybde og seriøsitet. 

Dette er kanskje litt på siden av hva som anses som pretensiøst, men jeg synes en del forslitte ord og vendinger kan høres pretensiøse ut som når folk "nyter en bedre middag" og gjerne da med "noe rødt i glasset". Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er også viktig å nevne at du likte diverse band og filmer før de ble populære. Gjerne si at ting ofte blir litt for mainstream for deg når noen foreslår noe.

Anonymkode: bec94...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Leeloo skrev:

Eks:

:fnise::fnise: ho ho, fantastisk eksempel!! Punchliner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Snakk om bøker du har lest, og la det skinne gjennom at du ser ned på alle som ikke har hørt om/lest de. Det viktigste å få frem i forbindelse med litteratur er om du syntes de gjorde seg best på originalspråket, eller om oversettelsen holder mål.

-Bruk ordet "vitterlig" mye.

- Velg alltid det lengste ordet. "Tilstrekkelig" fremfor "nok", "vidunderlig" fremfor "bra" osv.

Vær beskjeden og ydmyk, samtidig som du lar det skinne gjennom at du ser på deg selv som bedre enn andre, og at ydmykheten stammer fra medynk over at andre ikke er like priviligerte som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke pretensiøst å ha lest mange bøker. Det virker mye mer pretensiøst når det skinner gjennom at du IKKE har lest bôkene du prøver å gi inntrykk av å ha lest. Eller om det går frem at du har lest dem for å ha lest dem.

Anonymkode: 89522...da1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...