AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #1 Skrevet 4. august 2016 Kjøpte bolig for et par dager siden. Ble opplyst om at boligen skal utlyses til forkjøp. Har sjekket nettsidene, men den er enda ikke kommet for utlysning. Jeg lurer på om dette er vanlig og om det er lov å utsette? Jeg trodde det var vanlig å utlyse gjerne dagen etter salget. Ofte skal jo boligene utlyses 5-7 dager. De som vet at boligen har lagt for salg, er solgt og vet det er forkjøpsrett har jo nå enda flere dager på seg til å bestemme seg. Anonymkode: 81f7d...264
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #2 Skrevet 4. august 2016 Det kommer helt an på hvilket boligbyggelag boligen tilhører. Noen har bare en eller to timers telefontid en gang for uken for å ta i mot melding om forkjøpsrett. Andre tar i mot mail/fax og atter andre tar i mot fortløpende melding fra meglerne. Hvorfor spør du her uten å opplyse om viktige ting som bbl så du kan få svar på det du spør om, eller kontakter bbl? Anonymkode: 15dfc...849
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #3 Skrevet 4. august 2016 Åja, nå ser jeg, det er et filosofisk spørsmål! Anonymkode: 15dfc...849
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #4 Skrevet 4. august 2016 Kan noen flytte tråden? Ts Anonymkode: 81f7d...264
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #5 Skrevet 4. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på hvilket boligbyggelag boligen tilhører. Noen har bare en eller to timers telefontid en gang for uken for å ta i mot melding om forkjøpsrett. Andre tar i mot mail/fax og atter andre tar i mot fortløpende melding fra meglerne. Hvorfor spør du her uten å opplyse om viktige ting som bbl så du kan få svar på det du spør om, eller kontakter bbl? Anonymkode: 15dfc...849 Spør fordi jeg håper noen har erfaring med dette. Mail er sendt, men har enda ikke fått svar og vet ikke hvor lang tid de bruker på å svare. Boligen har vært utlyst på finn.no tidligere, men ikke utlyst på forkjøp. Anonymkode: 81f7d...264
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #6 Skrevet 4. august 2016 Dette gjøres på flere måter: Utlysning via flyers til de som kan benytte seg av forkjøpsrett. Utlysning på internside for store boligbyggelag (de benytter ofte anledningen til å legge ut utlysningen før salget). Er det mulig at den har vært utlyst på forhånd og at de nå snakker med de som meldte seg? Anonymkode: 0fe5a...601
Akay Skrevet 4. august 2016 #7 Skrevet 4. august 2016 Boligbyggelagene har en fast dag i uken de legger ut nye på. Dette gjelder hvertfall de i stavanger. Her tror jeg det ene bruker tirsdag og det andre fredag. Så skal de ligge ute en uke. Jeg har solgt flere brl tidligere og alltid passet på å forhåndsutlyse da dette er best både for kjøper og hvertfall for selger. Dersom man forhåndutlyser så må kjøper være klar over objektets adresse for å kunne vise interesse. Positivt for selger da ved forhåndsutlysning så må de andre interreserte partene faktisk by og ikke sitte på gjerdet å vente til andre er ferdig med å by for å så bare "ta det" på ansennitet. Jeg har tatt 2 stk tidligere på ansennitet bare fordi jeg har visst at det nesten er umulig å overgå min arvede ansennitet..
Atea Skrevet 4. august 2016 #8 Skrevet 4. august 2016 Trodde alle boligene ble lagt ut til forkjøpsrett. De annonserer det ikke, så sjekk hjemmesiden til borettslaget / obos evt. osv. De utlyser forkjøpsrett før visning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå