AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #1 Skrevet 4. august 2016 Det er dårlig stemning hjemme etter at jeg tok opp noe som har irritert meg en stund... Og mannen mener at jeg er både urimelig og urettferdig. Han og broren har overtatt hytta etter foreldrene. De har ingen avtaler om hvem som skal bruke hytta når eller hvem som skal utføre diverse vedlikehold, og det er dette jeg irriterer meg over. Fordi broren bor lengre unna (Vi bruker cirka tre timer på turen dit, broren omtrent det dobbelte.) så har han og familien førsteretten til å bruke hytta når de vil. Slik har det "alltid" vært. De siste årene har det vært slik at de har vært på hytta fra St.hans-tider og til ut i august. Om de ikke har brukt den sammenhengende selv, så har barn/svigerbarn og barnebarn vært der. Da jeg tok opp dette nylig, hisset mannen seg opp og mente jeg er både urettferdig og urimelig. Han skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan unne broren å bruke hytta om sommeren, det er jo da de har ferie. Eh... De er pensjonister, det er ikke vi. VI har også ferien vår om sommeren, men har altså ikke mulighet til å bruke hytta da. I og med at broren har så lang vei dit, er det ikke så aktuelt for dem å bruke den elles i året, så vi har mulighet til å reise dit i helgene ellers - sier mannen min. Det gjør vi også, av og til. Men jeg er blitt lei av å bruke mye av tiden der oppe til å ordne det som må ordnes av rydding, tømme utedo, måke snø av tak, hugge ved... og aldri kunne reise opp dit bare for å slappe av. De har nemlig ferie når de er deroppe😝, og bruker ikke tiden på å jobbe. Diskusjonen endte med at han nå reiste opp for å hugge og stable ved. Jeg ble hjemme, og ga klar beskjed om at han kan be broren og kona være med å jobbe litt. Det vet jeg at han ikke kommer til å gjøre, og jeg prøver nå å ikke ha dårlig samvittighet for at jeg lar ham gjøre jobben helt selv... Men er det så urimelig å dele på sommerferien på hytta? Anonymkode: 609d7...d40
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #2 Skrevet 4. august 2016 Jeg synes ikke du er urimelig. Skal man dele på en hytte må jo også sommeren deles. Virker ikke som mannen din har noe særlig interesse av å bruke hytta? Book en uke på ei hytte et annet sted! Anonymkode: 7737a...942 24
EvaLena Skrevet 4. august 2016 #3 Skrevet 4. august 2016 Jeg er helt enig med deg, TS. Ikke ha dårlig samvittighet for at du mener det du gjør. La mannen din gjøres som han vil og er det å hugge/stable ved så Ok. Samtidig så har du nok ikke mye å si om denne hytta, siden du ikke er eier av den. Brødrene får gjøre hva de vil med den, men de gangene du er der, så kos deg med å slappe av. 7
LittleBabyBlue Skrevet 4. august 2016 #4 Skrevet 4. august 2016 Nei du er ikke urimelig. Høres mer som om dere er tjenestefolk som tilrettelegger ferien for broren m/familie. Det her er ikke å dele en hytte, men å legge beslag på ei hytte. Du skal ikke ha dårlig samvittighet fordi du ikke vil være med på dette lenger. Vil mannen din tømme do, hugge ved osv på broren sin hytte (blir jo det når dere ikke har noen råderett over den), så la han, men han kan ikke forvente at du skal gjøre det samme. Enten får dere være voksne mennesker å snakke om dette alle sammen, leve med det eller droppe hytta helt og holdent. Har du vurdert å bare ikke dra på hytta en periode? Når mannen din må gjøre alt aleine og ingen vil dra dit med han så kan det hende han ser det urimelige med det og sier ifra. Regner med at du er den som prøver å gjøre det hyggelig når dere er der for å jobbe. Personlig synes jeg 3 timer er for lang reisevei for en helgtur på hytta. Med litt kø blir det 1 dag på hytta. 15
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #5 Skrevet 4. august 2016 Mitt svar forutsetter at eierbrøken er 50/50. Du er slett ikke urimelig. Avstand til hytta er ikke et argument, slik jeg ser det. Det bør opprettes en ordning hvor dere fordeler hytta likt gjennom året, dvs. likt antall helger/uker. Slike avtaler har jeg sett selv og da er det gjerne slik at sommeren deles i to: 1. juni til 15. juli og 16. juli til 31. august. Man bytter sommerperioden annethvert år, slik at det blir sen/tidlig sommer på hytta annethvert år. Det samme med jul, påske og vinterferie - det rullerer fra år til år. Samtidig bør det også opprettes en "hyttekonto" hvor begge brødrene setter inn likt beløp månedlig, til kostnader som strøm, kommunale avgifter, evt eiendomsskatt og vedlikehold/reparasjoner. Det er en selvfølge at begge familier utfører arbeid på hytta slik at ikke du og din mann er "vaktmestre" for den andre familien. Det å tømme utedo er noe herk og ikke noe den andre familien skal slippe. Et forslag er å bestemme at utedoen skal tømmes på bestemte tidspunkt i løpet av året, f.eks i uke 32. På den måten er det noe som begge brødrene/familiene MÅ gjøre annethvert år, om man går for en deling av sommeren slik jeg nevnte. Dersom hytta fortsetter å være en kilde til irritasjon og krangel, ville jeg vurdert å tilby broren å kjøpe ut din mann og så kan dere heller kjøpe deres helt egne hytte :-) Lykke til! Anonymkode: b16a5...daf 31
Macro Skrevet 4. august 2016 #6 Skrevet 4. august 2016 Her er det bare å begynne å bygge ei hytte til. Så vet alle hva som gjelder og hva de har ansvar for. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #7 Skrevet 4. august 2016 Dette må brødrene selv finne ut. Hvis mannen din er fornøyd, må du nesten akseptere det. Å lage bråk, furte, legge press på mannen din for å endre ting, kan være veien til en skikkelig vond familiekrangel og kanskje brudd mellom brødrene. Ikke gjør det! En materiell ting som ei hytte er ikke verdt å ødelegge familien for. Hvis mannen din er misfornøyd med ordningen, kan du støtte og gi råd. Anonymkode: 7d46f...9e9 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #8 Skrevet 4. august 2016 Hytter, ferieboliger og andre boliger som ikke brukes til permanent beboelse av flere bør ha en flles konto og en felles ordensregelliste. Det trengs vedlikehold, reperasjoner og fornyelser. Om en av partene foretrekker å hugge ved selv, så får den andre parten bidra med å kjøpe tilsvarende andel sekker med ved, som et eksempel. Det er neppe noe som skaper mer gnisninger enn denne typen fordeling av eiendom som er på fellesen. Anonymkode: cb63d...dba
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #9 Skrevet 4. august 2016 Nei, du er ikke urimelig. Jeg har hatt hytte i årevis og har abnnert på både Hytteliv og Hyttemagasinet i sikkert 10 år. Med jevne mellomrom kommer det artikler som tar opp problem som det du beskriver. Det anbefales på det sterkeste å lage en skriftelig avtale på både når hytta skal brukes, hvordan ferier skal deles og hvordan ting må gjøres på dugand og kostnadsfordeling. Mener på at i et av de bladene som er ute nå står det om nettopp dette. Jeg hadde ikke akseptert at bror og svigerinne skal ha hele sommeren, det mest naturlige er vel å dele fellesferien i to, og så tar den ene broren en uke før fellesferien og den andre broren tar de to siste ukene i fellesferien samt en uke til. Det er helt urimelig at broren skal ha hytta hele sommeren og ikke bidra noe til duganden. Foreslår at du viser mannen din denne tråden og står på kravene dine! Lykke til Anonymkode: db636...5ab 1
Serafina. Skrevet 4. august 2016 #10 Skrevet 4. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt svar forutsetter at eierbrøken er 50/50. Du er slett ikke urimelig. Avstand til hytta er ikke et argument, slik jeg ser det. Det bør opprettes en ordning hvor dere fordeler hytta likt gjennom året, dvs. likt antall helger/uker. Slike avtaler har jeg sett selv og da er det gjerne slik at sommeren deles i to: 1. juni til 15. juli og 16. juli til 31. august. Man bytter sommerperioden annethvert år, slik at det blir sen/tidlig sommer på hytta annethvert år. Det samme med jul, påske og vinterferie - det rullerer fra år til år. Samtidig bør det også opprettes en "hyttekonto" hvor begge brødrene setter inn likt beløp månedlig, til kostnader som strøm, kommunale avgifter, evt eiendomsskatt og vedlikehold/reparasjoner. Det er en selvfølge at begge familier utfører arbeid på hytta slik at ikke du og din mann er "vaktmestre" for den andre familien. Det å tømme utedo er noe herk og ikke noe den andre familien skal slippe. Et forslag er å bestemme at utedoen skal tømmes på bestemte tidspunkt i løpet av året, f.eks i uke 32. På den måten er det noe som begge brødrene/familiene MÅ gjøre annethvert år, om man går for en deling av sommeren slik jeg nevnte. Dersom hytta fortsetter å være en kilde til irritasjon og krangel, ville jeg vurdert å tilby broren å kjøpe ut din mann og så kan dere heller kjøpe deres helt egne hytte :-) Lykke til! Anonymkode: b16a5...daf Veldig enig i dette! Å ha et sett med regler man forholder seg til er viktig for å unngå mest mulig irritasjon og at felleseiet skal fungere best mulig. Det er også veldig vanlig å fordele sommer, jul, påske og andre langhelger og rullere dette hvert år. Dessverre for deg er det mannen din og broren hans som bestemmer, men jeg vil anta du bruker både mye tid og av felles penger på hytta og derfor har "rett" til å snakke med mannen din om fordelingen. Jeg synes det er fullstendig urimelig at broren bare flyter gjennom hyttelivet og kan gjøre som han vil når dere står på pinne for dem. Jeg tror jeg hadde villet blitt kjøpt ut av hele hytteopplegget og eventuelt fått en egen hytte.
FayFerner Skrevet 4. august 2016 #11 Skrevet 4. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du er ikke urimelig. Jeg har hatt hytte i årevis og har abnnert på både Hytteliv og Hyttemagasinet i sikkert 10 år. Med jevne mellomrom kommer det artikler som tar opp problem som det du beskriver. Det anbefales på det sterkeste å lage en skriftelig avtale på både når hytta skal brukes, hvordan ferier skal deles og hvordan ting må gjøres på dugand og kostnadsfordeling. Mener på at i et av de bladene som er ute nå står det om nettopp dette. Jeg hadde ikke akseptert at bror og svigerinne skal ha hele sommeren, det mest naturlige er vel å dele fellesferien i to, og så tar den ene broren en uke før fellesferien og den andre broren tar de to siste ukene i fellesferien samt en uke til. Det er helt urimelig at broren skal ha hytta hele sommeren og ikke bidra noe til duganden. Foreslår at du viser mannen din denne tråden og står på kravene dine! Lykke til Anonymkode: db636...5ab Signerer denne fra a til å.
exictence Skrevet 4. august 2016 #12 Skrevet 4. august 2016 (endret) 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette må brødrene selv finne ut. Hvis mannen din er fornøyd, må du nesten akseptere det. Å lage bråk, furte, legge press på mannen din for å endre ting, kan være veien til en skikkelig vond familiekrangel og kanskje brudd mellom brødrene. Ikke gjør det! En materiell ting som ei hytte er ikke verdt å ødelegge familien for. Hvis mannen din er misfornøyd med ordningen, kan du støtte og gi råd. Anonymkode: 7d46f...9e9 Vi går visst mot strømmen. Jeg er enig med dette. Men synes det er galt at du gjør så mye arbeid. Det skal fordeles. Slapp av du og når du føler at du har gjort ditt. Endret 4. august 2016 av exictence 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #13 Skrevet 4. august 2016 Du er ikke urimelig. Anonymkode: 6fec2...f3f
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #14 Skrevet 4. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er dårlig stemning hjemme etter at jeg tok opp noe som har irritert meg en stund... Og mannen mener at jeg er både urimelig og urettferdig. Han og broren har overtatt hytta etter foreldrene. De har ingen avtaler om hvem som skal bruke hytta når eller hvem som skal utføre diverse vedlikehold, og det er dette jeg irriterer meg over. Fordi broren bor lengre unna (Vi bruker cirka tre timer på turen dit, broren omtrent det dobbelte.) så har han og familien førsteretten til å bruke hytta når de vil. Slik har det "alltid" vært. De siste årene har det vært slik at de har vært på hytta fra St.hans-tider og til ut i august. Om de ikke har brukt den sammenhengende selv, så har barn/svigerbarn og barnebarn vært der. Da jeg tok opp dette nylig, hisset mannen seg opp og mente jeg er både urettferdig og urimelig. Han skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan unne broren å bruke hytta om sommeren, det er jo da de har ferie. Eh... De er pensjonister, det er ikke vi. VI har også ferien vår om sommeren, men har altså ikke mulighet til å bruke hytta da. I og med at broren har så lang vei dit, er det ikke så aktuelt for dem å bruke den elles i året, så vi har mulighet til å reise dit i helgene ellers - sier mannen min. Det gjør vi også, av og til. Men jeg er blitt lei av å bruke mye av tiden der oppe til å ordne det som må ordnes av rydding, tømme utedo, måke snø av tak, hugge ved... og aldri kunne reise opp dit bare for å slappe av. De har nemlig ferie når de er deroppe😝, og bruker ikke tiden på å jobbe. Diskusjonen endte med at han nå reiste opp for å hugge og stable ved. Jeg ble hjemme, og ga klar beskjed om at han kan be broren og kona være med å jobbe litt. Det vet jeg at han ikke kommer til å gjøre, og jeg prøver nå å ikke ha dårlig samvittighet for at jeg lar ham gjøre jobben helt selv... Men er det så urimelig å dele på sommerferien på hytta? Anonymkode: 609d7...d40 Mine foreldre spurte om jeg og min bror ville overta en båt sammen. Så kunne vi bruke den når vi hadde mulighet. Jeg veit at det ville ført til at bror brukte båten og jeg måtte fikse problemene (jeg er mekaniker) så jeg sa nei. De valgte og selge båten å dele pengene mellom oss. Vi har i tillegg en hytte som jeg om min bror kommer til å arve. Når den tid kommer så må jeg kjøpe ut han eller så får han kjøpe ut meg. det kommer til å bli samme sak. Om vi klarer å holde dette rettferdig så har han en kone og jeg en kone. Og de er som regel ikke så runde i kantene. I neste generasjon er det mine barn og brors barn. Det er bare en mulig utgang for oss ihvertfall , selge og del pengene før det oppstår konflikter. "Alle" har nok å drive med til daglig og det vil alltid være noen som yter og andre som nyter. Anonymkode: b66d4...c16 1
Carrot Skrevet 4. august 2016 #15 Skrevet 4. august 2016 Jeg syns ikke du er urimelig eller urettferdig, tvert imot syns jeg mannen din er for ettergivende - noe broren og familien tjener på. Her ville jeg meldt meg ut, latt være å dra på hytta og overlatt til mannen å styre den slik han ønsker. Om han vil dra for å opptre som vaktmester og bank (jeg regner med han dekker utgiftene til det han fikser og ordner også på toppen) så får det være hans avgjørelse, men det ville ikke gått av felles penger hvis det var min mann. På den andre siden skjønner jeg at han reagerer negativt om det "alltid" har vært slik og du ikke har sagt fra før nå - kan være frustrerende å være den som føler seg "angrepet" og i en slik setting føler kanskje mannen din seg litt angrepet, samtidig som han kanskje oppfatter dette angrepet også mot sin bror osv osv.. Familie er alltid vrient, men verre når man skal eie noe sammen uten klare retningslinjer for fordeling av ansvar og morro..
makkapakka Skrevet 4. august 2016 #16 Skrevet 4. august 2016 det er mulig din mann ikke stoler på at broren klarer å rydde opp i ting på hytta, noen er fødte klodriker, og hvis mannen din liker og ordne opp så hjelper det ikke enn hvor mye du kjefter
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #17 Skrevet 4. august 2016 Arvet hytte på Sørlandet sammen med mine to søsken. Vi søsknene og våre ektefeller reiser ned en helg i mars/april for å åpne hytta og gjøre alt av vedlikehold som trengs. Vi gjør det samme i oktober/september når vi skal stenge. Min sommeren har vi hytta fast to uker hver. Dette bestemmes på våren utifra ferieplanene våre. Det er også ofte to familier er der samtidig utenom disse 6 ukene hvis vi har mer tid i ferien. Vanlige helger sender vi bare mld om når vi finner ut at vi vil ned. Vi er også ofte to familier der i helgene. Langhelger har vi vanligvis hvert vårt år, men er der ofte samtidig. Alt av vedlikehold som kommer utenfor disse helgene deler vi på og vi har en konto som bare brukes på vedlikehold av hytten. Anonymkode: 0d042...43b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #18 Skrevet 4. august 2016 Jeg synes du har full rett til å legge deg opp i dette. Hadde ikke han hatt denne hytta med broren, så hadde dere vel antakelig kjøpt dere en egen hytte? Ergo foreslå det. Enten får dere bli enige og lage regler for hytta slik at du har ei hytte å dra på om sommeren også, ellers så får han be broren kjøpe han ut så dere kan ha en egen hytte. Anonymkode: 708ad...427
Gjest Hausfrau Merkelmor Skrevet 4. august 2016 #19 Skrevet 4. august 2016 (endret) 3 timer siden, LittleBabyBlue skrev: Nei du er ikke urimelig. Høres mer som om dere er tjenestefolk som tilrettelegger ferien for broren m/familie. Det her er ikke å dele en hytte, men å legge beslag på ei hytte. Så tyipsk kvinnelig dette. Skal aldri gjøre noe for andre uten å hevde hvilke martyrer de er. Har det slått dere at han faktisk får god selvfølelse og at det gir han mening å jobbe på hytten, der det bare er en bonus at det er til glede for broren og familien hans? Få litt fred fra kona, gjøre noe nyttig på et sted han har knyttet mange minner til osv. Men selvfølgelig skjønner ikke dere det, som kun er opptatt av at dere har "rett til å ikke bli utnyttet og rett til å ha det godt" osv. Spår at det neste innfallet blir å hevde at det er urettferdig at mannen har en bedre tone med svigerfamilien hennes fordi han har jobbet på hytte deres mens hun måtte gå å surre hjemme. Endret 4. august 2016 av Hausfrau Merkelmor
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #20 Skrevet 4. august 2016 Et øyeblikk siden, Hausfrau Merkelmor skrev: Så tyipsk kvinnelig dette. Skal aldri gjøre noe for andre uten å hevde hvilke martyrer de er. Har det slått dere at han faktisk får god selvfølelse og at det gir han mening å jobbe på hytten, der det bare er en bonus at det er til glede for broren og familien hans? Få litt fred fra kona, gjøre noe nyttig på et sted han har knyttet mange minner til osv. Men selvfølgelig skjønner ikke dere det, som kun er opptatt av at dere har "rett til å ikke bli utnyttet og rett til å ha det godt" osv. Spår at det neste innfallet blir å hevde at det er urettferdig at mannen har en bedre tone med svigerfamilien hennes fordi han har jobbet på hytte deres mens hun måtte gå å surre hjemme. Å så typisk kvinnehater, og gudkjelov ikke typisk mann Anonymkode: 6fec2...f3f 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå