Gå til innhold

Kan mor bare bestemme dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En kompis har en sønn på 13 år, han har han annenhver helg, annenhver jul/påske, og 3 uker i sommerferien. Han har hatt han i tre uker i sommer, og nå har moren ringt og sagt at hun skal ha han i fem uker og at fars samværshelger faller vekk i de fem ukene.

Kan hun bare bestemme at hun skal ha barnet i fem sammenhengende uker? De har ingen skriftlig samværsavtale.

De skal ikke reise vekk, men allikevel får han altså ikke ha barnet..

Anonymkode: bd40a...2d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om de ikke har samværsavtale og begge har samværsrett, så ville jeg bare sagt at "nei, det skal du ikke".

Anonymkode: 75307...bb0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville foreslått å spørre 13-åringen hva han synes.

Anonymkode: d74d3...8aa

• Liker 5
Skrevet

Nei, det har hun ikke rett på.

Men siden far har hatt 3 uker, så ville jeg tro at hun også skulle ha 3 uker sammenhengende? Iallfall ha rett på like mye som far :)

Slik løser vi det her. Far har 2 uker sammenhengende, og jeg har 2 uker. Også kommer far inn på sine faste helger etter dette. Ville tro det var normal praksis! (Altså at en blir enige om hvor mange uker hver part skal ha barnet)

Men blir dem ikke enig, så får nesten far kontakte familievern kontoret, eller advokat.

Gjest blåbærpike
Skrevet

Barnet har rett på minst tre uker sommerferie med hver av foreldrene. I de ukene mor har sommerferie med barnet sier det seg selv at samværet faller bort, akkurat som mor ikke får se barnet som vanlig de ukene far hadde sommerferie med barnet. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kompis har en sønn på 13 år, han har han annenhver helg, annenhver jul/påske, og 3 uker i sommerferien. Han har hatt han i tre uker i sommer, og nå har moren ringt og sagt at hun skal ha han i fem uker og at fars samværshelger faller vekk i de fem ukene.

Kan hun bare bestemme at hun skal ha barnet i fem sammenhengende uker? De har ingen skriftlig samværsavtale.

De skal ikke reise vekk, men allikevel får han altså ikke ha barnet..

En 13. Åring er ikke et barn men en ungdom. Ungdommer har og rett til å uttale seg om saker av denne typen. Her høres det ut som om konfliktnivået mellom far og mor er høyt, og ungdommen kommer i siste rekke. 

Anonymkode: db2c0...5ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville foreslått å spørre 13-åringen hva han synes.

Anonymkode: d74d3...8aa

Han vil til far og er lei seg. Men det hjelper jo ikke, mor bestemmer tydeligvis.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

En 13. Åring er ikke et barn men en ungdom. Ungdommer har og rett til å uttale seg om saker av denne typen. Her høres det ut som om konfliktnivået mellom far og mor er høyt, og ungdommen kommer i siste rekke. 

Anonymkode: db2c0...5ff

Hvordan vet du det?

Kanskje 13 åringen ikke vil til faren.

Uansett kompis til faren (TS), dette har du ingenting med.

Anonymkode: 3d646...82d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Han vil til far og er lei seg. Men det hjelper jo ikke, mor bestemmer tydeligvis.

Kan faktisk hende at hun tar på skylden,mens egentlig er den sønnen som ikke vil,

men du kompis, dette er ingen av din buisness, la foreldrene ordne opp i dette selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, sønnen vil. Og jeg vet det ikke er min business, men det er da lov å spørre om noen vet lover og regler rundt det ;)

• Liker 6
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ingen skriftlig samværsavtale.

TABBE for det er sånn det blir rot av. Når det ikke er noen samværsavtale er det jo ingen regler om hva som egentlig skal skje. Hvis han ikke velger å motsette seg når hun ringer og velger å føye seg så er det jo sånn det blir, nemlig at barnet blir hos mor i fem uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei stemor! 😜 

Jeg er selv stemor altså, så ingenting i mot det. Det ble bare så tydelig så klarte ikke la vær 😜

Anonymkode: 73c2e...17d

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei stemor! 😜 

Jeg er selv stemor altså, så ingenting i mot det. Det ble bare så tydelig så klarte ikke la vær 😜

Anonymkode: 73c2e...17d

:klo:

Anonymkode: be646...f20

• Liker 1
Skrevet

Sjekk kalenderen- 3 uker ferie hos mor og dersom helgen som kommer etter mor´s ferie - er mors helg så blir det faktisk 5 uker før neste samvær med far... 

Går ut i fra at sønnen ikke har vært hos mor i " hennes helger" når gutten har vært på 3 uker ferie hos far?

alt man skal lage krig som...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de ikke klarer å bli enige om disponeringen må gutten selges og verdien fordeles etter eierandel. Problem solved.

Anonymkode: bb3f5...976

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg også bestemt en gang i tiden, fordi barna ville ha fri for pappa en periode. Ikke bland deg når du ikke har full insikt. Det finnes nok av instanser som kan hjelpe her :)

Anonymkode: d9532...a56

AnonymBruker
Skrevet

I feriene faller vel vanlig samvær bort. Dvs. at de ukene barnet har ferie hos far så faller helgene hos mor bort, og motsatt. Dvs. at hvis ungene er mest hos mor så har de jo også mest ferie hos henne. Her blir det omtrent det samme, vi har hatt ungene i 2 + 1 uke, mens resten har vært hos mor. De ukene de har vært hos mor har ikke vi sett barna. 

Anonymkode: e1ef3...704

AnonymBruker
Skrevet

Det kan stemme at det blir 5 helger uten samvær uten at mor har bestemt det. Som flere sier så faller vanlig samvær bort i ferier. 

Anonymkode: e494b...2ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet kan bestemme selv nå, eller hva? Uansett så skulle jo dette gå greit om de skal reise bort? Med grunnlag på at da skal far ha de helgene tilbake iløpet av året

Anonymkode: 9ee7b...b28

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, xinnia skrev:

Sjekk kalenderen- 3 uker ferie hos mor og dersom helgen som kommer etter mor´s ferie - er mors helg så blir det faktisk 5 uker før neste samvær med far... 

Går ut i fra at sønnen ikke har vært hos mor i " hennes helger" når gutten har vært på 3 uker ferie hos far?

alt man skal lage krig som...

Signerer den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...