AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #1 Skrevet 3. august 2016 Vi skal få valp. Men jeg og samboer er svært uenige når det kommer til terskelen for å gå fra valpen.. jeg mener at man bør være hjemme hele dagen, de første dagene til valpen er trygg på sine nye omgivelser. Og trene gradvis på å la den være alene. Begynne med å gå ut fra rommet feks. Jeg er så uheldig at jeg skal jobbe helgen vi får valpen. Samboer er hjemme, men han sier at han ikke har noen problem med å gå fra valpen for å gå på butikken osv. Jeg syns det er helt feil å bare gå fra den så brått. Om det så bare er 10 minutter.... er jeg overbeskyttende eller?! Hva mener dere? Nå vurderer jeg å ringe til jobb å si jeg er syk den helgen fordi jeg ikke orker tanken på at han skal gå fra valpen for å gjøre små ærender..... Anonymkode: 2dd5b...eb7 1
finnbjarne Skrevet 4. august 2016 #2 Skrevet 4. august 2016 Jeg hadde ikke klart å gå fra en så liten valp så tidlig. Selv om de sover mye den første tiden, hadde jeg ikke hatt samvittighet til det. Kan dere ikke handle inn mat på forhånd? Evt. at du handler på vei hjem? Han kan dra ut når du kommer hjem? Når dere er to stk. er det jo egentlig ingen grunn til å forlate valpen som nettopp har kommet i hus. 2
Gjest Magnifiq Skrevet 4. august 2016 #3 Skrevet 4. august 2016 De første ukene bør ikke valpen være alene.
kvinneguide Skrevet 4. august 2016 #4 Skrevet 4. august 2016 Dette valpekjøpet høres dårlig planlagt ut. Har dere snakket med oppdretter? Dere burde ta ut ferie når dere får valpen hjem. Slik dere har tenkt å gjøre det risikerer dere å få en hund som er redd for å være alene hjemme og som aldri blir stueren. Du kan ikke si at du er syk fordi du har fått hund, snakk med oppdretter så kanskje dere kan utsette hentingen litt til dere har tid til å ta den imot og bruke god tid på tilvenning. En helg hjelper uansett ikke så mye, hva skjer mandagen etter, hvor lenge tenkte dere hunden skal være hjemme da? 3
ArtyFarty Skrevet 4. august 2016 #5 Skrevet 4. august 2016 Valpen må selvfølgelig bli trygg i sitt nye hjem før man begynner hjemmealene-treningen, og da gjør man det gradvis.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #6 Skrevet 4. august 2016 Ikke dårlig planlagt. Vi hadde planlagt alt og jeg hadde tatt ut ferie. Fikk beskjed for noen dager siden at jet ikke kunne ta ferie likevel. Så alle planer gikk i dass kan man si. Jeg jobber bare kveld 50% og han bare dag. Så valpen kommer ikke til å være alene. Det er denne helgen som bekymrer meg siden samboer tydeligvis ikke forstår hvilket ansvar det er med hundAnonymkode: 2dd5b...eb7 1
Rainbow Skrevet 4. august 2016 #7 Skrevet 4. august 2016 Da må du forklare samboer at om ikke dere ikke tar alenetreningen på alvor og gjør det sakte, kan dere ende med en valp og etter hvert unghund med separasjonsangst. Som hyler, skraper opp dører og ødelegger ting fordi den er redd. Det er superviktig å gå fra mye og i ulike tidsintervaller og sånn, men ikke plutselig 10 min når det ikke har vært noe før. I begynnelsen holder det å gå inn i et annet rom, lukke døra og komme tilbake. Husk at valpen ikke har noe begrep om at det at dere går faktisk betyr at dere kommer tilbake. Det er det som er nøkkelen til alenetrening, føler jeg. Å vise ved å gå fra mye, ofte, flere ganger om dagen i korte tidsrom og stadig økende tid - og ved å skape en rutine når dere går som er noenlunde lik hver gang (det hjalp oss veldig!!) - at dere alltid, alltid, alltid kommer tilbake. Når valpen stoler på at det skjer uten unntak har dere kommet langt og kan begynne å være lenge borte. 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #8 Skrevet 4. august 2016 4 minutter siden, Rainbow skrev: Da må du forklare samboer at om ikke dere ikke tar alenetreningen på alvor og gjør det sakte, kan dere ende med en valp og etter hvert unghund med separasjonsangst. Som hyler, skraper opp dører og ødelegger ting fordi den er redd. Det er superviktig å gå fra mye og i ulike tidsintervaller og sånn, men ikke plutselig 10 min når det ikke har vært noe før. I begynnelsen holder det å gå inn i et annet rom, lukke døra og komme tilbake. Husk at valpen ikke har noe begrep om at det at dere går faktisk betyr at dere kommer tilbake. Det er det som er nøkkelen til alenetrening, føler jeg. Å vise ved å gå fra mye, ofte, flere ganger om dagen i korte tidsrom og stadig økende tid - og ved å skape en rutine når dere går som er noenlunde lik hver gang (det hjalp oss veldig!!) - at dere alltid, alltid, alltid kommer tilbake. Når valpen stoler på at det skjer uten unntak har dere kommet langt og kan begynne å være lenge borte. Akkurat dette sa jeg til han faktisk. Jeg fikk svar at jeg snakket som om jeg visste alt. Så hvis jeg ikke får banket litt vett inn i hodet på han snart så vet ikke jeg.... Anonymkode: 2dd5b...eb7
Reveenka Skrevet 4. august 2016 #9 Skrevet 4. august 2016 Når dere er så uenig i hvordan hundeholdet skal organiseres før dere får hunden så må jeg spørre hvordan skal det bli når hunden kommer..? Har dere noen felles plan på hvordan valpen skal bli renslig, hvordan skal den aktiviseres, skal den få lov til å ligge i møblene, skal den få tigge ved bordet, osv osv. Dere to må være enige om dere skal ha valpen sammen ellers så får dere en veldig forvirret og potensielt utrygg hund.. Kanskje det er bedre om du kjøper valp og tar hele ansvaret, evnt at dere venter med hundekjøp til dere har laget en felles kjøreplan. 5
Gjest Magnifiq Skrevet 4. august 2016 #10 Skrevet 4. august 2016 Da får dere be om å få hunden etter helgen?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #11 Skrevet 4. august 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat dette sa jeg til han faktisk. Jeg fikk svar at jeg snakket som om jeg visste alt. Så hvis jeg ikke får banket litt vett inn i hodet på han snart så vet ikke jeg.... Anonymkode: 2dd5b...eb7 Og du tror dette hundeholdet vil gå bra? Stusser over at dette er planlagt valpekjøp. Da burde begge to lest noen bøker på forhånd, og lært litt om oppdragelse av valp. Tydeligvis har ikke din samboer gjort det. Sliter dere allerede nå med å bli enige, så kommer dette bare til å lage mer krangling. Anonymkode: 344b3...663 1
Rainbow Skrevet 4. august 2016 #12 Skrevet 4. august 2016 Du vet jo i alle fall bedre enn ham. Anbefaler bøkene "100% positiv hverdagslydighet" og "på talefot med hunden" og "valpen flytter hjemmefra" og "ikke skyt hunden" - alle gode bøker som gir bra innføring i det meste. Hvordan tenkte han å gjøre ting mtp kurs, trening, eventuelle hundesporter, aktivitetsnivå, mental trening osv? Har han tenkt over hvor stor del av livet deres som nå vil bli omgjort, endret og begrenset, spesielt i starten? Å ha en hund med separasjonsangst er mye, mye verre enn å ha en valp man må gå fra veldig ofte i starten for å trene med. 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #13 Skrevet 4. august 2016 3 timer siden, Rainbow skrev: Du vet jo i alle fall bedre enn ham. Anbefaler bøkene "100% positiv hverdagslydighet" og "på talefot med hunden" og "valpen flytter hjemmefra" og "ikke skyt hunden" - alle gode bøker som gir bra innføring i det meste. Hvordan tenkte han å gjøre ting mtp kurs, trening, eventuelle hundesporter, aktivitetsnivå, mental trening osv? Har han tenkt over hvor stor del av livet deres som nå vil bli omgjort, endret og begrenset, spesielt i starten? Å ha en hund med separasjonsangst er mye, mye verre enn å ha en valp man må gå fra veldig ofte i starten for å trene med. Jeg har lest alle de bøkene har alltid interessert meg for hund og er vokst opp med hund. Har hatt en far som har drevet med klikkertrening og shaping. Så positiv trening er definitivt veien vi skal gå. Ikke nødvendigvis klikkertrening da. Jeg føler jeg kan ganske mye om hunder etyer alt jeg har lært av faren min. Vi har alltid hatt trygge og gode hunder. Er sikkert naturlig for samboer å bruke de metodene som hans familie har brukt så vi jae ulike meninger. Me det er jeg som kommer til å gå valpekurs feks da han ikke er interessert i det. (Han visste ikke hva det var en gang...) Så; 100% forberedt på at jeg kommer til å ha mesteparten av ansvaret med trening, turer osv Anonymkode: 2dd5b...eb7 2
Atea Skrevet 4. august 2016 #14 Skrevet 4. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest alle de bøkene har alltid interessert meg for hund og er vokst opp med hund. Har hatt en far som har drevet med klikkertrening og shaping. Så positiv trening er definitivt veien vi skal gå. Ikke nødvendigvis klikkertrening da. Jeg føler jeg kan ganske mye om hunder etyer alt jeg har lært av faren min. Vi har alltid hatt trygge og gode hunder. Er sikkert naturlig for samboer å bruke de metodene som hans familie har brukt så vi jae ulike meninger. Me det er jeg som kommer til å gå valpekurs feks da han ikke er interessert i det. (Han visste ikke hva det var en gang...) Så; 100% forberedt på at jeg kommer til å ha mesteparten av ansvaret med trening, turer osv Anonymkode: 2dd5b...eb7 Da må du si at dette er DIN hund, vil han eller vil han ikke passe henne mens du er på jobb? Hvis han ikke forstår deg, ville jeg fått par ungjenter til å passe valpen mot betaling, så sant du finner noen du kan stole på. Ti minutter er for lenge. Hvis han går fra valpen mens den sover kan det gå bra. Men det kan like gjerne føre til angst, og en valp som nettopp har kommet til et nytt hjem trenger først å falle til ro. Vis han denne tråden?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #15 Skrevet 4. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Vi skal få valp. Men jeg og samboer er svært uenige når det kommer til terskelen for å gå fra valpen.. jeg mener at man bør være hjemme hele dagen, de første dagene til valpen er trygg på sine nye omgivelser. Og trene gradvis på å la den være alene. Begynne med å gå ut fra rommet feks. Jeg er så uheldig at jeg skal jobbe helgen vi får valpen. Samboer er hjemme, men han sier at han ikke har noen problem med å gå fra valpen for å gå på butikken osv. Jeg syns det er helt feil å bare gå fra den så brått. Om det så bare er 10 minutter.... er jeg overbeskyttende eller?! Hva mener dere? Nå vurderer jeg å ringe til jobb å si jeg er syk den helgen fordi jeg ikke orker tanken på at han skal gå fra valpen for å gjøre små ærender..... Anonymkode: 2dd5b...eb7 Du har rett, og det er slik trenere anbefaler å gjøre det, jeg hadde byttet vakt, passet å ha fri, med hunden de første måndene. Og en butikk tur er ikke bare enn 10 min, men gjerne 30 min. Anonymkode: 2e699...f5c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #16 Skrevet 4. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ikke dårlig planlagt. Vi hadde planlagt alt og jeg hadde tatt ut ferie. Fikk beskjed for noen dager siden at jet ikke kunne ta ferie likevel. Så alle planer gikk i dass kan man si. Jeg jobber bare kveld 50% og han bare dag. Så valpen kommer ikke til å være alene. Det er denne helgen som bekymrer meg siden samboer tydeligvis ikke forstår hvilket ansvar det er med hund Anonymkode: 2dd5b...eb7 Det har ikke arbeidsgiver lov til. Anonymkode: 2e699...f5c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #17 Skrevet 4. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest alle de bøkene har alltid interessert meg for hund og er vokst opp med hund. Har hatt en far som har drevet med klikkertrening og shaping. Så positiv trening er definitivt veien vi skal gå. Ikke nødvendigvis klikkertrening da. Jeg føler jeg kan ganske mye om hunder etyer alt jeg har lært av faren min. Vi har alltid hatt trygge og gode hunder. Er sikkert naturlig for samboer å bruke de metodene som hans familie har brukt så vi jae ulike meninger. Me det er jeg som kommer til å gå valpekurs feks da han ikke er interessert i det. (Han visste ikke hva det var en gang...) Så; 100% forberedt på at jeg kommer til å ha mesteparten av ansvaret med trening, turer osv Anonymkode: 2dd5b...eb7 Hvis han ikke engang visste om valpekurs, og ikke vet hva det er. Da har ikke han mye kunskap, og hva skjer de kveldene du jobber og samboer alene med hund, hva skjer da? Anonymkode: 2e699...f5c
kvinneguide Skrevet 4. august 2016 #18 Skrevet 4. august 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke dårlig planlagt. Vi hadde planlagt alt og jeg hadde tatt ut ferie. Fikk beskjed for noen dager siden at jet ikke kunne ta ferie likevel. Så alle planer gikk i dass kan man si. Jeg jobber bare kveld 50% og han bare dag. Så valpen kommer ikke til å være alene. Det er denne helgen som bekymrer meg siden samboer tydeligvis ikke forstår hvilket ansvar det er med hund Anonymkode: 2dd5b...eb7 Har lest de andre innleggene dine og ser at du har mye kunnskap og erfaring med hund. Innlegget ditt burde kanskje passe bedre inn i Samliv for hvorfor respekterer ikke samboeren din at på dette området er det du som kan mest? Han bør lytte til deg og lære av deg. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #19 Skrevet 4. august 2016 Ok en liten update. Var på middag hos svigers hvor denne diskusjonen kom opp. Tror han fikk et litt annet syn på saken når de var helt enige med meg. Han måtte love foreldrene å ikke gå i fra valpen Anonymkode: 2dd5b...eb7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå