AnonymBruker Skrevet 3. august 2016 #1 Skrevet 3. august 2016 Jeg skal kjøpe meg leilighet etterhvert og ønsker meg et dyr der. Etter fore år som student ønsker jeg ikke lenger å bo uten dyr i hus, og synes katt er for nye ansvar mtp at den ikke kan settes bort om jeg skal på tur en helg. Undulat kan jeg da sette hos mamma en helg eller to i året om det er nødvendig. Dermed ser jeg på det som lettere å ha undulat. jeg hadde undulat når jeg var yngre, men den var svært lite tam (tok over den fra en annen og brukte nok kanskje ikke nok tid på den heller). Jeg har siden den gang sagt jeg ønsker meg det igjen, og etter å ha lest om forskjellige burdyr har jeg innsett at jeg ønsker meg en undulat igjen da det virker som det passer meg best. Mitt spørsmål er dermed om hvor mye man må regne med at en undulat kan koste i måneden. Ingen dyr er gratis og det er fint å ha en oversikt slik at jeg ikke tar på meg noe jeg ikke har råd til. om noen har tips og triks, ting jeg må være obs på og sånn blir jeg veldig glad. Jeg har en jobb forran meg på å lese meg enda mer opp på undulater slik at jeg kan nok om dem når jeg endelig kan skaffe meg en selv (håper å få en i løpet av året). Blir dermed veldig glad for alt jeg kan få av tips også Anonymkode: 099d9...45b
Tvist Skrevet 4. august 2016 #2 Skrevet 4. august 2016 (endret) Nå vet ikke jeg så mye om undulater, bortsett fra at du bør ikke ha en enkelt, de bør være 2 så vidt jeg har forstått det. Og du må ha tid til å slippe dem ut av buret minst en gang om dagen, så de får strukket på vingene. Vil du vurdere å ha et utenlandssemester? Da må du tenke på at noen må ta vare på fuglene da. Om du leier må du få lov av huseier til å ha dyrene. Endret 4. august 2016 av Tvist
ajarRun Skrevet 4. august 2016 #3 Skrevet 4. august 2016 Undulater er kule dyr, når vi var mindre hadde vi undulater som fikk lov til å fly rundt ute (om sommeren) de kom alltid tilbake. Fjærene er giftige da, og de driter over alt. Frøskallene havner også over alt. Dessuten lever de gørrlenge, og så dør de.
Tvist Skrevet 4. august 2016 #4 Skrevet 4. august 2016 6 timer siden, amativeReflection skrev: Undulater er kule dyr, når vi var mindre hadde vi undulater som fikk lov til å fly rundt ute (om sommeren) de kom alltid tilbake. Fjærene er giftige da, og de driter over alt. Frøskallene havner også over alt. Dessuten lever de gørrlenge, og så dør de. Dette kan man vel si om mennesker også
Macro Skrevet 4. august 2016 #5 Skrevet 4. august 2016 La de være minst to sammen. Sjansen blir selvfølgelig mindre for st de blir tamme, men dyrets ve og vel kommer først. Jeg hadde alltid minst to. Her var buret bare en base som de kunne trekke inn i for hvile, vann og mat, ellers var de helst rundt om i huset. Hengt opp litt pene greier som alternativt interiør. Mye trim og luft under vingene er helt nødvendig for at de skal opprettholde god helse. Selv om mine fugler ikke var håndtamme var det vil jubel når jeg kom hjem, og skriking når jeg dro. Jeg gikk rundt i huset og de fulgte etter. Ofte pratet de direkte til meg også og ville stå ved siden av meg når jeg gjorde forskjellige ting. Dette fungerte optimalt for både meg og fuglene jeg brukte vel ca 800 i mnd på fugl. Det vondeste med undulat er at dersom de blir syke viser de det sjelden før det er for sent. Tar du de med til dyrlege kan han som regel ikke tilby annet enn avlivning. Undersøk dine vetrinærkontor og hvilken kompetanse de har før du kjøper fugl. Dette var grunnen til at jeg sluttet og ikke ville ha flere. Hadde jeg bodd i Oslo feks hadde sikkert denne kompetansen vært tilgjengelig, men jeg var for korttenkt når jeg kjøpe fuglene.
ajarRun Skrevet 4. august 2016 #6 Skrevet 4. august 2016 2 timer siden, Macro skrev: La de være minst to sammen. Sjansen blir selvfølgelig mindre for st de blir tamme, men dyrets ve og vel kommer først. Jeg hadde alltid minst to. Her var buret bare en base som de kunne trekke inn i for hvile, vann og mat, ellers var de helst rundt om i huset. Hengt opp litt pene greier som alternativt interiør. Mye trim og luft under vingene er helt nødvendig for at de skal opprettholde god helse. Selv om mine fugler ikke var håndtamme var det vil jubel når jeg kom hjem, og skriking når jeg dro. Jeg gikk rundt i huset og de fulgte etter. Ofte pratet de direkte til meg også og ville stå ved siden av meg når jeg gjorde forskjellige ting. Dette fungerte optimalt for både meg og fuglene jeg brukte vel ca 800 i mnd på fugl. Det vondeste med undulat er at dersom de blir syke viser de det sjelden før det er for sent. Tar du de med til dyrlege kan han som regel ikke tilby annet enn avlivning. Undersøk dine vetrinærkontor og hvilken kompetanse de har før du kjøper fugl. Dette var grunnen til at jeg sluttet og ikke ville ha flere. Hadde jeg bodd i Oslo feks hadde sikkert denne kompetansen vært tilgjengelig, men jeg var for korttenkt når jeg kjøpe fuglene. Ble det ikke drit i hele huset da?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2016 #7 Skrevet 4. august 2016 11 timer siden, Tvist skrev: Nå vet ikke jeg så mye om undulater, bortsett fra at du bør ikke ha en enkelt, de bør være 2 så vidt jeg har forstått det. Og du må ha tid til å slippe dem ut av buret minst en gang om dagen, så de får strukket på vingene. Vil du vurdere å ha et utenlandssemester? Da må du tenke på at noen må ta vare på fuglene da. Om du leier må du få lov av huseier til å ha dyrene. Utenlandssemester blir ikke aktuelt da jeg er ble ferdig utdannet i vår og jobber fulltid innenfor utdanningen min Mine turer er derfor kun snakk om helger Jeg skaffer dem ikke før jeg har funnet eget sted å bo (bor hos foreldrene nå) og har ordnet med tillatelse fra borettslagstyret, så det er heller ikke noe jeg er så redd for. Fordelen er at jeg skal kjøpe leilighet og da er de som regel veldig snille på burdyr. 3 timer siden, Macro skrev: La de være minst to sammen. Sjansen blir selvfølgelig mindre for st de blir tamme, men dyrets ve og vel kommer først. Jeg hadde alltid minst to. Her var buret bare en base som de kunne trekke inn i for hvile, vann og mat, ellers var de helst rundt om i huset. Hengt opp litt pene greier som alternativt interiør. Mye trim og luft under vingene er helt nødvendig for at de skal opprettholde god helse. Selv om mine fugler ikke var håndtamme var det vil jubel når jeg kom hjem, og skriking når jeg dro. Jeg gikk rundt i huset og de fulgte etter. Ofte pratet de direkte til meg også og ville stå ved siden av meg når jeg gjorde forskjellige ting. Dette fungerte optimalt for både meg og fuglene jeg brukte vel ca 800 i mnd på fugl. Det vondeste med undulat er at dersom de blir syke viser de det sjelden før det er for sent. Tar du de med til dyrlege kan han som regel ikke tilby annet enn avlivning. Undersøk dine vetrinærkontor og hvilken kompetanse de har før du kjøper fugl. Dette var grunnen til at jeg sluttet og ikke ville ha flere. Hadde jeg bodd i Oslo feks hadde sikkert denne kompetansen vært tilgjengelig, men jeg var for korttenkt når jeg kjøpe fuglene. Takk for et meget godt svar Dem jeg hadde når jeg var liten var aldri ute av buret, selv om døren alltid stod åpen til han, så tenkte at det var en selvfølge døren til buret skulle være åpen hele tiden så sant ikke noe stod oppe så de kunne fly ut. Men så leste jeg at undulater gjerne kan gnage på ledninger så da tenkte jeg at det kanskje er best om døren bare står åpen når jeg er hjemme. Har du noen tanker rundt det? Jeg kunne egentlig tenkt meg en, men leste og at det beste var to og at de burde kjøpes samtidig så man var sikker på at de ville gå overens. Har du erfaringer med det å tilføre en undulat til en du allerede har? Hvor mange timer i døgnet brukte du egentlig på undulatene dine? Og hvordan var burstørrelsen når du hadde to? Leste og at jo større bur jo bedre, så er redd for å ikke få plass til dem om jeg kjøper en leilighet på 50km2 beklager mange spørsmål, men ønsker virkelig ikke å ta på meg ansvar for et dyr og ikke kunne gi dem det de trenger. TS Anonymkode: 099d9...45b
Atea Skrevet 4. august 2016 #8 Skrevet 4. august 2016 Jeg har aldri hatt fugler i bur, undulater, bare passet andres. De bør helst være to og buret må helst ikke lukkes før kvelden. Skaffer du deg to samtidig vil du ha problemer med å få de håndtamme. De foretrekker hverandres selskap fremfor ditt. Så ville først fått en, gitt det noen uker og så fått nummer to. Den andre vil kanskje aldri bli håndtam, men da har du en som er det og som kanskje kan gjøre den andre også trygg. Det kommer også an på hvordan oppretter har sosialisert fuglene. Undulater er flokkdyr. Jeg hater fugler i bur (hvis de ikke er på rekonvalesens), men har du stor stue og er villig til at de kan bite på tapetene og finne på ugagn, da kan du ha det.
Macro Skrevet 4. august 2016 #9 Skrevet 4. august 2016 2 timer siden, amativeReflection skrev: Ble det ikke drit i hele huset da? Jo. Det er et soleklart minus. Men man får ikke lykkelige fugler i bur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå