AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #1 Skrevet 3. august 2016 Jeg har noen spørsmål jeg håper noen kan svare meg på. Jeg og min bror arvet hus og hytte fra vår far da han døde i 2001. På dette tidspunktet var vi 9 og 12 år gamle. Vi havnet da i fosterhjem. Huset ble solgt men ikke hytta. På daværende tidspunkt var det en liten lekasje i taket på hytta som vår far ikke rakk å reparere før han døde. Hytta var ellers i god stand og var i bruk helt frem til pappas død. Vi sa fra dag og helt frem til vi ble voksen at vi ikke ønsket å beholde hytta og at den bare kunne bli solgt. Det var også mange som var interessert i å kjøpe hytta. Problemet var bare at denne lekasjen som alle visste om (også overformynderiet) aldri ble fikset og hytta aldri solgt. Når vi da begge ble voksen var hytta totalskadet og verdiløs. Jeg har mange ganger tenkt at det er veldig feil at vi skal sitte igjen med dette når overformynderiet enten burde solgt hytta med en gang eller brukt av arven til å få reparert skaden. Jeg har egentlig litt lyst til å gå til sak mot overformynderiet pga. dette. Det jeg da lurer og som jeg håper noen kan svare meg på er hvordan vår sjanse til å vinne frem er? Selv er jeg student og har ikke råd til advokat. Er det mulig å få fri rettshjelp for dette? Er ferdig utdannet om 1 år, men er også litt redd for at saken skal foreldes om den ikke allerede er det. Er nå 6 år siden jeg ble 18 og 9 år siden min bror ble 18. Anonymkode: 4c09f...e83
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #2 Skrevet 3. august 2016 Dere hadde ikje brslutningsmyndighet som mindreårige, då hytta kunne ikke blitt solgt. Jeg tviler også veldig på at overformynderiet hadde noen form for vedlikeholdsplikt. Deres fosterforeldre kunne søkt om å få utført nødvendig vedlikehold, da hadde de kunnet levert inn regningene til overformynderiet for materiale og håndverkere. Anonymkode: 31336...a7f 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #3 Skrevet 3. august 2016 "Overformynderiet skal forvalte visse midler som tilhører den umyndige, men det er bare kapitalmidler som penger, bankinnskudd og verdipapirer som kan legges under overformynderiets forvaltning, jfr vergemålsloven § 62. Når det gjelder vanlig løsøre og fast eiendom er det fortsatt vergen som forvalter disse, men da under medvirkning og tilsyn fra overformynderiet. Det kreves således samtykke fra overformynderiet ved salg og visse andre former for utnyttelse av eiendommen, se vergemålsloven § 49 -52." https://www.fredrikstad.kommune.no/no/Organisasjon/Virksomheter/Overformynderiet/Mindreariges-formue/ Ergo har ikke overformynderiet hatt noe som helst ansvar for hytta deres. Regner med at det var fosterforeldrene deres som var verger, så det er de som i så fall har forsømt seg. Anonymkode: 31336...a7f 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #4 Skrevet 3. august 2016 Fantes der økonomiske midler til vedlikehold? Anonymkode: b621e...f4a 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #5 Skrevet 3. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere hadde ikje brslutningsmyndighet som mindreårige, då hytta kunne ikke blitt solgt. Jeg tviler også veldig på at overformynderiet hadde noen form for vedlikeholdsplikt. Deres fosterforeldre kunne søkt om å få utført nødvendig vedlikehold, da hadde de kunnet levert inn regningene til overformynderiet for materiale og håndverkere. Anonymkode: 31336...a7f Vi fikk beskjed om å velge om vi ville beholde huset eller hytta. Vi sa begge at vi ønsket å beholde huset, men dette ble da solgt. Slik jeg har forstått det hadde ikke våre forsterforeldre noe med denne hytten å gjøre. Synes bare et er så urettferdig at vi skal sitte igjen med en totalt ubrukelig og verdiløs hytte når den i utgangspunktet ikke var det. Selv om ikke vi hadde beslutningsmyndighet så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne hva som vil skje når det er lekasje i en bygning over tid. Anonymkode: 4c09f...e83 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #6 Skrevet 3. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Overformynderiet skal forvalte visse midler som tilhører den umyndige, men det er bare kapitalmidler som penger, bankinnskudd og verdipapirer som kan legges under overformynderiets forvaltning, jfr vergemålsloven § 62. Når det gjelder vanlig løsøre og fast eiendom er det fortsatt vergen som forvalter disse, men da under medvirkning og tilsyn fra overformynderiet. Det kreves således samtykke fra overformynderiet ved salg og visse andre former for utnyttelse av eiendommen, se vergemålsloven § 49 -52." https://www.fredrikstad.kommune.no/no/Organisasjon/Virksomheter/Overformynderiet/Mindreariges-formue/ Ergo har ikke overformynderiet hatt noe som helst ansvar for hytta deres. Regner med at det var fosterforeldrene deres som var verger, så det er de som i så fall har forsømt seg. Anonymkode: 31336...a7f Jeg har hele tiden hatt inntrykk av at det er overformynderiet som har hatt ansvaret. Tror ikke våre fosterforeldre var verger. Husker de pratet en del om denne hytta med oss, men det var ikke så mye de kunne gjøre sa de.. Anonymkode: 4c09f...e83
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #7 Skrevet 3. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fantes der økonomiske midler til vedlikehold? Anonymkode: b621e...f4a Ja. Da huset ble solgt fikk vi penger fra salget. Anonymkode: 4c09f...e83
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #8 Skrevet 3. august 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har noen spørsmål jeg håper noen kan svare meg på. Jeg og min bror arvet hus og hytte fra vår far da han døde i 2001. På dette tidspunktet var vi 9 og 12 år gamle. Vi havnet da i fosterhjem. Huset ble solgt men ikke hytta. På daværende tidspunkt var det en liten lekasje i taket på hytta som vår far ikke rakk å reparere før han døde. Hytta var ellers i god stand og var i bruk helt frem til pappas død. Vi sa fra dag og helt frem til vi ble voksen at vi ikke ønsket å beholde hytta og at den bare kunne bli solgt. Det var også mange som var interessert i å kjøpe hytta. Problemet var bare at denne lekasjen som alle visste om (også overformynderiet) aldri ble fikset og hytta aldri solgt. Når vi da begge ble voksen var hytta totalskadet og verdiløs. Jeg har mange ganger tenkt at det er veldig feil at vi skal sitte igjen med dette når overformynderiet enten burde solgt hytta med en gang eller brukt av arven til å få reparert skaden. Jeg har egentlig litt lyst til å gå til sak mot overformynderiet pga. dette. Det jeg da lurer og som jeg håper noen kan svare meg på er hvordan vår sjanse til å vinne frem er? Selv er jeg student og har ikke råd til advokat. Er det mulig å få fri rettshjelp for dette? Er ferdig utdannet om 1 år, men er også litt redd for at saken skal foreldes om den ikke allerede er det. Er nå 6 år siden jeg ble 18 og 9 år siden min bror ble 18. Anonymkode: 4c09f...e83 Overformynderiet eksisterer ikke lenger, det ble avviklet og oppgaven overført til egen avdeling hos Fylkesmannen for flere år siden. Så der kan du ikke saksøke noe. Du har og 5 år fra du visste eller burde vite om et problem til å angripe problemet for å unngå foreldelse, så der er du og ute og sykler. I tillegg har dere nok hatt en verge som skulle forvalte og besørge at verdien av det dere eier ikke blir forringet, så spørsmålet er hva denne vergen har gjort og ikke gjort og om han har opptrådt uaktsomt? Uansett, dere er for sent ute med foreldesesfristen på 5 år fra dere visste eller burde vistt om forringelsen av eiendommen. Fri rettshjelp og fri sakførsel er strengt behovsprøvd. Der må det søkes Fylkesmannen for å kunne få noe svar. Det skal vurderes viktigheten av å få prøvet/vurdert saken, sam muligheten for å vinne frem med et søksmål. En advokat kan svare bedre på dette enn kgbrukerne kan. Har du innboforsikring med rettshjelpsdekning? Dersom det er tvist før du oppsøker advokat så kan du bruke rettshjelpsdekningen der. Egenandel samt 20 - 25 % av totalkostnadene. Anonymkode: d9ad9...d3c 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #9 Skrevet 3. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hele tiden hatt inntrykk av at det er overformynderiet som har hatt ansvaret. Tror ikke våre fosterforeldre var verger. Husker de pratet en del om denne hytta med oss, men det var ikke så mye de kunne gjøre sa de.. Anonymkode: 4c09f...e83 Han som hadde vår sak i overformynderiet skulle en gang ta kontakt med en dame som var interessert i å kjøpe hytta, men skjønte det slik at han aldri gjorde det. Dette damen har senere tatt kontakt med oss ang. hytta, men siden den da var i så dårlig forfatning orket hun det ikke. Har veldig lite kunnskap om dette med verger. Men nå når jeg tenker tilbake på det tror jeg vi fikk oppnevnt verge, men dette var ikke fosterforeldrene våre. Jeg var så liten på den tiden at det er veldig vanskelig å huske alt som skjedde. Anonymkode: 4c09f...e83
AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #10 Skrevet 3. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Overformynderiet eksisterer ikke lenger, det ble avviklet og oppgaven overført til egen avdeling hos Fylkesmannen for flere år siden. Så der kan du ikke saksøke noe. Du har og 5 år fra du visste eller burde vite om et problem til å angripe problemet for å unngå foreldelse, så der er du og ute og sykler. I tillegg har dere nok hatt en verge som skulle forvalte og besørge at verdien av det dere eier ikke blir forringet, så spørsmålet er hva denne vergen har gjort og ikke gjort og om han har opptrådt uaktsomt? Uansett, dere er for sent ute med foreldesesfristen på 5 år fra dere visste eller burde vistt om forringelsen av eiendommen. Fri rettshjelp og fri sakførsel er strengt behovsprøvd. Der må det søkes Fylkesmannen for å kunne få noe svar. Det skal vurderes viktigheten av å få prøvet/vurdert saken, sam muligheten for å vinne frem med et søksmål. En advokat kan svare bedre på dette enn kgbrukerne kan. Har du innboforsikring med rettshjelpsdekning? Dersom det er tvist før du oppsøker advokat så kan du bruke rettshjelpsdekningen der. Egenandel samt 20 - 25 % av totalkostnadene. Anonymkode: d9ad9...d3c Takk for svar! Er vel ikke mye vits i å prøve å få noe erstatning da. Burde vel ha tatt tak i disse tingene for en stund siden, men har rett og slett orket å ta den kampen. Utrolig kjipt.. Skulle virkelig ønske at ting ble gjort på en god måte av de som hadde ansvaret når vi var barn. Anonymkode: 4c09f...e83
-Missi- Skrevet 3. august 2016 #11 Skrevet 3. august 2016 Uff så kjipt å høre ts Jeg har og en historie om arv og hytte, min far døde da min mor var gravid med meg. De var ikke gift så jeg arvet derfor litt penger. Min morfar døde da jeg var to og overformynderiet ( og min mor/mormor tror jeg..) kom frem til å bruke min arv på å kjøpe hytta. Jeg har derfror fra jeg var 2 eid denne hytta..Jeg vet min mor søkte om penger til oppussing o.l men svært lite av de pengene ble brukt til det de skulle brukes til, noe av det til beis tror jeg og jeg vet min stefar fikset noe på takpappen med pengene. men det meste ble desverre i min mors lommer. Hele familien har utnyttet meg på denne hytta. Først nå når jeg er voksen ser jeg hvor stygg historien egentlig er, husker alle kommentarene om "d hælvetes oveformynderiet" men jeg er glad de ikke ga dem mer penger. Nå som voksen og myndig er det enormt mye som skulle vært gjort på hytta i løpet av årene men ikke ble gjort, jeg bor i et helt annet fylke enn der hytta er og kommer meg dit kansje 1 gang i året. Er mye plikt og jeg vet ikke hvor jeg skal starte med vedlikeholdet engang, er student, er alenemor og har verken kunnskaper eller penger til å pusse opp i den grad hytta skulle blitt. Kan så klart beise men...thats it, i sommer når jeg var der var ytterdøra så ødelagt at jeg måtte sette et bord foran så den ikke skulle gå opp av seg selv, egentlig hadde det lønt seg å rive den og bygge ny så ødelagt er den. Jeg er glad i hytta, men hadde trengt de pengene til å få et sted å bo i stedet! Slik forfatning hytta er får jeg så lite for den at det ikke har no for seg å selge den engang.. Nei jeg tror overformynderiet gjorde en del feil i sin tid gitt, hadde hytta vært et sted hvor det er verdistigning hadde det vært noe helt annet.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2016 #12 Skrevet 7. august 2016 Den 3.8.2016 at 0.09, -Missi- skrev: Uff så kjipt å høre ts Jeg har og en historie om arv og hytte, min far døde da min mor var gravid med meg. De var ikke gift så jeg arvet derfor litt penger. Min morfar døde da jeg var to og overformynderiet ( og min mor/mormor tror jeg..) kom frem til å bruke min arv på å kjøpe hytta. Jeg har derfror fra jeg var 2 eid denne hytta..Jeg vet min mor søkte om penger til oppussing o.l men svært lite av de pengene ble brukt til det de skulle brukes til, noe av det til beis tror jeg og jeg vet min stefar fikset noe på takpappen med pengene. men det meste ble desverre i min mors lommer. Hele familien har utnyttet meg på denne hytta. Først nå når jeg er voksen ser jeg hvor stygg historien egentlig er, husker alle kommentarene om "d hælvetes oveformynderiet" men jeg er glad de ikke ga dem mer penger. Nå som voksen og myndig er det enormt mye som skulle vært gjort på hytta i løpet av årene men ikke ble gjort, jeg bor i et helt annet fylke enn der hytta er og kommer meg dit kansje 1 gang i året. Er mye plikt og jeg vet ikke hvor jeg skal starte med vedlikeholdet engang, er student, er alenemor og har verken kunnskaper eller penger til å pusse opp i den grad hytta skulle blitt. Kan så klart beise men...thats it, i sommer når jeg var der var ytterdøra så ødelagt at jeg måtte sette et bord foran så den ikke skulle gå opp av seg selv, egentlig hadde det lønt seg å rive den og bygge ny så ødelagt er den. Jeg er glad i hytta, men hadde trengt de pengene til å få et sted å bo i stedet! Slik forfatning hytta er får jeg så lite for den at det ikke har no for seg å selge den engang.. Nei jeg tror overformynderiet gjorde en del feil i sin tid gitt, hadde hytta vært et sted hvor det er verdistigning hadde det vært noe helt annet. Huff for en trasig historie du også har Vår hytte er nå full av mugg. Sist jeg var innom der (1 år siden) var hele taket både i gang og på kjøkken omtrent bare mugg I tillegg er hele gulvet ganske råttent, for ikke å snakke om hvordan utsiden ser ut. Eneste som kan gjøres er å rive. Dette er så utrolig kjipt! Det eneste problemet som var med hytta når pappa døde var en liten lekasje som han ikke rakk å fikse. Har mange gode minner fra den hytta. Tilbrakt mange helger og ferier der. Hvem det nå enn var som hadde ansvaret har virkelig feilet totalt. Utrolig urettferdig at vi skal sitte igjen med dette. Det var jo heller ikke slik at denne hytta og dens tilstand var det første noen av oss tenkte på når vi ble myndige. Vi håper jo nå at vi kanskje skal klare å få solgt hytta. Det er en fin hyttetomt som også har tilhørende sjøtomt for naust. Hytta står på festetomt, så spørs om eventuelle kjøpere får rive hytta og bygge nytt eller om de må "pusse opp" den som står der. Området er ett populært hytteområde slik at vi får nok solgt den uansett, men sammenlignet med hva vi ville fått om den lekasjen hadde blitt fikset har vi tapt mye penger. Anonymkode: 4c09f...e83
Peter007 Skrevet 7. august 2016 #13 Skrevet 7. august 2016 (endret) Den 3.8.2016 at 22.04, AnonymBruker skrev: Jeg har noen spørsmål jeg håper noen kan svare meg på. Jeg og min bror arvet hus og hytte fra vår far da han døde i 2001. På dette tidspunktet var vi 9 og 12 år gamle. Vi havnet da i fosterhjem. Huset ble solgt men ikke hytta. På daværende tidspunkt var det en liten lekasje i taket på hytta som vår far ikke rakk å reparere før han døde. Hytta var ellers i god stand og var i bruk helt frem til pappas død. Vi sa fra dag og helt frem til vi ble voksen at vi ikke ønsket å beholde hytta og at den bare kunne bli solgt. Det var også mange som var interessert i å kjøpe hytta. Problemet var bare at denne lekasjen som alle visste om (også overformynderiet) aldri ble fikset og hytta aldri solgt. Når vi da begge ble voksen var hytta totalskadet og verdiløs. Jeg har mange ganger tenkt at det er veldig feil at vi skal sitte igjen med dette når overformynderiet enten burde solgt hytta med en gang eller brukt av arven til å få reparert skaden. Jeg har egentlig litt lyst til å gå til sak mot overformynderiet pga. dette. Det jeg da lurer og som jeg håper noen kan svare meg på er hvordan vår sjanse til å vinne frem er? Selv er jeg student og har ikke råd til advokat. Er det mulig å få fri rettshjelp for dette? Er ferdig utdannet om 1 år, men er også litt redd for at saken skal foreldes om den ikke allerede er det. Er nå 6 år siden jeg ble 18 og 9 år siden min bror ble 18. Anonymkode: 4c09f...e83 Kontakt advokat, Jeg tror nok du får fri rettshjelp. Dette kan advokaten svare deg på før h*n påbegynner arbeidet. Skynd deg så ikke tiden går fra deg om der enda er noe tid igjen. Endret 7. august 2016 av Peter007 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2016 #14 Skrevet 8. august 2016 13 timer siden, Peter007 skrev: Kontakt advokat, Jeg tror nok du får fri rettshjelp. Dette kan advokaten svare deg på før h*n påbegynner arbeidet. Hvordan er det med forsikring på hytta? Hus- og innboforsikring pleier å ha rettshjelpsdekning. En slik sak krever advokatbistand dersom du skal ha håp om en løsning. Anonymkode: efe4b...0e9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #15 Skrevet 9. august 2016 Dette skulle din bror tatt tak i for 9 år siden, da han ble myndig. Så her kommer dere ingen vei. Anonymkode: 31336...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2016 #16 Skrevet 9. august 2016 Den Sunday, August 07, 2016 at 0.02, Peter007 skrev: Kontakt advokat, Jeg tror nok du får fri rettshjelp. Dette kan advokaten svare deg på før h*n påbegynner arbeidet. Skynd deg så ikke tiden går fra deg om der enda er noe tid igjen. Jer er noen på kg som mener og tror man får fri rettshjelp til hva som helst bare mannhar et juridisk problem. Slik fungerer ikke ordningen om fri rettshjelp. Den er strengt behovsprøvd med svært få timer. Det er heller ikke alle advokater som tar saker på fri rettshjelp fordi timesatsen da er under 50 % av hva advokaten kan tjene ved å ta andre saker med ordinær betaling. 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det med forsikring på hytta? Hus- og innboforsikring pleier å ha rettshjelpsdekning. En slik sak krever advokatbistand dersom du skal ha håp om en løsning. Anonymkode: efe4b...0e9 Forsikrinser rettshjelpsdekning hjelper neppe i dag når dette ikke er en sak med tvist pr. Dagsdato. Forsikringsselskapet vil neppe innvilge rettshjelpsdekning til denne saken slik den er fremstilt her. Anonymkode: d9ad9...d3c 1
-Missi- Skrevet 9. august 2016 #17 Skrevet 9. august 2016 Den 7.8.2016 at 23.54, AnonymBruker skrev: Huff for en trasig historie du også har Vår hytte er nå full av mugg. Sist jeg var innom der (1 år siden) var hele taket både i gang og på kjøkken omtrent bare mugg I tillegg er hele gulvet ganske råttent, for ikke å snakke om hvordan utsiden ser ut. Eneste som kan gjøres er å rive. Dette er så utrolig kjipt! Det eneste problemet som var med hytta når pappa døde var en liten lekasje som han ikke rakk å fikse. Har mange gode minner fra den hytta. Tilbrakt mange helger og ferier der. Hvem det nå enn var som hadde ansvaret har virkelig feilet totalt. Utrolig urettferdig at vi skal sitte igjen med dette. Det var jo heller ikke slik at denne hytta og dens tilstand var det første noen av oss tenkte på når vi ble myndige. Vi håper jo nå at vi kanskje skal klare å få solgt hytta. Det er en fin hyttetomt som også har tilhørende sjøtomt for naust. Hytta står på festetomt, så spørs om eventuelle kjøpere får rive hytta og bygge nytt eller om de må "pusse opp" den som står der. Området er ett populært hytteområde slik at vi får nok solgt den uansett, men sammenlignet med hva vi ville fått om den lekasjen hadde blitt fikset har vi tapt mye penger. Anonymkode: 4c09f...e83 Ja jeg har mange gode minner fra hytta jeg og, så den betyr jo en del for meg sånn i grunn. Sant, det er akkurat det når man er myndig er man fortsatt så ung at man vil gjøre litt andre ting også enn å knytte all fritid, ferie og penger på hytta. Min hytte er også på festetomt, siden hytta er såpass gammel ligger den så nært vannet som de nye hyttene ikke har lov å ligge. Jeg kommer nok ikke til å selge den, skal prøve å dra opp dit neste sommer for og beise, det hjelper vertfall litt, prøve om pengene strekker til for å bytte noen råtne bord her og der også. Men sånn er det vært år prøve å fikse litt det man kan, med begrenset budsjett og kunnskap er det ikke så mye man får gjort. Ser veldig den med å selge da blir man kvitt problemet på en måte, men for min del vet jeg at jeg ville fått hele familien på nakken. Jeg orker bare ikke det dramaet.. også er det litt det at jeg har omtrent alle mine gode barndomsminner der, selvfølgelig minner om slit, bæring av ved, beising og div press rundt at jeg eide hytta og måtte bidra men alikevell mye fint, sønnen min er og blitt glad i å være der. Så blir nok til at jeg fortsetter å fikse litt når jeg kan.. vet ikke hvor lenge det går da, er like før man detter ned i do på utedoen Den er helt råtten og full av grønn mugg, hytta er vertfall litt bedre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå