Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er langtidssykmeldt og har noen få mnd igjen før jeg har "brukt opp" sykmeldingsperioden, 

jeg har prøvd meg så vidt i jobb nå, og ønsker å øke på litt til og se hvor mye jeg tåler, men uvisst om jeg klarer å gå 100 %.

Så et par spørsmål til dere som har erfaring innen NAV - enten som ansatt eller bruker :)

Jeg har fått et brev der det står at de ber om attest fra lege og at det brevet er sendt til lege. Vil da legen automatisk sende attest til de? 
Og nå når det nærmer seg slutten, bør jeg be om en legetime for å diskutere evnt hva han tror om hva jeg kan klare osv? 
og så ringe nav og be om møte for å høre hvilke rettigheter jeg har?
Hvordan gikk dere frem? 

Har uførepensjonsforsikring, men den trer vel ikke i kraft før jeg evnt blir innvilget uføretrygd, og ikke mens jeg f.eks. går på aap eller hva det nå heter? 

Og hvor mye kan jeg friskmelde meg/jobbe... 

F.eks kan jeg jobbe 60 % og motta AAP for resten - altså 40 % (men rundt 2/3 av ordinær lønn i forhold til prosenten slik jeg forstod det?(korriger meg om jeg husker feil navn, jeg er ikke så god på navn osv... )
Hva om jeg jobber 80 %, slik at jeg har en fridag i uka - jeg føler egentlig at det er det jeg maks kan greie....

men likevel vil det bli litt trangt økonomisk... så lurer på - er det noen maks/min prosent man kan jobbe? Kan man jobbe 80 % og få 20 % aap? Og senere evnt være 20 % ufør? Eller er det noe med at man må være minst 50 % ufør? Og gjelder dette aap, at man må være 50 % sykemeldt?

Jeg tenkte jo å høre om sånt møte da, men nå i ferietiden er det litt travelt her - og jeg får nok ikke snakke med de før over ferien, så tenkte bare høre litt med dere... så føler jeg meg litt tryggere på veien om dere skjønner :)

Fortell gjerne deres historie, om det er noen der ute som f.eks. har fått uføretrygd etter å ha vært langtidssykmeldt, hvor lang tid  tok det før dere fikk innvilget det, hvordan gikk dere frem for å søke osv.

Sykdommen er kronisk, og jeg kan jo bli verre og...

så lurer litt på om jeg nå f.eks skulle friskmelde meg 100 % og se an hvor lenge jeg holdt ut å jobbe 100 %... jeg har jo egentlig lyst til det, men vet ikke om helsa tåler det. Men la oss nå si at jeg klarer å stå 100 % et par mnd, men så blir jeg dårligere og føler jeg må trappe ned til å jobbe 60 %, kan jeg da søke om aap, eller må jeg være sykmeldt.. hm ja nå spør jeg rart hehe ... dvs da får jeg meg en legetime og får meg en slags sykmelding+ Men i stedet for å motta sykmeldingspenger så får jeg aap? Etter å ha søkt osv? 

Mye å tenke på her, derfor jeg skriver så langt ut og usammenhengende,

men jeg vet foreløpig lite om forløpet til sykdommen, om jeg blir verre eller bedre, om jeg klarer å jobbe mer - eller o m jeg må slutte helt.. hvem vet. 

Anonymkode: b030a...384

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...