aowi Skrevet 10. november 2004 #1 Skrevet 10. november 2004 hvordan gjør man det? Burde man ha en egen konto? Hva gjør man med utenlandske? Hvordan regner man om priser???? :klø: er totalt grønn!!!!!!!!!
Nella Skrevet 10. november 2004 #2 Skrevet 10. november 2004 Når jeg handler så bruker jeg stort sett Visa, funker fint som bare det. Er det seriøse firmaer så er det ikke noe problem. Da bare taster du inn kortnummer, når det utløper og beløpet og så trekkes det fra kortet ditt med en gang. Bruker vanlig kontoen min til det. Til betaling i utlandet er også paypal fint (se www.paypal.com), der sender du penger ved å bruke mottakers e-mail og så må vedkommende logge seg på med sine passord for å motta betaling. På paypal oppgir du visakortnr ditt og det trekkes direkte fra konto. Begge disse funker fint. Dessuten blir det trekt med en gang og da slipper du å oppleve at det kommer dettende inn noe senere og så er det ikke nok penger på kort osv. Koster ikke noe å bruke disse (1 krone for visa kanskje?), mens skal du betale til utlandet over bank/nettbank så kommer gebyrene. Regne ut prisen? Bruk en valutakalkulator, ligger en på vg.no under reiser. Bruker dnbnor sin jeg som ligger under tjenester. Funker veldig bra. Har aldri hatt et problem med å bruke min brukskonto og visa og ser ikke behovet for egen konto og dobbel kortavgift. Vet at noen også bruker payex. Der mener jeg du kan forhåndsbetale inn på en konto, men da må du nesten gå inn på sidene dems å se. Når du regner ut så husk å ta med portoen da.
Cata Skrevet 10. november 2004 #3 Skrevet 10. november 2004 Som oftest oppgir man vel kredittkortnummer (eller VISA-nummer) og så trekkes pengene forskuddsvis, eller firmaet sender faktura med varen. Har foreløpig ikke våget å prøve kredittkortvarianten i tilfelle noen "banditter" der ute skulle få tak i kredittkortnummeret. Men jeg har nettopp forsøkt meg på min første bestilling hos et firma som sender faktura. Det bør vel være trygt..... :-(
Fakse Skrevet 10. november 2004 #4 Skrevet 10. november 2004 Jeg bruker av sikkerhetsgrunner aldri det vanlige bankkortet mitt når jeg hanlder på nett. Har et kredittkort som bare er kredittkort (får regning en gang i måneden på det) som jeg bruker. Om noen da trekker urettmessig kan man protestere før man har betalt. Det har i praksis vist seg å være enklere å få medhold da enn om man protesterer når pengene allerede er trukket fra konto. Sjekk at overføringe krypteres (det står shtml i stede for html og du har sansynligvis en liten hengelås nede i hjørnet), og vær sikker på at det er et seriøst firma du hanler med. Et firma du aldri har hørt om og som ingen andre heller har hørt om er typisk ulurt. Dersom noe virker for bra til å være sant, så er det helt sikkert det, la heller være dersom du er skeptisk til firma eller om hjemmesiden er seriøs. Du kan trygt hanle fra de store nettbutikkene som play, amazon, victorias secret osv.
Fakse Skrevet 10. november 2004 #5 Skrevet 10. november 2004 Og forresten, send ALDRI kreditkortnummer på mail eller liknende!
Gjest Anonymous Skrevet 11. november 2004 #6 Skrevet 11. november 2004 Som oftest oppgir man vel kredittkortnummer (eller VISA-nummer) og så trekkes pengene forskuddsvis, eller firmaet sender faktura med varen. Har foreløpig ikke våget å prøve kredittkortvarianten i tilfelle noen "banditter" der ute skulle få tak i kredittkortnummeret. Men jeg har nettopp forsøkt meg på min første bestilling hos et firma som sender faktura. Det bør vel være trygt..... :-( Faktura blir som å bestille på postordre eller bokklubben En må skille mellom kedittkort (american express, eurocard etc) og debetkort (visa). Kredittkort vil ikke bli trukket med en gang da du får en regning hjem hver måned fra kredittkortselskapet som du så betaler til dem. Da har du muligheten til å oppdage juks før belastning. Debetkort blir belastet direkte mot din konto av butikken du kjøper varen. Jeg har alltid brukt visa. Bruk nettbutikker du vet andre har brukt eller som har et godt rykte. Alle nettbutikker vet at et dårlig rykte (og det spres fort på Internet) er så godt som kroken på døren.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 11. november 2004 #7 Skrevet 11. november 2004 Jeg handler mye over nett, bruker samme forhåndsreglene som Fakse og har ennå ikke opplevd problemer. Handler du fra utlandet, må du også være obs på toll- og momsgrensene. Bøker er tollfritt uansett hvo mye du handler for, mens for de fleste andre varer må du betale norsk moms om verdien er over 200 kroner og i tillegg moms om verdien overstiger 1000 kroner. Dette kan du lese mer om på www.toll.no.
Cata Skrevet 14. november 2004 #8 Skrevet 14. november 2004 Har vært inne på tråden før, men henger meg på med et tilleggsspørsmål.... Har noen forsøkt å bestille fra KGs parfymeri? Oppfattes det som "trygt" med tanke på betalingen? (Har vært inne og kikket og finner diverse produkter som jeg bruker, men som er litt vanskelig å få tak i der jeg bor. Men så var det dette med slippe VISA-kort nummeret ut på nett da....) :klø:
Dru Skrevet 14. november 2004 #9 Skrevet 14. november 2004 Jeg tviler på at det er noen fare med det. Sørg for at det står https, og ikke http, i adresselinja når du er på den siden du skal gi fra deg visa-nummeret. Jeg legger igjen visa-nummer i "hytt og pine" på nett. Dvs jeg bestiller masse ting på nett, og det har aldri ført til problemer for meg. Og ingen jeg kjenner heller. Men som sagt over her, gi ALDRI ut visa-nummer på mail.
Fakse Skrevet 15. november 2004 #10 Skrevet 15. november 2004 Har vært inne på tråden før, men henger meg på med et tilleggsspørsmål.... Har noen forsøkt å bestille fra KGs parfymeri? Oppfattes det som "trygt" med tanke på betalingen? Har bestillt der flere ganger og ikke opplevd noen problemer. Dersom noen hadde hatt problemer med dem ville vi fort ha hørt det her på KG regner jeg med, så du kan nok trygt bestille der. Men ikke bruk det vanlige minibankkortet ditt, bruk et kredittkort dersom du har, eller skaff deg et fra f.eks www.gebyrfri.no (gratis å ha, gratis å bruke om du betaler regninga i tide).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå