Gå til innhold

Antrekk i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har forloveden min og jeg en liten diskusjon pågående.

Vi diskuterer antrekk i bryllup. Jeg mener vi skal skrive "antrekk: mørk dress" i invitasjonen, mens han mener det er unødvendig, og påstår at det har vært alle slags typer dresser i de bryllupene han har vært i tidligere.

Det kan godt hende - men kjære Kg-bruder - hva skriver man da i invitasjonen? "Antrekk: Dress", enkelt og greit?

Og er det vanlig at folk kommer i hvilken som helst dress i et bryllup?

K

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde timeslange diskusjoner med foreldre og svigerforeldre om akkurat dette, og endte med å skrive "Finstasen"! :ler::ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor skrive 'Antrekk' i det hele tatt? Jeg hadde droppet det, folk pynter seg da til bryllup uansett!!

Skrevet

Jeg skjønner ikke poenget med å skrive hva slags antrekk gjestene skal ha på. De kler seg jo fint i de fleste bryllup da-. eller er det meg som er rar? Vi regner faktisk med at folk staser seg opp litt vi, uten at vi trenger si det. n :P

Skrevet

Ja, det er forsåvidt greit det. Men jeg tenker at jeg syns det hadde vært ålreit å få et lite hint i en invitasjon til et bryllup - om det er formelt eller mindre formelt. Jeg syns i hvertfall det er vanskelig å avgjøre hvor mye man skal pynte seg når man skal i selskap.

Men det er mulig det ikke er vanlig å oppgi "antrekk" i dag - jeg har bare plukket det opp fra diverse bryllupsmagasiner - de understreker at man skal oppgi det.

Interessant å høre hva praksisen er! :)

K

Skrevet

Vi skrev mørk dress, og oppdaget at det dessverre likevel ikke er noen selvfølge at folk pynter seg i bryllup. Hos oss kom noen menn i olabukser, og flere jenter i skjørt/topp som nesten ikke hadde vært pent nok til å gå ut på byen i engang...andre jenter kom i kjoler av typen "sexy underkjole" eller bomull-strandkjole.

Noen av de som hadde pyntet seg etter kleskoden følte seg faktisk overpyntet...og mørk dress er jo egentlig ikke så stivt...

Jeg syns det er en fordel å få oppgitt kleskode, rett og slett fordi det er mest praktisk.

Gjest blyg(ikke logget inn)
Skrevet

Hei.

Vi ønsket at det skulle være veldig pyntet, så vi hadde smoking/mørk dress.

Da visste alle hvilket "nivå" de skulle pynte seg på, og jentene var glad det stod slik i invitasjonen, slik at de kunne bruke de flotte lange kjolene sine.

blyg

Skrevet

Vi skrev mørk dress, og er glade for det. For det første var det ikke en eneste av gjestene som ringte og maste om hva de skulle ha på seg, og for det andre klarte så godt som samtlige, bortsett fra en halvsprø onkel, å komme i nogenlunde anstendige klær.

For oss var det aldri aktuellt å la være å skrive antrekk.

Og skulle jeg være så heldig å bli invitert i et bryllup eller lignende ville jeg satt pris på at det ble angitt kleskode.

Skrevet

Og skulle jeg være så heldig å bli invitert i et bryllup eller lignende ville jeg satt pris på at det ble angitt kleskode.

Sånn tenker jeg også! Da slipper man å lure på hvor "mye" man skal pynte seg.

K

Skrevet

vi skriver antrekk : pent vi. :) Håper folk lar olabuksene ligge hjemme. Ellers spiller det egentlig ingen rolle hva folk går i bare jeg får ha på kjolen min :wink:

Skrevet

Mørk dress er jo en kode som sier atskillig mye mer enn "dress", som jo dier fint lite. Mørk dress sier også noe om kvinnens antrekk. Heldigvis blir vi alltid invitert i bryllup med dresskode, så slipper vi å lure.

Skrevet

Jeg forventer faktisk at folk pynter seg når de blir bedt i bryllup. Og vi kjenner jo gjestene våre og VET at de ikke stiller opp i dongri. Synes det blir feil å tvinge folk til å ta på seg akkurrat det vi mener er fint. Vil folk gå i minikjole, javel, så er vi glade for at de kom uansett. Hva har d å betyr hva folk e kledd i? :o

Skrevet

Tror ikke brorparten av befolkningen kjenner til alle disse "kodene" og skikkene som finnes rundt slike anledninger. Hadde jeg skulle giftet meg tror jeg kanskje jeg hadde inkludert et utdrag fra en eller annen skikk-og-bruk-bok i invitasjonen, der det står forklart ting som kan være greit å vite. Det er jo ikke for å være selvhøytidelig eller storforlangende i så fall, det er jo fordi det gjør det hele mye greiere for gjestene.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Vi kommer ikke til å skrive noe, for vi regner med at folk klarer å ta på seg finstasen sin den dagen. Det har de i alle fall klart i de andre bryllupene vi har vært i sammen. :wink:

Skrevet

Eg reknar med at alle greier å ta på seg anstendige klede, og håpar at dei kler seg eter eige ynskje utan å kjenne seg overpynta eller underpynta, anten det er skjørt, ballkjole eller bunad som blir brukt.

Derfor har vi ingen kleskode i vårt bryllup!

(så lenge ingen kjem i brudekjole er eg i grunnen

fornøyd!)

• 2 uker senere...
Skrevet

Synes det er greit med kleskode, har noen på gjestelista som jeg ikke er helt sikker på at klarer å kle seg pent, selv i bryllup. Men hvis det er noen som ikke gidder å kle seg pent, hjelper det vel ikke med dresskode...Ingen skal likevel komme å si; jemmen, vi visste ikke hva vi skulle ha på....! Altså; jeg synes det er helt supert med dresskoder...selv om jeg lurer litt på hva de forskjellige står for...Noe som vet? Hva betyr f.eks. mørk dress for kvinnene? :roll: :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...