Gå til innhold

Hva er det med servitører som tar maten mens gjestsene sitter der?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som jobber som servitør på resturant. Hvorfor er det vanlig at dere tar maten før gjestene er gått fra bordet? Er dette normalt? Det er jo ikke mulig å ta en pause før en servitør kommer å løfter opp fatet ditt og spør om du er ferdig? 

Anonymkode: 50a53...d53

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan legger dere bestikket? 

Legges bestikket samlet på en side så er tommelfinger regel at gjestene er ferdig med å spise. Legges kniven og gaffelen på vær sin side av tallerknen det mottsatte. 

Servitøren er pålagt å spørre for det er slik bransjen er. Noen er kanskje litt for mye på, samtidig regner jeg med at dere som gjester klarer å si nei. En servitør skal ikke ta maten uten å få det bekreftet. 

Anonymkode: 80a90...deb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er fryktelig irriterende. Har jeg betalt for maten, vil jeg gjerne få spise meg mett.

Anonymkode: bfb47...3cd

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes generelt servitører bør vente med å fjerne maten før alle har spist ferdig. Det er i alle fall viktig at de spør før de fjerner. Det er ikke alle som kan reglene angående hvordan bestikket skal legges. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er uforskammet av servitørene. Det er viktig at de forsikrer seg om at alle er ferdigspiste før de rydder vekk. Jeg har også opplevd at servitører rydder vekk tallerkenene for de som er ferdig mens det fortsatt er noen som spiser. Det er veldig ufint. 

Anonymkode: 7fc53...661

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Synes der er fint at de tar den jeg. Så slipper jeg å sitte der med en møkkete tom tallerken. 

Anonymkode: edd1a...973

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Legges bestikket samlet på en side så er tommelfinger regel at gjestene er ferdig med å spise. Legges kniven og gaffelen på vær sin side av tallerknen det mottsatte. 

Servitøren er pålagt å spørre for det er slik bransjen er. Noen er kanskje litt for mye på, samtidig regner jeg med at dere som gjester klarer å si nei. En servitør skal ikke ta maten uten å få det bekreftet. 

Jeg er blitt fratatt maten uten å ha blitt spurt i det hele tatt, eller de har tatt den etter at jeg har svart "Jeg er ikke ferdig med å spise, det er fint hvis du kan la maten stå litt til". Jeg har også blitt fratatt maten uten å ha lagt ned bestikket i det hele tatt. En gang drev jeg faktisk og skar en bit av maten min da servitøren nappa til seg tallerkenen min.

Det finnes massevis av udugelige og frekke servitører, og attpåtil har mange av de nerver til å bli sure når de ikke får tips. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Synes der er fint at de tar den jeg. Så slipper jeg å sitte der med en møkkete tom tallerken. 

Anonymkode: edd1a...973

Problemet er jo ikke at de fjerner tomme tallerkener, men at de fjerner maten folk har betalt for og sitter og spiser av.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjedde med meg i dag. 

Kjæresten min og jeg delte en pizza. Vi hadde et stykke igjen på brettet og kjæresten min hadde et halvt stykke igjen på fatet. Vi pratet sammen og han tok derfor en pause med spisingen. 

Servitøren kommer og begynner å rydde vekk. Synes det er ufattelig frekt. Vi har tross alt betalt for hele måltidet og burde derfor få ha maten i fred helt til vi er ferdige. 

Anonymkode: cf8be...54b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, happiest skrev:

Jeg synes generelt servitører bør vente med å fjerne maten før alle har spist ferdig. Det er i alle fall viktig at de spør før de fjerner. Det er ikke alle som kan reglene angående hvordan bestikket skal legges. 

Bestikk regelen lærte min mor alle sine barn. Noe som  er normalt for mine venner. I den oppdragelsen de fikk og gir sine barn idag. Jeg er 25 og trudde faktisk dette var normal bordskikk folk lærte sine barn. Ikke er jeg servitør, jobber som kokk. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bestikk regelen lærte min mor alle sine barn. Noe som  er normalt for mine venner. I den oppdragelsen de fikk og gir sine barn idag. Jeg er 25 og trudde faktisk dette var normal bordskikk folk lærte sine barn. Ikke er jeg servitør, jobber som kokk. 

Mange servitører kan jo ikke regelen, så da hjelper det lite at gjestene kan den. Dessuten synes jeg det er ekkelt å legge fra meg bestikket mitt rett på bordet når jeg ser at stoler og bord tørkes av om hverandre med samme klut på de fleste restauranter. Må jeg legge fra meg bestikket en stund, foretrekker jeg å legge både kniv og gaffel på servietten eller tallerkenen og forventer likevel å få spise meg mett. Jeg betaler tross alt for maten.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Mange servitører kan jo ikke regelen, så da hjelper det lite at gjestene kan den. Dessuten synes jeg det er ekkelt å legge fra meg bestikket mitt rett på bordet når jeg ser at stoler og bord tørkes av om hverandre med samme klut på de fleste restauranter. Må jeg legge fra meg bestikket en stund, foretrekker jeg å legge både kniv og gaffel på servietten eller tallerkenen og forventer likevel å få spise meg mett. Jeg betaler tross alt for maten.

Legger da ikke bestikket rett på bordet. Du legger bestikket på vær sin side på tallerkenen. Sant at noen servitører ikke kan dette og da er det sjefen som ikke har gitt god nok opplæring. Mine erfaringer er kun fra min jobb, og de restaurantene jeg selv spiser på. Der følger servitørene denne regelen. Jeg er også vokst opp med denne regelen så at dette er en regel som ikke læres i normal bordskikk er litt overraskende å lese. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Til TS: ja, det er frekt. Man spør i det minste om man er forsynt før man begynner å rydde!

Anonymkode: c754a...7be

• Liker 2
Skrevet

Da jeg jobbet som servitør var det mange gjester som mente jeg var treg og lite serviceinnstilt om jeg ikke fjernet tallerkenen deres raskt nok etter de var ferdige. Selv om andre rundt bordet fortsatt spiste. Så jeg begynte å bli mer påpasselig med det, men pleide bare å spørre "vil du jeg skal rydde vekk tallerkenen din?", selv om det heller ikke er god service. 

Men for å være ærlig synes jeg det er litt uhøflig av de som ønsker tallerkenen fjernet mens andre rundt bordet fortsatt spiser, og blir sure om det ikke skjer. I mine øyne er det litt som å gå fra bordet før alle er ferdige. De som fortsatt spiser føler seg sikkert presset til å bli raskt ferdig, og det er jo ikke noe hyggelig. Litt avhengig av type spisested er jo ofte poenget å nyte et bedre måltid i godt selvskap- ikke skyfle innpå noe vomfyll i farta.

Så jeg forstår godt dere som blir irriterte når servitørene (forsøker å) fjerner måten for fort. Men kanskje mange har lignende erfaringer som meg, at det motsatte kan gi inntrykk av dårlig service?

• Liker 3
Skrevet

Generelt syntes jeg det er i orden, men er ikke så glad i at de tar tallerknene før alle er ferdig med å spise.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Trodde det var vanlig at servitøren spurte gjestene om de var forsynt før de tok tallerkenen...

AnonymBruker
Skrevet

Klarer dere ikke si ifra til servitøren hvis de tar maten fra deg? 

Anonymkode: a34d1...a81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer dere ikke si ifra til servitøren hvis de tar maten fra deg? 

Anonymkode: a34d1...a81

Jo, men det hender de tar den likevel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men det hender de tar den likevel. 

Jøss. Har jeg aldri opplevd. Opplever også ytterst sjelden at tallerkenen blir fjernet uten at jeg i hvert fall blir spurt først. 

Anonymkode: 8235c...40e

• Liker 6
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok mange som ikke vet dette lenger. 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...