Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt brukt barnevogn (brukt av ett barn).  Må jeg kjøpe ny madrass til den? Vi kommer jo til å være i nærheten når barnet sover der, og barnet vil ligge på soveskinn, og ikke være i direkte kontakt med madrassen (eller lakenet som ligger over). Vogna er pent brukt, og madrassen har ingen flekker.

Anonymkode: b4917...620

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det ikke er flekker er fet OK med den du har.

Skrevet

Kan trekket vaskes? Hvis det går, ville jeg vasket det før bruk, men ville ikke kjøpt ny madrass. Vi kjøpte brukt vogn selv, og vasket trekket før bruk.

AnonymBruker
Skrevet

Man er jo i nærheten når barnet sover på brukt madrass i senga også, så det argumentet skjønner jeg ikke. Jeg hadde kjøpt ny madrass. 

Anonymkode: 24056...91c

Skrevet

Barn skal ikke arve madrass. Kjøp ny. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er jo i nærheten når barnet sover på brukt madrass i senga også, så det argumentet skjønner jeg ikke. Jeg hadde kjøpt ny madrass. 

Anonymkode: 24056...91c

Jeg planlegger å sove selv en del av tiden som barnet ligger i senga, og etter hvert skal jo barnet over i et annet rom. Når barnet ligger i vogna trenger jeg med å være våken og i nærheten.

Skrevet

Hvis den ikke har flekker hadde jeg ikke kjøpt ny. Jeg antar at hovedgrunnen til at man ikke skal arve madrasser er fordi de kan bli for myke med tiden. Men de madrassene som er i barnevogna er vel uansett faste/tynne? Det er min erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd og innspill alle sammen. :)

Har lest litt på nettsidene til Landsforeningen uventet krybbedød. Der står følgende: «Det anbefales enten å bruke en ny madrass, eller å ha et vaskbart trekk eller en tynn overmadrass over den brukte madrassen. » Si den vi skal ha skinn over madrassen (blir litt som en overmadrass), så kjøper jeg ikke ny madrass til vogna.

https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod

• Liker 1
Gjest Sunhands
Skrevet
1 time siden, Batteri skrev:

Barn skal ikke arve madrass. Kjøp ny. 

Jeg er enig i dette. Vi har kjøpt så og si alt brukt hittil, med unntak av madrasser. For å forebygge astma og allergi hos barnet er det visstnok viktig at man ikke arver dette. I tillegg er det dette med å forebygge krybbedød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...