AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #1 Skrevet 3. august 2016 Ofte i diskusjoner her inne kommer denne frasen: "Ville du sagt dette til en person IRL?" Og greia er at jeg klarer ikke bestemme for om det er et relevant argument (ser bort fra helt åpenbare nettroll som bare er ute etter å provosere) eller ikke. Feks hvis en kollega av meg har kjøpt et nytt plagg som jeg synes er stygt vil jeg ikke si dette direkte til vedkommende hvis jeg ble spurt. Istedet ville jeg nok prøve å finne NOE fint å si. Men hvis noen legger ut bilde av samme plagg her blir responsen litt annerledes; STYGT! Hva tenker dere? Er det er argument dere tar inn over dere eller preller det av? Evt er det avhengig av tema? Anonymkode: 88a40...651
Gjest Carina Maria Skrevet 3. august 2016 #2 Skrevet 3. august 2016 jeg ville ikke si noe direkte til den personen men ville heller latt være og si noe som helst. det samme på nettet også. da lar en være og si noe i stedet for og skrive at det er stygt.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #3 Skrevet 3. august 2016 Tenker du kun i negativ forstand nå? Altså jeg tror vi får mindre sosiale antenner ved å være på nett. Eller, jeg har definitivt observert det. Du ser ikke personen det gjelder i øynene, du kan ikke umiddelbart se reaksjonen og om denne blir såret av hva du sier. Du gir mer blanke, det er bare ord på en skjerm. Sånn sett er det litt farlig synes jeg. Særlig hvis noen blir såret her, da kan demonene virkelig komme frem i affekten som oppstår i eksempelvis en diskusjon og personer kan si ting de nok sjeldent ville sagt til noen IRL. Om det er sannheten som kommer frem her inne, jada det stemmer sikkert i visse tilfeller, men det er likevel det andre mennesket som skal leve videre med det du meddeler. Og er din sannhet alltid riktig å dele? For du vet kanskje ikke hva som ligger i bagasjen til den andre. En annen observasjon er dette med empati og sympati her inne. Ta feks en av angsttrådene som ble opprettet her om dagen. Det var virkelig rørende å se hvor mange som gav råd og tips til en vilt fremmed som hadde hatt det vanskelig. Folk som delte av sine erfaringer, kunnskap og fordi de ønsket et annet menneske å ha det bedre med seg selv. Jeg tror nok at folk er hjelpsomme og vennlige til vanlig også men å se det på nett, når TS er anonym og uten relasjon til svarerne, det er noe spesielt ved det. Men det var vel ikke temaet i denne tråden forsåvidt For noen kan det være lettere å uttrykke visse ting skriftlig heller enn muntlig kanskje, men det kan også henge sammen med hvor åpen man er som person. Noen er som en åpen bok, andre holder kortene tett inntil brystet mens andre igjen kan være åpne om dagligdagse emner men holde følelser stengt inne. Folk er veldig forskjellige! Noen er også veldig annerledes IRL enn på nett, det har jeg selv sett. Noen blomstrer virkelig når de kommer på nett og kan være litt anonyme mens de i virkeligheten er veldig sjenerte. For andre kan det være helt annerledes. Anonymkode: 5211f...c4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå