AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #1 Skrevet 3. august 2016 Nå er jeg så lei av middagene jeg har spist i det siste men er ikke kreativ på kjøkkenet. Er på vei ned i vekt så prøver å ikke ha så mye kalorier til middagen. Det hdr gått mye i laks, supper og torsk. Noen som har noen middagstips? Anonymkode: 3f292...7b7 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #2 Skrevet 3. august 2016 Vegetar er ofte kalorifattig også. Sjekk ut veganmisjonen (blogg). Der er det mange forslag til gode middager. Anonymkode: 3ba88...c44 2
frkmammatil3 Skrevet 4. august 2016 #3 Skrevet 4. august 2016 Jeg er også på tur ned i vekt, og det går mye i fisk, rent kjøtt og kyllingfilet. Jeg er så lei innimellom, men prøver å variere tilbehøret. I det siste har det blitt omtrent slik: Kyllingfilet med søtpotetmos, salat av ruccola, paprika, rødløk, mais og fetaost evt grytebønner. Svinefilet/grillfilet eller biff med stekt sopp, løk og asparges. Noen ganger med fullkornspasta eller fullkornsris. Laks med pesto og stekt løk sammen med fullkornsnudler. Annet tilbehør kan være ovnsstekte grønnsaker, løk, gulrot, squash, paprika, mais, redikker, asparges med en ss sukrin gold. Evt lag en salat med det du liker og ha i laks, kylling eller kjøtt 👍🏻👍🏻 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #4 Skrevet 4. august 2016 Stek kyllingfilet/biter og hell over marinade/glaze lagd av 0,5 dl soyasaus og 1 dl sweet chillisaus rett før servering. Serveres med salat og Bulgurris. Anonymkode: d2d50...0a4 1
Pringle Skrevet 4. august 2016 #5 Skrevet 4. august 2016 5 timer siden, frkmammatil3 skrev: Jeg er også på tur ned i vekt, og det går mye i fisk, rent kjøtt og kyllingfilet. Jeg er så lei innimellom, men prøver å variere tilbehøret. I det siste har det blitt omtrent slik: Kyllingfilet med søtpotetmos, salat av ruccola, paprika, rødløk, mais og fetaost evt grytebønner. Svinefilet/grillfilet eller biff med stekt sopp, løk og asparges. Noen ganger med fullkornspasta eller fullkornsris. Laks med pesto og stekt løk sammen med fullkornsnudler. Annet tilbehør kan være ovnsstekte grønnsaker, løk, gulrot, squash, paprika, mais, redikker, asparges med en ss sukrin gold. Evt lag en salat med det du liker og ha i laks, kylling eller kjøtt 👍🏻👍🏻 Bare fikk lyst til å kommentere at dette høres ut som mer kreativt og variert enn jeg spiser, og jeg synes jeg spiser variert - så jeg ble nysgjerrig på hva du er lei av? Og for å bidra litt selv: Jeg har en roterende plan - annenhver mandag lager jeg enten en gryterett eller en suppe som jeg har for to dager (mandag+onsdag), tirsdager spiser jeg enten kylling (lår eller vinger) eller svin (nakkekoteletter), torsdager enten laksefilet eller kryddersild, fredager er åpent for eksperimentering og ferdigmat, lørdager pannekaker, pizza eller cheese on toast, søndager er enten lammekoteletter, oksekoteletter eller kokt skinke. Tilbehør er som jeg synes passer til det forskjellige og hva jeg får tak i - vanlig er søtpotetmos, potetmos, maiskolbe, byggryn, kokte poteter - erter, grønne bønner, ovnsbakt pastinakk eller rosenkål, kokt artisjokk eller asparges. Jeg bytter om hvis det er nødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #6 Skrevet 4. august 2016 5 timer siden, frkmammatil3 skrev: Jeg er også på tur ned i vekt, og det går mye i fisk, rent kjøtt og kyllingfilet. Jeg er så lei innimellom, men prøver å variere tilbehøret. I det siste har det blitt omtrent slik: Kyllingfilet med søtpotetmos, salat av ruccola, paprika, rødløk, mais og fetaost evt grytebønner. Svinefilet/grillfilet eller biff med stekt sopp, løk og asparges. Noen ganger med fullkornspasta eller fullkornsris. Laks med pesto og stekt løk sammen med fullkornsnudler. Annet tilbehør kan være ovnsstekte grønnsaker, løk, gulrot, squash, paprika, mais, redikker, asparges med en ss sukrin gold. Evt lag en salat med det du liker og ha i laks, kylling eller kjøtt 👍🏻👍🏻 Takk for gode tips! "problemet" er at jeg skal holde meg under 1200kcal dagen og da må nesten middag være under 600kcal ca.. Teller du kalorier? Hvis ja, vet du hva det er i de ulike rettene du tipset om? Anonymkode: 3f292...7b7 1
frkmammatil3 Skrevet 4. august 2016 #7 Skrevet 4. august 2016 4 timer siden, Pringle skrev: Bare fikk lyst til å kommentere at dette høres ut som mer kreativt og variert enn jeg spiser, og jeg synes jeg spiser variert - så jeg ble nysgjerrig på hva du er lei av? Og for å bidra litt selv: Jeg har en roterende plan - annenhver mandag lager jeg enten en gryterett eller en suppe som jeg har for to dager (mandag+onsdag), tirsdager spiser jeg enten kylling (lår eller vinger) eller svin (nakkekoteletter), torsdager enten laksefilet eller kryddersild, fredager er åpent for eksperimentering og ferdigmat, lørdager pannekaker, pizza eller cheese on toast, søndager er enten lammekoteletter, oksekoteletter eller kokt skinke. Tilbehør er som jeg synes passer til det forskjellige og hva jeg får tak i - vanlig er søtpotetmos, potetmos, maiskolbe, byggryn, kokte poteter - erter, grønne bønner, ovnsbakt pastinakk eller rosenkål, kokt artisjokk eller asparges. Jeg bytter om hvis det er nødvendig. Jeg er lei av å spise det samme... at jeg alltid føler at jeg må velge akkurat den type kjøtt, ellers blir det for mye kcal, at jeg ikke bør marinere, for da blir det for mye kcal, at jeg ikke bør ha på pesto, aioli, rømmedressing - type ting jeg synes gir maten litt smak. Jeg gjør dette innimellom, men det drar opp snittet på kcal ganske mye med slike valg. Jeg er møkklei paprika, brokkoli, blomkål... spiser det pga næringa, ikke fordi det er så godt til smaksløkene om du skjønner. I går valgte jeg nakkekoteletter for å få noe annet enn svinefilet, og smokk 377 kcal i stedet for 184 for 150 gram. Og ja.. man blir opptatt av kcal når man føler det er der det henger at vekten ikke rikker seg noe særlig, selv om man jevnt spiser veldig sunt.
frkmammatil3 Skrevet 4. august 2016 #8 Skrevet 4. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode tips! "problemet" er at jeg skal holde meg under 1200kcal dagen og da må nesten middag være under 600kcal ca.. Teller du kalorier? Hvis ja, vet du hva det er i de ulike rettene du tipset om? Anonymkode: 3f292...7b7 Jeg teller kalorier ja, og mine hverdagsmiddager kommer sjelden over 600 kcal. Om du dropper pasta,potet, ris, pesto, sauser osv vil du aldri komme opp i 600 kcal om du spiser 150-200 gram kjøtt, fugl eller fisk + grønnsaker. Bak de i ovnen, så slipper du bruke mye fett, men riktig fett bør du jo få i deg litt av til hvert måltid. Men for å "overleve" kaloritellingen må jeg spise ting jeg synes er godt også, så velger ofte fullkornspasta som tilbehør, om ikke potet. Vi snakker LITE pasta, fordi det drar noe veldig opp på kcal. Men en smak av mye forskjellig hjelper meg mye Har du prøvd å registrere maten i Lifesum? En kaloritelleapp Jeg bruker denne daglig, og er veldig fornøyd
Pringle Skrevet 4. august 2016 #9 Skrevet 4. august 2016 1 time siden, frkmammatil3 skrev: Jeg er lei av å spise det samme... at jeg alltid føler at jeg må velge akkurat den type kjøtt, ellers blir det for mye kcal, at jeg ikke bør marinere, for da blir det for mye kcal, at jeg ikke bør ha på pesto, aioli, rømmedressing - type ting jeg synes gir maten litt smak. Jeg gjør dette innimellom, men det drar opp snittet på kcal ganske mye med slike valg. Jeg er møkklei paprika, brokkoli, blomkål... spiser det pga næringa, ikke fordi det er så godt til smaksløkene om du skjønner. I går valgte jeg nakkekoteletter for å få noe annet enn svinefilet, og smokk 377 kcal i stedet for 184 for 150 gram. Og ja.. man blir opptatt av kcal når man føler det er der det henger at vekten ikke rikker seg noe særlig, selv om man jevnt spiser veldig sunt. Jepp, skjønner. Jeg er ferdigslanket nå, men jeg husker hvor nøye jeg måtte være for å få regnestykket til å gå opp. Men jeg har ikke egentlig "behov" for så mye sauser og marinader, jeg synes kjøtt, stivelse og grønnsaker smaker godt i seg selv. Kan det være at du spiser veldig mye grønnsaker til middagen så det blir en kamp å få det ned? Jeg spiser litt grønnsaker til hvert måltid og for meg er det en lur løsning, ikke så mye om gangen, men det baller på seg så jeg får i meg et par kilo tilsammen per uke, ihvertfall.
Gjest Nanne70 Skrevet 5. august 2016 #10 Skrevet 5. august 2016 11 timer siden, frkmammatil3 skrev: Jeg teller kalorier ja, og mine hverdagsmiddager kommer sjelden over 600 kcal. Om du dropper pasta,potet, ris, pesto, sauser osv vil du aldri komme opp i 600 kcal om du spiser 150-200 gram kjøtt, fugl eller fisk + grønnsaker. Bak de i ovnen, så slipper du bruke mye fett, men riktig fett bør du jo få i deg litt av til hvert måltid. Men for å "overleve" kaloritellingen må jeg spise ting jeg synes er godt også, så velger ofte fullkornspasta som tilbehør, om ikke potet. Vi snakker LITE pasta, fordi det drar noe veldig opp på kcal. Men en smak av mye forskjellig hjelper meg mye Har du prøvd å registrere maten i Lifesum? En kaloritelleapp Jeg bruker denne daglig, og er veldig fornøyd Potet gir bare 80 kcal/100 g i motsetning til fullkornspasta og fullkornsris som gir hele 344 kcal/100 g, så hvis du er glad i potet, er det jo ingen grunn til å ikke spise det Det er mange måter å tilberede potet på som krever minimalt med fett, f.eks.
frkmammatil3 Skrevet 5. august 2016 #11 Skrevet 5. august 2016 10 timer siden, Pringle skrev: Jepp, skjønner. Jeg er ferdigslanket nå, men jeg husker hvor nøye jeg måtte være for å få regnestykket til å gå opp. Men jeg har ikke egentlig "behov" for så mye sauser og marinader, jeg synes kjøtt, stivelse og grønnsaker smaker godt i seg selv. Kan det være at du spiser veldig mye grønnsaker til middagen så det blir en kamp å få det ned? Jeg spiser litt grønnsaker til hvert måltid og for meg er det en lur løsning, ikke så mye om gangen, men det baller på seg så jeg får i meg et par kilo tilsammen per uke, ihvertfall. Det blir nok mest grønnsaker til middagen ja, til frokost og til mellommåltider blir det som oftest frukt, og veldig sjelden det blir grønnsaker til lunsj også - så har litt å jobbe med der. Det må ikke nødvendigvis være saus og marinader, men jeg blir så lei av de samme smakene, selv om jeg jo synes både kjøtt, kylling, fisk og grønnsaker er godt - så blir det kjedelig når man lager det likt hver gang.
frkmammatil3 Skrevet 5. august 2016 #12 Skrevet 5. august 2016 53 minutter siden, Nanne70 skrev: Potet gir bare 80 kcal/100 g i motsetning til fullkornspasta og fullkornsris som gir hele 344 kcal/100 g, så hvis du er glad i potet, er det jo ingen grunn til å ikke spise det Det er mange måter å tilberede potet på som krever minimalt med fett, f.eks. Glad i, og glad i... hehe... men joda, potet er ok, fullkornspasta kunne jeg spist hver dag - men dette handler jo ofte om planlegging også. I en travel hverdag så blir det ikke så man kommer på de lure løsningene alltid. Jeg har fått en slik airfryer for å luftsteke poteter blant annet, og det synes jeg er kjempegodt Ovnsstekte poteter trenger heller ikke mye fett, men som sagt - må bli bedre på planlegging.
Gjest Nanne70 Skrevet 5. august 2016 #13 Skrevet 5. august 2016 28 minutter siden, frkmammatil3 skrev: Det blir nok mest grønnsaker til middagen ja, til frokost og til mellommåltider blir det som oftest frukt, og veldig sjelden det blir grønnsaker til lunsj også - så har litt å jobbe med der. Det må ikke nødvendigvis være saus og marinader, men jeg blir så lei av de samme smakene, selv om jeg jo synes både kjøtt, kylling, fisk og grønnsaker er godt - så blir det kjedelig når man lager det likt hver gang. Du får begynne å eksperimentere med ulike kryddere og urter - har du prøvd å ovnsbake torsk med (hjemmelaget) tacokrydder? Supergodt
AnonymBruker Skrevet 5. august 2016 #14 Skrevet 5. august 2016 Hva med bakt paprika med fyll?:) Du kan fylle den med hva som helst, men jeg pleier å ha oppi litt kylling, spinat, mais og ost på toppen, og selvsagt noe godt krydder:) Hender jeg serverer med stekt ris med karri, paprika, salt og pepper:) Lag pytt i panne i ovnen med potet, cherry tomater, purre osv. og litt ost. Lag tacosalat av kyllingkjøttdeig? Ser du har spist mye supper, men denne er fantastisk: http://trinesmatblogg.no/2012/03/12/gmn-indisk-kyllingsuppe-med-eple-ingefaer-og-chili/ Anonymkode: c3ead...c02 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå